Szabásrajzok az 1910-es évekből

 Az 1910-es évekről mindenkinek az a stílus jut eszébe elsőre, ahogyan a a Titanic című filmben öltöztek. Azonban ez az évtized sokkal bonyolultabb annál, hogy csak Titanic-érának hívjuk. Az 1910-es évek egy komoly átmeneti időszak, amit az I. világháború kezdete teljesen ketté vág a divatstílus szempontjából. 

Divatos hölgy az 1910-es első feléből (forrás: Elegancias magazin)


 Míg 1914 előtt folytatódik a belle epoque, a fin de siecle, vagy szecesszió, vagy bárhogy is hívjuk. Pazar túldíszítettség, túlművészieskedés, finom kelmék használata, a praktikusság feláldozása a sziluett érdekében, az iparművészeti elemek vegyítése a divatba stb.. 


Későszecessziós ruha 1912 körül (forrás: Elegancias)


 1914 után pedig jön az, amit sokan úgy definiálnak, hogy "háborús krinolin". Egy egyszerűbb stíl, amit a férfias és katonai öltözékek inspirálnak. A karcsúság és kecsesség kultuszának leáldozik. A szoknyák rövidülnek, a bokák már sokszor kilógnak. Divat lesz a orosz-stílusú kabát, a kabátruha, az egyenruha szerű öltözék. A kalapok mérete csökken, és elég furcsa alakokat kezd felvenni, míg meg nem találja majd az 1920-as évekre az arányosabb és kedveltebb formákat. 

A háborús krinolin divatja 1915-ből (forrás: Lucien Vogel: Le Style parisien (1915))


 A divattervezők kísérleteznek, az egyszerű ember pedig nem tudja azt követni, amit ők akarnak diktálni. Közben az évtized végén beüt a járvány, és ahogy most is még maszkot is viselnek. Amit az 1920-as évek hirtelen fordulatának tartanak valójában 1914-től kezdve egészen 1919 zajlik le. A bálványozott húszas évek ezen nem éppen egyszerű esztendők közvetlen hatása és szintézise lesz majd.

 Tehát gyakorlatban az 1910-es évek ruháiba ezért nem feltétlenül könnyű beöltözni. Az eleje talán egyszerűbb, mint az évtized vége. Viszont míg, ha valaki az évtized elejének megfelelő ruhát készít, azt inkább századfordulósnak tartják, addig, amíg az évtized végi ruhát már inkább húszas éveknek.

 Azonban, ahogy a húszas évekkel kapcsolatos összeállításnál itt is az alsóbb ruházatnál kezdem. Elhatárolódom a nem korabeli szabásrajzokról, és főképp itt is francia  magazinokból válogattam. Kezdjük először is a bugyogókkal:


Női alsónadrág szabásrajza 1913-ból (forrás: L'Écho de la mode)

Egy még hosszabb és elegánsabb alsó:

Hosszú, női alsónadrág 1913-ból (forrás: La Ultima Moda)


Következzenek a fűzők, amelyeknek az elkészítése ránézésre sem egyszerű:

Fűző szabadalmi rajza 1912/1913, leírása (forrás: habet.dk)

M. H. Gifford merevítő nélküli fűzőjének szabadalmi rajza 1914-ből (forrás: habet.dk)


Fűző szabadalmi rajza 1917-ből, a hozzá tartozó leírás (forrás: habet.dk)



A felsőrész korrekt takarására két ingecske:

Női, fehérnemű ingecske szabásrajza 1910-ből (forrás: L'Écho de la mode)


Alsóing szabásrajza 1914-ből (forrás: L'Élan de la mode)


Jöjjön két alsóruha:

Alsóruhák 1914-ből (forrás: Needlecraft Magazine)


Orientális stílusú, hálóköpeny (amit először báli ruhának néztem) 1912. (forrás: Élégances féminines)



És máris a felsőruházatnál járunk. Izgalmas blúzok és felsőrészek.

Íme az 'angol blúz', amit a Sörgyári Capriccio főhősnője is viselhetett volna:


Blúz 1913-ból (forrás: La Ultima Moda)




Aszimmetrikus felsőrész szabásrajza 1912-ből, ami elvileg esküvői ruhához való, de szerintem egy elegánsabb ruhához is illő lehet. (forrás: L'Écho de la mode)

Corsage Dinard, az elegancia megszállottainak, 1912, (forrás: Élégances féminines)

A Myrtil nevet viselő felsőrész 1911-ből, szintén egy érdekes, aszimmetrikus darab (forrás: Élégances féminines)

Blúz szabásrajza a L'Élan de la mode-ból 1913-ból. Az anyagválasztáshoz rózsaszín muszlint és moaré selymet ajánl. 


Következzenek a szoknyák, melyek általában egységes sémára készültek, de mindig van bennük egy kis csavar.


Aszimmetrikus gombolású szoknya szabásrajza, 1913 (forrás: Élégances féminines)



Egy kicsit bonyolultabb szoknyafazon, az előzőnél, 1912 (forrás: Élégances féminines)


És most következzenek a ruhák. Első körben egy izgalmas nappali darab a Robe d'été:

1913. (forrás: Élégances féminines)


Egy izgalmas blúzmegoldást tartalmazó ruha, szintén a Titanic elsüllyedésének évéből.  (forrás: Élégances féminines)

Báli ruha 1912-ből (forrás: Élégances féminines)


Esküvői ruha szabásrajza 1913-ból. (forrás: Élégances féminines)


És, hogy ne csak szoknya legyen, íme egy lovaglónadrág:

Lovaglónadrág szabásrajza az 1910-es évekből. (forrás: -Original- Pre 1929 Historical Pattern Collection)




Közhelyszintű, de igaz, hogy az 1910-es években férfiasabb formák is megjelennek a női divatban. A női zakót nagyon szerették az európai, hétköznapi polgári viseletben.


Sportzakó szabásrajza 1912-ből. (forrás: Élégances féminines)


Az úgynevezett "orosz blúz" nagyon emlékeztetett egy zakóra:

Orosz blúz szabásrajza (forrás: L'Écho de la mode)


Palást, amit mi már poncsónak hívnánk az őszi napokra:

Patricia palást szabásrajza 1912-ből (forrás: Élégances féminines)


A kabátdivatban a hosszú, köpenyszerű, pelerines, az évtized végén pedig a zubbonyfazon volt az uralkodó fazon. A szabás sokszor aszimmetrikus.

"Yetta" kabát szabásrajza 1913-ból (forrás: Élégances féminines)
Nagy bársonykabát feltételezhetően prémes gallérral és ujjal, 1913-ból (forrás: Élégances féminines)

Hosszúkabát 1912-ből (forrás: Élégances féminines)



És végül, de nem utolsósorban a kábátok után álljon itt két úgynevezett "háborús krinolin" fazonú kabát és ruha szabásrajza is, ami 1914-től, az I. világháború kitörésétől vált divatossá:

forrás: Lucien Vogel: Le Style parisien (1915)


forrás: Lucien Vogel: Le Style parisien (1915)




Ajánlom még a Toilettes parisiennes 1910-es évekből, az 1912-es és 1915-ös online elérhető számait, melyek nem csak szabásrajzokat, hanem szabásmintákat is tartalmaznak.


Megjegyzések

Népszerű bejegyzések