Az év divatja: 1842 (Regélő Pesti Divatlap)
Divattudósítások és divatképek az 1842-ben kiadott Regélő Pesti Divatlapból.
Júliustól decemberig a Ladies' Cabinet of Fashion, Music, & Romance-ből fordítottam le divattudósítások részleteit kipótolni a hiányokat havonként.
-Szövetek: télen és hűvösebb időben a posztó, bársony, kasmír szövetek, nyáron és melegebb időben az organtin, muszlin, jaconet muszlin, cambric, mull, stb. sétaruhákhoz. Egyszerű, igénytelen házi ruhákhoz a különféle pamut kartonok, puplinok, flanel. Selymek közül igénytelenebb séta vagy promenád ruhákhoz a levantine, marceline, selyem puplin, selyem muszlin, foulard, erősebb szövésűek közül a gros de Naples, grosgrain, taft és atlasz dívik. Estélyi és báli ruhákra fiatal lányoknak az új szövet, a fátyolszerűen enyhén és könnyeden, áttetsző tarlatan ruha az elismert, asszonyoknak selyem bársony, moiré (vizezett felületű), taft, atlasz stb. ajánlott gyakran felsőszoknyával valamilyen könnyű fátyolszövetből, arany vagy ezüst csillámokkal, csíkozással vagy hímzéssel ékítve. Az egészen csipkeszövetből készült ruhák is divatosak, ezek finom selyem alsóruha felett viselve.
-Színek és minták: még mindig a természetes árnyalatok uralják a szövetek alapszínét, báli ruhákhoz a legdivatosabbak a fehér, kék, rózsaszín a fiatal hölgyeknek, asszonyok és matrónák már a drágább, mélyebb színekből is választhatnak, mint pl. cseresznyepiros, lila, rubint vörös és smaragd zöld, dísz-fekete (nem összekeverendő a gyászra szánt, tompa fényű és erősebb szövésű gyász szövettel), stb. Nyáron a fehér és halovány színek, télen a sötét árnyalatok használatosak. Divatszínek a cseresznyepiros, lila, mályvavirág, aranysárga estélyi ruhákhoz, rezeda zöld (arzén zöld), a rózsaszín és kék minden árnyalata, bordó, drapp, barna, chamois sárga, fekete és a fehér természetesen. Minták közül a különféle szélességű és az alaptól elütő árnyalatú csíkok, kockázott minták önmagukban vagy virágokkal megtörve, skót kockás tartánok és a pazarul kihímzett kecses virágminták uralkodnak. Igénytelen, állandó divatszínek a séta és házi ruhákra a barna, szürke, fekete. A színjátszó selymek nagyon is divatosak.
-Hajfodrozat, fejdíszek és kalapok: a frizura fejtetőn középen elválasztott, lesimított a fej körvonalához, az elöli hajat a halántékon és kissé az orcán, a fül körül megcsavarták és hátrafelé a kontyba vezették el a végeit, vagy pedig az orcára nyúló ringlikbe sütötték, a konty laposan a tarkón tartott, vagy fonatokba rendezett. Fejdíszek közül leányoknak csupán virágdísz, szalag hajtűvel, asszonyoknak a választéka nagyobb: díszkalapok, turbánok, főkötők és mindenféle fantázia fejékek szolgálnak a társasági ruhák kiegészítéséül. A nappali kalapok alkalmazkodva a frizurához igen laposak és az arcra mérsékelten rányúlóak. A karima egybeolvadva a tetővel hátrafelé húzódik. A díszíték a kalapokon és fejdíszeken is lefelé, a vállakra omló. A kalapok karimája az arc köré hajlított, belül is csipke rüssel, szalagokkal, vagy kisebb virágokkal ékes.
Júliusi számból:
"[...] A selymek még mindig többségben vannak az öltözékekre kocsikázáshoz és nyilvános promenádokhoz, de ez oly túlsúly ami minden nap csökken, ahogy a muszlin egyre kedveltebb lesz. Határozottan a színjátszó selymek a legkeresettebbek. Úgyszintén sok csíkost látni, főleg a pekineket és taftokat. Sok öltözéken a derék egész magasra van készítve, de a többségük vagy fél-mély körkörösen, vagy egész magas hátul és a kebelnél nyitott. A legtöbb esetben csak a szoknya eleje díszített; ha nem ez az eset áll fenn, akkor a szegély kettő vagy három széles hajtással van befejezve és effilével* beszegve; láttunk félruhákat is elöl rézsutakkal díszítve, mindkét oldalon kettővel, hullámokban elhelyezve és tunikát képezve, ezek is effilével szegélyezve és az egy vagy kettős külszínük egy újféle lánc díszítékkel van megfejelve. Semmi újdonság nincs az ujjakban, habár a szűkek határozottan többségben vannak, a fél-nagyságúak semmi esetre sem divatjamúltak.
Az estélyi ruhák elkezdték most már felölteni a nyári kosztüm egyszerűségét, de még csak egy bizonyos mértékben, mivel a selymek még mindig túlsúlyosabbak, mint a muszlinok vagy az organdik, és néhányuk valójában a leggazdagabb, különösen a pekinek*, Pompadour, a kínai moirék és a poult de soie renaissance*. A selyem öltözékek derekai még mindig csúcsosan készülnek, felül nagyon mélyen kivágottak, és az ujjak túlzottan rövidek. A muszlin vagy organdi öltözékek derekai általában csúcs nélkül készülnek, és jó soknak az eleje szív alakban formázott egy kettős sor dudor által, ami úgyszintén átfordul a vállakon hátrafelé; egy beillesztett csipke sor van elhelyezve a dudorok közé. Három sorból alkotott rövid ujjak, leomló csipkével befejezve; hasonló elhelyezve á l'Enfant* a derék teteje körül. Ezeknek a ruháknak az aljai mindig négy vagy öt sor dudorral vannak ékítve a szegély körül, és egy beillesztett csipkével közöttük. [...]
A főkötők megőrzik divatosságukat az estélyi ruhákhoz, a legújabbak a Gabrielle főkötők, bőségesen vannak ékítve keskeny szalag végekkel egy boglár alá illesztve, a fülek fölött és lehullva a nyakra. [...]"
*Effilé: hegyes cakkok.
*Pekin: könnyű, lágy esésű selyemszövet, bársony szatén vagy géz szálakkal beszőve.
*Á l'Enfant: a fél-mélyen vagy mélyen kivágott ruhaderekak felső szegélyéből lefelé omló, végig egyenletes szélességű, elöl-hátul megszakítás nélkül körbemenő csipkedísz. A gyerekruhák után véve.
* Poult de soie renaissance: egyszínű selyemszövet, kettős szálakkal szőve, keresztezett bordákat formázva. Nem tudni, hogy a reneszánsz elnevezés valami szövés típusra, vagy mintára utal ebben a fajtában.
Augusztusi számából:
"[...] Jöjjenek az öltözékek: a kora délelőtti promenádra szántak coutilból* készülnek, vagy sima vagy pedig csíkos, vagy sima baregeból*. A coutilok igen egyszerű modorban készülnek, a derék és az ujjak feszesen testhez állóak; egy sor fém gomb zárja elöl a derekat, és leereszkedik a szoknya aljáig is elöl; szintúgy zárják az ujjakat csuklónál is. A barage fajtájúaknak a dereka blúzszerű, és az ujjak fél-nagyok; a szoknya eleje gyakran ékített ugyan azon szövet rézsutakkal mindkét oldalán, és fel a középen brandenburgokkal*. Egy kardinális pelerin* elengedhetetlen mindegyik ruhához házon belül; a promenádhoz is vehető, vagy kiváltja egy kasmír sál, vagy pedig selyem camail*. Mégis meg kell jegyeznünk, hogy ezen utóbbiak kiesnek a kegyből, különösen a feketék; ezek, itt a feketéket értjük, mégis használtatnak a kora délelőtti promenádhoz, de a díszítő selyemnek és rojtnak a legkiválóbbnak kell lenniük.
A félruhák árnyalt selymekből készülnek, foulardokból*, és egyéb nyári selymekből a gazdag de könnyed cikkek közül; jó sok a redingote*, vagy a fél-redingote alakban készül; habár ez az utóbbi jóval általánosabban használt a muszlinokhoz, amiket elfelejtettünk hozzáadni a felsorolásunkhoz, még ha egyenlően divatosak is. A mullt és a tiszta muszlint értjük alattuk. A ruhák alakjában nem tudunk felmutatni semmilyen változást, de megfigyelhető egy kis változtatás a díszítésben. A redingote alakban készült selymek kevesebbszer ékítettek díszes paszományozással, a sujtás modorban; cikornyás rüssök vannak helyette alkalmazva, vagy rézsutak a végüknél kis szalagcsokrokkal befejezve. A szűk ujjak még mindig divatosak a selyem ruhákhoz, és a derekak folyvást mérsékelten csúcsosak. A muszlin öltözetek derekai kerekítettek, és párnak, de nem a többségnél, az ujja fél-nagy. A redingote, vagy fél-redingote alakúaknak a szoknyái elöl pamuttal kihímzettek, brandenburgokra emlékeztető modorban; az öltözék alakúak nagyon magasan behajtottak, minden egyes behajtás megtetézve fehér vagy pedig színes hímzéssel.
A főkötők megőrzik a divatosságukat a félruhákhoz; a tüllök ugyanolyan lebegő végekkel díszítve, és kicsi ízléses virágokkal az oldalakon tüllel közbevegyítve, a legkeresettebbek. [...]"
*Coutil: magyarul angol bőr. Igen erős, sűrűre szövött pamutszövet, a szövése lehet köper jellegű, szaténosan fényes, vagy brokát mintás is. Fűző készítéshez használták főként.
*Barege: selyem és gyapjú kevert szálas szövet, könnyű, áttetsző anyagú. A francia Barége városban gyártották eredetileg, innen ered az elnevezése is.
*Brandenburg: a katonai egyenruhákról átvett paszomány, zsinór vagy pánt díszíték.
*Kardinális pelerin: a könyökvonalig leérő, ujjatlan körgallér, elöl a szélek nem érnek össze, hanem kissé feltárják a felsőtestet.
*Camail: bő burkonyféle hosszan lenyúlva a csípőig vagy térdig, ujjhasítékkal a karoknak, a nyak körül széles kihajtott gallérral, elöl végig zárt.
*Foulard: könnyű, lágy selyemszövet, szövése közben a szálakat megcsavarják, ezzel erőssé és tartóssá is téve. Főként nyári ruhákhoz, de kiegészítőkhöz, kötényekhez is használták.
*Redingote: magyarul felruha. Eredetileg lovagló öltözék volt, később átalakult és formájában a férfi ruha szabást vette át, mellkasnál és deréknál testhez simulva, gyakran széles hajtóka gallérokkal díszítve, általában a derék övvel kiemelve és a szoknya bő redőkkel hozzá szabva.
Szeptemberi számából:
"[...] Az időjárás hatalmas hőségének köszönhetően az áttetsző anyagú kalapok határozottan a legdivatosabbak, mégis a rizsszalma kivételével, ami még mindig fenntartja az uralmát; valójában minden másnál többet hordott. A kalapok alakja nem változott, de úgy véljük, hogy kissé jobban közelítenek az archoz; és a külső részükön mindkét oldalon alacsonyan felhelyezett díszítési modor is eléggé elhagyott. Néhány esetben a tollak és virágok magasan vannak felhelyezve az egyik oldalon, máskor úgy van elrendezve, hogy átemelkedjenek a kalap közepén az egyik oldalról a másikra leomolva. A tollak még mindig többségben vannak a rizsszalma kalapokhoz. Itt a külső részt értjük, a belsejük mindig virágokkal ékes, amik kivétel nélkül mindig aprók és ízlésesek. [...]
A főkötők tökéletesen megőrizték a divatosságukat a délelőtti ruhákhoz, de kevésbé általánosan használtak, mint egy ideje voltak a vacsora és estélyi ruhákhoz. Ugyan abban az egyszerű és ízléses formában készülnek, ami már egy jó ideje megjelent, de megfigyeltük, hogy a kerek alakúak mik nagyon rövidek, azaz viszonylag rövidek a füleknél, határozottan többségben vannak. [...]"
Októberi számából:
"[...] A szatén és bársony camailok már megjelentek, habár a következő hónapig még csak részben lesznek viselve; eddig még csak feketéket és ibolya színűeket láttunk; sötét rózsaszínnel, ribizliszínnel és naranccsal vannak bélelve, és kis szögletes gallérral és hajtókákkal készülve, mind és az ujjhasítékok is elhintett mintákkal kihímezve selyemből, a bélés színéből; ennek az ékítménynek új és feltűnő hatása van. [...]
Magabiztosan jelentjük ki, hogy azok a régi mintájú gazdag szaténok és selymek, mik már oly rég óta kedveltek, ezen a télen is folytatják divatosságukat. Divatszínek lesznek a barna, zöld, ibolya, levendula, ribizli, és még pár semleges árnyalat."
Novemberi számából:
"[...] Örömmel találjuk, hogy a merinó valószínűleg sokkal használatosabb lesz a promenád ruhához; imádnivaló téli szövet a mi éghajlatunkhoz. Mind a selyem és gyapjú szövetek különböző mintázattal lesznek kockázottak, de főként a skót tartánok lesznek várhatóan szenvedéllyé, divatosságukat a legkegyelmesebb királynőnk pártfogásának köszönhetik. A sétaruhákhoz választott minták visszafogott fajtájúak lesznek, és mindenek felett a sima szövetek fognak várhatóan uralkodni köztük. A kocsi kosztümökre szánt szaténok és bársonyok között feltűnt sok pléd minta egy igen ragyogó leírásban. Ábrás és virágos selymek, félruhákhoz és díszruhákhoz, jóval többfélék és gyönyörűbbek, mint vissza tudnánk emlékezni rá, hogy valaha is láttuk ezeket. [...] Szép olvasónéink láthatják a részletekből, hogy a fekete vegyítés várhatóan általánosan alkalmazva lesz, jobban is, mint ahogy pár éve volt. Egyéb árnyalatok vegyítéke, úgy mint a vörös, élénk zöld, és lángszín szintén keresettek lesznek. Estélyi ruhákhoz páratlanul gazdag brokátok vannak, néhány régi minta szerint virágos különböző színekből, másoknak a mintázatában arany vagy ezüst van. [...]
A várható divatszínekre vonatkozó múlt havi jóslatunk tökéletesen beigazolódott. Csupán hozzá adjuk a narancsot, lilát, és a zöld sötét árnyalatát ami valószínűleg igen uralkodó lesz."
Decemberi számából:
"[...] Camailok és crispinek* még mindig őrzik a divatosságukat a promenád ruhákhoz, de most bársonyból vagy szaténból alkotva, és a legtöbb esetben cobollyal vagy hermelinnel díszítve; úgyszintén jóval nagyobbra is készítettek, különösen a crispin köpönyegek, és a camail mantillák, ezen utóbbiak valójában egy igen kényelmes burkonyok, nagy, úgyszólván, mérsékelten nagy pelerinekkel ugyan abból a szövetből. [...]
