A steampunk és a múltidézés

Az előző két Múltidéző 1X1-es cikkekhez hasonlóan ez is egy elméleti írás lesz. Ezúttal a múltidézést a steampunk öltözödéssel vetem össze.

Az alapvető egyezés a múltidézés és a steampunk között, hogy mindkettőnek az elterjedését hasonlóan a costume play, cosplay megjelenése alapozta meg. Mindkettőnek szüksége volt az internetre ahhoz, hogy szélesebb réteget mozgassanak meg, és létrejöhessenek azok a találkozók, amelyek a modern távkommunikáció nélkül sehol sem lennének. A steampunk egészen az internet széles körű elterjedéséig szinte csak irodalmi jelentősége volt. Az, hogy mi is a steampunk, azt a kép alatti definíció összegzi (nem a kép melletti angol nyelvű szöveg, hanem a képaláírás alatti magyar).


Tévesen él az a sztereotípia a köztudatban, hogy a steampunkok valójában gothok csak barnában vagy a goth stílusból alakult ki. Stílusjegyeket ugyan átvett a victorian goth stílustól, de a steampunk kultúra ennél összetettebb.

A STEAMPUNK egy olyan fantasy vagy/és sci-fi alapú nem műfaj (műfaj = regény, novella, ballada stb.) hanem, tematika, stílus és szubkultúra amely,  az anakronizmus formai és tárgyi eszközeivel élve tágabb értelemben 1776 (James Watt első ipari gőzgépek) - 1918 (I. világháború vége) közötti, szűkebb értelemben Viktória királynő uralkodása alatti időszak jövőképeit felhasználva hozza létre saját alternatív történelmi „világát”. A steampunk öltözékek a steampunk stílus jegyeivel bírnak és a steampunk szubkultúra tagjai viselik.



A steampunk szubkultúra megjelenése a Dotkom-lufi után időszakra tehető, és egy már létező - irodalmi alkotásokra, filmekre, képregényekre, játékokra - egy teljes popkultúrára építkezett, amely rengeteg fiktív XIX. századi alternatívát vázolt fel. A valódi steampunk születését az 1980-as évekre datálják, mivel forrásunk van a szó eredetéről. Az ehhez járó beöltözős divatra azonban két évtizeddel később lett igény. Magyarországon az legelső steampunkok 2006-2007-ban jelentek meg, ez az időpont nagyjából egybecseng más európai steampunk szubkultúrák felbukkanásával. A steampunk öltözködési stílusjegyeket alapvetően az internetes trendek alakították körülbelül 1998-tól egészen napjainkig egy homályosan körülhatárolható formává, amely sokszor más divatstílusokkal és a divat főáramával is érintkezik.

A steampunkot felkarolta továbbá az egységes jövőkép szétzilálódása és az anakronizmus újra felfedezése a popkultúrában. A történelem linearitását felváltotta a történelemről és a divatstílusokról való újszerű gondolkodás, ami lehetővé tette a múltat idéző stílusok kialakulását és körvonalazódását és nemcsak a steampunkét, gondoljunk csak a vintage-re vagy a retróra.

Fel- és újraértékelődött, minden, ami régi. A gothok belemerültek a XIX. századi dekadencia és gyász- és halálkultusz felelevenítésbe. A steampunkok pedig megtalálták és/vagy kitalálták maguknak a XIX. századi jövőképeket, a múltbéli jövő identitásokat. Elképzelték milyen lett volna a XIX. század második fele, ha még jobban felpörög az ipari- és technológiai forradalom, miközben valahogy minden marad a régi, megszokott kerékvágásban. Azaz technológiailag maradnak a gőzgépek, a mechanika, az elektromosság pedig nem nyer akkora teret. Mindez persze viktoriánus - főleg romantikus, eklektikus - esztétika uralkodása alatt zajlik le. Kiegészítőiket ruháikat a legfőbb ideológiai mozgatórugói az idő jelképeivé alakították. Így vált két igazán kultikus kiegészítővé az óra - főleg zsebóra - és a fogaskerék.

Steampunk extrém "óraruha" forrás: this next

Fogaskerekes minicilinder: Divinehatdesign


A jellegzetes barna szín a naturális és nemesebb alapanyagok használatára utal: mint fa, állatbőr, réz utal. További eredete talán szintén az idő múlását, a régiességet, avíttságot fejezi ki. A régi papír megbarnul, a régi textíliák megbarnulnak, az egykor meszelt falak és a fehér tapéták is barnává válnak, a régi dagerrotípiák és fotográfiák jellegzetesen barnás árnyalatúak lesznek, a fémek berozsdásodnak. Ezeket a régiességre utaló árnyalatokat keverik modern fantasyra és science fictionre utaló kiegészítőkkel pl.: lézerfegyver, mechanikus szárnyak, exoskeleton. Amíg egy neoviktoriánus hatású ruházat nem kap valamilyen tudományos fantasztikumra utaló kiegészítőt, lényegében nem lesz steampunk.


Steampunk mechanikus szárnyak, forrás: Outland Armour

A steampunk szó kitalálói - nyolcvanas évekbeli sci-fi írók, akik valami nevet kerestek az alternatív XIX. században játszódó művekre - nem gondoltak arra, hogy a jövőben a szó utótagja visszahat majd a szubkultúrára, és a steampunk punk beütést is kap azzal, hogy átvette az eredeti punk szubkultúráktól "csináld magad attitűdöt".

A steampunk öltözködés manapság már egy komoly kreatív bázisra épül, amelynek az elsajátítása nem kis időt kíván. Az elmélyültebb steampunkokat nagyon is érdekli az inspirációt jelentő XIX. század (lásd. G. D. Falksen blogját, ahol ugyanakkora teret kapnak steampunk témák, mint a történelmi érdekességek). Azonban a művészeten túl érdekli őket a korabeli tudományos gondolkodás, technika, ipar, hétköznapi kultúra, hogy mindezt tovább gondolva teremthessék meg a saját alternatív XIX. századukat és az annak megfelelő öltözködési kiegészítőket.

A múltidézés ezzel összevetve sokkal egyszerűbb. Adott a minta, a forrás, az adott kor öltözködéséről, és ennek az újjáteremtését tűzi ki céljául a lehető legalaposabban. Egy steampunk öltözék megalkotásánál használandó egy-egy eredeti XIX. századi öltözék mintának, de a fantázia kénye-kedve szerint lehet átgondolni általában a klasszikus anyaghasználattal.

A hölgyeknél tipikus a kívül hordott fűző, ami általában bőrből, műbőrből készül. Ha nincs fűző akkor is legyen egy vastag. lehetőleg minél több csatot tartalmazó bőröv. Ez általában egy fehér csipkés blúzt takar. A szoknya leggyakrabban sötét, szintén barnás színű. A férfiaknál a fűzőt a bőrmellény  is helyettesítheti. Vannak steampunk férfiak, akik fűzőt hordanak, ezek a fűzők ilyen esetben mellénybe varrtak, mellénynek "álcázott" darabok.

Jellegzetes steampunk műbőr fűző, amire rengeteg "használati" tárgy és további láncok szerelhetők. A fehér csipkés blúz és a sötét szoknya tipikusnak mondható.


Tipikus steampunk női öltözék a beige-barna-arany színek keverésével. Tipikus a csatos bőröv, rövid ujjú blúz a zsabós gallérral, amit kámea tart össze, a szoknyán rengeteg fodor. Bőr alkarvédő helyett is bőrkesztyűt láthatunk.

Ha nincs szoknya, van bloomers forrás: Vecona.de

Férfi corsetmellény - Dracula Cloting


Az adott steampunk karakterhez illően tipikus darab még a cilinder valamilyen díszítéssel. A hölgyeknél ez általában a victorian gothokéhoz hasonlóan apró fejdísz jellegű. Ha valaki egy feltaláló vagy crafter karaktert testesít meg jellemzően hegesztőszemüveget is hord vagy felrak a cilinderére. Ezt helyettesítheti a pilótaszemüveg, ha valaki karaktere szerint légi kalóz vagy valamilyen pilóta. A hölgyek hordhatnak bloomerst, elől rövid szoknyát hátul hosszú turnűrrel vagy hosszabb szoknyát turnűrrel. A krinolinos szoknya nem olyan nagy divat a steampunkok körében, mint a victorian gothoknál. A férfiak jellegzetesen mai sötét, főleg sötétbarna nadrágokat vesznek fel szintén egy régiesebbnek tűnő inggel, amire kerülhet a karakternek megfelelően mellény vagy hozzá illő régiesnek ható felsőruházat.

Steampunk goggles - szemüveg, ami leggyakrabban a cilindereket vagy egyéb fejfedőket díszíti


A steampunkok egészen extrém maszkokat és kiegészítőket is magukra húzhatnak. Ilyen például a pestis doktor álarc, a hátból kiálló felhúzókulcs, antiknak álcázott lézerfegyvernek tűnő játékpisztoly, különös masina hátizsák helyett. Vannak robotikus jelmezek. A Steam Powered Giraffe zenekar tagjai például min egy-egy robot karaktert imitálnak.


A Steam Powered Giraffe zenekar tagjai



A  steampunk ékszerek jellemzően óraalkatrészekből készülnek. A karkötő vastagok, szinte alkarvédők. A kiegészítők egészen extravagánsok lehetnek.

Steampunk fülgyűrű

A steampunk lábbelik tipikusan maiak vagy az 1890-es, 1900-as évek lábbeliit idézik. Jellemző a bakancs, csizma, esetleg valamilyen lábszárvédővel, ami XIX. századihoz nagyon hasonlóan lett kialakítva. A steampunk frizurák többnyire hasonlítanak a victorian goth hajakhoz. A férfiaknál gyakori a hosszú haj, de előfordul ennek az ellenkezője is. A nőknél gyakori a göndörített frizura, hosszú frufruval, tupírral, lazán kontyba felfogva. Mindkettőnél lehetséges egészen extrém, akár punkos vagy rasztás irányba elmozdulni. A steampunk goggle hajpántként is gyakran funkcionál. A steampunk smink a maival megegyező. Tetoválás, testékszer megengedett.

Steampunk hölgy tupírozott, tépett hatású konttyal és kis kalappal.

Steampunk konty elől hosszú frufruval. Hajpántként a goggle funkionál.

Hipszter stílusú férfi steampunk frizura minimálisan tupírozva, besütve és hajlakkal fixálva, ehhez pödrött bajusz és hosszú szakáll dukál.

Ha valaki nem szereti a szakállat és bajuszt, akkor lehet választani Onedin-kapitányos barkót.

De az egészen szélsőségesen minimális szőrzetviselés is megengedett.

Végül pedig, de nem utolsósorban a steampunk férfiaknak létezik egy olyan übertitokzatoskodó, zárkózott fajtája, akinek esélyed sincs megismerni a hajviseletét vagy a szakállkultúráját.

A steampunk, mivel eléggé szerteágazó formákban létezik, és elsősorban művészeti, kulturális gyökerekkel rendelkezik a steampunk találkozók is összetettebbek, mint egy-egy múltidéző találkozó, ahol a cél teljesíteni egy dress code-ot.

A nagyobb steampunk találkozókon, vásárokon kézművesek árusítanak, kiállításokat szerveznek, előadóművészek mutatják meg magukat, A steampunkok gyakran járnak ki nagyobb geek fesztiválokra, ilyen pl. a Dragoncon, nálunk Mondocon alkalmakra sokszor egy-egy mai képregény, filmes vagy animációs karakter steampunkosításával - kvázi viktoriánussá tételével - készülnek. A múltidézésnél ilyen összművészeti és fesztiváljelleg nincs egy-egy találkozó alkalmával.

Steampunk Csingiling kosztüm

Amit a legnagyobb különbözőségnek érzékelek még a steampunk és a múltidézés kapcsán az az egyes divatkorszakokhoz való hozzáállás.

Szokás azt mondani, hogy a steampunk az egész XIX. századból meríti divatstílusait. Ez így nem igaz. Valamilyen furcsa oknál fogva a leghanyagoltabb időszak a század legeleje, a tényleges gőzkorszak - a 1780-tól 1840-ig terjedő - időszak divatja. Az empire és a később bécsinek nevezett fazonú női ruhák a steampunkban tabuk. Hiába sokszor emlegetett és újraalkotott karakter a steampunk művekben a fiatal Viktória királynő vagy Ada Lovelace, viseletük teljesen újragondolt, steampunkosított, és inkább az első turnűr korszak ruháihoz nagyon messziről hasonló öltözékeket viselnek.


Ada Lovelace, egy steampunk alkotó fantáziarajza szerint

Ada Lovelace, Byron lánya


A steampunk divat keverék természetét csak tovább fokozza, hogy átvesz divatelemeket a XX. század legelejétől is, jellegzetesen a szecessziótól - például ilyen a Gibson Girl konty -, de a tényleges szecessziós öltözködéssel - turnűr hiányával, a mellben szabott ruhákkal, könnyű anyagokkal, széles malomkerék kalapokkal - szemben szintén elutasító, a modern öltözködési divat kezdetének beállítva azt. A nőknél és a férfiaknál is 1890-es évek második felének homokóra sziluettjének megfelelően a vállak kiemelkednek. A vállak akkor is hangsúlyosak, hogyha más korszakok divatelemei is megjelennek, és egy ruha például egyben turnűrös is. A fehér felső blúz és a sötét szoknya divatja szintén a homokóra fazon idejére tehető. A valódi XIX. század végiek viszont sohasem vettek felé fűzőt, főleg nem bőrből készültet.

A steampunk öltözködés egy kicsit olyan, mintha próbálnánk kihozni valamit a XIX. századi divatból, ami megfelel főleg a 2000-es évek női és férfi divatjának. Kivesszük a XIX. század minden olyan esszenciáját, ami hellyel-közzel beleilleszthető a mai szépségideálba, és ebből összemixelünk valamit, amit aztán kvázi viktoriánus hatásúnak nevezünk.

A steampunkra ugyanaz elmondható, amit a victorian gothnál is idéztem már. A steampunk abszolút nem törekszik korhűségre, de a korhűség nem a minőség és az igényesség szinonimája. Egy steampunk öltözék lehet igényes attól még, mert nem felel meg a valódi XIX. századi öltözködésnek. Készülhetnek a ruhák igényes anyagokból, igényes kidolgozással. A korhűség viszont a victorian gothtal szemben azért mégis kap szerepet. Minél korhűbben összerakott egy-egy szett megbolondítva valami oda nem illő sci-fis jelleggel, annál hihetőbbnek állítja be azt az alternatív világot, ahová tartozna, így egyúttal annál egyedibb hatású lesz. A steampunk öltözékekben nyugodtan keverhetőek eredeti antik darabok, mert feldobják a szetteket. Sokan ezt elfelejtik a steampunkok körében is, és csak a már megszokott kiegészítőket ismétlik funkció és jelentés nélkül, pedig az igényesen a XIX. századra inkább nyitott, kreatívan megalkotott öltözék vagy kiegészítő sokat dobhat a megjelenésen.


Dolce & Gabbana férfi ruhaösszeállítás

Igényes kialakított steampunk militáris hatású férfi szett zsinórosan, németes császári egyenruha mintájára.


Női selyembrokát corsetmellény alapú felsőrész, hímzett szatén jellegű szoknyával.

