Reneszánsz gyorstalpaló
Ebben a bejegyzésben a szeptemberre tervezett reneszánsz találkozónkhoz szeretnénk segítséget adni a kosztümválasztáshoz és kosztümkészítéshez. A ruhatípusokat csak felületesen tárgyalom, mely hagyományőrzéshez nagyon kevés, de azoknak, akik éppen csak most mélyülnének el a reneszánsz divattörténetben, remélhetőleg kedvcsinálónak hat.
A reneszánsz ruhadivat a korstílushoz kötődően a XIV. század végétől a XVI. századig tartó időszak öltözködése. Az előtte - gótika - és utána - manierizmus - stílusidőszakok divatja természetesen nem válik el szervesen a reneszánsz öltözködésétől, valamint a tájegységek, társadalom szerinti tagozódás igen sokrétű képet adhat a korszak viseletéről. Most itt a klasszikus reneszánsz divattörténeti felosztás szerint tárgyalom a témát, mely itáliai, német, angol-francia és spanyol irányzatokra bontja azt. A jellemzőknél többnyire a nemesek viseletét mutatom be, mivel főképp az előkelők öltözködése maradt ránk festmények, rajzok leírások és relikviák által. Ezeket ismerjük részletesebben, ezek az öltözékek váltak a mai értelembe vett divatot teremtő ruhadarabokká.
- Anyagok: brokát, damaszt, bársony, atlasz, selyem, posztó, vászon
- Kiegészítők: szalagok, szegélyek, csipkék, fémszálak
- Gazdag mintázat, főleg szövésekben, textilmanufaktúrák
- Erőteljes, élénk színhasználat, melyet a természetes anyagokkal való festéssel, a korszak technológiájával csak elérhettek
- Horizontális tagolás, geometrikus díszítés
- Ókori római, görög öltözékek felidézése
- Megjelennek olyan ruhakellékek, mint a fűző, krinolin, malomkerék gallér
- A felfedezések, világszemlélet változása erősen hat a ruhák díszítettségére
A XV. századi itáliai városállamokban élő előkelők öltözködése. Nagy hatással volt rá a humanizmus irányzata, a ókori görög és római kort idealizáló művészeti és filozófiai személet.
A nők úgynevezett gamurrát hordtak, rövid, fűzött mellény egybevarrva kerek, bő szoknya aljjal, ehhez fűzhető vállnál a könyöknél, alkarnál és felkarnál díszes hasítékokkal ellátott hosszú ujj, mely cserélhető.
Ez alá került a fehér alsóruha, amely az ujjak hasítékain kilátszott.
A plasztron a köpenyszerű felsőruha vagy a gamurra kivágásába illesztett hímzett betét volt.
A gamurra, a vendégujjak és a további köpeny alatt mind ez az egyszerű ruhadarab bújt meg:
A frizura divat művészien elrendezett hosszú haj volt, magas homlokkal (sokszor borotválva), fonatok, csigák, copfok, capulet fejfedő (hajháló), a haj hosszát póthajakkal toldották meg.
Ékszerekként homlokdísz, hajláncok, homlokszíjakat alkalmaztak.
Szűk, rövid, állógalléros zeke. Az ujja levehető és fűzéssel köthető a vállhoz. A fűzések között a
könyöknél, a csuklónál és a vállnál a fehér ing látható.
Erre helyezik a kétoldalt nyitott vastag, sokszor prémes mellényt a giubberello-t vagy a sodronyinget.
Különválik a harisnyanadrágtól a nadrág. A nadrágok bő szabású térdnadrágból és hozzáfűzött/varrott harisnyákból állnak. A harisnyaszárakat gyakran övvel rögzítették, ezeket két, vagy több szín tagolta.
Később a zsoldosoktól átvették a buggyos, hasítékos térdnadrágot, a pluder-t. (Lásd alább az angol reneszánsznál)
A korai itáliai reneszánszban vállig érő hosszú haj, virágcserép kalap volt jellegzetes.
XVI. században a malomkerék gallér miatt rövidre vágatták a hajukat;
Fejdísz: barretsapka gyakran tollal díszítve. Elterjed a szakállviselés.
A XVI. század első felében a gamurra jellemző a német viseletre is, mely mindig elől fűzött. A fűzéseknek fontos dekoratív jellemzője van. A ruhát szorosra fűzték. A csípő így hangsúlyosabbá válik.
Az ujjak egybevarrtak a mellénnyel, szögletes kivágások jellemzőek és tölcséres kézelőben végződnek.
A fejet széles, kerek, turbánszerű főkötő, a haube díszíti hatalmas tollakkal.
A XVI. század végére megjelenik a mellet és a nyakat takarja a ruha. Kialakul spanyol mintára a magas nyakfodor. Homokóra fazonú ruhák. Szűk mellrész, megszűnik az ujjak hasítékolása, alátömése. Fémabronccsal feszített szoknya. Sűrűn rakott felső szoknya, mely középen nyitott volt, ezt köténnyel takarták. A színek sötétek: fekete, barna szürke. Ennek az irányzatnak a követését a továbbiakban lásd a angol, francia és a spanyol reneszánsz divatnál.
Megjelenik a Schaube a reformáció korának jellegzetes felső köntöse. Bő kabát, sálgallérral. Elől nyitott, öv nélkül viselt köpeny, gyakran bélelték, vagy szegélyezték szőrmével. Bokáig, vagy térd alá ért. A kart a kabát hasítékán keresztül lehetett kidugni. A schaubét tallárként hordják manapság bírók vagy protestáns lelkészek.
Jellemző volt még a hasítékolt zeke, a köpeny hosszan lelógó függőujj. A férfiak is harisnyát hordtak. Divatos volt az ökörszáj cipő. A frizura rövid, arcszőrzet jellemzően: szakáll.
Nők és férfiak szívesen viseltek hatalmas aranyláncokat.
A XVI. század első negyedében olaszos jellegű ruhák. Az alsó ruha ujja könyéken hasított, vagy két részből áll és összefűzik. A francia ruhákon az ujj egybeszabott, széles, gyakran prémes kézelő díszíti. A szoknyák olyan hosszúak, hogy ruhatartó kapoccsal viselik őket.
I. Ferenc uralkodása alatt megjelenik a merevített alsószoknya (vertugader, vertugadin, vertugadine, panier, krinolin), mely különböző formáiban három évszázadon keresztül divatos lesz. Ez egy vastag, keményített vászonszoknya, melynek alját fűzfavesszők merevítik, így szélesítik a szoknya alsó részét.
Az alsó ruha ujjai a válltól a csuklóig hasítottak. A felső ruha négyszögletesen dekoltált, szoknyarésze elől háromszögletűen szétnyílik, ujjai hatalmasak és szinte teljesen nyitottak, prémmel szegettek.
A szegélyek gyöngyökkel, ékkövekkel díszítettek. A ruha dekoltázsát ékkövekkel, gyöngyökkel, vékony láncokkal emelik ki.
Jellegzetes francia fejfedő a sapkaformájú hajháló, a coif, a koponyát és a füleket is takarja, széles bugyban végződik.
Uszályos sapka, a francia főkötő arc felé eső része, merevített és gyöngyökkel szegélyezett.
Később kerek kis bársonysapkát is használnak, melyet fémszálak rácsoznak és gyöngyök díszítenek.
Gable - Tudor főkötő- Angliában viselik, uszályos sapka, melynek széle a homlokot fölemelkedő háromszög alakban keretezi.
A korszak végére kis karimájú felfelé keskenyedő kalap is elterjedt mind a férfiak, mind a hölgyek körében.
Zeke - I. Ferenc uralkodása alatt egész felületét elborítják az ellipszis alakú hasítékok, ujjai bők, csuklónál összeszűkülnek. A felsőruházat néha csak derékig ér, testhez simul.
Az angoloknál a derék alatt, húzott szoknyarésze van, mely elől nyitott, és kilátszik alóla a szeméremkupak.
A nadrág a XVI. század eleji sima kis rövid nadrág hordóalakú, néhány centivel a térd fölött végződő, buggyos nadrággá alakul. Ez is bevagdalt. A tok formájú szeméremkupak kapoccsal, vagy tűvel kapcsolódik a korchoz.
A köpeny, tunika, nagyon rövid, vagy igen bő felráncolt ujjal, így látszik a zeke díszes ujja.
Fejfedő: lapos nemezkalap, peremén gyakran fehér toll.
Mindehhez négyszögletes kidomborodó orrú félcipő járt. A férfi öltözékek nemeseknél láncokkal, ékkövekkel, ötvösmunkákkal gazdagon díszítettek.
A XVI. század húszas éveitől a spanyol világuralmi törekvések, majd a meghódított területek fölötti uralom megtartása kialakította a spanyol nemes zárkózott, merev, hozzáférhetetlen magatartását, melyet az udvari etikett szigorú szabályai is meghatároztak. Ennek megfelelően átalakult a viselet is, melyet rákényszerítettek a meghódított területek lakosságára, s amely a XVI. század második felében egész Európa viseletét átalakította.
Az Amerikából özönlő arany káprázatos luxust hozott, az arannyal túldíszített divat megmerevedett. II.Fülöp udvarában aszkézisbe fordult az életöröm, a szigorú etikett, előírások mellett szinte vallási téboly uralkodott. A fanatikus katolicizmus és az inkvizíció minden területen érvényesítette befolyását. Az ellenreformáció szigorú világnézetét fejezte ki, a színeket, formákat, részleteket a legaprólékosabban előírta.
Viseletük szélességében, merevségében, párnázottságában pontos megfejelője a férfiakénak. Szoknyájuk fordított v-alakú krinolin. A dekoltázs zárt lesz. A magas nyakú ruhák divatosak. A váll hangsúlyos lesz. Párnázták az ujjakat, a vállakat, a kebleket. Az öv díszes csatokból kialakított. A spanyol gallér és a kézelők elengedhetetlen tartozékok. Hajviseletük is ehhez igazodik, apró csigákba a fejtetőre fésülik kontyba, drótokkal, betétekkel magasítják.
Felsőruha szűk váll mindig magasan záródik, fémfonalas hímzéssel, gyöngyökkel díszített. Halcsonttal, drótokkal merevítették, a felsőtestet laposra alakították. A ruha alatt fűzővel alakították ki vékony derekat.
Fehér fodorral végződtek a ruhák hosszú ujjai. Kedvelték a hosszú díszujjakat, a felkart bugyokkal hangsúlyozták.
Az alsóruha csak az ujjak és a deréktól lefelé szétnyíló szoknya alól látszik. A földig érő alsószoknyát kúp alakú merevítőre feszítették. A felső szoknya ezáltal ránctalan, merev. Elől többnyire nyitott, a csípő köré vont párnaréteg révén a csípő kiszélesedett.
A gallérok jellegzetesek voltak.
Esetenként egy köpenyhez hasonló, egybeszabott felsőruhát, a ropa-t borították magukra.
A kiegészítők ékszerekkel túldíszítettek:
A cipő magas fa, vagy parafa talpú koturnus, a merev mozgást biztosítja.
Az ing: magas, kis fodros gallérban végződő nyak, a fodor kézelőn megismétlődik. Később hatalmas keményített vászongallérrá terebélyesedik.
Malomkerék gallért már külön helyezik a nyak köré.
A zeke teljesen zárt, váll és mellrészét vattázták. Elől a derék megnyújtására ék alakban kipárnázták ez a spanyol divat egyik legfurcsább "kinövése" a "libahas".
A nadrág rövid, térd alá, majd combközépig érő puffancsnadrág. Az alsó nadrágot kócpárnákkal kitömték, a szalagokból álló fölső összefogja a bőségét.
Ez a kitömés a csípőt mértéktelenül kiszélesíti. A köpeny súlyos anyagból készült, derékig vagy csípőig ért.
A hajviselet a malomkerék gallér miatt rövid haj, kecskeszakáll, merev selyem vagy bársonykalap.
A legelegánsabb viselet a fekete bársony.
Magyar források valamint ajánlott linkek reneszánsz divattörténethez:
divattortenet.hu
comenius
A reneszánsz cipők furcsaságai (Múlt-kor)
Divat a késő reneszánsz-kori Felső-Magyarországon
Reneszánsz ruhák Mare Temporis
A reneszánsz ruhadivat a korstílushoz kötődően a XIV. század végétől a XVI. századig tartó időszak öltözködése. Az előtte - gótika - és utána - manierizmus - stílusidőszakok divatja természetesen nem válik el szervesen a reneszánsz öltözködésétől, valamint a tájegységek, társadalom szerinti tagozódás igen sokrétű képet adhat a korszak viseletéről. Most itt a klasszikus reneszánsz divattörténeti felosztás szerint tárgyalom a témát, mely itáliai, német, angol-francia és spanyol irányzatokra bontja azt. A jellemzőknél többnyire a nemesek viseletét mutatom be, mivel főképp az előkelők öltözködése maradt ránk festmények, rajzok leírások és relikviák által. Ezeket ismerjük részletesebben, ezek az öltözékek váltak a mai értelembe vett divatot teremtő ruhadarabokká.
Alapvető jellemzők:
- Anyagok: brokát, damaszt, bársony, atlasz, selyem, posztó, vászon
Múltidéző itáliai reneszánsz jellegű női ruha gazdag selyembrokát anyaghasználattal |
- Kiegészítők: szalagok, szegélyek, csipkék, fémszálak
Aranyozott fémszálas hímzés XVI. századi angol férfiöltözékről |
- Gazdag mintázat, főleg szövésekben, textilmanufaktúrák
Firenzei vagy velencei bársony darab 1440-1500 (Metropolitan Museum) |
- Erőteljes, élénk színhasználat, melyet a természetes anyagokkal való festéssel, a korszak technológiájával csak elérhettek
- Horizontális tagolás, geometrikus díszítés
Német jellegű reneszánsz felsőruha jellegzetes horizontális tagolású ujjakkal |
- Ókori római, görög öltözékek felidézése
Ókori ihletésű öltözék Sandro Boticelli Vénusz és Mars című festményén |
Spanyol jellegű homokóra fazonú későreneszánsz női ruha |
- A felfedezések, világszemlélet változása erősen hat a ruhák díszítettségére
Itáliai
A XV. századi itáliai városállamokban élő előkelők öltözködése. Nagy hatással volt rá a humanizmus irányzata, a ókori görög és római kort idealizáló művészeti és filozófiai személet.
