A victorian goth stílus és a múltidézés

Az előző cikkben a hagyományőrzés és a múltidézés (historical costume play) összevetéséről volt. Jelen esetben egy másik a múltidézéssel sokszor keverendő szubkultúrát és stílust fogok bemutatni. Ez a victorian goth, magyarul talán viktoriánus gothnak vagy neoviktoriánus gótikának fordítható le.

A gótikus stílus valamikor 1980-as években jelent meg az Egyesült Királyságban, a gótikus rock zenei stílussal összefonódva. Inspirációi a 19. századi gótikus irodalomból származó művekből készített horror filmek voltak, majd utána a 19. századi hatású horror filmek, majd szimplán a horror filmek és valamennyire a BDSM.


Sztereotipikus rajz a victorian gothokról forrás: blackwaterfall



A gótikus stílus, mint divatstílus nagyjából az 1990-es években és a 2000 évek fordulóján élte virágkorát és nagyrészt leválva létezett a gótikus rock zenéktől.


Wednesday Addams az Addams Family filmekből, melyek az 1990-es években szintén nagy sikert arattak.



A gót stílusúaknak a ruházatuk sötét, legtöbbször fekete vagy legalábbis nagyon sötét. A fekete mellet a vörös a leggyakoribb szín. A haj festett, többnyire feketére. A smink kontrasztos, sokszor férfiak körében is. "A stílus jegyeit gyakran az Erzsébet-korabeli, a viktoriánus vagy középkori korszakokból kölcsönzi, időnként katolikus és más vallási jellemzőkkel, mint például a kereszt vagy az ankh viselése. Gyakori viselet a bársony és csipke ruhadarabok, a szegecsek, láncok, kesztyűk. A külsőségek nagyon különbözőek lehetnek az egyének földrajzi elhelyezkedése alapján, bár a legjellemzőbb jegyek általában azonosak. A laikusok gyakran keverik a gót stílust a heavy metal divatjával, főként a heavy metal olyan képviselői esetében, akik ballonkabátot és halál-stílusú sminket hordanak. " /forrás: Wikipedia: gótikus szubkultúra szócikk/


A kilencvenes években a divat nagyágyúi is próbálkoztak victorian goth öltözékekkel. Ez az összeállítás a Givenchy 1997-es őszi kollekciójának egy darabja

A victorian goth stílus a szimpla gót/goth stílustól annyiban tér el, hogy legfőbb ideálja a viktoriánus korszak gyászöltözködése. Ezt keveri sajátos mai jellemzőkkel, mint piercingek, tetoválások viselése. A hölgyeknél a smink jelenkori. Jellemzően kívül hordott divatfűzőkkel vagy fűzőutánzatokkal. A victorian gothok a ruháikat gyakran nem maguk készítik, hanem vásárolják vagy varratják. Ékszereik tipikusan szimbólum jellegűek, individualisták és maiak. Fejfedőjük kis cilinder, modern szabású bonnet vagy valamilyen extrém fejdísz - akár kisebb állatok koponyái - legtöbbször fekete fátyollal. A szoknyáik mindig hatalmasak. A turnűrt és krinolinos szoknyát keverik, akár egyszerre is viselhetik a kettőt. A szoknyához nem illeszkedik korszak szerint a felső. Homokóra fazonú vagy puffos ujjú felsőhöz - boleróhoz - felvehető krinolinos szoknya. A váll sokszor fedetlen. Alkalmi kesztyű viselése jellegzetes. A frizura szintén inkább jelenkori, néha hajcsavaróval besütött, legtöbbször kiengedve hagyott, néha kócosra tupírozott konty, ehhez számos esetben jár szögegyenesen vágott hosszú frufru. Előfordulhat raszta frizura is.


Victorian goth pár, modern frizurákkal, modern anyagú ruhákkal, testékszerrel, kevert stílusú öltözékekben.

Victorian goth lány. Szoknyája krinolinos megoldású, külsőleg viseli a fűzőt, hozzá kis cilinderrel. Öltözékében az 1850-es évek szoknyáit tekinti isnpirációnak.

Goth nő félig középkori-félig viktoriánus jellegű öltözékben.

Ezen a valószínűleg greenscreen-fotón - a hátteret utólag applikálták bele - egy olyan victorian goth hölgy látható, akinek a felsőjének a megoldása már  az 1890-es évekre utal. A fűzőt szintén kívül viseli.


A férfiak hosszú hajat viselnek, a nőknél pedig előfordulhat az extrém jellegűen vágott, rikító színű haj. Az öltözékek kevert stílusúak. Jellegzetes a bakancsviselés. Ékszerként vallási és a halálhoz kötődő szimbólumok viselése. A férfiaknak is megengedett a szem kihúzása, minimális smink.


Victorian goth férfi hosszú hajjal. Modern nadrággal, övvel és inggel.

Victorian goth férfi temetőben ülve. Szeme festett. Bakancsot visel. Gallérja rokokó stílusú, zsakettja viszont már az 1840-es éveket idézi, miközben modern szabású.


A korhűségre való törekvés helyett egy saját, fantáziavilágnak megfelelő individualista ideálnak akarnak megfelelni. Gyakori náluk a fotózkodás kultúrája. Fotóik szintén vallási vagy misztikus szimbólumokat tartalmaznak, vallási helyeken, sokszor temetőkben vagy romos elhagyatott helyeken készülnek. Megjelenésükben mindenképpen kifejezésre kerül a múlandóság, a halál érzékeltetése.


Victorian goth hölgy romos épületben

Victorian goth nő tükörrel az erdőben

Victorian goth pár - temetőben pózolva

Érdekesség egyébként, hogy a valódi romantikus-gótikus művészek is rajongtak a romokért. Mary Shelley későbbi férjével, amíg nem vállalták nyilvánosan fel a kapcsolatukat - mert már Percynek volt addig egy felesége - a temetőben találkoztak.

A viktoriánus kornak egyébként érdekes viszonya volt a halálhoz és a gyászhoz. Viktória királynő férjének Albert hercegnek váratlan halála után az egész brit birodalom, sőt Európában gyászkultusz zajlott egészen a királynő haláláig 1901-ig. Érdekes, hogy az ezt követő edwardian - edvárdiánus - korszakban a ruhák alapszíne jellemzően világos lesz hirtelen, ezzel fejezve ki a korszakváltást.

A victorian gothtal azért hozhatják sokan összefüggésbe a múltidézést, mert a victorian gothok a már említett gyászkorstílus egy idealizált formáját öltik magukra. A legérdekesebb a korszakban Erzsébet királyné gyászruhája volt, amit Rudolf herceg halála után viselt - minden bizonnyal Rudolf temetésére készülhetett -, és a Worth divatház készítette. A ruhához egy gigantikus uszály tartozik. Az arcot pedig napjainkban már ijesztőnek számító gyászmaszk takarja.


Női gyászruhák a 19. század harmincas éveitől, a victorian goth stílus egyik fő inspiráló forrása

Erzsébet királyné Worth gyászruhája, úgynevezett gyászmaszkkal

Erzsébet királyné Worth Gyászruhája, úgynevezett gyászmaszkkal

Tipikus férfi gyászöltözet 1865-ből magas cilinderrel


Laikusok számára sokszor összekeverhetőek lehetnek a victorian goth ruhák a valódi viktoriánust stílust megidéző ruhákkal. Fontos megjegyezni - amit Adriana Renardé korábban már a jelmezeknél is leírt -, hogy amikor korhűtlenségről beszélünk nem a ruhák igényességét vonjuk kétségbe. Nagyon igényes és alapos victorian goth ruhák léteznek.


Dolce and Gabbana divatfotó 2012-ből

Alaposan kidolgozott victorian goth öltözék kiegészítőkkel

John Gaillano által tervezett victorian goth ruha

aszimmetrikus, tüllturnűrös victorian goth ruha


A victorian goth és a múltidéző stílus közötti különbségekről szintén készült egy táblázat:


Múltidézők gyászruhában


Nem annyira jellemző, de a múltidézők is szoktak viktoriánus gyászruhákat készíteni és viselni. Ezek ebben az esetben mindig az adott korszakot, évtizedet idézik meg. A fantázia helyett, ami a victorian gothoknak hatalmas teret ad a múltidézőknek a korszak öltözködését bemutató források alapján kell dolgozniuk, ettől csak ha muszáj akkor lehet és érdemes eltérni (lásd. a kompromisszumos cikkeket). Gyászruhát viselő múltidézőkből látható alább egy montázs.


Természetesen itt is várjuk kommentben a véleményetek azzal kapcsolatban, hogy Ti mit tartotok egyezésnek vagy különbségnek a victorian goth stílus és a múltidézés között. Köszönjük észrevételeiteket! A következő cikkben a steampunk öltözködés és a múltidézés összevetéséről lesz szó.

Megjegyzések