Emilio Pucci steampunk jellegű kabát a 2011-2012-es őszi divatkollekcióból
Autentikus neoviktoriánus női szett a második turnűr korszakot idézve, amely néhány kiegészítővel - pl. goggle - könnyen steampunkká tehető.

Steampunk pávás eskövői ruha, extrém pávás maszkkal, a XIX. század végi estélyi ruhákat idézve


A steampunkoknak további inspirációt jelenthetnek a valódi korabeli öltözékek is. Ezért nem árt nem megvetni a XIX. század valódi megismerését, mert sok érdekességet találhatunk. Például ilyenek a cirkuszi légtornász bőrfűzők, amelyek nagyon hasonlóak a steampunk női bőrfűzőkhöz vagy hogy az eredeti goggle-kat a motorozás és az autózás mellett  a felfedezők a sivatagi por miatti védelemre is használták. Amit ma steampunkosnak látunk női öltözékek közül az 1890-es ruháknál, azok nem mások, mint női biciklis és sport ruhák. Észak-Amerikában pedig valószínűleg az indián őslakosok hatására divatos volt a bőrmellény a férfiak körében.


Dolly Shephard múlt századfordulós ejtőernyős nő

Matilde Moisant, amerikai pilótanő a múlt század elejéről


Viktoriánus sportöltözék
Női biciklisruha 1895-ből

Női biciklisruha 1890-ből

Női lovaglóruha az 1850-es évekből

Nellie Bly amerikai felfedezőnő a XIX. század végéről

Női gyapjúkabát 1893-ból


Bőr fétisfűző 1900-ból


Bőr fűző 1883-ból
légtornász fűző 1904-ből
Légtornász fűző 1900-ból

Múlt század eleji testtartást egyenesítő fűző

Férfi mellény 1880-ból
Férfi bőrmellény 1893-ból

Férfi motorosruha 1910-ből

Női motorosruha az 1910-es évekből
Aviátor fejfedő a múlt század elejéről

Arcvédő autós szemüveg 1900 körül

antik szemüveg teknőspáncél szegéllyel a múlt század fordulójáról

bőrszegélyes motorosszemüveg a múlt század elejéről


Cipő 1910-ből

nyitott csizma az 1910-es évekből, kezdetleges cipzárral

Izgalmas abba belegondolni, hogy valódi 150 éve élt emberek mit gondolhattak volna a steampunkokról. Jelenlegi tudásunk szerint még ha a nyugat-európai, polgári kultúrkörbe is tartoznak akkor is valószínűleg azt hitték volna róluk, hogy furcsa cirkuszi, polgárpukkasztó fellépők vagy bőrfetisiszták, akik kívül hordják a fehérneműt. Talán azt is vélhették volna, hogy a divat ilyen irányba fog fejlődni nemsokára a jövőben, ha melegebbre vált az éghajlat. Mivel nem létezik időgép, ez valószínűleg sosem fog kiderülni. Így a steampunkból, úgy ahogy a victorian goth stílusból csak azt szűrhetjük le magunknak nagy általánosságban, hogy jelenleg, miként él a köztudatban a XIX. század divatja, hogyan hat ez a jelenünkre és mit mond el a XXI. század elejéről az anakronista viseleti elemek tudatos használata.


Végül pedig lássuk az összehasonlító táblázatot.



Továbbra is lelkesen várjuk gondolataitokat a komment szekcióban, hogy miként vélekedtek a steampunk és a múltidézés közötti hasonlóságokról vagy különbségekről. Korábbi cikkeinket a összehasonlítós témákban itt találod:

A victorian goth stílus és a múltidézés
A múltidézésről és a hagyományőrzésről

Megjegyzések

  1. Nagyon jó cikksorozat, érdeklődve olvasom minden részét! :) Köszönjük az alapos gyűjtést!

    VálaszTörlés

Megjegyzés küldése