Női
A nők úgynevezett gamurrát hordtak, rövid, fűzött mellény egybevarrva kerek, bő szoknya aljjal, ehhez fűzhető vállnál a könyöknél, alkarnál és felkarnál díszes hasítékokkal ellátott hosszú ujj, mely cserélhető.
Ez alá került a fehér alsóruha, amely az ujjak hasítékain kilátszott.
Rajz gamurrás itáliai reneszánsz hölgyekről |
A sűrű alsóruházat és a mellény és ráncolt szoknyarész derék fölötti összevarrása a sziluett hasának kidomborodását eredményezte |
Itáliai reneszánsz öltözékű múltidéző hölgyek |
A gamurra fölötti hosszú köpenyt sokszor bőrövvel kötötték meg elől |
Az ujjak kivágásai horizontálisan megoldottak, a vendégujjak egy-egy öltözékhez sokfélék. Jellemzőek a hálós formák alkalmazása, játékok a fűzéssel, de előfordult tűvel tűzött vendégujj is.
Vállnál hegyes szögben végződő, könyöknél nyitott forma |
Gyöngysorok keresztezéséből létrehozott minta |
Játék a mintával, játék a formával |
Tűvel tűzött vendégujj |
A plasztron a köpenyszerű felsőruha vagy a gamurra kivágásába illesztett hímzett betét volt.
Brokát plasztron mellbetéttel díszített gamurra |
A gamurra, a vendégujjak és a további köpeny alatt mind ez az egyszerű ruhadarab bújt meg:
Itáliai reneszánsz alsóruha |
A frizura divat művészien elrendezett hosszú haj volt, magas homlokkal (sokszor borotválva), fonatok, csigák, copfok, capulet fejfedő (hajháló), a haj hosszát póthajakkal toldották meg.
Ékszerekként homlokdísz, hajláncok, homlokszíjakat alkalmaztak.
Reneszánsz múltidéző hajviselet, a homlok magasabbra borotválása helyett a fodrász sminktapaszt alkalmazott a modellnél |
Reneszánsz hajviselet rekonstrukció |
Itáliai reneszánsz jellegű hajköltemény a Borgiák c. filmből |
Hajháló szalaggal csavart copffal |
Ékszerekkel kirakott hajháló, homlokpánttal és gyöngyös copffogó szalagokkal |
Leonardo híres festményein tipikusak a hölgyek homlokpántjai |
Gyöngyökkel kirakott homlokszalag, ami egy szintén gyöngyös hajhálót rögzít |
Férfi
Szűk, rövid, állógalléros zeke. Az ujja levehető és fűzéssel köthető a vállhoz. A fűzések között a
könyöknél, a csuklónál és a vállnál a fehér ing látható.
Erre helyezik a kétoldalt nyitott vastag, sokszor prémes mellényt a giubberello-t vagy a sodronyinget.
Itáliai reneszánsz állógalléros férfizeke, fejhez simuló sapkával |
Gazdag itáliai nemes prémes felsőrészű öltözékben |
Különválik a harisnyanadrágtól a nadrág. A nadrágok bő szabású térdnadrágból és hozzáfűzött/varrott harisnyákból állnak. A harisnyaszárakat gyakran övvel rögzítették, ezeket két, vagy több szín tagolta.
XV. századi itáliai reneszánsz férfiöltözékhez sodronying készítési segédlet |
Eredeti XV. századi itáliai reneszánsz felsőrész |
Később a zsoldosoktól átvették a buggyos, hasítékos térdnadrágot, a pluder-t. (Lásd alább az angol reneszánsznál)
A korai itáliai reneszánszban vállig érő hosszú haj, virágcserép kalap volt jellegzetes.
A középső férfi fejfedője valóban egy lefelé fordított kaspóra emlékeztethet |
Kaspós, "méhkaptáros" és egyéb fejfedők |
Téglapiros sapka korabeli festményen, mely szorosan illeszkedett a fejre |
Hasonló nemezsapka egy hagyományőrzőn |
XVI. században a malomkerék gallér miatt rövidre vágatták a hajukat;
Fejdísz: barretsapka gyakran tollal díszítve. Elterjed a szakállviselés.
Barett még a hatalmas nyakfodrokat megelőző időkből |
A felső képhez képest szembetűnő, hogy itt a haj már nem hosszabb |
Német
Női
A XVI. század első felében a gamurra jellemző a német viseletre is, mely mindig elől fűzött. A fűzéseknek fontos dekoratív jellemzője van. A ruhát szorosra fűzték. A csípő így hangsúlyosabbá válik.
Német reneszánsz ruhás múltidéző az úgynevezett Cranach-ruhának nevezett jellegzetes gamurrás, fűzős öltözékben |
Lucas Cranach Judith-ja. A fenti öltözék a gamurra gallérmegoldásával és az ujjak díszítésével tér el a Cranach által festettől. |
Szintén a Cranach-ruha, amelyen szembetűnő a jellegzetes tölcsérvégű ujj |
A fejet széles, kerek, turbánszerű főkötő, a haube díszíti hatalmas tollakkal.
Tollas fejfedő német reneszánsz festményen |
Egy múltidéző által rekonstruált német reneszánsz strucctollas turbán jellegű fejdísz |
Hagyományőrző német reneszánsz paraszti öltözékben. Mélyen homlokba húzott főkötővel. |
Hatalmas német reneszánsz főkötő |
A XVI. század végére megjelenik a mellet és a nyakat takarja a ruha. Kialakul spanyol mintára a magas nyakfodor. Homokóra fazonú ruhák. Szűk mellrész, megszűnik az ujjak hasítékolása, alátömése. Fémabronccsal feszített szoknya. Sűrűn rakott felső szoknya, mely középen nyitott volt, ezt köténnyel takarták. A színek sötétek: fekete, barna szürke. Ennek az irányzatnak a követését a továbbiakban lásd a angol, francia és a spanyol reneszánsz divatnál.
Férfi
Megjelenik a Schaube a reformáció korának jellegzetes felső köntöse. Bő kabát, sálgallérral. Elől nyitott, öv nélkül viselt köpeny, gyakran bélelték, vagy szegélyezték szőrmével. Bokáig, vagy térd alá ért. A kart a kabát hasítékán keresztül lehetett kidugni. A schaubét tallárként hordják manapság bírók vagy protestáns lelkészek.
Tipikus schaube-t viselő férfi Christoph Amberger festményén, a férfi lábán úgynevezett ökörszájcípő |
Jellemző volt még a hasítékolt zeke, a köpeny hosszan lelógó függőujj. A férfiak is harisnyát hordtak. Divatos volt az ökörszáj cipő. A frizura rövid, arcszőrzet jellemzően: szakáll.
Német reneszánsz férfiviselet |
Zsoldos felszereléssel |
Korabeli rajz, a kép érdekessége, hogy az eltérő mintázatú nadrágot szeméremkupakkal egészítették ki |
Német nemesember öltözéke 1541 körül |
Nők és férfiak szívesen viseltek hatalmas aranyláncokat.
Angol és francia
Női
A XVI. század első negyedében olaszos jellegű ruhák. Az alsó ruha ujja könyéken hasított, vagy két részből áll és összefűzik. A francia ruhákon az ujj egybeszabott, széles, gyakran prémes kézelő díszíti. A szoknyák olyan hosszúak, hogy ruhatartó kapoccsal viselik őket.
I. Ferenc uralkodása alatt megjelenik a merevített alsószoknya (vertugader, vertugadin, vertugadine, panier, krinolin), mely különböző formáiban három évszázadon keresztül divatos lesz. Ez egy vastag, keményített vászonszoknya, melynek alját fűzfavesszők merevítik, így szélesítik a szoknya alsó részét.
Az alsó ruha ujjai a válltól a csuklóig hasítottak. A felső ruha négyszögletesen dekoltált, szoknyarésze elől háromszögletűen szétnyílik, ujjai hatalmasak és szinte teljesen nyitottak, prémmel szegettek.
A szegélyek gyöngyökkel, ékkövekkel díszítettek. A ruha dekoltázsát ékkövekkel, gyöngyökkel, vékony láncokkal emelik ki.
Fontos, hogy ezek alá a ruhák alá a hölgyek mindig a fűzőt vettek fel, mely hosszú v-alakot eredményezett a felsőtesten.
Tudor-kori női fűző |
Jellegzetes francia fejfedő a sapkaformájú hajháló, a coif, a koponyát és a füleket is takarja, széles bugyban végződik.
Coif |
Uszályos elől merev hajpántszerű főkötő |
Viselés közben a fület fedve helyezték a fejre |
A merev főkötő korabeli festményen |
Később kerek kis bársonysapkát is használnak, melyet fémszálak rácsoznak és gyöngyök díszítenek.
Gable - Tudor főkötő- Angliában viselik, uszályos sapka, melynek széle a homlokot fölemelkedő háromszög alakban keretezi.
Gable, Tudor főkötő |
A korszak végére kis karimájú felfelé keskenyedő kalap is elterjedt mind a férfiak, mind a hölgyek körében.
Férfi
Zeke - I. Ferenc uralkodása alatt egész felületét elborítják az ellipszis alakú hasítékok, ujjai bők, csuklónál összeszűkülnek. A felsőruházat néha csak derékig ér, testhez simul.
Tudor-korabeli férfizeke és nadrág |
Az angoloknál a derék alatt, húzott szoknyarésze van, mely elől nyitott, és kilátszik alóla a szeméremkupak.
Illedelmes Tudor-kort múltidéző férfi, aki a szoknyarész alatt hordja szeméremkupakját |
Az a bizonyos szeméremkupak |
Szeméremkupak a nadrághoz illő színben |
A nadrág anyaga alatt rejtőző szeméremkupak |
A nadrág a XVI. század eleji sima kis rövid nadrág hordóalakú, néhány centivel a térd fölött végződő, buggyos nadrággá alakul. Ez is bevagdalt. A tok formájú szeméremkupak kapoccsal, vagy tűvel kapcsolódik a korchoz.
A köpeny, tunika, nagyon rövid, vagy igen bő felráncolt ujjal, így látszik a zeke díszes ujja.
Fejfedő: lapos nemezkalap, peremén gyakran fehér toll.
VIII. Henrik lapos, tollas kalapban |
Mindehhez négyszögletes kidomborodó orrú félcipő járt. A férfi öltözékek nemeseknél láncokkal, ékkövekkel, ötvösmunkákkal gazdagon díszítettek.
1546 körül hordott férfi ruhadísz rekonstrukciója |
Spanyol
A XVI. század húszas éveitől a spanyol világuralmi törekvések, majd a meghódított területek fölötti uralom megtartása kialakította a spanyol nemes zárkózott, merev, hozzáférhetetlen magatartását, melyet az udvari etikett szigorú szabályai is meghatároztak. Ennek megfelelően átalakult a viselet is, melyet rákényszerítettek a meghódított területek lakosságára, s amely a XVI. század második felében egész Európa viseletét átalakította.
Az Amerikából özönlő arany káprázatos luxust hozott, az arannyal túldíszített divat megmerevedett. II.Fülöp udvarában aszkézisbe fordult az életöröm, a szigorú etikett, előírások mellett szinte vallási téboly uralkodott. A fanatikus katolicizmus és az inkvizíció minden területen érvényesítette befolyását. Az ellenreformáció szigorú világnézetét fejezte ki, a színeket, formákat, részleteket a legaprólékosabban előírta.
Női
Viseletük szélességében, merevségében, párnázottságában pontos megfejelője a férfiakénak. Szoknyájuk fordított v-alakú krinolin. A dekoltázs zárt lesz. A magas nyakú ruhák divatosak. A váll hangsúlyos lesz. Párnázták az ujjakat, a vállakat, a kebleket. Az öv díszes csatokból kialakított. A spanyol gallér és a kézelők elengedhetetlen tartozékok. Hajviseletük is ehhez igazodik, apró csigákba a fejtetőre fésülik kontyba, drótokkal, betétekkel magasítják.
XVI. századi nemesasszony spanyolos viseletben |
Múltidéző hölgy malomkerékgallérral |
Tornyozott konty, malomkerék gallér, gyöngyfülbevaló és a felfedezők hírneves a "szemkötő" |
Felsőruha szűk váll mindig magasan záródik, fémfonalas hímzéssel, gyöngyökkel díszített. Halcsonttal, drótokkal merevítették, a felsőtestet laposra alakították. A ruha alatt fűzővel alakították ki vékony derekat.
I. Erzsébet korabeli angol fűző rekonstrukciója |
Fehér fodorral végződtek a ruhák hosszú ujjai. Kedvelték a hosszú díszujjakat, a felkart bugyokkal hangsúlyozták.
Az alsóruha csak az ujjak és a deréktól lefelé szétnyíló szoknya alól látszik. A földig érő alsószoknyát kúp alakú merevítőre feszítették. A felső szoknya ezáltal ránctalan, merev. Elől többnyire nyitott, a csípő köré vont párnaréteg révén a csípő kiszélesedett.
A gallérok jellegzetesek voltak.
A gallérdivat változása évtizedekre lebontva |
I. Erzsébet angol királynő gigantikus csipkézett malomkerék gallérral |
Esetenként egy köpenyhez hasonló, egybeszabott felsőruhát, a ropa-t borították magukra.
A-vonalú ropa |
A kiegészítők ékszerekkel túldíszítettek:
I. Erzsébet angol királynő díszes kesztyűje |
A cipő magas fa, vagy parafa talpú koturnus, a merev mozgást biztosítja.
XVI. századi koturnus |
Férfi
Az ing: magas, kis fodros gallérban végződő nyak, a fodor kézelőn megismétlődik. Később hatalmas keményített vászongallérrá terebélyesedik.
Még a zekéhez varrt keskenyebb gallér, amely a XVI. század végére egyre terebélyesebb lett. |
Malomkerék gallért már külön helyezik a nyak köré.
Angol nemes malomkerék gallérral, rövid felsőrésszel, harisnyában. |
A zeke teljesen zárt, váll és mellrészét vattázták. Elől a derék megnyújtására ék alakban kipárnázták ez a spanyol divat egyik legfurcsább "kinövése" a "libahas".
A libahas jellegzetes példája egy festményen. |
A nadrág rövid, térd alá, majd combközépig érő puffancsnadrág. Az alsó nadrágot kócpárnákkal kitömték, a szalagokból álló fölső összefogja a bőségét.
A buggyos kialakítású bélelt pluder, spanyolos felsőrésszel, gallér nélkül |
Ez a kitömés a csípőt mértéktelenül kiszélesíti. A köpeny súlyos anyagból készült, derékig vagy csípőig ért.
A hajviselet a malomkerék gallér miatt rövid haj, kecskeszakáll, merev selyem vagy bársonykalap.
A legelegánsabb viselet a fekete bársony.
Robert Dudley angol nemes jellegzetes spanyol reneszánsz arcszőrzettel |
Magyar források valamint ajánlott linkek reneszánsz divattörténethez:
divattortenet.hu
comenius
A reneszánsz cipők furcsaságai (Múlt-kor)
Divat a késő reneszánsz-kori Felső-Magyarországon
Reneszánsz ruhák Mare Temporis
Very Nice And Interesting Post, thank you for sharing
VálaszTörlésPositive Future Quotes About Life
Excellence Quotes - Wiki Dragons
Train Hard Quotes - Decent Images
Future Quotes - Anuj Somany
مقولات عن الحياة - حكمة رائعة
اقوال وحكم جميلة
A szemkötős spanyol hölgy szinte biztosan Eboli hercegnő (operakedvelők ismerik, sokszor színpadon is félszeműnek ábrázolják).
VálaszTörléshttps://bayanlarsitesi.com/
VálaszTörlésYenibosna
Anadolu Kavağı
İçerenköy
Yeşilköy
QİV3CR
https://bayanlarsitesi.com/
VálaszTörlésYenibosna
Anadolu Kavağı
İçerenköy
Yeşilköy
7R8FK
Denizli
VálaszTörlésKonya
Denizli
ısparta
Bayburt
2HJX3H
Sakarya
VálaszTörlésKayseri
Van
Konya
Samsun
2RB7
yozgat
VálaszTörléssivas
bayburt
van
uşak
K7A
https://titandijital.com.tr/
VálaszTörléselazığ parça eşya taşıma
malatya parça eşya taşıma
bilecik parça eşya taşıma
antalya parça eşya taşıma
TR7
https://titandijital.com.tr/
VálaszTörléselazığ parça eşya taşıma
malatya parça eşya taşıma
bilecik parça eşya taşıma
antalya parça eşya taşıma
H2İ8ZX
Tokat Lojistik
VálaszTörlésKonya Lojistik
Mersin Lojistik
Karabük Lojistik
Samsun Lojistik
STXMSM
şırnak evden eve nakliyat
VálaszTörlésçankırı evden eve nakliyat
nevşehir evden eve nakliyat
antalya evden eve nakliyat
artvin evden eve nakliyat
VVİ2WH
şırnak evden eve nakliyat
VálaszTörlésçankırı evden eve nakliyat
nevşehir evden eve nakliyat
antalya evden eve nakliyat
artvin evden eve nakliyat
GXNP
hatay evden eve nakliyat
VálaszTörlésısparta evden eve nakliyat
erzincan evden eve nakliyat
muğla evden eve nakliyat
karaman evden eve nakliyat
SWİ
AFA6F
VálaszTörlésSiirt Evden Eve Nakliyat
Afyon Evden Eve Nakliyat
Çanakkale Lojistik
Diyarbakır Lojistik
Muş Evden Eve Nakliyat
30D59
VálaszTörlésYalova Lojistik
Kütahya Parça Eşya Taşıma
Çankırı Parça Eşya Taşıma
Kastamonu Evden Eve Nakliyat
Tekirdağ Parça Eşya Taşıma
3652E
VálaszTörlésUrfa Parça Eşya Taşıma
Tokat Evden Eve Nakliyat
Ankara Evden Eve Nakliyat
Eskişehir Parça Eşya Taşıma
Edirne Parça Eşya Taşıma
Çorum Parça Eşya Taşıma
Çerkezköy Parke Ustası
Kucoin Güvenilir mi
Burdur Lojistik
C0A84
VálaszTörlésMuğla Evden Eve Nakliyat
Hatay Lojistik
Çerkezköy Cam Balkon
Şırnak Şehirler Arası Nakliyat
Balıkesir Lojistik
Niğde Evden Eve Nakliyat
Çorum Şehir İçi Nakliyat
Çerkezköy Ekspertiz
Çerkezköy Kurtarıcı
A8AB0
VálaszTörlésLuffy Coin Hangi Borsada
Tekirdağ Şehirler Arası Nakliyat
Etimesgut Fayans Ustası
Yenimahalle Parke Ustası
Paribu Güvenilir mi
Keçiören Boya Ustası
Hakkari Parça Eşya Taşıma
Kocaeli Evden Eve Nakliyat
Ort Coin Hangi Borsada
2F731
VálaszTörlésKripto Para Madenciliği Siteleri
Bitcoin Nasıl Alınır
Bitcoin Para Kazanma
Bitcoin Çıkarma Siteleri
Kripto Para Üretme Siteleri
Madencilik Nedir
Bitcoin Nasıl Oynanır
https://resimlimag.net/
Coin Üretme Siteleri
DE2D3
VálaszTörléshttps://resimlimag.net/
B5E44
VálaszTörlésbartın kadınlarla rastgele sohbet
adıyaman canlı sohbet bedava
elazığ sesli sohbet siteler
tekirdağ görüntülü sohbet kızlarla
muğla seslı sohbet sıtelerı
en iyi görüntülü sohbet uygulamaları
kastamonu sohbet chat
ordu canlı görüntülü sohbet siteleri
maraş sesli sohbet siteler
90DB1
VálaszTörléskastamonu rastgele sohbet
aksaray telefonda kadınlarla sohbet
aydın görüntülü sohbet canlı
Muğla Görüntülü Sohbet Siteleri Ücretsiz
Muş Görüntülü Sohbet Sitesi
rastgele sohbet
gümüşhane en iyi ücretsiz sohbet siteleri
tokat ücretsiz sohbet sitesi
Kilis En İyi Ücretsiz Sohbet Siteleri
AEAC6
VálaszTörlésBitcoin Madenciliği Nasıl Yapılır
Bitcoin Madenciliği Siteleri
Likee App Beğeni Satın Al
Bitcoin Üretme
Facebook Takipçi Satın Al
Telcoin Coin Hangi Borsada
Soundcloud Dinlenme Satın Al
Parasız Görüntülü Sohbet
Facebook Sayfa Beğeni Satın Al
F3BB1
VálaszTörlésMexc Borsası Güvenilir mi
Jns Coin Hangi Borsada
Binance Referans Kodu
Tumblr Beğeni Hilesi
Parasız Görüntülü Sohbet
Coin Kazanma Siteleri
Soundcloud Reposts Hilesi
Bitcoin Nasıl Para Kazanılır
Tiktok İzlenme Satın Al
E2592
VálaszTörlésExpanse Coin Hangi Borsada
Coin Çıkarma Siteleri
Milyon Coin Hangi Borsada
Bitcoin Madenciliği Nasıl Yapılır
Aptos Coin Hangi Borsada
Twitter Trend Topic Satın Al
Bitcoin Nasıl Üretilir
Kripto Para Nasıl Oynanır
Binance Referans Kodu
A bejegyzés megbízhatóan készült, minden nagyon szépen le lett írva. Az itt található fotók és rajzok nagy előnyt jelentenek. számomra minden tökéletesen elő volt készítve.
VálaszTörlés
2E33F
VálaszTörlésrastgele canlı sohbet
paribu
vindax
en düşük komisyonlu kripto borsası
bitcoin nasıl oynanır
mercatox
okex
paribu
mobil proxy 4g
3E3DF
VálaszTörléshttps://toptansatinal.com/
binance
sohbet canlı
kraken
coinex
huobi
kucoin
gate io
papaya
522A2
VálaszTörlésbitcoin nasıl üretilir
canlı sohbet uygulamaları
telegram kripto para
gate io
telegram türk kripto kanalları
bitget
bybit
mexc
bitcoin seans saatleri
20E33
VálaszTörlésAltındağ
Türk ifşa twitter
Eyüpsultan
Elbistan
Mecitözü
Çanakçı
Eskipazar
Arpaçay
Yüksekova
cfhgtyuytiyiu
VálaszTörlésصيانة افران الغاز بجدة
HJNMKHJK
VálaszTörlésشركة تسليك مجاري بالجبيل