Reneszánsz gyorstalpaló
Ebben a bejegyzésben a szeptemberre tervezett reneszánsz találkozónkhoz szeretnénk segítséget adni a kosztümválasztáshoz és kosztümkészítéshez. A ruhatípusokat csak felületesen tárgyalom, mely hagyományőrzéshez nagyon kevés, de azoknak, akik éppen csak most mélyülnének el a reneszánsz divattörténetben, remélhetőleg kedvcsinálónak hat.
A reneszánsz ruhadivat a korstílushoz kötődően a XIV. század végétől a XVI. századig tartó időszak öltözködése. Az előtte - gótika - és utána - manierizmus - stílusidőszakok divatja természetesen nem válik el szervesen a reneszánsz öltözködésétől, valamint a tájegységek, társadalom szerinti tagozódás igen sokrétű képet adhat a korszak viseletéről. Most itt a klasszikus reneszánsz divattörténeti felosztás szerint tárgyalom a témát, mely itáliai, német, angol-francia és spanyol irányzatokra bontja azt. A jellemzőknél többnyire a nemesek viseletét mutatom be, mivel főképp az előkelők öltözködése maradt ránk festmények, rajzok leírások és relikviák által. Ezeket ismerjük részletesebben, ezek az öltözékek váltak a mai értelembe vett divatot teremtő ruhadarabokká.
- Anyagok: brokát, damaszt, bársony, atlasz, selyem, posztó, vászon
- Kiegészítők: szalagok, szegélyek, csipkék, fémszálak
- Gazdag mintázat, főleg szövésekben, textilmanufaktúrák
- Erőteljes, élénk színhasználat, melyet a természetes anyagokkal való festéssel, a korszak technológiájával csak elérhettek
- Horizontális tagolás, geometrikus díszítés
- Ókori római, görög öltözékek felidézése
- Megjelennek olyan ruhakellékek, mint a fűző, krinolin, malomkerék gallér
- A felfedezések, világszemlélet változása erősen hat a ruhák díszítettségére
A XV. századi itáliai városállamokban élő előkelők öltözködése. Nagy hatással volt rá a humanizmus irányzata, a ókori görög és római kort idealizáló művészeti és filozófiai személet.
A nők úgynevezett gamurrát hordtak, rövid, fűzött mellény egybevarrva kerek, bő szoknya aljjal, ehhez fűzhető vállnál a könyöknél, alkarnál és felkarnál díszes hasítékokkal ellátott hosszú ujj, mely cserélhető.
Ez alá került a fehér alsóruha, amely az ujjak hasítékain kilátszott.
A plasztron a köpenyszerű felsőruha vagy a gamurra kivágásába illesztett hímzett betét volt.
A gamurra, a vendégujjak és a további köpeny alatt mind ez az egyszerű ruhadarab bújt meg:
A frizura divat művészien elrendezett hosszú haj volt, magas homlokkal (sokszor borotválva), fonatok, csigák, copfok, capulet fejfedő (hajháló), a haj hosszát póthajakkal toldották meg.
Ékszerekként homlokdísz, hajláncok, homlokszíjakat alkalmaztak.
Szűk, rövid, állógalléros zeke. Az ujja levehető és fűzéssel köthető a vállhoz. A fűzések között a
könyöknél, a csuklónál és a vállnál a fehér ing látható.
Erre helyezik a kétoldalt nyitott vastag, sokszor prémes mellényt a giubberello-t vagy a sodronyinget.
Különválik a harisnyanadrágtól a nadrág. A nadrágok bő szabású térdnadrágból és hozzáfűzött/varrott harisnyákból állnak. A harisnyaszárakat gyakran övvel rögzítették, ezeket két, vagy több szín tagolta.
Később a zsoldosoktól átvették a buggyos, hasítékos térdnadrágot, a pluder-t. (Lásd alább az angol reneszánsznál)
A korai itáliai reneszánszban vállig érő hosszú haj, virágcserép kalap volt jellegzetes.
XVI. században a malomkerék gallér miatt rövidre vágatták a hajukat;
Fejdísz: barretsapka gyakran tollal díszítve. Elterjed a szakállviselés.
A XVI. század első felében a gamurra jellemző a német viseletre is, mely mindig elől fűzött. A fűzéseknek fontos dekoratív jellemzője van. A ruhát szorosra fűzték. A csípő így hangsúlyosabbá válik.
Az ujjak egybevarrtak a mellénnyel, szögletes kivágások jellemzőek és tölcséres kézelőben végződnek.
A fejet széles, kerek, turbánszerű főkötő, a haube díszíti hatalmas tollakkal.
A XVI. század végére megjelenik a mellet és a nyakat takarja a ruha. Kialakul spanyol mintára a magas nyakfodor. Homokóra fazonú ruhák. Szűk mellrész, megszűnik az ujjak hasítékolása, alátömése. Fémabronccsal feszített szoknya. Sűrűn rakott felső szoknya, mely középen nyitott volt, ezt köténnyel takarták. A színek sötétek: fekete, barna szürke. Ennek az irányzatnak a követését a továbbiakban lásd a angol, francia és a spanyol reneszánsz divatnál.
Megjelenik a Schaube a reformáció korának jellegzetes felső köntöse. Bő kabát, sálgallérral. Elől nyitott, öv nélkül viselt köpeny, gyakran bélelték, vagy szegélyezték szőrmével. Bokáig, vagy térd alá ért. A kart a kabát hasítékán keresztül lehetett kidugni. A schaubét tallárként hordják manapság bírók vagy protestáns lelkészek.
Jellemző volt még a hasítékolt zeke, a köpeny hosszan lelógó függőujj. A férfiak is harisnyát hordtak. Divatos volt az ökörszáj cipő. A frizura rövid, arcszőrzet jellemzően: szakáll.
Nők és férfiak szívesen viseltek hatalmas aranyláncokat.
A XVI. század első negyedében olaszos jellegű ruhák. Az alsó ruha ujja könyéken hasított, vagy két részből áll és összefűzik. A francia ruhákon az ujj egybeszabott, széles, gyakran prémes kézelő díszíti. A szoknyák olyan hosszúak, hogy ruhatartó kapoccsal viselik őket.
I. Ferenc uralkodása alatt megjelenik a merevített alsószoknya (vertugader, vertugadin, vertugadine, panier, krinolin), mely különböző formáiban három évszázadon keresztül divatos lesz. Ez egy vastag, keményített vászonszoknya, melynek alját fűzfavesszők merevítik, így szélesítik a szoknya alsó részét.
Az alsó ruha ujjai a válltól a csuklóig hasítottak. A felső ruha négyszögletesen dekoltált, szoknyarésze elől háromszögletűen szétnyílik, ujjai hatalmasak és szinte teljesen nyitottak, prémmel szegettek.
A szegélyek gyöngyökkel, ékkövekkel díszítettek. A ruha dekoltázsát ékkövekkel, gyöngyökkel, vékony láncokkal emelik ki.
Jellegzetes francia fejfedő a sapkaformájú hajháló, a coif, a koponyát és a füleket is takarja, széles bugyban végződik.
Uszályos sapka, a francia főkötő arc felé eső része, merevített és gyöngyökkel szegélyezett.
Később kerek kis bársonysapkát is használnak, melyet fémszálak rácsoznak és gyöngyök díszítenek.
Gable - Tudor főkötő- Angliában viselik, uszályos sapka, melynek széle a homlokot fölemelkedő háromszög alakban keretezi.
A korszak végére kis karimájú felfelé keskenyedő kalap is elterjedt mind a férfiak, mind a hölgyek körében.
Zeke - I. Ferenc uralkodása alatt egész felületét elborítják az ellipszis alakú hasítékok, ujjai bők, csuklónál összeszűkülnek. A felsőruházat néha csak derékig ér, testhez simul.
Az angoloknál a derék alatt, húzott szoknyarésze van, mely elől nyitott, és kilátszik alóla a szeméremkupak.
A nadrág a XVI. század eleji sima kis rövid nadrág hordóalakú, néhány centivel a térd fölött végződő, buggyos nadrággá alakul. Ez is bevagdalt. A tok formájú szeméremkupak kapoccsal, vagy tűvel kapcsolódik a korchoz.
A köpeny, tunika, nagyon rövid, vagy igen bő felráncolt ujjal, így látszik a zeke díszes ujja.
Fejfedő: lapos nemezkalap, peremén gyakran fehér toll.
Mindehhez négyszögletes kidomborodó orrú félcipő járt. A férfi öltözékek nemeseknél láncokkal, ékkövekkel, ötvösmunkákkal gazdagon díszítettek.
A XVI. század húszas éveitől a spanyol világuralmi törekvések, majd a meghódított területek fölötti uralom megtartása kialakította a spanyol nemes zárkózott, merev, hozzáférhetetlen magatartását, melyet az udvari etikett szigorú szabályai is meghatároztak. Ennek megfelelően átalakult a viselet is, melyet rákényszerítettek a meghódított területek lakosságára, s amely a XVI. század második felében egész Európa viseletét átalakította.
Az Amerikából özönlő arany káprázatos luxust hozott, az arannyal túldíszített divat megmerevedett. II.Fülöp udvarában aszkézisbe fordult az életöröm, a szigorú etikett, előírások mellett szinte vallási téboly uralkodott. A fanatikus katolicizmus és az inkvizíció minden területen érvényesítette befolyását. Az ellenreformáció szigorú világnézetét fejezte ki, a színeket, formákat, részleteket a legaprólékosabban előírta.
Viseletük szélességében, merevségében, párnázottságában pontos megfejelője a férfiakénak. Szoknyájuk fordított v-alakú krinolin. A dekoltázs zárt lesz. A magas nyakú ruhák divatosak. A váll hangsúlyos lesz. Párnázták az ujjakat, a vállakat, a kebleket. Az öv díszes csatokból kialakított. A spanyol gallér és a kézelők elengedhetetlen tartozékok. Hajviseletük is ehhez igazodik, apró csigákba a fejtetőre fésülik kontyba, drótokkal, betétekkel magasítják.
Felsőruha szűk váll mindig magasan záródik, fémfonalas hímzéssel, gyöngyökkel díszített. Halcsonttal, drótokkal merevítették, a felsőtestet laposra alakították. A ruha alatt fűzővel alakították ki vékony derekat.
Fehér fodorral végződtek a ruhák hosszú ujjai. Kedvelték a hosszú díszujjakat, a felkart bugyokkal hangsúlyozták.
Az alsóruha csak az ujjak és a deréktól lefelé szétnyíló szoknya alól látszik. A földig érő alsószoknyát kúp alakú merevítőre feszítették. A felső szoknya ezáltal ránctalan, merev. Elől többnyire nyitott, a csípő köré vont párnaréteg révén a csípő kiszélesedett.
A gallérok jellegzetesek voltak.
Esetenként egy köpenyhez hasonló, egybeszabott felsőruhát, a ropa-t borították magukra.
A kiegészítők ékszerekkel túldíszítettek:
A cipő magas fa, vagy parafa talpú koturnus, a merev mozgást biztosítja.
Az ing: magas, kis fodros gallérban végződő nyak, a fodor kézelőn megismétlődik. Később hatalmas keményített vászongallérrá terebélyesedik.
Malomkerék gallért már külön helyezik a nyak köré.
A zeke teljesen zárt, váll és mellrészét vattázták. Elől a derék megnyújtására ék alakban kipárnázták ez a spanyol divat egyik legfurcsább "kinövése" a "libahas".
A nadrág rövid, térd alá, majd combközépig érő puffancsnadrág. Az alsó nadrágot kócpárnákkal kitömték, a szalagokból álló fölső összefogja a bőségét.
Ez a kitömés a csípőt mértéktelenül kiszélesíti. A köpeny súlyos anyagból készült, derékig vagy csípőig ért.
A hajviselet a malomkerék gallér miatt rövid haj, kecskeszakáll, merev selyem vagy bársonykalap.
A legelegánsabb viselet a fekete bársony.
Magyar források valamint ajánlott linkek reneszánsz divattörténethez:
divattortenet.hu
comenius
A reneszánsz cipők furcsaságai (Múlt-kor)
Divat a késő reneszánsz-kori Felső-Magyarországon
Reneszánsz ruhák Mare Temporis
A reneszánsz ruhadivat a korstílushoz kötődően a XIV. század végétől a XVI. századig tartó időszak öltözködése. Az előtte - gótika - és utána - manierizmus - stílusidőszakok divatja természetesen nem válik el szervesen a reneszánsz öltözködésétől, valamint a tájegységek, társadalom szerinti tagozódás igen sokrétű képet adhat a korszak viseletéről. Most itt a klasszikus reneszánsz divattörténeti felosztás szerint tárgyalom a témát, mely itáliai, német, angol-francia és spanyol irányzatokra bontja azt. A jellemzőknél többnyire a nemesek viseletét mutatom be, mivel főképp az előkelők öltözködése maradt ránk festmények, rajzok leírások és relikviák által. Ezeket ismerjük részletesebben, ezek az öltözékek váltak a mai értelembe vett divatot teremtő ruhadarabokká.
Alapvető jellemzők:
- Anyagok: brokát, damaszt, bársony, atlasz, selyem, posztó, vászon
![]() |
Múltidéző itáliai reneszánsz jellegű női ruha gazdag selyembrokát anyaghasználattal |
- Kiegészítők: szalagok, szegélyek, csipkék, fémszálak
![]() |
Aranyozott fémszálas hímzés XVI. századi angol férfiöltözékről |
- Gazdag mintázat, főleg szövésekben, textilmanufaktúrák
![]() |
Firenzei vagy velencei bársony darab 1440-1500 (Metropolitan Museum) |
- Erőteljes, élénk színhasználat, melyet a természetes anyagokkal való festéssel, a korszak technológiájával csak elérhettek
- Horizontális tagolás, geometrikus díszítés
![]() |
Német jellegű reneszánsz felsőruha jellegzetes horizontális tagolású ujjakkal |
- Ókori római, görög öltözékek felidézése
![]() |
Ókori ihletésű öltözék Sandro Boticelli Vénusz és Mars című festményén |
![]() |
Spanyol jellegű homokóra fazonú későreneszánsz női ruha |
- A felfedezések, világszemlélet változása erősen hat a ruhák díszítettségére
Itáliai
A XV. századi itáliai városállamokban élő előkelők öltözködése. Nagy hatással volt rá a humanizmus irányzata, a ókori görög és római kort idealizáló művészeti és filozófiai személet.
Női
A nők úgynevezett gamurrát hordtak, rövid, fűzött mellény egybevarrva kerek, bő szoknya aljjal, ehhez fűzhető vállnál a könyöknél, alkarnál és felkarnál díszes hasítékokkal ellátott hosszú ujj, mely cserélhető.
Ez alá került a fehér alsóruha, amely az ujjak hasítékain kilátszott.
Rajz gamurrás itáliai reneszánsz hölgyekről |
![]() |
A sűrű alsóruházat és a mellény és ráncolt szoknyarész derék fölötti összevarrása a sziluett hasának kidomborodását eredményezte |
![]() |
Itáliai reneszánsz öltözékű múltidéző hölgyek |
![]() |
A gamurra fölötti hosszú köpenyt sokszor bőrövvel kötötték meg elől |
Az ujjak kivágásai horizontálisan megoldottak, a vendégujjak egy-egy öltözékhez sokfélék. Jellemzőek a hálós formák alkalmazása, játékok a fűzéssel, de előfordult tűvel tűzött vendégujj is.
![]() |
Vállnál hegyes szögben végződő, könyöknél nyitott forma |
![]() |
Gyöngysorok keresztezéséből létrehozott minta |
![]() |
Játék a mintával, játék a formával |
![]() |
Tűvel tűzött vendégujj |
A plasztron a köpenyszerű felsőruha vagy a gamurra kivágásába illesztett hímzett betét volt.
![]() |
Brokát plasztron mellbetéttel díszített gamurra |
A gamurra, a vendégujjak és a további köpeny alatt mind ez az egyszerű ruhadarab bújt meg:
![]() |
Itáliai reneszánsz alsóruha |
A frizura divat művészien elrendezett hosszú haj volt, magas homlokkal (sokszor borotválva), fonatok, csigák, copfok, capulet fejfedő (hajháló), a haj hosszát póthajakkal toldották meg.
Ékszerekként homlokdísz, hajláncok, homlokszíjakat alkalmaztak.
![]() |
Reneszánsz múltidéző hajviselet, a homlok magasabbra borotválása helyett a fodrász sminktapaszt alkalmazott a modellnél |
![]() |
Reneszánsz hajviselet rekonstrukció |
![]() |
Itáliai reneszánsz jellegű hajköltemény a Borgiák c. filmből |
![]() |
Hajháló szalaggal csavart copffal |
![]() |
Ékszerekkel kirakott hajháló, homlokpánttal és gyöngyös copffogó szalagokkal |
![]() |
Leonardo híres festményein tipikusak a hölgyek homlokpántjai |
![]() |
Gyöngyökkel kirakott homlokszalag, ami egy szintén gyöngyös hajhálót rögzít |
Férfi
Szűk, rövid, állógalléros zeke. Az ujja levehető és fűzéssel köthető a vállhoz. A fűzések között a
könyöknél, a csuklónál és a vállnál a fehér ing látható.
Erre helyezik a kétoldalt nyitott vastag, sokszor prémes mellényt a giubberello-t vagy a sodronyinget.
![]() |
Itáliai reneszánsz állógalléros férfizeke, fejhez simuló sapkával |
![]() |
Gazdag itáliai nemes prémes felsőrészű öltözékben |
Különválik a harisnyanadrágtól a nadrág. A nadrágok bő szabású térdnadrágból és hozzáfűzött/varrott harisnyákból állnak. A harisnyaszárakat gyakran övvel rögzítették, ezeket két, vagy több szín tagolta.
![]() |
XV. századi itáliai reneszánsz férfiöltözékhez sodronying készítési segédlet |
![]() |
Eredeti XV. századi itáliai reneszánsz felsőrész |
Később a zsoldosoktól átvették a buggyos, hasítékos térdnadrágot, a pluder-t. (Lásd alább az angol reneszánsznál)
A korai itáliai reneszánszban vállig érő hosszú haj, virágcserép kalap volt jellegzetes.
![]() |
A középső férfi fejfedője valóban egy lefelé fordított kaspóra emlékeztethet |
![]() |
Kaspós, "méhkaptáros" és egyéb fejfedők |
![]() |
Téglapiros sapka korabeli festményen, mely szorosan illeszkedett a fejre |
![]() |
Hasonló nemezsapka egy hagyományőrzőn |
XVI. században a malomkerék gallér miatt rövidre vágatták a hajukat;
Fejdísz: barretsapka gyakran tollal díszítve. Elterjed a szakállviselés.
![]() |
Barett még a hatalmas nyakfodrokat megelőző időkből |
![]() |
A felső képhez képest szembetűnő, hogy itt a haj már nem hosszabb |
Német
Női
A XVI. század első felében a gamurra jellemző a német viseletre is, mely mindig elől fűzött. A fűzéseknek fontos dekoratív jellemzője van. A ruhát szorosra fűzték. A csípő így hangsúlyosabbá válik.
![]() |
Német reneszánsz ruhás múltidéző az úgynevezett Cranach-ruhának nevezett jellegzetes gamurrás, fűzős öltözékben |
![]() |
Lucas Cranach Judith-ja. A fenti öltözék a gamurra gallérmegoldásával és az ujjak díszítésével tér el a Cranach által festettől. |
![]() |
Szintén a Cranach-ruha, amelyen szembetűnő a jellegzetes tölcsérvégű ujj |
A fejet széles, kerek, turbánszerű főkötő, a haube díszíti hatalmas tollakkal.
![]() |
Tollas fejfedő német reneszánsz festményen |
![]() |
Egy múltidéző által rekonstruált német reneszánsz strucctollas turbán jellegű fejdísz |
![]() |
Hagyományőrző német reneszánsz paraszti öltözékben. Mélyen homlokba húzott főkötővel. |
![]() |
Hatalmas német reneszánsz főkötő |
A XVI. század végére megjelenik a mellet és a nyakat takarja a ruha. Kialakul spanyol mintára a magas nyakfodor. Homokóra fazonú ruhák. Szűk mellrész, megszűnik az ujjak hasítékolása, alátömése. Fémabronccsal feszített szoknya. Sűrűn rakott felső szoknya, mely középen nyitott volt, ezt köténnyel takarták. A színek sötétek: fekete, barna szürke. Ennek az irányzatnak a követését a továbbiakban lásd a angol, francia és a spanyol reneszánsz divatnál.
Férfi
Megjelenik a Schaube a reformáció korának jellegzetes felső köntöse. Bő kabát, sálgallérral. Elől nyitott, öv nélkül viselt köpeny, gyakran bélelték, vagy szegélyezték szőrmével. Bokáig, vagy térd alá ért. A kart a kabát hasítékán keresztül lehetett kidugni. A schaubét tallárként hordják manapság bírók vagy protestáns lelkészek.
![]() |
Tipikus schaube-t viselő férfi Christoph Amberger festményén, a férfi lábán úgynevezett ökörszájcípő |
Jellemző volt még a hasítékolt zeke, a köpeny hosszan lelógó függőujj. A férfiak is harisnyát hordtak. Divatos volt az ökörszáj cipő. A frizura rövid, arcszőrzet jellemzően: szakáll.
![]() |
Német reneszánsz férfiviselet |
![]() |
Zsoldos felszereléssel |
![]() |
Korabeli rajz, a kép érdekessége, hogy az eltérő mintázatú nadrágot szeméremkupakkal egészítették ki |
![]() |
Német nemesember öltözéke 1541 körül |
Nők és férfiak szívesen viseltek hatalmas aranyláncokat.
Angol és francia
Női
A XVI. század első negyedében olaszos jellegű ruhák. Az alsó ruha ujja könyéken hasított, vagy két részből áll és összefűzik. A francia ruhákon az ujj egybeszabott, széles, gyakran prémes kézelő díszíti. A szoknyák olyan hosszúak, hogy ruhatartó kapoccsal viselik őket.
I. Ferenc uralkodása alatt megjelenik a merevített alsószoknya (vertugader, vertugadin, vertugadine, panier, krinolin), mely különböző formáiban három évszázadon keresztül divatos lesz. Ez egy vastag, keményített vászonszoknya, melynek alját fűzfavesszők merevítik, így szélesítik a szoknya alsó részét.
Az alsó ruha ujjai a válltól a csuklóig hasítottak. A felső ruha négyszögletesen dekoltált, szoknyarésze elől háromszögletűen szétnyílik, ujjai hatalmasak és szinte teljesen nyitottak, prémmel szegettek.
A szegélyek gyöngyökkel, ékkövekkel díszítettek. A ruha dekoltázsát ékkövekkel, gyöngyökkel, vékony láncokkal emelik ki.
Fontos, hogy ezek alá a ruhák alá a hölgyek mindig a fűzőt vettek fel, mely hosszú v-alakot eredményezett a felsőtesten.
![]() |
Tudor-kori női fűző |
Jellegzetes francia fejfedő a sapkaformájú hajháló, a coif, a koponyát és a füleket is takarja, széles bugyban végződik.
![]() |
Coif |
![]() |
Uszályos elől merev hajpántszerű főkötő |
![]() |
Viselés közben a fület fedve helyezték a fejre |
![]() |
A merev főkötő korabeli festményen |
Később kerek kis bársonysapkát is használnak, melyet fémszálak rácsoznak és gyöngyök díszítenek.
Gable - Tudor főkötő- Angliában viselik, uszályos sapka, melynek széle a homlokot fölemelkedő háromszög alakban keretezi.
![]() |
Gable, Tudor főkötő |
A korszak végére kis karimájú felfelé keskenyedő kalap is elterjedt mind a férfiak, mind a hölgyek körében.
Férfi
Zeke - I. Ferenc uralkodása alatt egész felületét elborítják az ellipszis alakú hasítékok, ujjai bők, csuklónál összeszűkülnek. A felsőruházat néha csak derékig ér, testhez simul.
![]() |
Tudor-korabeli férfizeke és nadrág |
Az angoloknál a derék alatt, húzott szoknyarésze van, mely elől nyitott, és kilátszik alóla a szeméremkupak.
![]() |
Illedelmes Tudor-kort múltidéző férfi, aki a szoknyarész alatt hordja szeméremkupakját |
![]() |
Az a bizonyos szeméremkupak |
![]() |
Szeméremkupak a nadrághoz illő színben |
![]() |
A nadrág anyaga alatt rejtőző szeméremkupak |
A nadrág a XVI. század eleji sima kis rövid nadrág hordóalakú, néhány centivel a térd fölött végződő, buggyos nadrággá alakul. Ez is bevagdalt. A tok formájú szeméremkupak kapoccsal, vagy tűvel kapcsolódik a korchoz.
A köpeny, tunika, nagyon rövid, vagy igen bő felráncolt ujjal, így látszik a zeke díszes ujja.
Fejfedő: lapos nemezkalap, peremén gyakran fehér toll.
![]() |
VIII. Henrik lapos, tollas kalapban |
Mindehhez négyszögletes kidomborodó orrú félcipő járt. A férfi öltözékek nemeseknél láncokkal, ékkövekkel, ötvösmunkákkal gazdagon díszítettek.
![]() |
1546 körül hordott férfi ruhadísz rekonstrukciója |
Spanyol
A XVI. század húszas éveitől a spanyol világuralmi törekvések, majd a meghódított területek fölötti uralom megtartása kialakította a spanyol nemes zárkózott, merev, hozzáférhetetlen magatartását, melyet az udvari etikett szigorú szabályai is meghatároztak. Ennek megfelelően átalakult a viselet is, melyet rákényszerítettek a meghódított területek lakosságára, s amely a XVI. század második felében egész Európa viseletét átalakította.
Az Amerikából özönlő arany káprázatos luxust hozott, az arannyal túldíszített divat megmerevedett. II.Fülöp udvarában aszkézisbe fordult az életöröm, a szigorú etikett, előírások mellett szinte vallási téboly uralkodott. A fanatikus katolicizmus és az inkvizíció minden területen érvényesítette befolyását. Az ellenreformáció szigorú világnézetét fejezte ki, a színeket, formákat, részleteket a legaprólékosabban előírta.
Női
Viseletük szélességében, merevségében, párnázottságában pontos megfejelője a férfiakénak. Szoknyájuk fordított v-alakú krinolin. A dekoltázs zárt lesz. A magas nyakú ruhák divatosak. A váll hangsúlyos lesz. Párnázták az ujjakat, a vállakat, a kebleket. Az öv díszes csatokból kialakított. A spanyol gallér és a kézelők elengedhetetlen tartozékok. Hajviseletük is ehhez igazodik, apró csigákba a fejtetőre fésülik kontyba, drótokkal, betétekkel magasítják.
![]() |
XVI. századi nemesasszony spanyolos viseletben |
![]() |
Múltidéző hölgy malomkerékgallérral |
![]() |
Tornyozott konty, malomkerék gallér, gyöngyfülbevaló és a felfedezők hírneves a "szemkötő" |
Felsőruha szűk váll mindig magasan záródik, fémfonalas hímzéssel, gyöngyökkel díszített. Halcsonttal, drótokkal merevítették, a felsőtestet laposra alakították. A ruha alatt fűzővel alakították ki vékony derekat.
![]() |
I. Erzsébet korabeli angol fűző rekonstrukciója |
Fehér fodorral végződtek a ruhák hosszú ujjai. Kedvelték a hosszú díszujjakat, a felkart bugyokkal hangsúlyozták.
Az alsóruha csak az ujjak és a deréktól lefelé szétnyíló szoknya alól látszik. A földig érő alsószoknyát kúp alakú merevítőre feszítették. A felső szoknya ezáltal ránctalan, merev. Elől többnyire nyitott, a csípő köré vont párnaréteg révén a csípő kiszélesedett.
A gallérok jellegzetesek voltak.
![]() |
A gallérdivat változása évtizedekre lebontva |
![]() |
I. Erzsébet angol királynő gigantikus csipkézett malomkerék gallérral |
Esetenként egy köpenyhez hasonló, egybeszabott felsőruhát, a ropa-t borították magukra.
![]() |
A-vonalú ropa |
A kiegészítők ékszerekkel túldíszítettek:
![]() |
I. Erzsébet angol királynő díszes kesztyűje |
A cipő magas fa, vagy parafa talpú koturnus, a merev mozgást biztosítja.
![]() |
XVI. századi koturnus |
Férfi
Az ing: magas, kis fodros gallérban végződő nyak, a fodor kézelőn megismétlődik. Később hatalmas keményített vászongallérrá terebélyesedik.
![]() |
Még a zekéhez varrt keskenyebb gallér, amely a XVI. század végére egyre terebélyesebb lett. |
Malomkerék gallért már külön helyezik a nyak köré.
![]() |
Angol nemes malomkerék gallérral, rövid felsőrésszel, harisnyában. |
A zeke teljesen zárt, váll és mellrészét vattázták. Elől a derék megnyújtására ék alakban kipárnázták ez a spanyol divat egyik legfurcsább "kinövése" a "libahas".
![]() |
A libahas jellegzetes példája egy festményen. |
A nadrág rövid, térd alá, majd combközépig érő puffancsnadrág. Az alsó nadrágot kócpárnákkal kitömték, a szalagokból álló fölső összefogja a bőségét.
![]() |
A buggyos kialakítású bélelt pluder, spanyolos felsőrésszel, gallér nélkül |
Ez a kitömés a csípőt mértéktelenül kiszélesíti. A köpeny súlyos anyagból készült, derékig vagy csípőig ért.
A hajviselet a malomkerék gallér miatt rövid haj, kecskeszakáll, merev selyem vagy bársonykalap.
A legelegánsabb viselet a fekete bársony.
![]() |
Robert Dudley angol nemes jellegzetes spanyol reneszánsz arcszőrzettel |
Magyar források valamint ajánlott linkek reneszánsz divattörténethez:
divattortenet.hu
comenius
A reneszánsz cipők furcsaságai (Múlt-kor)
Divat a késő reneszánsz-kori Felső-Magyarországon
Reneszánsz ruhák Mare Temporis
Very Nice And Interesting Post, thank you for sharing
VálaszTörlésPositive Future Quotes About Life
Excellence Quotes - Wiki Dragons
Train Hard Quotes - Decent Images
Future Quotes - Anuj Somany
مقولات عن الحياة - حكمة رائعة
اقوال وحكم جميلة
A szemkötős spanyol hölgy szinte biztosan Eboli hercegnő (operakedvelők ismerik, sokszor színpadon is félszeműnek ábrázolják).
VálaszTörlés