Az év divatja: 1827

  Divattudósítás részletek az 1827-ben kiadott  La Belle Assemblée-ből, ezekből fordítottam magyarra a divattudósítások érdekesebb vonatkozó részeit, hogy átfogó képet kapjunk az év divatjáról.

  Mivel ez a bejegyzés igen hosszú lesz, akit pedig nem érdekelnek a hosszabb-rövidebb divatleírások, azoknak egy kis összefoglaló, hogy lehessen minél előbb nézegetni a sok szép képet:
-Ruha forma: Az előző év után tovább fejlődik a tipikus homokóra forma; a vállak és ujjak szélesek, teltek, a derék nyúlánk és karcsúra fűzött, a szoknya már tipikus harang idomban omlik lefelé, elöl is kerekdeden elállva, nem csak oldalt és hátul hangsúlyosabban, mint korábban. Az aljak még mindig bokáig érően rövidek, tánchoz továbbra is az egészen lábszárközépig érő kényelmes szoknyahossz divatos, míg a valóban földig érő, uszályos szoknyák csak a díszruhákat és udvari öltözékeket érintik. A szoknyák egészen magasan, térd fölé érve széles fodrokkal, hajtásokkal, bordűrökkel díszítettek, a vattázott rolók és dudorok már csak másodlagos megoldásként jelennek meg a divatos és szép hímzések, csúcsos fogazatok, keskeny hengerekből összeállított egy vonalú díszítések mellett. A szoknyákat már kellően kikészített alsószoknyákkal támogatják. A karcsú derékról a fűző gondoskodik és a pontosan megkomponált illúziók, nevezetesen: a nyúlánk derék előközépen csúcsosan végződik, vagy csúcsos széles övvel kiemelt. A lebbenő sallangvégek másodlagosak, helyette a sima öv arany csattal díszítve emelkedik ki. A kebleknél dús redőkbe szedett vállazó díszíti a derekat, végei a váll szélei felé kinyúlva, ahol a hatalmasra dagadó ujjak tovább bővítik az arányokat. Ujjak közül a régi en gigot mellett az á la Marie jelenik meg, ami az év elején még csak egy formája a tipikus sonkaujjaknak, az év végén viszont teljesen új alakot nyer: a dudorokat feszes pántokkal osztják több részbe. Derék típusok közül az á la Sevigné már az idősebb hölgyek körében és az esti ruháknál marad csak fenn, a fiatalság az egyszerűen ráncba szedett derekaknak hódol, mint pl. á la Virgé (fél-mélyen vagy mélyebben kivágott dekoltázsú derék, felül huzalszalag nélkül ráncolva, szögletes kivágással) vagy á la Enfante (kerekded alakú fél-mély kivágású, felül ez is ráncolt de huzalszalagok segélyével). A sima ráncos en gerbe változatlanul divatos, mely legyező alakba rendezett redőkkel díszíti a derék előrészét. A nyaknál zárt ruhákat  széles fehér, csipkés vagy hímzett szélű, széles gallérokkal; vagy egy keményített csipke vagy hímzett szövet nyakbodorral díszítik, mint a régi spanyol gallérok, csak szerényebb méretben, ami köré színes mintás selyem nyakkendőt (sautoir) kötöttek. A különféle ujjatlan gallérok (pelerine) és vállkendők (fichu) időszaka ez, amiknek a vállon túl az hatalmas ujjakra kinyúló széleik fokozatosan keskenyedve a derék előközepénél értek össze. Ezeket is különféle csipke és hímzéses fodrokkal díszítették. A fél-mélyen kivágott nyári mulatságokra ill. estélyi ruhákhoz való legdivatosabb kiegészítői az mérhetetlenül hosszú sálak, igen könnyű és áttetsző szövetekből, egyszerű bordűrrel a végeknél. Emellett a hattyúprém vagy marabu tollboa is igen divatos. A kasmír sálak mit sem veszítettek divatosságukból az átmeneti évszakok utcai ruha kiegészítésére. Télen hosszú prém boát, karmantyút és prém pelerint hordtak.
-Szövetek: egyszerűbb házi és sétaruhákhoz pamut kartonokat, puplint, muszlint (ennek több fajtáját, pl. jaconet, indiai, egyiptomi, stb.), batisztot, linont, organtint, cambricot, perkált stb.-t vettek, fehér szín mellett a világos árnyalatokban is, és mintázottakat is igen kedvelték. Díszesebb ruhákhoz olyan igénytelen selymeket, mint pl. a gros de Naplest választották, ami egy erős, tartós szövésű selyem volt, szálirányosan futó enyhén bordázott felülettel és tompa fénnyel.; vagy a Palmyrenet ami egy könnyű nyári selyemszövet volt, hímzett mintákkal díszítve. A gyapjúval és selyemmel keverten szőtt, finom, majdnem áttetsző barége is kedvelt ruha alapanyag volt. Pamuttal kevert a Cotepali volt, amit még kedveltek. Ezek mellett a valódi, fényesebb, lágyabb selymek, mint pl. atlasz, szatén és az erősebb taft voltak a díszesebb ruhák alapanyagai. Az ifjúság szatén vagy atlasz alsóruha felett tüllt, kreppet vagy gézt viselt továbbra is báli öltözékeikhez. Nyáron ilyen könnyű szöveteket viseltek, télen bársonyt, posztót, gyapjúkat, mint pl. a merinót utcára.
-Színek: a természetből vett színek folytatólagosan divatosak, mind közül a rózsaszín és minden árnyalatában, mellette a kék és minden árnyalata ennek is. További divatszínek: fehér, egérszín, őzszín, borostyán, a barna minden árnyalata, a zöld minden árnyalta: és ezek különféle fantázia névvel illetve a megkülönböztetés végett. Sárgásfehér, muskátli piros, cseresznye piros, indiai vörös, japáni rózsaszín, stb... Fehért és feketét színes díszekkel vegyítve viseltek és a fehér még mindig nyári és reggeli ruhák divatszíne volt.
-Minták: mivel a ruhák egyre terjedelmesebben készültek, a minták is ezzel együtt megnőttek. A keskeny csíkokat vastag csíkok váltják fel, ezek több különböző színből összeállítva, sőt akár a csíkokkal lefutó mintával vegyítve, ezek közt az egyiptomi és keleties mintázatok voltak a legkedveltebbek. A kockás minták közül a skót tartánok kerülnek ki uralkodónak, míg a sima színű ruhákat széles hímzések vagy festett mintázatok díszítik a megfelelő részeken, úgy mint: a szoknya alsó részén, a derékövön, a derék egészén vagy csupán a díszes drapériáin. Felhímzett vagy festett minták közül az antik görög csigavonal, szőlőlevelek szőlő nélkül, pálma és lótuszlevél ágak uralkodnak.
-Díszítések: csipkék közül a finom selyemhímes blond tartja magát továbbra is, ez egész szélesen hullhat a mélyen kivágott ruhaderék keblére körös körül, füzér alakban akár több sorban is a szoknyán, stb. De keskenyen felvarrva a szegélyekre és a különféle díszekre is folytatólagosan divatos. A derék legdíszesebb, legkiemeltebb része a váll és mellrész, itt a legkülönfélébb ráncolt drapériákkal, szétágazó gallérokkal, stb.-vel emelik a méreteket, ezután következik a díszes övvel kiemelt karcsú derék. Az öv még mindig többnyire a ruha színéből és szövetéből készül, nagy arany csattal kiemelve. Az öv lehet sima vagy csúcsos, de lényegesen szélesebb, mint korábban. A lebbenő sallangok mielőtt kimennének a divatból a túlzással éneklik hattyúdalukat: egyre többet helyeznek fel belőlük az öv köré, 3 darabtól kezdve egészen addig, míg teljes számban körbe nem érik az egész övet és a szoknyát. A szoknya térd fölé eső része továbbra is díszítetlen. Térd vonalban viszont már akár egy sor hímzés, roló simán, hullámosan vagy cakkosan felhelyezve, és ez alatt folytatólagosan a sima szoknya a legdivatosabb. De a térd alá eső hímzett, vagy festett díszítés, fodrok, vagy rézs behajtások is divatosak. A széles vattázott hengerek közvetlenül a szegélynél, már csak ritkán nyilvánulnak meg. A ruha így bár továbbra is nagyon cicomás, mégis könnyed benyomást kelt a nehézkes dudorok és vaskos rolók nélkül.
-Kalapok és frizurák: a kalapok karimái a vállon túlnyújtva szélesek, míg elöl és hátul laposak, így ovális alakot képezve. Ezen felül a tető is igen magas és széles, tovább fokozva a méreteket. Ezekre az amúgy is nagy kalapokra aztán dróttal felfelé állított szalagcsokrokat helyeztek, vagy hosszúkás aigretteket, a kisebb és teltebb espriteket, egyéb tollakat és egész virág ágakat. Tollak közül a tollszár tövétől középtájig fonott vagy hálózott nagy strucctoll volt a legdivatosabb, göndörített és színezett szegéllyel. A simán lebbenő széles, mintás szalagdísz mellett a hurok is divatos maradt, szintén nagyon széles, mintás szalagból; ezeken divatos a végeket, ill. a közép hurokrészt díszítő nagyobbacska szalagcsokor. A karimák belsejét is pazarul díszítik csipkékkel, szalagcsokrokkal, szalagból alkotott egyéb díszekkel, stb... Frizura téren igen változatos, fantáziadús elrendezések jelennek meg: a homlokra helyezett keskenyebb-teltebb fürtök mellett a feszesen felfésült haj is divatos, a halántékra kacéran tekert egy kis tinccsel. A kontyokat és bogokat magasan felfelé állítva rendezik el, a tömöttség nem jellemző, viszont valóban elálló és szerteágazó lesz a frizura a sok díszítéssel még amit a fonatok mellé helyeznek el. A fiatalság virágdíszeket visel, az idősebb nők drágaköves ékszereket, turbánokat, bereteket, toquékat és díszkalapokat is. Ezeket az esti fejdíszeket selyem szalagokkal, marabu, strucc és paradicsommadár tollakkal díszítik a lehető legpazarabbul. A kalapok, fejdíszek és frizurák méreteit követve a főkötők is nagy dudorokban, hurkokba elrendezett szalagcsokrokkal, keményített csipkékkel övez valóságos glóriát a fej körül, a vállak körül lebbenő hosszú szalagvégekkel.

DIVATKÉPEK

Sétaruha mintás cotepaliból (selyem és pamut, könnyű kevertszálas szövet) levél alakú fodrozattal, rüssel megfejelve. Fehér háncskalap fonott tolldísszel és csokrokban végződő mintás szalagokkal.

Nyári öltözék muszlinból, hímzéssel díszítve, görög övsallanggal, világoskék crépe de Chine (finom, könnyű súlyú selyemből, vagy pamutból, vagy gyapjúból készült sima szövésű krepp) sállal kiegészítve. Krepp kalap, csíkos géz szalagokkal ékítve és szatén művirágokkal.

Báli ruha tüllből, szatén szalagokkal és pántokkal díszítve.

Séta vagy kocsi ruha csíkos taftból, blond (tüll alapon selyem szállal hímzett, igen finom, fényes és drága csipke fajta) csipke mantillával. Krepp kalap szatén pántokkal, blond csipkével és marabu tollakkal ékítve.

Esti öltözék tüllből, két sor tüll bouillonnal (dudorozással) díszítve, arany pántokkal leszorítva, toll bokrétákkal ékítve. Fehér muszlin sál kiegészítő. 

Kocsi vagy promenád ruha Gros de Naples (erős, tartós szövésű tompa fényű selyem, amin szálirányosan enyhe bordázat fut) redingotel. Krepp kalap fekete blonddal, mintás géz szalagokkal és virágokkal ékítve.

Társasági öltözék gros de Naplesből, selyem hímzéssel díszítve.

Kocsi vagy promenád ruha gros de Naples redingotel, fekete blond csipke bodorral díszítve. Capote (csuklyás) kalap kreppből papagájvirág ágakkal és mintás szalagdísszel.

Kocsi vagy promenád öltözék moiréből (vizezett vagy márványozott árnyalt mintázatú selyem). Krepp kalap tollakkal ékítve.

Séta ruha mintázott muszlinból, egy nagyon széles rézs hajtással díszítve egyszerűen a szoknya aljánál. Fehér muszlin canezou (nyáron viselt könnyű felsőderék, ujjatlan, zárt nyakú) hímzéssel díszítve. Skót kockás szalagdíszes fehér háncs capote kalap.

Kocsi vagy promenád öltözék gros de Naplesből. Capote kalap gros de Naplesből, blond csipkével, virágokkal és szalagdísszel.

Kocsi vagy promenád öltözék cotepaliból. Színes gros d'été (erős nyári selyem szövet, frottírszerű felülettel) kalap. Hímes tüll mantilla.

Nyári sétaruha perkálból, keskeny csipke beillesztésekkel a fodrokon. Fehér háncskalap etruszk mintás szalagdísszel és virág bukétákkal. Tüll canezou brüsszeli csipke szegélyzettel.

Nyaralóhelyi társasági öltözék moiré gros de Naplesből, bogáncs alakú selyem hímzésekkel díszítve. Fehér szalmakalap fonott tolldíszekkel.

Vidéki sétaruha cotepaliból, selyem hímzésekkel díszítve. Fehér háncskalap fantázia díszekkel, mintás szalagokkal és toll aigrettekkel (tollbóbita) ékítve.

Vidéki délutáni öltözék muszlinból, gyémánt alakú díszekkel dupla szövetből rüss szegélyezéssel, hímzéssel befejezve. Fehér háncskalap mintás szalagdísszel, marabu tollakkal és á la militaire papagájtoll aigrettekkel ékítve.

Nyaralóhelyi séta ruha batisztból, színes selyem hímzéssel díszítve. Keskeny hímes tüll pelerinnel. Olasz szalmakalap színezett lomb alakú marabu tollakkal, és színes szalagdísszel.

Vidéki esti öltözék fekete moiré selyemből, fekete blond fodorral és dudorokkal díszítve. Fehér háncs kalap tollazattal és szalagdísszel.

 Nyaralóhelyi öltözék mintás organtinból. Fehér háncs kalap virággal és mintás szalagdísszel.

 Vidéki sétaruha cotepaliból. Olasz szalmakalap blonddal és aigrettekkel ékítve.

 Téli séta vagy kocsi öltözékek.

Esti ruha borostyán színű taftból, széles krepp dudorral a szegélynél, vörös rózsákból félkoszorúkkal leszorítva, felsőujjak a ruha szövetéből keskeny blond csipkével környezve, fehér tüll ujjak. Hangverseny öltözék fehér szatén alsóruhával, efelett hímzett fehér tüll felsőruhával, füzér alakú széles blond csipke fodrokkal díszítve, en gerbe (a derék redőzete válltól keskenyedik a derék közepe felé lefelé menet, legyező alakban) derék, blond csipkékből képzett jabot rövid ujjakkal, á la Psyché felsőujjakkal szintén blondból, nyest prém boa.

Esti ruha rózsaszín gros de Naplesből, négy szatén rolóval szegélyezve, előközépen a ruha en chevrons (halszálka alakú) díszített szatén rolókból. Fehér crépe-lissé ujjak, blond csipkés epaulettel (válldísz) díszítve. Bécsi toqué fejdísz rózsaszín szatén pántokból, fehér tollakkal és mintás géz hurok alakú szalagdísszel. Fehér barége (selyem és gyapjú kevertszálas szövet, igen könnyű, finom és majdnem áttetsző) sál arany csíkos bordűrrel. Séta ruha élénk mező zöld gros de Naples pelissével (teljesen zárt, nyaktól a szoknya aljáig szorosan gombolt, vagy szalagokkal összekötött, vagy láthatatlan kapcsokkal zárt felsőruha, hosszú ujjú, teljesen fedi az alatta lévő ruhát), en gigot (sonkaujj) ujjak ó-angol csúcsos kézelőkkel. Boue de Londres (londoni iszap) színű gros de Naples csuklyás kalap, színes csíkos szalagokkal díszítve. Éterkék selyem retikül, cseresznye színű pántokkal.

