La Traviata (1982)
Nem vagyok filmesztéta, Zeffirelli filmjei méltán híresek a rendező sajátos stílusáról, és a La Traviata ezen feldolgozása is olyan benyomást kelt, mintha a korabeli nagy portré és szalon festők képeit néznénk, csak mozgóban. A látványhoz sokat hozzátesz Piero Tosi jelmeztervező munkássága is, aki megtévesztésig azonos korhű kinézetű ruhákat készített, nem csak a főszereplőnek, hanem még a statisztáknak is!
A film egy vizuális korabeli orgia ebben a tekintetben. Minden a helyén van: a frizurák, a kalapok, az ékszerek és egyéb kiegészítők is, a káprázatos öltözékek mellett, amiket a páratlan tervező a tőle megszokott tűpontos érzékkel hozott létre. De maga a díszletek és a megvilágítás is olyan, mintha abban a korban lennénk: a drága kis dísztárgyakkal és csecsebecsékkel túlzsúfolt szobák és asztalok, tükrök és festmények minden falfelületen, nehéz drapériás függönyök az ablakokban és az ajtó keretekben; a sárga gyertyafénybe burkolt sötét éjszakai megvilágítás, ami rengeteg fekete és sötétkék sarkot hagy: minden olyan, mintha ott lennénk az elektromos világítás korszaka előtt egy félhomályos tündérmesében!
A történet, egyértelműen az 1840-es évek végén játszódik, amikor Franciaország két császárság és köztársaság között vergődött, a párizsi félvilág habzsolta az életet és az élvezeteket, a holnappal nem törődve. De nyilván ismeritek a történetet, ha pedig nem, a megjelölt linkekben utána tudtok olvasni, illetve megnézni magát az operát is, aminek a linkje az írás végén lesz.
A film főszereplői Violetta szerepében Teresa Stratas, aki a veréb alkatú, kissé beteges tekintetű zsánert kitűnően hozza. Szerelme Alfredo Germont szerepében Placido Domingo játszik. A történet szerint vidéki fiatalembernek kéne lennie, ám ez képernyőn nem jön át, túl úrias és túl "koros" fizimiskájú; ráadásul úgy, hogy az az erős szakáll külföldön annyira nem volt akkora divat az 1840-es években, mint nálunk. Simára borotvált arc, vagy csak egy hetyke bajusz elég lett volna és fiatalította volna az operaénekes arcát. De ez csak a szubjektív véleményem, mostanában úgyis ismét divat a szakáll, szóval még tetszhet is a mai közönségnek e téren.
Rendben, többet nem is szeretnék írni erről, hisz a ruhákért vagyunk itt! Zárszóként tényleg végleg csak annyit: hogyha érdekel benneteket az 1840-es évek divatja és ihletet akartok meríteni (a korabeli festményeken, fotókon és divatképeken kívül), akkor ez a film legyen az első amihez fordultok! Méltán megérdemli a dicséretet és, hogy referenciának legyen felhasználva - ami részben folyamatosan meg is történik, hisz a ruhákat folyamatosan korabeli öltözékeknek nézik és tévesen annak is jelölik. Általában össze szoktam hasonlítani korabeli ruhákkal a filmkosztümöket, de most eltekintek ettől, mert a tökéletességet nem kell bizonygatni!
Violetta (Teresa Stratas)
Estélyi ruha: Gyöngyszürke selyemruha, pöttyös tüllel bevonva és csillogó gyöngyhímzéssel és gyöngyös rojttal díszítve. Az egész design egyszerű de nagyszerű, a kis átmérőjű krinolin jól jelzi a korszak abroncs-előtti divatját. A színésznő karcsú alakját jól kiemeli a habosan redőzött szoknya és a feszes derék, amit egy csúcsos V alakú vállazó (berthe) díszít. A kristályos gyöngyhímzés eszményien csillog és tündököl a korhű hangulatban gyertyákkal és gyöngéd fénnyel megvilágított szalonban és hálóban.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése