Így öltöztek ők... 2. rész : Báthory Erzsébet a képzeletben és a valóságban
Báthory Erzsébetről sokaknak a grófnővel összekötött legenda jut először eszébe, mely szerint szolgálólányokat kínzott, és vérüket vette. Emiatt vérgrófnőnek is nevezi az utókor. A történetnek komoly hatása volt a horrorirodalomra, pedig nagy valószínűséggel az egészből semmi sem igaz...
A történelemtudomány jelenlegi állása szerint az ellene felhozott vádak koncepciós eredetűek, ennek ellenére a köztudatban továbbra is vámpírszerű nagyasszonyként él, holott inkább egyszerűen csak egy nemes asszony volt, aki a lutheránus hitet választotta, s akinek harminc évig tartó házassága alatt öt (talán hat ?) gyermeke született. Olyan világ volt ez, hogy Erzsébetet már 11 esztendős korában eljegyezték a nála csak 5 évvel idősebb II. Nádasdy Ferenccel, akiből törökverő végvári hősként lett később ismertté.
Érdekesség még Erzsébetről, hogy a korabeli beszámolók szerint magányos és zárkózott asszony volt, aki szerette az egyedüllétet. Pártfogásába vette a törökök által fölégetett és leigázott falvakban lakó özvegyként maradt nőket nemzetiségükre való megkülönböztetés nélkül. Az úrnő gyógyítással is foglalkozott, kastélyát kórházként is működtette. Férje 1604-ben halt meg, utána özvegyen uralta a hatalmas birtokokat. 1610-ben meglepetésszerűen Thurzó György nádor rajtaütést hajtott végre, mert tudomást szerzett olyan információkról, hogy Erzsébet bántja a szolgáit. Thurzó György "logikus" tette ezután a már "állítólag megkínzott" szolgálók kínvallatásnak való alávetése volt, így szerezzen tőlük vallomásokat, ami alapján bűnösnek találták az asszonyt. Egy évre rá Erzsébetet a csejtei várban szobájába befalazták. Itt hunyt el 54 évesen elborult elmével.
Gyanús, hogy a koncepciós vádakat - a Habsburg-párti, II. Mátyás bizalmasaként működő - Thurzó részéről a birtokok megszerzése, valamint az is motiválta, hogy ellenségének tekintette a Báthoryakat, és félt az erdélyiek tervezett Habsburg-ellenes hadjáratától is.
Gyanús, hogy a koncepciós vádakat - a Habsburg-párti, II. Mátyás bizalmasaként működő - Thurzó részéről a birtokok megszerzése, valamint az is motiválta, hogy ellenségének tekintette a Báthoryakat, és félt az erdélyiek tervezett Habsburg-ellenes hadjáratától is.
HOGYAN IS NÉZETT KI ERZSÉBET?
Báthory Erzsébetről sajnos nem nagyon maradt sok hiteles ábrázolás. Talán emiatt indult meg sokaknak a fantáziája, amikor Angelo Bronzino Lucrezia Panciatichit ábrázoló képében is Báthory Erzsébetet látják, talán éppen vörös ruhája miatt, ami egyébként egyértelműen itáliai későreneszánsz vonásokat mutat és semmiképpen nem illik egy magyar nemesasszonyhoz.
Ő nem Báthory Erzsébet! A képet Bronzino festette Lucrezia Panciatichiról. Így teljesen logikus, hogy ilyen itáliai jellegű reneszánsz ruhát sose hordott Erzsébet. |
Létezik egy ábrázolás azonban, amellyel már jó pár múltidéző szerelembe esett. Bevallom, én is, és egészen a mai napig majdnem hitelesnek is tartottam, amíg rá nem bukkantam az elizabethbathory.org-ra. De erről majd később...
Ezen a képen egy különleges gallérú, vörös ruhás hölgyet látunk, turbánnal a fején, ami eredetileg főkötő akart lenni. A ruha fűzése a későbbi díszmagyarokra emlékeztető. A blúz ujja puffos, fehér kötényben. Egy furcsaság tűnik szembe, a deréknél lévő gyöngysor. Más portrét megnézve kiderül, hogy ez egy derékig vezetett nyakék lehetett. A legérdekesebb azonban, hogy a gallérnak nincs a nyaknál záródása, és egybeolvad a felsőtesttel, ami kicsit érthetetlen.
A szokásos vörös ruhás, magyaros barokkos Erzsébet-portré. |
Egy másik Báthori Erzsébet ábrázolás derékig vezetett nyakékkel. |
A második portrén - amit időben későbbinek tartanak, valójában ez korábban készülhetett - a nyakék díszkövei gránátszínűek vagy valószínűleg gránátok, amelyeknek vércseppre emlékeztető küllemük van. Itt a nyakék valóban a derékig lefut. A gallér egyértelműen kivehető, a főkötő azonosítható. A ruha fűzése szoros.
Ennek a ruhatípusnak több rekonstrukciója is létezik. Az egyiket Léka várában láttam, ahol arról emlékeztek meg, hogy Nádasdy Ferenc és Báthory Erzsébet a vár látogatói voltak. Egy kicsit szomorúvá tett, mert nagyon mai volt a megvalósítása. A másikat a Csejtei várból hoztam, utóbbit nem én fotóztam.
Ruharekonstrukció a Léka várából. |
Ruharekonstrukció a Csejtei várból. |
Ha már ruhák tömkelege. Lássunk egy igazi korabelit, amely Brandenburgi Katalin tulajdona volt. Ez mutat fazonban külső hasonlóságot a két portrén látottakhoz:
Brandenburgi Katalinnak - Bethlen Gábor hitvesének - öltözéke 1626-ból. |
Ha elolvastátok a képaláírást máris okosabbak lettetek, és egy kicsit elgondolkodhattatok azon, hogy hogyan lehet az, hogy Báthory Erzsébetet már 1585-1600 körül is 1620-as divatnak megfelelően ábrázolták? A elizabethbathory.org oldal ezt részletesen taglalja. Valószínűleg úgy, hogy a korábban 16. századinak datált festmények sokkal később keletkeztek, mindenképpen Erzsébet halála után. Példának hozta még a gallérdivat változását. Ausztriai Anna - francia királyné - 1621-es portréján szerepel nagyon hasonló gallér az Erzsébet-portrén ábrázoltakhoz, tehát az eredeti portré, aminek a másolatai maradtak fenn, nem készülhetett 1614-nél korábban.
Az elizabethbathory.org portrékkal foglalkozó írása nagyon részletesen elemzi, hogy miért is volt fantáziaportré a vörös ruhás nőalak, ami ma már eggyé vált szinte a Báthory Erzsébet-képpel. A Magyar Nemzeti Múzeum Erzsébet portréjának leírásából kiderül, hogy ez a kép szinte megegyezik Nyári Krisztina 1626-os portréjával.
Nyári Krisztina 1626-ban készült portréja. |
Az egyezés oka a múzeum szerint abban keresendő, hogy a későbbi leszármazottak, próbáltak egy ősképet alkotni. Az öltözéke pedig egy furcsa keveréke lett a 1620 körüli nyugati és magyaros divatnak, mint amit például Nyári Krisztina is viselt. Erzsébet arcát próbálták emlékezet alapján rekonstruálni. Hozzátenném még Nyári Krisztina öltözékébe belekomponálták kicsit a véres vádakat is azzal, hogy gránitköves közteseket raktak Erzsébet nyakékébe, a ruha színe pedig bordóhoz közelít, a háttérben pedig egy vérvörös drapéria található.
A VALÓDI GRÓFNŐ
A legújabb kutatások alapján egyik korábban bemutatott portré sem tekinthető hitelesnek. Létezik egy festmény 1580-ból, Anthonie Blocklandt van Montfoort alkotása, mely minden bizonnyal a fiatal Erzsébetet ábrázolja:
A portré 2015-ben került elő egy New York-i aukción. A festményen egy titokzatos B. betű utal Báthory Erzsébetre. Meglepő módon a felfedezéssel a magyar sajtó nem nagyon foglalkozott, pedig igazán megdöbbentő.
Ha valóban így van, hogy ő Erzsébet - már pedig a kutatások alapján eléggé valószínű -, akkor eléggé megváltoztatja azt a képet, amit az évszázadok tettek rá Erzsébetre. Az öltözék és a hajviselet egyértelműen későreneszánsz és nyugati stílusú (hatással lehetett az öltözék választásra a festő származása is). A doubletszerű felsőrészt egy puffos ujjú mellény takarja. A szoknya anyagát nem tudom meghatározni, de elől hosszan bársony csíkok futnak le. A derékon aranylánc. A gallér spanyol hatású és a korszakban meglehetősen népszerű.
Ha a képre nézek egy elég egyszerű, céltudatos és komoly nőt látok magam előtt, akiről nem tudom elképzelni, hogy rémtettekre lett volna képes. Nektek mi a benyomásotok a festmény alapján? Ha döntenetek kellene, melyik ábrázolás alapján varrnátok meg inkább Báthory Erzsébet ruháját?
-------
Forrás:
Megjegyzések
Megjegyzés küldése