Séta ruha lila gros de Naples pelissével, en gigot ujjak ó-angol csúcsos kézelőkkel, vastag rolóval szegélyezve, előközépen a lábaknál lótusz levéllel. Kalap a pelissé szövetéből, skót kockás selyemmel bélelve és szalagokkal díszítve. A pelissé is ezzel a tartánnal van megbélelve. Félruha otthonra vagy utcára mintázott barack színű gros de Naplesből. Fekete bársony kalap, rózsaszín szalagdísszel, fekete kakas aigrettekkel ékítve. 

Kocsi öltözék tartán mintás gros de Naplesből, széles rézs hajtással díszítve a szoknya szegélynél, á la Marie ujjak (az en gigot egyik fajtája). Fehér szatén mantilla, blond csipke dísszel. Gros de Naples kalap színes szatén és fehér, szőlőlevél mintás géz szalagokkal díszítve, bodrozott blond csipke mentonniérevel megkötve áll alatt. Délelőtti látogatási öltözék poussiére des ruines színű (poros rom) levantineból (Levantban gyártott, erős selyem szövet, gyakran két különböző színű szálból szőve), Vandyck csúcsozott fodrokkal díszítve, rüssökkel beszegve, á la Marie ujjak. Mantilla-pelerin a ruha szövetéből és díszítésével. Leghorn kalap virág mintás géz szalagokkal és fehér tollakkal ékítve.

Estélyi ruha fehér taftból, felhímzett zöld levélzet díszítéssel, en gerbe derék, crépe-lissé csúcsos pelerin-collerette tüll rüssel környezve, crépe-lissé külsőujjak, felsőujj a ruha szövetéből és hímzésével díszítve. Pazarul ékített fehér krepp díszkalap mezei virágokkal, mintás géz szalagokkal. Vacsora öltözék égszínkék gros de Naplesből, sötétkék hímzéssel díszítve. Á la Sévigné derék (a keblekre fektetett ráncozás majdnem vízszintes, középen egy pánttal félbe osztva, ami egészen a derék aljáig ér). Díszkalap fehér áttetsző hálószövetből, rózsaszín géz szalagokkal, blonddal és indiai virágokkal ékítve. 

Kocsi öltözék rózsaszín gros de Naplesből, fekete selyem paszománnyal díszítve, á la Enfante derék (a ráncok huzal szalaggal vannak felül és alul szabályozva, a kivágás fél-mély vagy magasabb, kerekded alakú). Fehér krepp kalap, marabu tollakkal és skót kockás szalagdísszel. Fekete csipke sál kiegészítő. Ebéd öltözék éterkék levantineből, fekete selyem zsinórozással díszítve, en gerbe derék, zsiráf mintázott szatén övsallanggal, fehér tüll pelerin Vandyck csúcsozott hímes széllel, blond csipke nyakbodorral. Fehér krepp kalap, en bateaux (hajó alakú) színes szalagdísszel a tetőnél, rózsákkal és keskeny blonddal ékítve.

Reggeli ruha szalmaszínű taftból, en gerbe derékkal, fehér muszlin külsőujjak, hasított felsőujjakkal a ruha szövetéből, szintúgy az övsallang is. Blond főkötő, égszínkék csíkozott szalagdísszel. Séta ruha csíkos barégeből, széles rézs hajtással és fodrokkal a szoknya szélénél, á la Marie ujjak, fehér tüll mantilla, csipkével környezve. Leghorn kalap fehér szatén szalagokkal és tollakkal ékítve.

Esti öltözék rózsaszín krepp pelissével, szatén masni díszekkel, széles szatén felhajtással a szoknya szegélynél, fichu hajtókákkal a derékon, a ruha előközepén futó szélesedő lappal: ezek mind csúcsokba vágva és beszegve szatén pánttal. Fehér krepp ujjak. Fehér áttetsző krepp díszkalap, fodros blonddal bélelve, fehér tollakkal és mintás szalagdísszel. Kocsi ruha világos fűzfa színű taftból, indiai muszlin fichuvel. Leghorn kalap zöld kalásszal és máléval, búzavirágokkal és pipacsokkal díszítve, szalagokkal ékítve.

Séta ruha kanárisárga gros de Naplesből, á la Marie ujjak ó-angol csúcsos kézelőkkel, fehér indiai muszlin fichu-pelerine hosszú mantilla végekkel elöl, spanyol csúcsokkal és csipke bodorral környezve. Fehér háncskalap, skót kockás szalagdísszel. Kocsiban tett látogatási öltözék éterkék könnyű selyemből, fekete körökkel, amik kockázást formáznak, á la Marie ujjak, fehér tüll fichu blonddal díszítve. Leghorn kalap fehér strucctollakkal, skót kockás szalagdísszel. 

Séta ruha kankalin sárga könnyű taftból, hímzéssel díszítve a szegélynél, en gigot ujjak, fehér blond mantilla-pelerin. Áttetsző mályvavirág színű krepp kalap, Canterbury tölcsérvirágokkal díszítve, mintás szalagdísszel. Rezeda és fehér csíkos selyem napernyő egészíti ki. Sétaruha fehér jaconetből, eperlevél alakú fodrozattal díszítve amik nagyon keskeny csipkével vannak befejezve, en gerbe derék, en gigot ujjak felsőujjakkal a ruha díszítéséből. Leghorn kalap páfrány ággal díszítve, skót kockás szalagdísszel. Indiai vörös kínai krepp sál és csíkos mogyoró barna selyem napernyő egészíti ki.

Estélyi ruha gros de Naplesből, szőlőlevél alakú selyem hímzéssel díszítve, antik derék, fehér tüll ujjak, felsőujjakkal a ruha szövetéből és díszítésével. Fehér háncs kalap fonott tolldísszel. Opera öltözék rózsaszín kreppből, hímzéssel és csúcsokkal díszítve, Anglo-Greek (a vállnál lévő lebenyek szélesek, válltól elállva nyúlnak ki, hosszúkás alakban a derék előközepéig van vezetve a szára, fokozatosan keskenyedve, ezáltal mesterkélt szélességet kölcsönözve a vállnak és kebleknek, míg karcsúságot a deréknak. A szegélyét gyakran díszítették keskeny csipkével, fokozva a méreteket) derék, en gigot ujjak fehér kreppből, csúcsos felsőujjakkal a ruha szövetéből. Szalmasárga géz sál, kínai rózsaszín csíkos bordűrrel. Rózsaszín krepp kalap, paradicsommadár tollal és szalagdísszel.

Séta ruha pala színű gros de Naplesből, csavart rolókkal díszítve, fekete bársony csuklyás kalap, alatta angol csipkéből cornette (francia jellegű főkötő, magas kúpos tetővel, fodros előrésszel, ami az arcot keretbe foglalva, áll alatt megkötött). Délelőtti séta ruha zsálya zöld gros de Naplesből, en gerbe derék fichu hajtókákkal, fehér indiai muszlinból máltai gallér övezi a nyakkivágást, tüll csipkével díszítve. Paradicsommadár sárga könnyű selyem csuklyás kalap, ugyan ebből és mintás szalagokból buggyos dísszel a tetőn.

Báli öltözék borostyán színű szatén alsóruhával, tüll felsővel, két sor bouilloné borostyán színű gézből díszíti az alját fers de cheval (patkó) alakban felvarrva, á la Circassienne derék (a redőzött vállazó drapéria megnyúlva, egymáson keresztbe futva a derék aljáig futnak), széles övsallang szaténból, Vandyck mintázatú keskeny blonddal környezve. Opera öltözék éterkék crépe-lisséből, szatén masnikkal és füzér alakú rolókkal díszítve a szegélynél. Fekete bársony kalap fehér tollazattal. Velencei köpönyeg ibolya színű kockás mintás bársonyból, ibolya színű szaténnal bélelve.

Gyászruha vacsorához fekete Bombazineből (selyem és gyapjú erősebb, kevertszálas szövet, tompa fényű, enyhe bordás felülettel) en limacon (csiga alakú) kettős sor fekete kreppel díszítve az aljánál, fehér krepp fichu-pelerine. Török turbán alakú fejdísz fehér kreppből, fekete jais (gagát féldrágakő) gyöngy díszekkel, nyaklánc és fülbevalók ugyan ebből. 

Gyász öltözék estélyekhez fekete szatén alsóruhán, fekete kreppel, krepp rüssökkel díszítve az aljánál, fekete szatén öv jais gyöngy kapoccsal. A hajban fekete virágok, jais ékszerek.

Séta ruha félgyászhoz francia szürke gros de Naples pelisséből, fekete bársony cikk-cakkokkal díszítve. Fekete gros de Naples csuklyás kalap, a tetőn ugyan ebből dudorokkal és szalagokkal díszítve, színes kockás szalagdísszel.

Opera öltözék rózsaszín szaténból, fehér crépe-lissé Vandyck csúcsokkal díszítve, fehér crépe-lissé ujjak spanyol csúcsos tüll dísszel és ugyan ez körbe a kivágáson. Rózsaszín szatén kalap, fehér strucctoll díszekkel, a karima belül blond csipkével díszítve.

Estélyi öltözék ibolya színű szaténból, széles fehér szatén szegéllyel, fekete blond csipkével fedve, a szoknya elöl arany zsinórokkal bajor modorban (a díszítés fokozatosan keskenyedik a derék felé) díszített, fehér tüll ujjak. Fehér tollas arany pántdíszek a frizurában.

Házi ruha délutáni összejövetelek fogadásához fehér jaconetből, hímzett fodorral díszítve. A hajban rózsaszín és kanárisárga géz szalagok, a lebbenő végük gyöngyös bojttal befejezve.

Séta ruha gros de Naples pelissével, a szoknya szegélye mexikói fodrokkal díszítve, fichu-pelerine a ruha szövetéből, két sor rüssel befejezve. Rózsaszín szatén kalap, ugyan ebből a szalagdíszek. Ponceau (pipacsvörös) színű selyem sál széles borostyánszínű bordűrrel.

Esti öltözék fehér szatén alsóruhával, tüll felsővel, ó-görög fogazattal alul, felette indákba rakott levélzet dísszel, a fehér szaténból mindkettő és ezek szatén rolókkal elválasztva. Az övről három sallang is függ alá csokrokkal a végüknél. Rózsaszín barége sautoir (nyakkendő). A fejen igen nagy diadém-beret-toque keverékű fejdísz van, pettyes rózsaszín gézből, a haj mellett közvetlenül á la Cleopatra fejedelmi coronet pánt van, efelett igen magasan tartott diadém-toque rész a pettyes gézből, ahonnét paradicsommadár tollazat és géz szalagok hullnak alá.

Nyári promenád ruha pisztácia zöld taftból, levélzet alakú dísszel a szegélynél, széles vattázott rolóval a szélénél a szoknyán, á la Espagnole derék, kasztíliai csúcsokkal az öv alatt a derék körül, en gigot ujjak, á la Chevaliére gallér finom fehér csipkeszövetből. Szalmasárga Leghorn kalap, sárga és pisztácia zöld szalagdísszel. 

Divattudósítás részek a La Belle Assemblée-ből 

Januári számából:
  "[...] Sok fekete bársony pelissé* jelent meg ezen a télen. Elöl végig gombolódnak, és egy keskeny gallérral közelítik meg a torkot, ami fölé egy selyem nyakkendőt kötnek élénk színekből. Ezeknek a pelisséknek az ujjai en gigot*, és emellett kettős mancheronsok* vannak. Sétához egy gros de Naples* pelissé, boue de Londres* színből igen divatos. A mantillák kedvenc színének most a király lila tűnik; ezek, és a királykékek voltak a legcsodálatosabbak a múlt hónapban, mikor borostyánnal bélelték őket; de most sokkal előkelőbbnek tartják, ha ugyan olyan színnel vannak megbélelve, mint a külseje. Egy nagy köpenyük van felül kihajtóka gallérral. 
  A fekete bársony kalapokon gyakran egy mély blond* van a karima alatt: sokszor vannak díszítve színes szalagokkal, és ha kocsihoz, akkor összhangzó rövid tollakkal; de ezeket a tollakat sohasem látjuk a séta kosztümhöz bármely hölgy kalapján, kinek a legkisebb követelménye van az elegancia felé. A fekete csuklyások, sokuk fehérrel van bélelve, ami kétségkívül egy fejlődés: a fekete bélések komor árnyat vetnek még a legszebb arcszínre is. Néhány színes kalapot láttunk a kocsikban, a reggeli látogatásokhoz; a legkedveltebbek erre a célra rózsaszín szaténból vannak, gazdag fehér blonddal a szélénél. Az ifjúság, sétához, nagy zárt csuklyásokat visel; ezek gyakran színes selyemből vannak, de sokkal általánosabban fekete bársonyból. Akadnak oly alkalmak, amikor fehér csuklyásokat még mindig viselnek a kocsiban; ilyenkor általában moiré* gros de Naplesből vannak, a karima szélénél széles blonddal díszítve, és a tető dudorai drótos szalagokkal vannak megtámogatva felfelé. Fehér tollakat tesznek hozzá, ha a ruha modora, vagy szertartásosabb látogatás megkívánja.
  Az estélyi ruhák crépe-lisséből vannak, kék, rózsaszín vagy más szép gyertyafényes színből. A szegélynél körbe szatén rolóval vannak díszítve, cakkokban, és szatén szalag boglárok a ruha színéből, képezik az új fajta szegélyezést ami gazdag és kellemes hatású: ezeknek a ruháknak a derekai megfelelő magasságúak, megmutatva a nyak és kebel finom kanyarulatát, tökéletesen illően, de oly modorban mi megfelel a díszruhához. A derék eleje elöl keresztbe díszített mellbetét alakban, keskeny szatén pántok által; az ujjak rövidek és nem túl teltek. [...]
  A kedvenc színek a ponceau*, kék, rózsaszín, borostyán, király lila, teaszín, és a magyal zöld."

*Pelissé: nyaktól a szoknya aljáig szorosan zárt felsőruha, zárt nyakú, hosszú ujjú, teljesen fedi az alatta lévő ruhát.
*En gigot: sonkaujj.
*Mancherons: felsőujjak.
*Gros de Naples: erős, tartós szövésű, tompa fényű selyem szövet, aminek szálirányosan szőtt enyhe bordás felülete van.
*Boue de Londres: londoni iszap.
*Blond: tüll alapra selyem szállal hímzett csipke, igen finom, drága fajta.
*Moiré: vizezett vagy márványozott árnyalású selyem szövet.
*Ponceau: pipacsvörös.

Februári számából:
  "[...] Amikor az idő elég enyhe, a sétálást kedvelő hölgyek, aligha viselnek bármi más utcai ruhát, mint egy magasan zárt gros de Naples öltözéket nagy pelerinnel*, ami teljesen fedi a derekat. Hátul kerek, ahogy a csúcsok is elöl: ezek a sallang alá vannak szorítva, amin túlhaladnak és majd a térdig nyúlnak le. Ez a pelerin két szatén rolóval van szegélyezve; a szoknya szegélyénél három rézs hajtás van, rolókkal elválasztva. Ezek a ruhák általánosan tea színűek. [...]
  Azok a bálok mik nem igényelnek túl fényes ruhát, vagy a zártkörű táncokhoz, a színes krepp öltözékek képezik a nagyon kedvelt kosztümöt: a díszítésük főként keskeny szatén rolókból áll. Néhányon krepp rüssök vannak, szatén boglárokkal, egyenlő távolságokra helyezve egymástól: a mancheronsok nagyon egyszerűek; vagy patkó alakúak, vagy chevron.*
  A legelegánsabb ruha, mit első nyilvános megjelenésekor a menyasszony viselhet egy fehér gros de Naples öltözék, a szegélynél három sor hímzéssel ékítve, fehér lombozatos selyemből. Minden fehér ruhát oly egyszerűen készítenek és díszítenek, ami már határos a mesterkéltséggel, különösen, hogy csak az esti összejöveteleken látjuk ezeket, ahol mindig is egy fokú ékességnek kell uralkodnia. Néhány az új estélyi ruhák közül túlzottan is sokat mutat a vállakból. A tartán selyem ruhák, minden klánéból, uralkodnak a félruháknál, és az élénk és tarka színezetük jó hatású a gyertyafénynél; mi oknál fogva igen viselik ezeket a színházakban. Az ujjak nagyon rövidek, de ezekhez általánosan hosszú, átlátszó külsőujjakat illesztenek fehér tüllből, nagyon szélesen készítve a kar felső részénél.  [...]
  A kedvenc színek a tea zöld, Neptunusz vagy ahogy mi hívjuk angol kék, rózsaszín, kankalin barna, ibolya sárga, ponceau, és az égszínkék."

*Pelerin: ujjatlan körgallér.
*Chevron: halszálka.

Márciusi számából:
  "[...] A délelőtt viselt pelisséket akkor tartják a legelegánsabbnak, ha fekete bársonyból vannak. A kocsiba, és a színházak vagy a hangverseny termek belépéséhez a fiatal hölgyek rövid mantillákat viselnek, amik csak a térd vonaláig nyúlnak le. Ezek a dís-zmantillák, ahogy készítik őket, általában sötétkék bársonyból vannak, hermelinnel bélelve és beszegve. [...]
A zöld bársony ruhákat még mindig nagyon hordják az esti összejöveteleken; és valóban, a mindenféle színű bársony ruhák igencsak uralkodóak. A díszítésük elrendezése által úgy néznek ki, mint a tunika köntösök. A díszítésük széles blond szegélyekből áll, ami a ruha tunika részét választja el szoknya alját környező szegélytől. [...] Egy leomló blond fodor fejezi be minden derék kivágását. [...] Minden ruhának a dereka oly mélyen van készítve, hogy a vállak teljes egészükben feltárulnak; ez a divat, újraélesztve ükanyáink ruháiból, pár nőnek előnyös is lehet, de van egy hatalmas hátrány mi kíséri, a legkisebb mozgás is szétzilálja azt a nagyon keskeny pántot mi a derekat tartja, így azon hölgy, ki bármily jó alakú is legyen, úgy tűnik első látásra, mintha valamiféle testi hibával rendelkezne; mert egy francia hölgynek lehetetlenség mozdulatlannak maradnia. Így láthatjuk a sok ideges anyát, amint egy népies tánc véget ér, sietni hogy felhúzzák leányaik vállánál a ruhát, hogy megőrizzék azt a tökélyt mit a természet nyújtott kedves alakjuknak, de amit a divat szemlátomást tönkretenni akar. [...]
  Az új arany nyakláncok téglalap alakú gyűrűkből állnak, és egy szív alakú arany lakattal vannak befejezve. A lánc egy részét a sallang alá helyezik; de a lakat a kebel előtt függ. Arany keresztek és szívek á la Jeanette; gyémánt és akvamarin nyakláncok, antik kámeákkal, a legelfogadottabb ékszer cikkek.
  A kedvenc színek a haiti kék, rózsaszín, püspök lila, égszínkék, kankalin barna, cseresznyeszín, és a paradicsommadár sárga."

Áprilisi számából:
  "[...] A fekete vagy színes levantine* pelisséket látjuk a délelőtti sétákat kitüntetni: elegánsan befejezettek a kebelnél, de minden bonyolult ékítmény nélkül. Az ujjak mérsékelt bőségűek, és kettős mancheronsal vannak környezve, á la Psyche. Barna, őzszín és pala színű selyem mantillák valamilyen ragyogó színnel vannak megbélelve, és igencsak uralkodnak mind a kocsiban, és a promenádhoz is. A gallérok is igen általánosak a zárt nyakú gros de Naples ruhák fölé. A szőrme gallérok átadták a helyüket a szaténnal bélelt, a ruha színéből és szövetéből készülteknek; néhány egyszerű pelerin, fekete bársonyból, látható mikor az időjárás hűvös.
  A séta ruhák csuklyásai egyszerűek, és általában a pelissé színéből vannak; ugyan abból az anyagból díszítve csokrokkal, mint miből a csuklyás is készült. Ezeknek a csuklyásoknak van egyféle fellépésük a tökéletes finomságuktól, mi által tanácsoljuk ezeket. A fekete kalapok és csuklyások, remek tollazattal, még mindig keresettek; de most már szaténból vannak, vagy mintás gros de Naplesből, a bársonnyal szemben. A promenád kosztüm színes csuklyásai szorosan lekötöttek: általánosan megfelelő szalagcsokrokkal vannak díszítve, gazdagon csíkozottakból; habár néhányon már pár kora tavaszi virágot is észre vettünk. Néhány kocsi kalap is megjelent fehér moiré gros de Naplesből: cseresznyével vagy valamely más feltűnő színnel bélelve: a szalagjuk árnyalt volt, amin a bélés színe uralkodott; és a tollazat is ugyan abból az árnyalatból volt.
  A báli ruhákat szatén szalag boglárokkal díszítik, a szegélynél, egyenlő közökben elhelyezve; a boglároknak hosszú végeik vannak, amik látszólag felfognak pár ízléses bukétát kis virágokból. A derék körül egy szalag van elöl három lelógó véggel. A díszruhás összejövetelekhez felhasznált szövetei közül a fehér tüll, gazdagon kihímezve, az ifjúság ruháinak; taft, levantine, és szatén a férjezett hölgyeknek. A fekete szatént fehér blonddal láttuk ékítve. A selyem ruhákon gyakran látni nagy számú fodrozatot ugyan abból a szövetből, mint a ruha: ezek a fodrok szilárd, telt redőkben vannak lefektetve, nagyon gyönyörű hatást elérve. Az olyan gazdag anyagokból készült ruhák, mint például az ír puplin, stb. általánosan egy széles, bájos rojttal vannak díszítve, zseníliából alkotva. Ez egy újféle díszítés, és néhány ebből a rojtból szerfelett elegáns. Blond gallérokat, elöl hosszú végekkel, viselnek a ruhák felett, ahogy a géz kendőket is, hanyagul átvetve a váll fölött: ezek a kendők fehér gézből vannak, színes bordűrökkel gyönyörű brokátos mintákból. [...] Néhány derék a fehér báli ruhákhoz színes szaténból van. [...] A házi kosztümhöz és a félruhákhoz a különféle színű gros de Naples öltözetek, jelenleg, az uralkodó divat: néhányuk számtalan rolóval van díszítve, fordított füzérekben; mások szokatlanul széles rézs hajtásokkal: ezek a rézs hajtások mégis újfélék: a fejüknél kicsipkézettek; és a csipkék a szélüknél keskeny szatén rolóval vannak díszítve. A derék egész egyszerűen készül; és a házi kosztümhöz a csukló köré tekert szalagok sokkal általánosabban viseltek a karkötőknél. Sok fiatal hölgy, az esti összejöveteleken rózsaszín géz ruhát visel szatén csíkokkal: ezeknek a ruháknak gyakran két fodra is van, és a kebel körös körül ékített egy leomló blond fodorral. [...]
  A kedvenc színek a kék, rózsaszín mályvavirág, babér zöld, és a ponceau."

*Levantine: erős, tartós selyem szövet, gyakran a két szálát két különböző színből szőtték. Eredetileg Levantine városában készítették, innen ered a neve is.


Májusi számából:
  "[...] A délelőtti utcai kosztümhöz a magasan zárt gros de Naples ruhákat találjuk ugyan annyira keresettnek, mint a pelisséket: magasan zártak és igen csekélyke ékítéssel; választékosság és egyszerűség általánosan jellemzi a Britt hölgyek ruháit a tavasz enyhe kezdetekor. Ezen magas ruhák fölé, mi gyakran képezi a házi kosztümöt is az egész napra, egy bájos kasmír sálat viselnek, sima fehér alappal és gazdag tarka pálmalevél szegéllyel. A pelissék mégis uralkodnak, de már nem annyira a promenádhoz, mint a fent leírt magas ruhák: a pelissék sokkal inkább a kocsira szorítkoznak, és a legbájosabb nyári színű gros de Naplesből vannak: a kedvenc egy újfajta barna, részben a dióbarna és a tejcsokoládé közt. Ezek az elegáns burkonyok befejezésük csinossága által jóval feltűnőbbek, mintsem a szeszélyes díszítésüktől. A körgallérok, a fichu félék, ugyan annak a ruha színéből és szövetéből mivel viselik, nagyra becsültek mikor az idő elég enyhe, hogy ilyen befedést igényeljen a megfelelő melegségért a promenádhoz; de nem Május közepéig, és gyakran egész a végéig, állapítható meg az időjárásról a kiszámíthatóság: mikor ez az évszak eljön, a muszlin pelerinek és selyem fichuk, kétség kívül, fognak következni a jelenleg viseltek után. [...]
  A színes krepp ruhákat igencsak viselik a bálokon: igen elegáns módon vannak díszítve, en serpentine*, szatén rolókból és fehér blonddal. A báli ruhák újfajta díszítése is annyira csinos, mint egyszerű; egy nagyon széles rézs hajtásból áll; oly széles, hogy majdnem felér a térdig: egy blond vagy tüll rüssel van megfejelve, vagy egy szatén rolóval blonddal környezve. A nyomtatott muszlinok és kartonok ismét uralkodnak ebben az évben a délelőtti ruhákhoz: a minták újak, és igen bájos változékonyságban; de várhatóan hamarosan a fehért fogják pártolni; és ezeknek a ruháknak a kedvelt díszítése, ahogy mondják, számtalan keskeny muszlin fodor lesz. A mostani estélyi ruhák, mikor kreppből vannak, általánosan fodrozottak, és a fodrok keskeny szatén rézsutakba vannak foglalva. Most 11 vagy 13 méter kell egy teljes gros de Naples ruha elkészítéséhez egy esti összejövetelre. Mert az ujjak, még ha rövidek is, mérhetetlenül szélesek és mikor hosszúak, akkor gigot idomúak és sokkal tágasabbak, mint valaha. A fodrok, teltek és csúcsosak, és felül pompás ékítményekkel megfejelve, bámulatos mennyiségű selymet vesznek fel; és ha a díszruha öltözéket mélyen kivágva készítik, rövid ujjakkal, akkor néha tizenhárom méter selymet igényel, hogy csinosan legyen kiállítva; egy pelisséhez nem szokatlan, csinosan díszítve pelerine gallérral, mancheronsal, és bajor pántokkal, hogy tizenkét méterbe kerüljön. A japáni rózsaszín taftot még mindig látjuk, de kevésbé az esti összejöveteleken, mint a családi találkozókon és társas ebédeken: ez a szín, habár valamelyest ragyogó, nagyon előnyös, és noha jól illik a gyertyafényhez, sohase látszik elhibázottnak, még nyáron sem. Az utóbbi Nagyböjt alatt még sohasem láttuk a feketét oly elterjedtnek; még a színházak sem tanúskodtak oly kicsi örömről a hölgyek öltözékein; mert Brazília császárnéjának a halála udvari gyászt idézett elő mi igen általánosan uralkodott Április ötödikéig. Nem mondhatjuk el magunkról, hogy nagyon csodáljuk a három vagy négy véggel rendelkező sallangok divatját; ez oly értelmetlen, mint cicomás és túlzó. [...]
  Még nem tudom összeegyeztetni az ízlésemmel a selyem harisnyákat színes nyilakkal; különösen kedveltek a fekete ruhákhoz. Néhány hölgy maga hímzi ki a harisnyáit, teljesen körbe a bokánál és a lábfejnél színes csillagokkal.
  A kedvenc színek a rózsaszín, zöld, sárga, tengerészkék, gyöngyház szürke, kankalin, és a pármai viola."

*En serpentine: kígyózó alakban.

Júniusi számából:
  "[...] A csuklyás kalapok, habár folytatólagosan nagyok, múlt hónap óta sokat fejlődtek az alakjukban. Van egy ügyes lekerekítésük a füleknél, ami elveszi azt a régimódi megjelenésüket, ami a víg tizenöt évest is az ötveneshez tette hasonlatossá. Nem torzítják el a jól gömbölyödő orcát, és nem is fekszenek meg annak a vállain, kinek a nyaka természetétől fogva rövid és művészettel sem lehetne megnyújtani. Ezeknek a fejlesztett főfedőknek az anyaga a fehér pamut, háncs utánzatban, a finom Leghorn vagy Dunstable; vagy a francia fehér gros de Naples. A díszítésükre használt szalagok pazarlóak; nagyon szélesek és különféle színűek. Néhány hölgynél a csokrok közt pár világos színű virág ágacska is van, úgy mint a gyapot virága, fehér akác, kankalin, stb.; de ezt a fajta csuklyást, mi oly jól illik a promenádhoz, sokkal előkelőbbnek tartják virágok nélkül. Hosszú csipke vagy blond fátylak, fehéren vagy feketék egyetemlegesek. [...]
  A kicsi blond főkötők még mindig uralkodnak mint a legelfogadottabb fejdíszek az otthoni kosztümhöz. Ízlésesek és előnyösek: azok, miken egy színes selyem hajháló van, kellemes újdonságok. A selyem néha tartán: a főkötő fejrésze és az előrésze, ami cornette* modorú, gazdag blondból vannak; a haj a homlokon elválasztott, á la Madonna*, fürtök játszanak minden halánték felett, és lefüggnek majd oly mélyen, mint a fülcimpa. A főkötőt nagyon hátrafelé helyezik fel és egy szalag hajpánt, a főkötő hajhálójával megegyező színben, van a homlokon átvezetve; és a hajpánt mindkét oldalán ugyan abból a szalagból boglárok vannak, csokrok mik a főkötőt ékítik ízléses modorban, és nem eltúlzottan. Ez az legújabb cikk, mit a fejdíszek modelljei közül láttunk. A hosszú fehér tollak az uralkodó ékítmények az opera kalapokon. Különböző irányokban játszanak. [...] A fiatal hölgyek gyakran viselnek kis virág ágakat elhintve a hajcsokrok közt, mit sajnálattal mondunk, a francia hölgyek nevetségesen magas fejdíszének az utánzása. A színes géz szalagcsokrok, ezüsttel csíkozva, szintén kedvelt ékítmények a fejen.
  A vezető színek a rózsaszín, kék, mezei nyúl színe, olajbogyó, pármai viola, szalmaszín, és a pala."

*Cornette: francia jellegű főkötő, kúpos magas tetővel, az arc körül gazdagon fodrozott csipke keret fut az áll alatt megkötve.
*Á la Madonna frizura: a haj középen elválasztott, a homlokra és halántékra eső része a fül mellett simán van hátra fésülve, a felülre eső hajlatba pár ringli van vezetve, szintén hátrafelé tűzve.