Bársony és a velours epinglé* kezd el feltűnni mind az estélyi és vacsora öltözékeknél; sok öltözék az utóbbiból fél-mélyen kivágva, a hátulja feszesen testhez áll, és az eleje öt redővel ékített a vállaktól kiindulva és keskenyedve, ahogy elérik a derék alját, közel a csúcshoz véget érve. Á l'Espagnole ujjak, ezek felhasítva épp a karhajlat fölött, a hasíték ovális alakú és nagyon hosszú, csipkével környezve, egy fehér szatén alsóujjat tár fel, ami kiáll a hasítékból. A berthe* és a fodrok is csipkéből, hogy összhangozzanak az ujj díszítésével. Rengeteg estélyi ruhát alkotnak velours epingléből szatén csíkokkal; á la Grecque derék*, és rövid ujjak befejezve egy kettős leomló angol hímzéssel, összhangzóan a berthével; a szoknya féluszályos, angol hímzéssel kötény idomban ékített, a csipke lekerekedik mindkét oldalon alul egy teljes szalagcsokor alatt. [...]"
*Crispin: teljesen bő és hosszú köpönyeg, csuklyával, ujjhasítékkal és rövid, bő hozzá toldott ujjrészekkel.
*Velours epinglé: igen finom selyem kordbársony.
*Berthe: magyarul vállazó. A kebleket díszítő, széles, általában ráncokba rakott, a kivágáson körös.körül menő derék díszítés kivágott ruhákon.
*Á la Grecque derék: a kivágás mély vagy fél-mély, a derék külső szövete úgy van hozzá fércelve a testhez álló béléshez, hogy V alakban kinyúló, laza ráncokat vessen.
Júliustól decemberig a Ladies' Cabinet of Fashion, Music, & Romance-ből fordítottam le divattudósítások részleteit kipótolni a hiányokat havonként.
Röviden az év divatjáról
-Ruha forma: a korábbi években forgalmazott lószőr alsószoknya (crinoline franciásan, vagy Oudinot németesen) uralja a divatos homokóra formát. A szoknya ezen sűrű ráncokba szedve szépen omlik le a földig. Mind a nappali és estélyi, táncra szánt báli ruhák is földet érőek. Uszály továbbra is csak a legünnepélyesebb ruhákhoz jár. A szoknya díszítése sokféle, de szerény: gyakran A idomban rendezett, vagy csak egy gombsor, paszományozás, stb. végig előközépen lefutólag, vagy egy szélesebb, vagy pedig több keskenyebb fodor sor díszíti térdtől lefelé esve. Estélyi ruháknál ez természetesen csipkéből van. A teljesen díszítetlen, sima szoknyák is általánosak. Igen divatos egy előközépen felhasított, rövidebb felsőszoknyával (tunika) eltérő színű, mintájú, szövetű kelméből, vagy pedig előközépen zárt és alul szabályos közönként fel-fel csípve és ott díszítéssel megerősítve. A derék karcsúra fűzött, a derékvonal igen mélyre esik. A ruha derekára felhelyezett díszítés V alakú, összhangzó az aljjal és hasonlóan szerényen díszített. A derék alja csúcsosan kimetszett, a nyaknál kereken zárt, vagy az ún. szív alakban (ívelt V alakú) kissé kivágott a nappali ruháknál, hajtóka gallérral vagy csipke gallérral befejezve. Az estélyre szánt öltözékek dereka is alul csúcsban végződő, míg felül vízszintesen kivágott és a kebleknél vagy Sevigné modorban (redőzet fedi a kebleket vízszintesen fektetve, amit hosszú pánt szakít előközépen félbe) készület, vagy pedig egyenletes szélességű leomló csipkével díszítettek. A ruha ujjak nappali ruhákhoz már válltól csuklóig egyenletesen feszesek, bár még a könyöknél bővebb is fel-fel mutatkozik, de már kifelé menve a divatból. Estélyi ruháknál az ujj hasonlóan feszes, de csak a felkar közepéig érve. Az alj ekkor ugyanúgy csipkével, stb.-vel díszes, összhangzóan a ruhával. Legkedveltebb díszítések: bársony pántok, csipke fodrok, hímzések, széles rojtok, paszományok és zsinórozások, gombok, stb.-Szövetek: télen és hűvösebb időben a posztó, bársony, kasmír szövetek, nyáron és melegebb időben az organtin, muszlin, jaconet muszlin, cambric, mull, stb. sétaruhákhoz. Egyszerű, igénytelen házi ruhákhoz a különféle pamut kartonok, puplinok, flanel. Selymek közül igénytelenebb séta vagy promenád ruhákhoz a levantine, marceline, selyem puplin, selyem muszlin, foulard, erősebb szövésűek közül a gros de Naples, grosgrain, taft és atlasz dívik. Estélyi és báli ruhákra fiatal lányoknak az új szövet, a fátyolszerűen enyhén és könnyeden, áttetsző tarlatan ruha az elismert, asszonyoknak selyem bársony, moiré (vizezett felületű), taft, atlasz stb. ajánlott gyakran felsőszoknyával valamilyen könnyű fátyolszövetből, arany vagy ezüst csillámokkal, csíkozással vagy hímzéssel ékítve. Az egészen csipkeszövetből készült ruhák is divatosak, ezek finom selyem alsóruha felett viselve.
-Színek és minták: még mindig a természetes árnyalatok uralják a szövetek alapszínét, báli ruhákhoz a legdivatosabbak a fehér, kék, rózsaszín a fiatal hölgyeknek, asszonyok és matrónák már a drágább, mélyebb színekből is választhatnak, mint pl. cseresznyepiros, lila, rubint vörös és smaragd zöld, dísz-fekete (nem összekeverendő a gyászra szánt, tompa fényű és erősebb szövésű gyász szövettel), stb. Nyáron a fehér és halovány színek, télen a sötét árnyalatok használatosak. Divatszínek a cseresznyepiros, lila, mályvavirág, aranysárga estélyi ruhákhoz, rezeda zöld (arzén zöld), a rózsaszín és kék minden árnyalata, bordó, drapp, barna, chamois sárga, fekete és a fehér természetesen. Minták közül a különféle szélességű és az alaptól elütő árnyalatú csíkok, kockázott minták önmagukban vagy virágokkal megtörve, skót kockás tartánok és a pazarul kihímzett kecses virágminták uralkodnak. Igénytelen, állandó divatszínek a séta és házi ruhákra a barna, szürke, fekete. A színjátszó selymek nagyon is divatosak.
-Hajfodrozat, fejdíszek és kalapok: a frizura fejtetőn középen elválasztott, lesimított a fej körvonalához, az elöli hajat a halántékon és kissé az orcán, a fül körül megcsavarták és hátrafelé a kontyba vezették el a végeit, vagy pedig az orcára nyúló ringlikbe sütötték, a konty laposan a tarkón tartott, vagy fonatokba rendezett. Fejdíszek közül leányoknak csupán virágdísz, szalag hajtűvel, asszonyoknak a választéka nagyobb: díszkalapok, turbánok, főkötők és mindenféle fantázia fejékek szolgálnak a társasági ruhák kiegészítéséül. A nappali kalapok alkalmazkodva a frizurához igen laposak és az arcra mérsékelten rányúlóak. A karima egybeolvadva a tetővel hátrafelé húzódik. A díszíték a kalapokon és fejdíszeken is lefelé, a vállakra omló. A kalapok karimája az arc köré hajlított, belül is csipke rüssel, szalagokkal, vagy kisebb virágokkal ékes.
DIVATKÉPEK
Társasági öltözékek rózsaszín selyemdamasztból, keskeny blond csipkével díszítve és aranyszínű levantineből, tüllel díszítve, fekete bársony vállkendő és fejdísz virágokkal.
Báli ruha selyemből, tüll tunikával, bársony burnusz prém szegélyezéssel.
Társasági öltözék chamois színű crépe-lisséből, blond csipkedísszel, krepp turbán arany szállal beszőve és rojttal.
Báli ruha fehér tarlatanból rózsaszín atlasz öltözék fölött, hímzett rézsút pántokkal díszítve.
Báli ruha selyemgézből, gyöngy ékítéssel.
Félruha (házi vagy séta öltözék) kockázott selyemből, arany gombdísszel.
Promenád öltözék mintás selyemből, bársony pántokkal, gros d'Afrique kalap virágokkal és fátyollal.
Promenád ruha csíkos foulardból, grosgrain kalap szalagdísszel.
Társasági öltözék aranyszín moiré selyemből, csipke dísszel, rokokó barett virág és tolldísszel, tüll fátyollal. Estélyi ruha fehér tarlatanból.
Reggeli ruha mintás drap de Chineből, á la rococo csipke főkötő keskeny szalagocskákkal.
Estélyi ruha rózsaszín moiréből kék gaze brillante tunikával, dudorokkal díszítve, vörös bársony turbán arany szálakkal beszőve és tolldísszel. Estélyi öltözék fehér selyemből, blond csipkedísszel, arany szegélyekkel díszítve, fekete bársony barett, fekete csipkével és tolldísszel.
Társasági ruha mintázott selyemből, rózsaszín krepp tunikával, blonddal ékítve, blond csipke főkötő virágokkal.
Promenád öltözék moiréből, paszományokkal díszítve, gros de Naples kalap kreppel beráncolva és díszítve.
Sétaruha mintázott muszlinból, csipke pelerinnel, krepp kalap tüll fátyollal, blond csipkével és virágdísszel.
Nyári mulatságokra való ruha tarlatanból, lilás selyem zsinórozással ékítve, csipkével díszítve, burnusz kék és fehér színjátszó grosgrainből, rózsaszín krepp kalap marabu tollakkal.
Promenád ruha fakó sárga Berlineből, paszományozással díszítve, krepp kalap tüll fátyollal és virágdísszel.
Sétaruhák tulle Anglaiseből, fekete moiré selyem mantillával, és selyemmel bélelt csipkés pelerinnel. Háncs kalapok virág és csipke dísszel.
Nyaralóhelyi sétaruha rózsaszín taft bélésen tarlatannal, gros de Naples sállal, tarlatan kalap virággal.
Sétaruhák mintás muszlinból, Cardinal mantilla csipke dísszel, és sárga bélelt hímes tarlatanból, szalma kalapok virág és csipke dísszel.
Promenád ruha mintás foularból fekete csipkével, sétaruha hímes tarlatanból, szalma kalapok lila bársony szalagocskákkal és csipke dísszel, és krepp szalagokkal, rózsákkal díszítve.
Promenád ruha drapp foulardból, paszományozással, csipke és virágdíszes szalmakalap.
Nyaralóhelyi öltözék tarlatanból, csipkedísszel.
Nyaralóhelyi öltözék kockás tarlatanból, krepp kalap csipkével.
Társasági öltözék tarlatánból, csipke dísszel, brüsszeli csipke főkötő csíkos szalagdísszel. Látogatási öltözék színjátszó gros de Naplesből, zsinórozással díszítve, fehér szalmakalap virággal, blond csipkével és tüll fátyollal.
Sétaruha színjátszó gros de Naplesből, arany gombdísszel, fehér szalmakalap blond hímes fátyollal és virágdísszel.
Látogatási ruha lila gyapjú muszlinból, grosgrain kalap szalagdísszel. Rózsaszín moiré estélyi ruha, fejdísz tüllből tollal és virággal ékítve.
Téli burnusz hálórojttal díszítve. Fehér szalmakalap tollal és fátyollal díszítve, sárga grosgrain kalap fátyollal és virággal.
Házi öltözék gros de Tourból, csipke dísszel, tulle illusion főkötő virágokkal.
Társasági ruha csíkos selyemből, paszomány gombokkal díszítve, fátyol és virág fejdísszel.
Téli mantilla mintás selyemből, fekete csipkével, fekete bársony kalap, csipke fátyollal, tollal és virágdísszel.
Téli promenád öltözék mintázott selyemből, bársony hajtókákkal, rózsaszín atlasz kalap virágokkal.
Téli Crispine köpönyeg fekete bársonyból, hermelin (hölgyprém) szegélyezéssel, kockázott lila sétaruha hálórojt dísszel, atlasz kalap blond csipkével és virágokkal.
Téli paletó mintás és színjátszó selyemből, barna plüss vagy bársony szegélyezéssel, színjátszó Vert Anglais sétaruha cakkos fodordíszekkel, bársony kalap csipkével és virággal.
Téli paletó csíkos bársonyból, kocsikázó ruha mintás selyemből, bársony kalap tolldísszel.
Estélyi ruha szaténból, fekete csipke dísszel és fejékkel. Báli ruha tarlatanból, bársony pántokkal ékítve.
REGÉLŐ PESTI DIVATLAP
Divattudósítás részletek a Ladies' Cabinet Of Fashionból
Júliusi számból:
"[...] A selymek még mindig többségben vannak az öltözékekre kocsikázáshoz és nyilvános promenádokhoz, de ez oly túlsúly ami minden nap csökken, ahogy a muszlin egyre kedveltebb lesz. Határozottan a színjátszó selymek a legkeresettebbek. Úgyszintén sok csíkost látni, főleg a pekineket és taftokat. Sok öltözéken a derék egész magasra van készítve, de a többségük vagy fél-mély körkörösen, vagy egész magas hátul és a kebelnél nyitott. A legtöbb esetben csak a szoknya eleje díszített; ha nem ez az eset áll fenn, akkor a szegély kettő vagy három széles hajtással van befejezve és effilével* beszegve; láttunk félruhákat is elöl rézsutakkal díszítve, mindkét oldalon kettővel, hullámokban elhelyezve és tunikát képezve, ezek is effilével szegélyezve és az egy vagy kettős külszínük egy újféle lánc díszítékkel van megfejelve. Semmi újdonság nincs az ujjakban, habár a szűkek határozottan többségben vannak, a fél-nagyságúak semmi esetre sem divatjamúltak.
Az estélyi ruhák elkezdték most már felölteni a nyári kosztüm egyszerűségét, de még csak egy bizonyos mértékben, mivel a selymek még mindig túlsúlyosabbak, mint a muszlinok vagy az organdik, és néhányuk valójában a leggazdagabb, különösen a pekinek*, Pompadour, a kínai moirék és a poult de soie renaissance*. A selyem öltözékek derekai még mindig csúcsosan készülnek, felül nagyon mélyen kivágottak, és az ujjak túlzottan rövidek. A muszlin vagy organdi öltözékek derekai általában csúcs nélkül készülnek, és jó soknak az eleje szív alakban formázott egy kettős sor dudor által, ami úgyszintén átfordul a vállakon hátrafelé; egy beillesztett csipke sor van elhelyezve a dudorok közé. Három sorból alkotott rövid ujjak, leomló csipkével befejezve; hasonló elhelyezve á l'Enfant* a derék teteje körül. Ezeknek a ruháknak az aljai mindig négy vagy öt sor dudorral vannak ékítve a szegély körül, és egy beillesztett csipkével közöttük. [...]
A főkötők megőrzik divatosságukat az estélyi ruhákhoz, a legújabbak a Gabrielle főkötők, bőségesen vannak ékítve keskeny szalag végekkel egy boglár alá illesztve, a fülek fölött és lehullva a nyakra. [...]"
*Effilé: hegyes cakkok.
*Pekin: könnyű, lágy esésű selyemszövet, bársony szatén vagy géz szálakkal beszőve.
*Á l'Enfant: a fél-mélyen vagy mélyen kivágott ruhaderekak felső szegélyéből lefelé omló, végig egyenletes szélességű, elöl-hátul megszakítás nélkül körbemenő csipkedísz. A gyerekruhák után véve.
* Poult de soie renaissance: egyszínű selyemszövet, kettős szálakkal szőve, keresztezett bordákat formázva. Nem tudni, hogy a reneszánsz elnevezés valami szövés típusra, vagy mintára utal ebben a fajtában.
Augusztusi számából:
"[...] Jöjjenek az öltözékek: a kora délelőtti promenádra szántak coutilból* készülnek, vagy sima vagy pedig csíkos, vagy sima baregeból*. A coutilok igen egyszerű modorban készülnek, a derék és az ujjak feszesen testhez állóak; egy sor fém gomb zárja elöl a derekat, és leereszkedik a szoknya aljáig is elöl; szintúgy zárják az ujjakat csuklónál is. A barage fajtájúaknak a dereka blúzszerű, és az ujjak fél-nagyok; a szoknya eleje gyakran ékített ugyan azon szövet rézsutakkal mindkét oldalán, és fel a középen brandenburgokkal*. Egy kardinális pelerin* elengedhetetlen mindegyik ruhához házon belül; a promenádhoz is vehető, vagy kiváltja egy kasmír sál, vagy pedig selyem camail*. Mégis meg kell jegyeznünk, hogy ezen utóbbiak kiesnek a kegyből, különösen a feketék; ezek, itt a feketéket értjük, mégis használtatnak a kora délelőtti promenádhoz, de a díszítő selyemnek és rojtnak a legkiválóbbnak kell lenniük.
A félruhák árnyalt selymekből készülnek, foulardokból*, és egyéb nyári selymekből a gazdag de könnyed cikkek közül; jó sok a redingote*, vagy a fél-redingote alakban készül; habár ez az utóbbi jóval általánosabban használt a muszlinokhoz, amiket elfelejtettünk hozzáadni a felsorolásunkhoz, még ha egyenlően divatosak is. A mullt és a tiszta muszlint értjük alattuk. A ruhák alakjában nem tudunk felmutatni semmilyen változást, de megfigyelhető egy kis változtatás a díszítésben. A redingote alakban készült selymek kevesebbszer ékítettek díszes paszományozással, a sujtás modorban; cikornyás rüssök vannak helyette alkalmazva, vagy rézsutak a végüknél kis szalagcsokrokkal befejezve. A szűk ujjak még mindig divatosak a selyem ruhákhoz, és a derekak folyvást mérsékelten csúcsosak. A muszlin öltözetek derekai kerekítettek, és párnak, de nem a többségnél, az ujja fél-nagy. A redingote, vagy fél-redingote alakúaknak a szoknyái elöl pamuttal kihímzettek, brandenburgokra emlékeztető modorban; az öltözék alakúak nagyon magasan behajtottak, minden egyes behajtás megtetézve fehér vagy pedig színes hímzéssel.
A főkötők megőrzik a divatosságukat a félruhákhoz; a tüllök ugyanolyan lebegő végekkel díszítve, és kicsi ízléses virágokkal az oldalakon tüllel közbevegyítve, a legkeresettebbek. [...]"
*Coutil: magyarul angol bőr. Igen erős, sűrűre szövött pamutszövet, a szövése lehet köper jellegű, szaténosan fényes, vagy brokát mintás is. Fűző készítéshez használták főként.
*Barege: selyem és gyapjú kevert szálas szövet, könnyű, áttetsző anyagú. A francia Barége városban gyártották eredetileg, innen ered az elnevezése is.
*Brandenburg: a katonai egyenruhákról átvett paszomány, zsinór vagy pánt díszíték.
*Kardinális pelerin: a könyökvonalig leérő, ujjatlan körgallér, elöl a szélek nem érnek össze, hanem kissé feltárják a felsőtestet.
*Camail: bő burkonyféle hosszan lenyúlva a csípőig vagy térdig, ujjhasítékkal a karoknak, a nyak körül széles kihajtott gallérral, elöl végig zárt.
*Foulard: könnyű, lágy selyemszövet, szövése közben a szálakat megcsavarják, ezzel erőssé és tartóssá is téve. Főként nyári ruhákhoz, de kiegészítőkhöz, kötényekhez is használták.
*Redingote: magyarul felruha. Eredetileg lovagló öltözék volt, később átalakult és formájában a férfi ruha szabást vette át, mellkasnál és deréknál testhez simulva, gyakran széles hajtóka gallérokkal díszítve, általában a derék övvel kiemelve és a szoknya bő redőkkel hozzá szabva.
Szeptemberi számából:
"[...] Az időjárás hatalmas hőségének köszönhetően az áttetsző anyagú kalapok határozottan a legdivatosabbak, mégis a rizsszalma kivételével, ami még mindig fenntartja az uralmát; valójában minden másnál többet hordott. A kalapok alakja nem változott, de úgy véljük, hogy kissé jobban közelítenek az archoz; és a külső részükön mindkét oldalon alacsonyan felhelyezett díszítési modor is eléggé elhagyott. Néhány esetben a tollak és virágok magasan vannak felhelyezve az egyik oldalon, máskor úgy van elrendezve, hogy átemelkedjenek a kalap közepén az egyik oldalról a másikra leomolva. A tollak még mindig többségben vannak a rizsszalma kalapokhoz. Itt a külső részt értjük, a belsejük mindig virágokkal ékes, amik kivétel nélkül mindig aprók és ízlésesek. [...]
A főkötők tökéletesen megőrizték a divatosságukat a délelőtti ruhákhoz, de kevésbé általánosan használtak, mint egy ideje voltak a vacsora és estélyi ruhákhoz. Ugyan abban az egyszerű és ízléses formában készülnek, ami már egy jó ideje megjelent, de megfigyeltük, hogy a kerek alakúak mik nagyon rövidek, azaz viszonylag rövidek a füleknél, határozottan többségben vannak. [...]"
Októberi számából:
"[...] A szatén és bársony camailok már megjelentek, habár a következő hónapig még csak részben lesznek viselve; eddig még csak feketéket és ibolya színűeket láttunk; sötét rózsaszínnel, ribizliszínnel és naranccsal vannak bélelve, és kis szögletes gallérral és hajtókákkal készülve, mind és az ujjhasítékok is elhintett mintákkal kihímezve selyemből, a bélés színéből; ennek az ékítménynek új és feltűnő hatása van. [...]
Magabiztosan jelentjük ki, hogy azok a régi mintájú gazdag szaténok és selymek, mik már oly rég óta kedveltek, ezen a télen is folytatják divatosságukat. Divatszínek lesznek a barna, zöld, ibolya, levendula, ribizli, és még pár semleges árnyalat."
Novemberi számából:
"[...] Örömmel találjuk, hogy a merinó valószínűleg sokkal használatosabb lesz a promenád ruhához; imádnivaló téli szövet a mi éghajlatunkhoz. Mind a selyem és gyapjú szövetek különböző mintázattal lesznek kockázottak, de főként a skót tartánok lesznek várhatóan szenvedéllyé, divatosságukat a legkegyelmesebb királynőnk pártfogásának köszönhetik. A sétaruhákhoz választott minták visszafogott fajtájúak lesznek, és mindenek felett a sima szövetek fognak várhatóan uralkodni köztük. A kocsi kosztümökre szánt szaténok és bársonyok között feltűnt sok pléd minta egy igen ragyogó leírásban. Ábrás és virágos selymek, félruhákhoz és díszruhákhoz, jóval többfélék és gyönyörűbbek, mint vissza tudnánk emlékezni rá, hogy valaha is láttuk ezeket. [...] Szép olvasónéink láthatják a részletekből, hogy a fekete vegyítés várhatóan általánosan alkalmazva lesz, jobban is, mint ahogy pár éve volt. Egyéb árnyalatok vegyítéke, úgy mint a vörös, élénk zöld, és lángszín szintén keresettek lesznek. Estélyi ruhákhoz páratlanul gazdag brokátok vannak, néhány régi minta szerint virágos különböző színekből, másoknak a mintázatában arany vagy ezüst van. [...]
A várható divatszínekre vonatkozó múlt havi jóslatunk tökéletesen beigazolódott. Csupán hozzá adjuk a narancsot, lilát, és a zöld sötét árnyalatát ami valószínűleg igen uralkodó lesz."
Decemberi számából:
"[...] Camailok és crispinek* még mindig őrzik a divatosságukat a promenád ruhákhoz, de most bársonyból vagy szaténból alkotva, és a legtöbb esetben cobollyal vagy hermelinnel díszítve; úgyszintén jóval nagyobbra is készítettek, különösen a crispin köpönyegek, és a camail mantillák, ezen utóbbiak valójában egy igen kényelmes burkonyok, nagy, úgyszólván, mérsékelten nagy pelerinekkel ugyan abból a szövetből. [...]
Bársony és a velours epinglé* kezd el feltűnni mind az estélyi és vacsora öltözékeknél; sok öltözék az utóbbiból fél-mélyen kivágva, a hátulja feszesen testhez áll, és az eleje öt redővel ékített a vállaktól kiindulva és keskenyedve, ahogy elérik a derék alját, közel a csúcshoz véget érve. Á l'Espagnole ujjak, ezek felhasítva épp a karhajlat fölött, a hasíték ovális alakú és nagyon hosszú, csipkével környezve, egy fehér szatén alsóujjat tár fel, ami kiáll a hasítékból. A berthe* és a fodrok is csipkéből, hogy összhangozzanak az ujj díszítésével. Rengeteg estélyi ruhát alkotnak velours epingléből szatén csíkokkal; á la Grecque derék*, és rövid ujjak befejezve egy kettős leomló angol hímzéssel, összhangzóan a berthével; a szoknya féluszályos, angol hímzéssel kötény idomban ékített, a csipke lekerekedik mindkét oldalon alul egy teljes szalagcsokor alatt. [...]"
*Crispin: teljesen bő és hosszú köpönyeg, csuklyával, ujjhasítékkal és rövid, bő hozzá toldott ujjrészekkel.
*Velours epinglé: igen finom selyem kordbársony.
*Berthe: magyarul vállazó. A kebleket díszítő, széles, általában ráncokba rakott, a kivágáson körös.körül menő derék díszítés kivágott ruhákon.
*Á la Grecque derék: a kivágás mély vagy fél-mély, a derék külső szövete úgy van hozzá fércelve a testhez álló béléshez, hogy V alakban kinyúló, laza ráncokat vessen.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése