Reneszánsz gyorstalpaló

Ebben a bejegyzésben a szeptemberre tervezett reneszánsz találkozónkhoz szeretnénk segítséget adni a kosztümválasztáshoz és kosztümkészítéshez. A ruhatípusokat csak felületesen tárgyalom, mely hagyományőrzéshez nagyon kevés, de azoknak, akik éppen csak most mélyülnének el a reneszánsz divattörténetben, remélhetőleg kedvcsinálónak hat.




A reneszánsz ruhadivat a korstílushoz kötődően a XIV. század végétől a XVI. századig tartó időszak öltözködése. Az előtte - gótika -  és utána - manierizmus - stílusidőszakok divatja természetesen nem válik el szervesen a reneszánsz öltözködésétől, valamint a tájegységek, társadalom szerinti tagozódás igen sokrétű képet adhat a korszak viseletéről. Most itt a klasszikus reneszánsz divattörténeti felosztás szerint tárgyalom a témát, mely itáliai, német, angol-francia és spanyol irányzatokra bontja azt. A jellemzőknél többnyire a nemesek viseletét mutatom be, mivel főképp az előkelők öltözködése maradt ránk festmények, rajzok leírások és relikviák által. Ezeket ismerjük részletesebben, ezek az öltözékek váltak a mai értelembe vett divatot teremtő ruhadarabokká.

Alapvető jellemzők:


- Anyagok: brokát, damaszt, bársony, atlasz, selyem, posztó, vászon

Múltidéző itáliai reneszánsz jellegű női ruha gazdag selyembrokát anyaghasználattal


- Kiegészítők: szalagok, szegélyek, csipkék, fémszálak

Aranyozott fémszálas hímzés XVI. századi angol férfiöltözékről


- Gazdag mintázat, főleg szövésekben, textilmanufaktúrák

Firenzei vagy velencei bársony darab 1440-1500 (Metropolitan Museum)

- Erőteljes, élénk színhasználat, melyet a természetes anyagokkal való festéssel, a korszak technológiájával csak elérhettek
- Horizontális tagolás, geometrikus díszítés

Német jellegű reneszánsz felsőruha jellegzetes horizontális tagolású ujjakkal


- Ókori római, görög öltözékek felidézése

Ókori ihletésű öltözék Sandro Boticelli Vénusz és Mars című festményén
- Megjelennek olyan ruhakellékek, mint a fűző, krinolin, malomkerék gallér


Spanyol jellegű homokóra fazonú későreneszánsz női ruha

- A felfedezések, világszemlélet változása erősen hat a ruhák díszítettségére


Itáliai


A XV. századi itáliai városállamokban élő előkelők öltözködése. Nagy hatással volt rá a humanizmus irányzata, a ókori görög és római kort idealizáló művészeti és filozófiai személet.

Női


A nők úgynevezett gamurrát hordtak, rövid, fűzött mellény egybevarrva kerek, bő szoknya aljjal, ehhez fűzhető vállnál a könyöknél, alkarnál és felkarnál díszes hasítékokkal ellátott hosszú ujj, mely cserélhető.
Ez alá került a fehér alsóruha, amely az ujjak hasítékain kilátszott.

Rajz gamurrás itáliai reneszánsz hölgyekről
A sűrű alsóruházat és a mellény és ráncolt szoknyarész derék fölötti összevarrása a sziluett hasának kidomborodását eredményezte

Itáliai reneszánsz öltözékű múltidéző hölgyek

A gamurra fölötti hosszú köpenyt sokszor bőrövvel kötötték meg elől

Az ujjak kivágásai horizontálisan megoldottak, a vendégujjak egy-egy öltözékhez sokfélék. Jellemzőek a hálós formák alkalmazása, játékok a fűzéssel, de előfordult tűvel tűzött vendégujj is.

Vállnál hegyes szögben végződő, könyöknél nyitott forma

Gyöngysorok keresztezéséből létrehozott minta

Játék a mintával, játék a formával

Tűvel tűzött vendégujj

A plasztron a köpenyszerű felsőruha vagy a gamurra kivágásába illesztett hímzett betét volt.


Brokát plasztron mellbetéttel díszített gamurra

A gamurra, a vendégujjak és a további köpeny alatt mind ez az egyszerű ruhadarab bújt meg:

Itáliai reneszánsz alsóruha


A frizura divat művészien elrendezett hosszú haj volt, magas homlokkal (sokszor borotválva), fonatok, csigák, copfok, capulet fejfedő (hajháló), a haj hosszát póthajakkal toldották meg.
Ékszerekként homlokdísz, hajláncok, homlokszíjakat alkalmaztak.

Reneszánsz múltidéző hajviselet, a homlok magasabbra borotválása helyett a fodrász sminktapaszt alkalmazott a modellnél

Reneszánsz hajviselet rekonstrukció


Itáliai reneszánsz jellegű hajköltemény a Borgiák c. filmből

Hajháló szalaggal csavart copffal

Ékszerekkel kirakott hajháló, homlokpánttal és gyöngyös copffogó szalagokkal


Leonardo híres festményein tipikusak a hölgyek homlokpántjai


Gyöngyökkel kirakott homlokszalag, ami egy szintén gyöngyös hajhálót rögzít

Férfi


Szűk, rövid, állógalléros zeke. Az ujja levehető és fűzéssel köthető a vállhoz. A fűzések között a
könyöknél, a csuklónál és a vállnál a fehér ing látható.

Erre helyezik a kétoldalt nyitott vastag, sokszor prémes mellényt a giubberello-t vagy a sodronyinget.

Itáliai reneszánsz állógalléros férfizeke, fejhez simuló sapkával

Gazdag itáliai nemes prémes felsőrészű öltözékben


Különválik a harisnyanadrágtól a nadrág. A nadrágok bő szabású térdnadrágból és hozzáfűzött/varrott harisnyákból állnak. A harisnyaszárakat gyakran övvel rögzítették, ezeket két, vagy több szín tagolta.

XV. századi itáliai reneszánsz férfiöltözékhez sodronying készítési segédlet


Eredeti XV. századi itáliai reneszánsz felsőrész


Később a zsoldosoktól átvették a buggyos, hasítékos térdnadrágot, a pluder-t. (Lásd alább az angol reneszánsznál)

A korai itáliai reneszánszban vállig érő hosszú haj, virágcserép kalap volt jellegzetes.


A középső férfi fejfedője valóban egy lefelé fordított kaspóra emlékeztethet


Kaspós, "méhkaptáros" és egyéb fejfedők

Téglapiros sapka korabeli festményen, mely szorosan illeszkedett a fejre

Hasonló nemezsapka egy hagyományőrzőn



XVI. században a malomkerék gallér miatt rövidre vágatták a hajukat;

Fejdísz: barretsapka gyakran tollal díszítve. Elterjed a szakállviselés.

Barett még a hatalmas nyakfodrokat megelőző időkből

A felső képhez képest szembetűnő, hogy itt a haj már nem hosszabb


Német


Női


A XVI. század első felében a gamurra jellemző a német viseletre is, mely mindig elől fűzött. A fűzéseknek fontos dekoratív jellemzője van. A ruhát szorosra fűzték. A csípő így hangsúlyosabbá válik.

Német reneszánsz ruhás múltidéző az úgynevezett Cranach-ruhának nevezett jellegzetes gamurrás, fűzős öltözékben

Lucas Cranach Judith-ja. A fenti öltözék a gamurra gallérmegoldásával és az ujjak díszítésével tér el a Cranach által festettől.


Az ujjak egybevarrtak a mellénnyel, szögletes kivágások jellemzőek és tölcséres kézelőben végződnek.

Szintén a Cranach-ruha, amelyen szembetűnő a jellegzetes tölcsérvégű ujj

A fejet széles, kerek, turbánszerű főkötő, a haube díszíti hatalmas tollakkal.

Tollas fejfedő német reneszánsz festményen

Egy múltidéző által rekonstruált német reneszánsz strucctollas turbán jellegű fejdísz

Hagyományőrző német reneszánsz paraszti öltözékben. Mélyen homlokba húzott főkötővel.

Hatalmas német reneszánsz főkötő


A XVI. század végére megjelenik a mellet és a nyakat takarja a ruha. Kialakul spanyol mintára a magas nyakfodor. Homokóra fazonú ruhák. Szűk mellrész, megszűnik az ujjak hasítékolása, alátömése. Fémabronccsal feszített szoknya. Sűrűn rakott felső szoknya, mely középen nyitott volt, ezt köténnyel takarták. A színek sötétek: fekete, barna szürke. Ennek az irányzatnak a követését a továbbiakban lásd a angol, francia és a spanyol reneszánsz divatnál.


Férfi


Megjelenik a Schaube a reformáció korának jellegzetes felső köntöse. Bő kabát, sálgallérral. Elől nyitott, öv nélkül viselt köpeny, gyakran bélelték, vagy szegélyezték szőrmével. Bokáig, vagy térd alá ért. A kart a kabát hasítékán keresztül lehetett kidugni. A schaubét tallárként hordják manapság bírók vagy protestáns lelkészek.