Júliusi számából:
  "[...] A gros de Naples pelissék, a legvidámabb nyári színekből, különösen a zsenge fűzöld, nagyon uralkodóak a nyári sétákon, a nap vége felé; simán és a lehető legegyszerűbben készültek; a színűk képzi minden szépségüket: estélyeken, és ha az idő hűvös, egy elegáns kínai krepp sál a következő kedvenc: ezeknek a sálaknak a rojtjai felülmúlnak mindent amit eddig láttunk ebből a fajtából, szépségükben és gazdagságukban; Ezek mégis semmi esetre sem nehézkesek, hanem au contraire*, és finomak, mint a fátyol. Egy nagyon elegáns cikk, és a fiatal hölgyek jól alkalmazzák az utcai kosztümjükhöz, a géz sálkendő, a leggazdagabb és tarkább színekből. A mintázatuk, ami tökéletes szaténszerűen kiemelt brokát, ragyogó árnyalatú alapon; a bordűrök különféle színű szatén csíkokból állnak, csinosan árnyaltan. [...]
  A házi kosztümhöz, néhány fiatal hölgy meghonosította a színes selyem canezout*, fehér muszlin szoknyával; a canezou csak részben mélyen készített, rövid, telt ujjakkal; ez az eredeti alakja. Ámbár értékeljük ennek a ruhának az ügyességét, túlzottan franciáskodónak találjuk, túlságosan paré* a házi öltözékhez. Az angol hölgy mindig egy sajátságos fölénnyel jelenik meg, az elegáns félruha csendes visszafogott egyszerűségével. Azok a hölgyek, mégis kik nagy vállszélességgel bírnak, és bő keblekkel, nekik a színes canezou derék jól áll, mert az ilyen hölgyek sohasem viselhetnek fehér muszlint; és a muszlin alj jelzi a nyári idényt. [...] A legelegánsabb mintájú, színű és finom anyagú  kartonok, az ízléses hölgyek által pártfogolt; egyetemlegesen viseltek, az eldugott reggeli promenádokon, és néha egész napra megtartva; azonban csakis az ifjúság által, mikor a karton különösen gyönyörű; akkor elegáns ékítményekkel és ízlésesen elrendezett hajjal, az angol ipar ezen kitűnő példányai egy igen bájos otthoni öltözéket képeznek. A muszlin canezouk, miket színes selyem szoknyákkal viselnek, aprólékosan hímzettek, a galléron és az ujjakon csipke díszítéssel. A selyem ruhák fodrait rézsút vágják, és nagyon bőek; mikor egy ruhán kettő ilyen fodor is van, és csúcsos pelerine hosszú végekkel, akkor a ruha készítők 23 métert igényelnek egy ruha elkészítéséhez! A fehér muszlin ruhákon a szegélyek kedvelt díszítése közvetlenül a cipő mellett csipkéből áll, egészen telten felhelyezve; efelett hét vagy nyolc behajtás, nagyon közel egymáshoz, és oly kicsik amennyire csak lehetséges; egy újabb csipke fodor; és behajtások ismét, aztán egy csipke beillesztés, és efelett hímzés, mind csipke fodorral környékezve: ezek a ruhák finom indiai muszlinból vannak és nagyon drágák. Színes krepp vagy olasz hálószövet áttetsző ujjak, ugyan olyan színből mint a ruha, nagyon viseltek a gros de Naples ruhákhoz. A fehér tüll báli ruhák pompásan ékítettek blonddal és gyöngyökkel; a blond telt, és en serpentine körbe vezetett a szoknya alján; a közökben kitömött fehér szatén boglárok vannak, vadrózsa alakban teljesen kivirágozva, és minden egyes ilyen ékítménynek a közepében egy nagy gyöngy van; a derék fehér szatén, telt rövid ujjakkal ráncozott tüllből. [...]
  A kedvenc színek az ibolya, zsenge fűzöld, mirtusz zöld, éterkék, rózsaszín, és a lila."



*Au contraire: ellenében, szemben valamivel.
*Canezou: általában nyáron viselt könnyű felsőderék, áttetsző, finom szövetből, ujjatlan, zárt nyakú a derék alja ráncosan behúzva.
*Paré: ékes.

Augusztusi számából:
  "[...] Bárcsak feljegyezhetnénk bármily változást kalap téren: valóban, a kalapok és csuklyásak is óriásiak: a Leghornok mérete roppant, és a selyem dudorok és szalagok hozzá tesznek a kiterjedésükhöz. A virágok nem oly elterjedt ékítmények ezeken a csuklyásokon, mint a selymeken vagy gézeken: a selyem csuklyások nagyon csinosan befejezettek fehér blonddal a karima szélénél, és környezve a tető ékítményeit en fers de cheval* alakban, amik között kis rózsa bukéták vannak. Az áttetsző fehér krepp vagy kemény háló kalapokon óriási szalagcsokrok vannak a bal oldalra helyezve; és a jobbon egy igen nagy virág bukéta. A kalapok szalagjai a legdivatosabbak, ha hurokban vannak. A fehér háncskalapok gyakran egyszerűen vannak díszítve géz szalagcsokrokkal. [...]
  A fodrok, és az en gigot ujjak még mindig igen kedveltek: az utóbbiaknak a tetejei, a mancheronsok alatt, halhéjjal vannak kitömve. [...]
  A kedvenc színek az éterkék, szürkés levendula, sárgásfehér, gesztenyebarna, indiai vörös, sáfrány, és a rózsaszín."

*En fers de cheval: patkó.


Szeptemberi számából:
  "[...]A legdivatosabb nyári pelissé egy kiválóbb fajta taftból van, könnyebb és sokkal alkalmasabb a nyárhoz, mint a levantine vagy a gros de Naples. Abból a gyönyörű választékos színből van, amit a zöld zsályalevél fonákoldala mutat. A pelissé szoknya része elöl mindkét oldalon lefelé díszített, és a szegély körül is, egy teljes rüssel, kicsipkézve, ugyan abból az anyagból, mint a ruha. A fehér muszlin canezou-szpenzerek, széles ujjakkal a francia divat után, egy másik kedvelt utcai kosztümöt képeznek színes muszlin vagy taft ruha fölé. [...]
  A derekak igencsak túlzóan hosszúak; és a régi divat szerint vannak, csúcsosak elöl és hátul is. Sok sallangot hordanak övként, végek nélkül; a hosszú lobogók oly általánossá váltak. Az új öveket egy arany csattal kapcsolják. A rövid ujjakat az esti kosztümhöz viselik, mikor díszöltözékes összejövetel van és a zenés találkozókon is. A fehér muszlin ruhák ismét versenytárs nélkül uralkodnak a parure* minden stílusához: az anyaguk, a díszítésük, a költségük, és csipke ékítményük gazdagsága bizonyítja a megfelelő társítását az elegáns fejdíszhez, és a káprázatos ékszerekhez, amiket ezekkel a kiváló muszlinokkal viselnek; a sűrűn szövött jaconet, a ráncaival, hajtásaival, vagy egy széles fodorral, másrészt bizonyítja hogy az egyszerű modora csak a csendes sétához illő, vagy a divatos világ házi kosztümjének. A könnyű selyem és taft ruhák inkább viseltek a demi-parurehez* matrónáink által, mint a gros de Naples. [...]
  Gyakran láttunk, a nagyon elegáns kocsikból kilépve, csinos félcsizmákat skót tartán gros de Naplesből; mi elég arra, hogy jelezze csakis a legdivatosabb nők viselik. [...]
  A kedvenc színek a zsályalevél zöldje, kanárisárga, rózsaszín, fűzfa zöld, lila, kék, és a világos őzszín."

*Parure: ékszer.
*Demi-parure: kis ékszer összeállítás, teljesen összhangzó darabokból, általában háromféléből: pl. fülbevalók, nyaklánc és bross.

Októberi számából:
 "[...] A fehér muszlin ruhákat most már csak részben hordják, kivéve reggeli öltözékeknek, és csak a nagyon fiatalok által: gazdagon hímzettek, vagy csipkével pazarul díszítettek; míg néhány hölgy előszeretettel viseli ezeket, még ha fodrosan és bájosan ékítve is, minden kiegészítés nélkül. Ebben az utóbbi esetben, mégis, a ruhák indiai muszlinból vannak, a legfinomabb pókháló anyagból, és arányos költségben. A házas hölgyek legkedveltebb öltözékei gros de Naplesből vannak, általában ízléses színekből; a kedves kankalin, gazdag szatén csíkozással ugyan ebből a színből, levendula és olajbogyó. Ezeknek a ruháknak a dekoltázsa, miket főként a vacsora összejövetelhez viselnek, vagy azokon a baráti estélyeken a vidéken, hol teljesnek kell lenni díszruha nélkül az etikett szerint, részben magasan készülnek, általában a Circassian* modorban, vagy á la Vierge*. Két fodor, rézsút kivágva ékíti a szegélyt, és telten vannak felhelyezve; mely teltséget a rézsutazás mindig elősegíti. Az ujjak hosszúak és á la Marie*. Sok hölgy a karton ruhákat részesíti előnyben a reggeli kosztümhöz, a fehérrel szemben; de most alig viselik a nap bármely más részében. [...] A díszruhás esti összejöveteleken, rövid ujjakat viselnek: szintén láthattuk őket a nyári színházak páholyaiban. A hosszú ujjak a csuklóknál ékítettek, oly dísszel ami csodálatot gerjeszt, sokkal inkább újdonsága végett és nem a kecsességével. Keményített pántokból áll, ugyan abból a színből és anyagból, mint a ruha. Ezek a pántok meglehetősen elállnak az ujjaktól, és egyféle koronát képeznek a csukló körül.    Láttunk néhány festett indiai taftot, a finom indiai vörös alappal. Ezeknek a ruháknak a szépsége nincs elhomályosítva a díszítésükkel; egy egyszerű rézs hajtás képezi minden ékességüket. Ez a szín a tél közeledtére emlékeztet minket; és reméljük, hogy újra láthatjuk ragyogó és gyönyörű árnyalatát annyira, mint amennyire kedvelt volt 1825 kései részében és 1826 kezdetén. [...]
  A kedvelt színek az olajbogyó zöld, pisztácia zöld, levendula, kankalin, rózsaszín aurora, indiai vörös és a hortenzia kék."

*Circassian derék: a kebleket takaró ráncolt vállazó díszítés megnyújtott, előközépen egymáson keresztül futva a derék aljáig érnek. 
*Á la Vierge derék: szögletes kivágású, fél vagy mélyebb dekoltázsú, huzal szalag nélkül ráncba szedett derék.

*Á la Marie ujj: a sonkaujj feszes pántok által több dudorra osztott.

Novemberi számából:
  "[...] Az olajbogyó zöld, pala vagy aranyszínű gros de Naples öltözékek, magasan zártan készítve, nagyon viseltek félruháknak. Különféle módozatban készülnek: á la Sevigné, a Circassian takarással, és en gerbe. Ezek a ruhák valószínűleg uralkodni fognak, mint délutáni házi kosztüm, a téli idényben. Sok fiatal megtartotta a fehér muszlin ruháját Október nagy részében: de most egészen félre vannak téve a magasabb rendűek által. Néhány tartán selyem ruhát is láttunk pár disztingvált nőn, amik felkeltik azt az érzetet, hogy nagyon keresettek lesznek ezen a télen. Nem feltételezzük, hogy határozottan kijelenthetnénk ezt, de lehetségesnek tűnik. Egy nemrég tartott zártkörű bálon láttunk néhány hölgyet géz ruhákban, és színes szatén derekakkal: más ruhák a táncolók közül, színes gézből voltak, szatén bouillonnéval* a szegély körül; en gerbe* készült derékkal. A déshabillé* öltözékek általánosan en blouse* készülnek, oly divat amit sajnálattal láttunk hölgyeink által elfogadva, és bánjuk újraéledését. De mégis ezek a laza ruhák főként a reggeliző asztalhoz szorítkoznak, vagy a kora reggeli sétához: ezért gyakran fehér cambric vagy jaconet muszlinból vannak, és a szoknya két széles muszlin fodorral van díszítve. A testet elfedik házon kívül egy selyem pelissével, mantillával vagy sállal, amivel a szoknya jól mutat. Még mindig elégedetlenek vagyunk a kivágott ruhák derekához átvett divattal. A kebel leggyönyörűbb része elfedett elöl. Nemünk minden jóakarója helyteleníti a szemérem elleni mutogatást; mégis van egy bizonyos középút, melyet jó lenne igénybe venni, anélkül, hogy támadó lenne még a legaggályosabb tapintat ellen is. Mert a tapintattal, valójában, nem sokat törődnek most, a meztelen vállak félelmetes és illetlen felfedésekor, ahonnét a ruha leesik; míg egy mesterkélt zártságot helyeznek a nyak előrészéhez, majdnem oly magasan, mint a torok, és a széles hát egészen leplezetlen. A nagy ráncok is, egyenlő távolságokba szedve a szoknyán, körbe a nagyon karcsú derék körül, a csípőt roppant nagynak tünteti fel. A selyem övek, ugyan abból, mint az öltözék, elöl csattal kapcsolva, sokkal jobban kedveltek a sallangoknál. [...]
  A kedvenc színek az olajbogyó zöld, kék, Macassar barna*, aranyszín, rózsaszín, borostyán és az indiai vörös."

*Bouillonné: dudorozás.
*En gerbe derék: a derékon a redőzet válltól keskenyedik a derék előközepe felé vezetve, legyező alakban.
*Déshabillé: pongyolaruha.
*En blouse ruha: általában fűző nélkül viselték, a derék a vállvarrattól a derékvonalig, elöl és hátul is ráncosan rendezett huzalszalagok által, ezek a ráncok a szoknyán folytatódnak, majdnem teljesen magasan zárt nyakkivágású és a derék a szoknyával összefüggésben szabott.
*Macassar barna: sötét, de fakó árnyalatú barna (lásd: Pantone PQ-440C).

Decemberi számából:
  "[...] A levantine, szatén vagy bársony mantillák várhatóan jobban kedvelve lesznek, mint valaha. Jól kivattázottak, feszesen beborítva az alakot, és a kocsihoz a legpompásabb és a legvidámabb színekből vannak, könnyű selyemmel vagy vékony szaténnal teljesen megbélelve, egy még ragyogóbb színből, de ugyanakkor illően a külvilághoz. A valódi kasmír sálak is nagyon kedveltek: az alap fehér egy ízléses keresztül futó mintázattal különféle színű kis virágokból; a bordűrök keskenyek, és az igazi indiai mintájúak. A séta mantillák selyemből vannak, de tartózkodó színekből; a fahéj barnák tűnnek a legkeresettebbeknek. A pelisséknek kevés újdonság van a készítésükben: nagyon feszesen kapcsolódnak elöl végig, nyaktól a lábakig, és a legkényelmesebb séta ruhát képezik. Jelenleg az egér színű selyem pelissék a legcsodáltabbak, de ahogy a hideg beáll, a fekete bársonyok lesznek előreláthatóan a legkedveltebbek. Szőrme és fekete bársony pelerinek nagyon megbecsültek a selyem pelissék fölé: az utóbbinak hosszú végei vannak, átvezetve az övön: ezek a végek nem érnek le a térdig, és kerekítettek. [...]
  A fekete bársony kalapok, pazarló gazdag téli virágokkal, különféle színűekkel, láthatóak a promenád kosztümhöz: jól néznek ki a fiatal nőkön, legyen házas vagy hajadon; de meg kell mondanunk, hogy sokkal jobban csodáljuk azt a kalapot, ami teljesen fekete, kivéve a bélését, a középkorú hölgyeken. Ezeken a fekete tollazat jól néz ki; de kivéve az espriteket*, vagy a tollból készült virágokat, ezeket nem találjuk annyira kedveltnek, mint korábban. A kalap alakja nem változik olyan gyorsan, mint kívántuk. Vajon félnek a nők, hogy veszedelmesen bájosak lesznek, és ezért vágynak félelmetesnek látszani? Mert vannak páran, akik valójában így néznek ki bennük. Bizonyára, nem természettől fakadóan bűbájosak; de talán még elmennének, és nem lennének kinevetve, ha nem vennének át ilyen eltorzító divatot. Néhány fekete bársony kalap rózsaszínnel van bélelve, főleg mikor fekete bársony pelerinnel viselik, ugyan ebben a modorban megbélelve. A fehér és színes selyem csuklyás kalapok, színezett tollakkal, még mindig láthatóak a kocsikban. Egy fehér fátyol gyönyörű blondból, gyakran van hozzá toldva. Néhány a színes csuklyásokból mintás szaténból van. [...]
  A kedvelt színek az egérszín, fahéj barna, pala, élénk muskátli, pármai viola, hortenzia kék és a borostyán." 

*Esprit: kicsi, telt alakú tollbóbitadísz.

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések