Alkalomhoz a ruhát: Utazó és fürdőhelyi öltözékek
Az elegáns világ állandóan mozgásban volt a 19. századnak köszönhető tömegközlekedési fejlesztéseknek: addig lehetetlenül távoli pontok váltak 1-2 nap alatt megtehetővé a vasút hálózatnak, gőzhajózásnak köszönhetően és a közutak fejlesztése által. Mindezek mellett felkapott és jól kiépített üdülőhelyek alakultak ki, vagy pedig fejlődtek nagyvárossá az addigi csendes kis falvak a nyaranta azokat ellepő tömegek által. A legdivatosabbak a tengerparti és a gyógyvizekről híres fürdőhelyek voltak. Az utazási mánia pedig itt is kitermelte a saját, önálló divatját (ugyanúgy, mint a tea ruhákét teázáshoz), mind magára az utazásra, majd mind a fürdőhelyen vagy vidéki kastélyban illő öltözékekre nézve. A Magyar Bazár 1875 júliusi számában így emlékezett meg a letűnt, sokkal szerencsétlenebb utazási időkről:
"Mennyi üggyel-bajjal járt eddig, ha finom nyári öltözetben látogatást akartunk tenni a néhány mérföldnyi távolságú birtokon. A poros utak, a hosszas kocsizás mint megannyi ellenség tűnt fel előttünk ha friss, díszes toilettünkre néztünk."
Utazás angolos egyszerűséggel
Míg a 19. század első felében elég volt egy sima sétaruha porköpennyel vagy esőköpennyel kiegészítve, a ruhakészítők hamar felfedezték a gyorsan terjedő úti kedvben rejlő lehetőségeket és elkezdtek külön erre a célra ruhákat gyártani, amik kritériumait is szigorúan megszabták: angolos egyszerűség!
"Itt van az utazások rég várt ideje is, s néhány tanács az utazási öltözeteket illetőleg tán nem lesz fölösleges kedves olvasónőink előtt. Természetesen az öltözet nem csak a személyiségtől, s a viszonyoktól, de különösen az utazás céljától is függ. (...) Rövidebb utazáshoz egy utazó öltözet elegendő, ez földig érő ruhából, blúzderékból és paletóból áll, jó tartós kelméből választjuk se nagyon világosan, se nagyon sötéten, hogy az idő minden viszontagságai ellen biztosítva lehessünk."
A korabeli divat magazinok még az utazást illetően is részletekbe menő tanácsokat adtak az utazásra rákapott olvasóiknak, legnagyobb szerencsénkre így tette ezt 1868 júliusában az A Divat szerkesztője is! Minden kis kiegészítőre, sőt alsóruházatra is kitért annak rendje-módja szerint, így folytatva a fenti idézetet:
"Jó magas bőrtopánka, az öltözetnek megfelelő kalap, ha lehet kis utazótáska, melyben a legszükségesebb holmikat magunkkal visszük, s mely ha lehet külön szíjjal van ellátva az esőköpeny, vagy könnyű plaid felvételére és végre egy en tout cas nem túl könnyű kelmével bevonva, s erős nem rövid szárral, mely szükség szerint botnak is tekinthető - egészíti ki a kényelmes és praktikus kosztümöt, melyek előnyei különösen gyalogkirándulásoknál igen nagyok."
Az "en tout cas" egy különleges ernyő volt, ami mind esernyőnek és napernyőnek is használható volt, de ezen kívül is minden más kiegészítőnek az utazás kényelmének és egyszerűségének kellett megfelelnie! Na de mi volt a helyzet, ha az illető hölgy vonattal utazott és nem gyalogszerrel? Milyen kiegészítő illett akkor? Ugyan itt a szeptemberi számban részletezi:
"Vasúti coupéban, hol a nagy kalap ép oly kényelmetlen, mint a napernyő, legtanácsosabb a csinos papír vagy fa legyező, mi által a függönyt nem szükséges egészen leereszteni, s így a vidéket elzárni szemeink elől."
Fűzőnek pedig egy kényelmesebb úti fűzőt vettek fel, ami vagy a nappali ceinture fűzőre hasonlított, vagy pedig laza vállfűző volt a tartásjavítására. Emellett mellőzték az olyan felesleges hétköznapi kiegészítőket, mint például a chemisette (díszes mellkendő), ehelyett perkál állógallért és kézelőket ajánlottak, mint a célszerű öltözék kiegészítése. Ebben a tekintetben igencsak elkezdték másolni a praktikus férfi öltönyöket!
További részletes leírással a kiegészítőkről a Magyar Bazár 1886-os júniusi számából kerül ki; itt részletezném, hogy az aigrette díszes forgó, vagy kalaptű amivel a tollakat fogták össze; a surah egy lágy nyári selyemféle volt; a toque pedig egy puha tetejű, felhajtott szélű, karima nélküli könnyű sapka; a necessaire pedig a kis piperetáska korabeli megfelelője volt.
"Az úti öltözet szükséges kiegészítése a köpeny, mely pedig nélkülözhetetlen még akkor is, ha az útiruha vándorgallérral, zekével vagy paletóval volna ellátva.(...)Az útikalap lehet nemez vagy szalma, toll aigrette és fátyol dísszel. A surah toque is igen elegáns útra. A kesztyű szarvasbőr, a lábbeli pedig topán. A félcipő már nem oly sikkes e célra. Táskák, tokok, pléd szíjak, necessairek, melyek azelőtt feketén voltak a legszebbek, az idén igen vastag, világos, természetes színű bőrből dívnak."
Az A Divat szerkesztője még 1868 augusztusában is visszatért az útiruhákra (lényegében egy több hónapon átívelő sorozatot szentelve ennek az öltözék nemnek és az utazás, fürdőzés reklámozásának) elképedve az új anyag használatokon:
"Nem kevéssé meglepnek a sötét posztó kosztümök. Vigyázzanak jól! Öltözetek posztóból, milyeneket télen a jégen hordanak, ruha és paletó posztóból! Júliusban 24 fok melegség mellett - ez majdnem hihetetlen! Ily hősiességre nem volnék képes ép oly kevéssé, mint kedvem volna földet seprő ruhákat utánozni, melyek, fájdalom, még mindig a vasutak peronjain, valamint a nyilvános sétányokon és parkokban porfellegeket idéznek elő. Pedig hányszor ismételtük már, hogy a séta és utazóöltözeteknek ugyan nem szabad túl rövidnek, de még kevésbé nagyon is hosszúnak lennie; nincs kényelmetlenebb, rosszabb s amellett kíméletlenebb valami polgártársainkat illetőleg."
A polgári érzéketlenség netovábbja volt, ha valaki illetlenül uszályos ruhát készíttetett utazáshoz, s ez ellen az igen alkalmatlan divat ellen mindig ki is keltek a divattudósítók, valahányszor az uszály mint nappali viselet újra támadt! Igencsak fel volt adva a lecke a 19. századi hölgyeinknek! A Magyar Bazár 1874 júniusi számában már könnyebb szöveteket is felsorol a divatos útiruhához:
"Utazó öltözetekhez könnyű vigogne kelmék, acél vagy ezüst, bronz gombokkal ékítve divatoznak. E ruhák eleganciája szabásuk egyszerűségében rejlik. Legjobbak azonban mindennapi ruhákra és szintén utazó ruhákra a különféle mohair és nyers selyem szövetek. A mohair legdivatosabb szürkés és barnás színvegyületekben, ékítésül hajtókák fehér és fekete kockás tafotából alkalmaztatnak. A nyers selymet (Tussore) csakis az eredeti, természetes sárgás színében találjuk, páratlan, mert valahányszor mosásba jön, mindig csak szebb lesz."
A vigogne és mohair különösen finom szövésű, de strapabíró szőrszövetek voltak; míg az úgynevezett Tussore nyers selyem egy egyenetlen szövésű (a selyem szál egyenetlenségéért az a felelős, hogy nem eperfa levélen nevelt hernyókat használtak fel hozzá, hanem a természetből begyűjtött mindenféle leveleken élő hernyókét, ami így silányabb minőségű lett; a selyemszál nem egyenletesen henger alakú, hanem egyenetlenül laposabb), tompa fényű, igénytelenebb és olcsóbb szövet. Egyebek mellett itt jó meghatározást kaptunk a színre nézve is, az útiruha a legcélszerűbb szürke vagy barnás, drapp árnyalatokban önmagukban, vagy kockázott mintákkal. A pamutokat tökéletesen alkalmatlannak tartották utazási célokhoz!
Fürdőhelyi öltözékek
Míg a kényelmes és illő útiruha alkalmas volt arra, hogy hölgyünk egy fogadóban mutatkozzék benne, megérkezve a célállomásra már illett átöltöznie, és a fürdőhely vagy szálloda etikettjének megfelelően öltözködni, napszaknak és alkalomnak megfelelően. Ehhez 3-4 váltás ruha szükségeltetett, hozzájuk a kiegészítőkkel és alsóneműkkel is. A fürdőhelyre, vagy nyaralásra szánt öltözéknek mindig a rendes nyári ruhánál nagyobb eleganciával kellett bírnia, de elég egyszerűen tartva ahhoz, hogy pihenni is lehessen benne - mindeközben, természetesen mindig az uralkodó divatnak megfelelve! A gondos anyák, éppen ezért, ilyenkor új ruhatárat szereztek be lányaiknak, s maguknak. Itt már a tavalyról átalakított ruha nem fért meg, úgy, mint otthon házban vagy utcára (sicc!).
"Ha az utazás hosszabb időzéssel jár egy helyen, ha fürdőre megyünk, stb. nehéz biztos tanácsot adni. De minden esetre az öltözetek ügyes összeállítása által, aránylag csekély költséggel elegáns toilettet csinálhatunk. Részemről azt tartom,hogy a már leírt utazási öltözeteken kívül egy egész világos alpacca, s azután egy piqué séta öltözetet vigyünk magunkkal. Már viseltebb fekete tafota ruha en robe ronde szabva, széles fodorral vagy rüssel díszítve, s fekete grenadine casaque-al ellátva esős napokon a legjobb szolgálatot teszi. Hogy en toilette megjelenjünk, szép uszályos fekete selyemruhát vinnék magammal egy magas, s egy kivágott derékkal, mely tetszés szerint elegáns chemisette által egészíttetik ki, azonkívül még egy elegáns, színes selyemruhát, egy gaze de Chambery vagy más könnyű öltözetet, s fehér mollruhát."
Folytatódik a fürdői ruha illemtan az A Divatból, amiből mi is megtudhatjuk melyik napszakban, melyik tevékenységhez milyen ruhákban pompáztak a divathölgyek! A reggeli elköltéséhez a hotelszobában pedig csinos peignoirt (fésülködő köpenyt) és egyszerű főkötőt ajánlottak. Ez után a bűzös ásványvíz elfogyasztásához egyszerű pamut ruhát (vásznak, perkál, batiszt, a muszlinfélék, jaconet, stb.), délutánra és sétához már a jól bevált kosztümöt, aminek karakterét az adta, hogy a derék, szoknya és egy felöltő (például paletó), mind ugyan azon szövetből készültek, összhangzó díszítéssel; és estére természetesen a legelegánsabb ruhadarabot selyemből, uszállyal."Gyönyörű friss öltözeteket láttam reggel a forrásnál, szép meleg napokon mosható kosztümök a legszebbek, s legcélszerűbbek is. Különösen csinos a nyomtatott perkál és vászon, vagy jaconet sárgában és fehérben, apró fekete, vagy színes plein mintával, vagy tarka oldalcsíkokkal. (...) Az egy órai ebédnél a legnagyobb vendéglőkben is kosztümöt viselnek a hölgyek, (...) de mindig kalap nélkül; e kosztüm mindjárt a délutáni sétára van szánva. Az öt órai ebédhez ellenben, s fürdőteremben, valamint a nagyobb reuniókban este az uszályos ruha az általános."
"Annak, ki ilyen alkalmakra a fent ismertetetteken kívül nagyobb fényűzést akar kifejteni, ajánljuk a most divatozó világos, halvány színű selymeket. Az ilyen színű selyemruháknak hasonlóan kétféle céljuk van, úgy, mint használható estélyi ruháknak és nappal szerepelhetnek, mint látogatási öltözet."
Színek közül a nappali ruhákhoz pedig a legdivatosabbak, természetesen, a fehér és világos árnyalatok voltak, úgy mint: krém, ekrü (a fehérítetlen nyersvászon színe), azúrkék, porcelánkék, égszínkék, tengerzöld, a különböző szürkék, világoslila, rózsaszín, stb.
Kiegészítőkre nézve a több váltás ruha mellett ezekre is gondolnia kellett utazgató és a nyaralás örömeit élvező korabeli hölgyünknek. Természetesen az en tout cas ernyő mellett egy rendes napernyő, az utazáskor használt sima gallér és kézelő helyett jóval finomabb, hímzettek kerültek elő. Mindemellett különböző legyezők, alsóneműk, stb. is, és persze a nyári fűző, ami vagy csak egy réteg coutilból készült, vagy erősebb szövésű könnyű szövetből, például batisztból, vagy pedig az úti fűzőnél látott sűrű tüllből; de voltak olyan fűzők is, amik csak pár pántból álltak.
"A drágakövek nem időszerűek. A gyémántok tokjaikban biztos helyen vannak elzárva; egy gyöngysor a nyak körül, gyöngy fülbevalók és kis melltű, vagy kereszt elegendőek. (...) A nyár ékszereit továbbá zománc, arany, ezüst, vagy szépen foglalt pierre de strasse képezik. Feszesebb látogatások alkalmával, vagy az úgynevezett "garden parties" (kerti mulatságok) alkalmával láthatóak a legelragadóbb öltözetek. (...) Ezen alkalmakra szabad röptet engedhetünk képzeletünknek, minden toilette meg van engedve, csak szép legyen és jól álljon. (...) A fiatal leánykák ilyenkor vászon, satin, vagy könnyű gyapjúruhákat viselnek, s fehér vagy fehér csipkével díszített kalapokat. Fehér csipke, könnyű batiszt, vagy pedig japáni papírból, ezüst virágokkal készült legyezők."
Megjegyzések
Megjegyzés küldése