Tipikus schaube-t viselő férfi Christoph Amberger festményén, a férfi lábán úgynevezett ökörszájcípő


Jellemző volt még a hasítékolt zeke, a köpeny hosszan lelógó függőujj. A férfiak is harisnyát hordtak. Divatos volt az ökörszáj cipő. A frizura rövid, arcszőrzet jellemzően: szakáll.

Német reneszánsz férfiviselet

Zsoldos felszereléssel

Korabeli rajz, a kép érdekessége, hogy az eltérő mintázatú nadrágot szeméremkupakkal egészítették ki

Német nemesember öltözéke 1541 körül


Nők és férfiak szívesen viseltek hatalmas aranyláncokat.





Angol és francia


Női


A XVI. század első negyedében olaszos jellegű ruhák. Az alsó ruha ujja könyéken hasított, vagy két részből áll és összefűzik. A francia ruhákon az ujj egybeszabott, széles, gyakran prémes kézelő díszíti.  A szoknyák olyan hosszúak, hogy ruhatartó kapoccsal viselik őket.

I. Ferenc uralkodása alatt megjelenik a merevített alsószoknya (vertugader, vertugadin, vertugadine, panier, krinolin), mely különböző formáiban  három évszázadon keresztül divatos lesz. Ez egy vastag, keményített vászonszoknya, melynek alját fűzfavesszők merevítik, így szélesítik a szoknya alsó részét.






Az alsó ruha ujjai a válltól a csuklóig hasítottak. A felső ruha négyszögletesen dekoltált, szoknyarésze elől háromszögletűen szétnyílik, ujjai hatalmasak és szinte teljesen nyitottak, prémmel szegettek.





A szegélyek gyöngyökkel, ékkövekkel díszítettek. A ruha dekoltázsát ékkövekkel, gyöngyökkel, vékony láncokkal emelik ki.






Fontos, hogy ezek alá a ruhák alá a hölgyek mindig a fűzőt vettek fel, mely hosszú v-alakot eredményezett a felsőtesten.

Tudor-kori női fűző




Jellegzetes francia fejfedő a sapkaformájú hajháló, a coif, a koponyát és a füleket is takarja, széles bugyban végződik.


Coif


Uszályos sapka, a francia főkötő arc felé eső része, merevített és gyöngyökkel szegélyezett.


Uszályos elől merev hajpántszerű főkötő

Viselés közben a fület fedve helyezték a fejre

A merev főkötő korabeli festményen

Később kerek kis bársonysapkát is használnak, melyet fémszálak rácsoznak és gyöngyök díszítenek.

Gable - Tudor főkötő- Angliában viselik, uszályos sapka, melynek széle a homlokot fölemelkedő háromszög alakban keretezi.

Gable, Tudor főkötő

A korszak végére kis karimájú felfelé keskenyedő kalap is elterjedt mind a férfiak, mind a hölgyek körében.




Férfi


Zeke - I. Ferenc uralkodása alatt egész felületét elborítják az ellipszis alakú hasítékok, ujjai bők, csuklónál összeszűkülnek. A felsőruházat néha csak derékig ér, testhez simul.


Tudor-korabeli férfizeke és nadrág


Az angoloknál a derék alatt, húzott szoknyarésze van, mely elől nyitott, és kilátszik alóla a szeméremkupak.


Illedelmes Tudor-kort múltidéző férfi, aki a szoknyarész alatt hordja szeméremkupakját

Az a bizonyos szeméremkupak

Szeméremkupak a nadrághoz illő színben

A nadrág anyaga alatt rejtőző szeméremkupak



A nadrág a XVI. század eleji sima kis rövid nadrág hordóalakú, néhány centivel a térd fölött végződő, buggyos nadrággá alakul. Ez is bevagdalt. A tok formájú szeméremkupak kapoccsal, vagy tűvel kapcsolódik a korchoz.

A köpeny, tunika, nagyon rövid, vagy igen bő felráncolt ujjal, így látszik a zeke díszes ujja.


Fejfedő: lapos nemezkalap, peremén gyakran fehér toll.


VIII. Henrik lapos, tollas kalapban


Mindehhez négyszögletes kidomborodó orrú félcipő járt. A férfi öltözékek nemeseknél láncokkal, ékkövekkel, ötvösmunkákkal gazdagon díszítettek.

1546 körül hordott férfi ruhadísz rekonstrukciója


Spanyol


A XVI. század húszas éveitől a spanyol világuralmi törekvések, majd a meghódított területek fölötti uralom megtartása kialakította a spanyol nemes zárkózott, merev, hozzáférhetetlen magatartását, melyet az udvari etikett szigorú szabályai is meghatároztak. Ennek megfelelően átalakult a viselet is, melyet rákényszerítettek a meghódított területek lakosságára, s amely a XVI. század második felében egész Európa viseletét átalakította.

Az Amerikából özönlő arany káprázatos luxust hozott, az arannyal túldíszített divat megmerevedett. II.Fülöp udvarában aszkézisbe fordult az életöröm, a szigorú etikett, előírások mellett szinte vallási téboly uralkodott. A fanatikus katolicizmus és az inkvizíció minden területen érvényesítette befolyását. Az ellenreformáció szigorú világnézetét fejezte ki, a színeket, formákat, részleteket a legaprólékosabban előírta.

Női


Viseletük szélességében, merevségében, párnázottságában pontos megfejelője a férfiakénak. Szoknyájuk fordított v-alakú krinolin. A dekoltázs zárt lesz. A magas nyakú ruhák divatosak. A váll hangsúlyos lesz. Párnázták az ujjakat, a vállakat, a kebleket. Az öv díszes csatokból kialakított. A spanyol gallér és a kézelők elengedhetetlen tartozékok. Hajviseletük is ehhez igazodik, apró csigákba a fejtetőre fésülik kontyba, drótokkal, betétekkel magasítják.


XVI. századi nemesasszony spanyolos viseletben

Múltidéző hölgy malomkerékgallérral
Tornyozott konty, malomkerék gallér, gyöngyfülbevaló és a felfedezők hírneves a "szemkötő"


Felsőruha szűk váll mindig magasan záródik, fémfonalas hímzéssel, gyöngyökkel díszített. Halcsonttal, drótokkal merevítették, a felsőtestet laposra alakították. A ruha alatt fűzővel alakították ki vékony derekat.


I. Erzsébet korabeli angol fűző rekonstrukciója

Fehér fodorral végződtek a ruhák hosszú ujjai. Kedvelték a hosszú díszujjakat, a felkart bugyokkal hangsúlyozták.

Az alsóruha csak az ujjak és a deréktól lefelé szétnyíló szoknya alól látszik. A földig érő alsószoknyát kúp alakú merevítőre feszítették. A felső szoknya ezáltal ránctalan, merev. Elől többnyire nyitott, a csípő köré vont párnaréteg révén a csípő kiszélesedett.

A gallérok jellegzetesek voltak.

A gallérdivat változása évtizedekre lebontva

I. Erzsébet angol királynő gigantikus csipkézett malomkerék gallérral


Esetenként egy köpenyhez hasonló, egybeszabott felsőruhát, a ropa-t borították magukra.


A-vonalú ropa

A kiegészítők ékszerekkel túldíszítettek:

I. Erzsébet angol királynő díszes kesztyűje



A cipő magas fa, vagy parafa talpú koturnus, a merev mozgást biztosítja.


XVI. századi koturnus


Férfi


Az ing: magas, kis fodros gallérban végződő nyak, a fodor kézelőn megismétlődik. Később hatalmas keményített vászongallérrá terebélyesedik.

Még a zekéhez varrt keskenyebb gallér, amely a XVI. század végére egyre terebélyesebb lett.



Malomkerék gallért már külön helyezik a nyak köré.


Angol nemes malomkerék gallérral, rövid felsőrésszel, harisnyában.



A zeke teljesen zárt, váll és mellrészét vattázták. Elől a derék megnyújtására ék alakban kipárnázták ez a spanyol divat egyik legfurcsább "kinövése" a "libahas".


A libahas jellegzetes példája egy festményen.


A nadrág rövid, térd alá, majd combközépig érő puffancsnadrág. Az alsó nadrágot kócpárnákkal kitömték, a szalagokból álló fölső összefogja a bőségét.

A buggyos kialakítású bélelt pluder, spanyolos felsőrésszel, gallér nélkül


Ez a kitömés a csípőt mértéktelenül kiszélesíti. A köpeny súlyos anyagból készült, derékig vagy csípőig ért.

A hajviselet a malomkerék gallér miatt rövid haj, kecskeszakáll, merev selyem vagy bársonykalap.
A legelegánsabb viselet a fekete bársony.

Robert Dudley angol nemes jellegzetes spanyol reneszánsz arcszőrzettel



Magyar források valamint ajánlott linkek reneszánsz divattörténethez:

divattortenet.hu
comenius
A reneszánsz cipők furcsaságai (Múlt-kor)
Divat a késő reneszánsz-kori Felső-Magyarországon
Reneszánsz ruhák Mare Temporis

Megjegyzések