Szövetmustra: vagány múlt

  Rengeteg korabeli mintát látni kockákkal, csíkokkal, pöttyökkel és szép virágokkal. De milyen szövetet válasszon az aki ennél extrovertáltabb, excentrikusabb vagy csak simán vagányabb és ezt szeretné a múltidéző ruháján is reprezentálni, hisz ilyen a személyisége?

  Szerencsére régen is éltek vagányak, akik bevállalták a merészebb mintákat, azokat, amik a konvencionális "illő" formáktól eltértek.

  Sok olyan minta, forma, motívum fellelhető, ami kifejezetten modernnek, sőt korhűtlennek látszik. És ebben a tekintetben mindenképp hangsúlyozni kell, hogy egy ilyen mintájú ruha ne legyen farsangi jelmez, ahhoz korabeli szabás szerint kell elkészíteni, korhű alsóruhákkal és kiegészítőkkel, frizurával viselni, máskülönben...meh...

  A nőknek a 19. századtól kezdve ilyen játékra sokkal nagyobb teret biztosított a nemek ketté választása "komoly üzletember" férfira és a "jól eltartott" nőre, aki családja vagyonát gyakran magán viselte ékszerek formájában is és számára a divat biztosította a legteljesebb önmegvalósítás terepét is.
Bevállalós viktoriánus luxi nagys'ok a világtörténelem legvagányabb napernyőjével (KELL!!!), The Queen 1884

ÁLLATOK!!!

  A régmúlt luxus nagys'asszonyok is szerették az állatokat, egzotikusakat és házias fajtákat is. És ezt gyakran a ruházatukon is kimutatták. Mindenképp olyan állatmintát keressünk, ami stilizált, illusztráció jellegű, kerüljük a túl élethű ábrázolásokat, a rajzfilm figurákat pedig mindenképp!

  A 18. században valamiféle igen fura leopárd, jaguár és gepárd pettyes minta őrület dúlt, mind férfi és női ruha téren is, csak hogy Afrikánál maradjunk a luxus nagyságák kedvenc kirándulási terepén, a fenti linkre kattintva még több kép lesz elérhető, pár ezek közül:
Lord Campbell 1778-ban leopárd mintás bársony mellényben mutatja kutyájának merre van Afrika, vagy a szövőgyár...
"Paloták, fehér nők, ó-ho-ó Párizska!" Szobabelső elegáns társasággal, Venceslao Verlin 1775 körül, részlet
Virágos és leopárd mintás szalag motívumok kombinálása ezen a 18. századi szövetmintán
1770 körüli női ruha, érdemes közelebbről megvizsgálni a virágokat összekötő szalagokat!
Rögtön egy zsiráf mintás kasmír ruha, hisz a ragadozóknak préda is kell, Wiener Moden Zeitung 1827
A bogár és rovartan iránti fokozott érdeklődés hatására készülhetett ez az álomszép pillangós moiré selyem, 1865 körüli estélyi öltözék
Olajbogyó zöld társasági ruha kedves kis fecskékkel mintázva, Revue De La mode 1882
Lófej mintás alj és tunika ezen a lovasbemutatókra vagy lóversenyekre szánt öltözéken, a másik hölgyön a patkó alakú csatok egyediek, Le Salon De La Mode 1883
Piros kakas mintás ruha vidéki nyaralásokra, szintén 1883-as model
Ahogy ezen a barna ruhán is mintha kakas fejek lennének, ez is 1883-as
Ezen az 1884-es ruhán pedig egészen art deco hatású a Szfinx motívum
1910 körüli pávás ruha páváskodó excentrikusoknak
És ismét visszatérnek a pillangók, 1912 körüli nyári chiffon ruha

  De nem csak a szövetre nyomtatva vagy beszőve szerették az állatokat magukon tudni, hanem kitömve is! Ez mai szemmel igen morbid, sőt felkavaró divatnak hat, de ha figyelembe vesszük, hogy egész madarakat is szívesen használtak kalapdísznek, akkor nem meglepő, hogy gyorsan szintet léptek.

  Ha valaki ilyesmit szeretne viselni, annak jó hír, hogy élethű műmadarakat már lehet kapni, és élethű állatokat is lehet készíteni kibolyhozott nemez vagy filc alapból, kötött vagy horgolt figurából, de pom-pomból is fantasztikus kis állatokat lehet gyártani, bár ezekhez több kitartás, kézügyesség és sok gyakorlás kell, de a végeredmény minden bizonnyal megtérül. 
1883-as promenád ruhák, a kéken taxidermizált egész macska a tunikán és macskafej a kalapon, csak vérbeli macskásoknak
Fiatal hölgyeknek való toque fekete bársonyból, rókaprémmel és kis rókával díszítve - Vuk története egészen máshogy végződött volna, ha Andersen írja, El Correo De La Moda 1886
Menyétes estélyi ruha, a századfordulóra datálódik az a fura prémdivat, hogy egész (fejes, törzses, lábas és farkas) nyúzott állatokat használtak nyakravetőül vagy egymásba fűzve stólaként, jajj! De Gracieuse 1900
Hölgyprém, avagy hermelin, általában csak a fekete hegyű farkával szokták díszíteni, de itt valamiért a tervező úgy döntött, hogy a fejeket is rárakja..., századfordulós C. G. Gunthers és fiai model
Hitchcock imádta volna a 19. századot, kitömött sirályos boa és karmantyú

  Ezeknél jóval humánusabb megoldás - és kivételesen korhű - a színes plüss vagy toll rátét, mint műszőrme. Ennek igazán nagy divatja volt az 1820-as évek elején, majd ismét felbukkantak a '80-as években.

  Színes plüsst, hattyú, marabu vagy strucc tollprémet pedig ma már olcsón bármelyik boltban be lehet szerezni.
Színezett plüss csíkok és háromszögek divatos ábrázolása, Wiener Moden Zeitung 1821
Árnyalt csíkokban pedig 1822-ben voltak divatosak
A svéd Zsófia trónörökösné fennmaradt téli burkonya vörösre színezett tollprémmel díszítve, 1887 körüli
1890 körüli E. Pingat model kékre színezett tollprémmel szegve

Ombré

  Aki az utóbbi években megkedvelte az árnyalt ombré színkeverést, annak van egy jó hírem: régen is imádták! Persze nem mindig minden korszakban, de specifikusan az 1850-es évek elején, és a '80-as évektől volt újra igen nagy divatja, ami átívelt a '90-es évekbe is.

  A korabeli ombré létezett a ma is ismert formában, és fantázia csíkozással is. A klasszikus ombré: ami egy szín legsötétebb árnyalatából a legvilágosabba árnyalódik át fokozatosan, sőt akár fehérbe is. A csíkozott ombré: keskenyebb-szélesebb, egy szín sötétebb és világosabb csíkjai váltották egymást. A csíkok lehettek két eltérő színből is a drámaibb hatásért. És ismerték még a szivárványos ombrét: ez sok különféle színű vastagabb-vékonyabb csíkból állt.
Elmosódó szivárványos kendő egészíti ki a fehér ruhát, Wiener Moden Zeitung 1826
Az első "igazi" ombré 1852-ben jelent meg, ekkor még arc en ciel-nek (színátmenetesnek) hívták, Le Moniteur De La Mode 1852
Ombrénak nevezve 1881-ben ismét debütálva hatalmas sikert aratott az árnyékoló hatás, Tygodnik Mód 1881
A szélesebb-keskenyebb csíkokban átmenetes változata rózsaszín és bordó sávokkal, Journal Le Printemps 1881
Nem csak rózsaszínben dívott, Administration Des Journaux De Modes 1881
Két eltérő szín használatával, és váltakozó szélességű sávok alkalmazásával is hatásos eredményt lehet elérni, Freja 1881
Szivárványos csíkozás teszi egyedivé a fekete alapú ruhát, Budapesti Bazár 1881
Bordó sima részek vegyítve teljesen más színbe átmosódó ombré alapon fekete csíkokkal már a túlzásokba átcsapó ízlést divatosítja, Haute Nouveauté 1882
Krém és kék ízléses ombré csíkozása ezen az 1895 körüli társasági ruhán
Ahogy az arany és fekete árnyalása is egészen ízléses hatású ezen az 1893 körüli estélyi ruhán

Egy jó adag fantáziával fűszerezve

 Régen az elegáns körökben mi sem számított ízléstelenebbnek a fantáziátlan, unalmas öltözéknél. Nem csak az egyre sűrűbben változó divat, hanem a leleményes mintájú, szövésű anyagok is az excentrikus divatvilág kegyeit keresték. És általában meleg fogadtatásra találtak. A középszerű, a "polgári" (a 19. században műveletlen, maradi embert jelentett a felső középosztály és arisztokrácia köreiben), sőt a nyárspolgári sic! Másrészről régen is tudtak játékosak, könnyedek és újdonságokat szeretőek lenni, szóval ne skatujázzuk be szegény szépanyáinkat mindig illedelmesen viselkedő és öltözködő úrinők köntösébe.

  A legmutatósabb, legfeltűnőbb minták képezték a legelegánsabb ruhák osztályát, de szívesen használtak fel specifikus, szezonális ábrákat is, főként a 19. század végétől például a vasmacska mintát tengerparti ruhákon, az ipar és szabadidő fejlődése pedig egészen vicces formákat mutatott fel, hogy a disco gömbként tündöklő flitteres ruhákról ne is beszéljünk.
Egyértelmű, hogy a ruha nem hajón való tengerészkedéshez szánt, de színe és mintája megidézi a tengerparti nyaralással egybeköthető ideát, Le Journal des Modistes 1887
Tollasozni vagy teniszezni pedig csak az ütő mintás ruhában sikkes, Illustrirte Frauen Zeitung 1887
Gyümölcs minták közül a meggy vagy cseresznye volt roppant kedvelt, nem csak sétaruhákon, mint itt, hanem estélyi ruhákhoz is, stb..., Freja 1889
Cseresznye virágos és gyümölcsös selyem estélyi ruha, Worth model 1898
A sakktábla minta is roppant divatos volt, nem csak a hagyományos fekete-fehér felosztásban, hanem színesben is, ezen az estélyi ruhán fekete és ezüst, Le Moniteur De La Mode 1881
Kék és fehérben ezen az 1877-es sétaruhán
Egy ilyen ruhában pedig nehéz pókerarcot vágni, Budapesti Bazár 1884
Szerencsejátékhoz szerencsét hozhat egy patkó mintás ruha, Le Salon De La Mode 1886
Arról már volt szó, hogy a Reformkorban divatos volt Széchenyi vagy Kossuth arcképével nyomtatott szövet, nos ez nem az, ezen Lafayette márki arcképe díszeleg vagy húsz évvel korábbról!
A víg kolóniák hímzéses ábrázolása ezen a kényelmes 1730 körüli ruhán, érdemes a linkre kattintva megnézni a figurákat közelről is!
Ezen a díszruhán rajta van minden ami fontos: virágok, madarak, lepkék, kosarak és vázák...? 1760 körüli díszruha
Az egyiptológia lendületes fejlődése inspirálhatta ezt a mintát, amit hieroglifák képeznek, Costumes Parisiens 1829
Nekem erről a ruháról mindig az 1970-es és '80-as évek csillámos disco ruhái jutnak eszembe, ruha a turnür korszak végéről
Izabella spanyol királyné ruháját pedig mintha táncoló ezüst csillagokkal szórták volna be, D. Velázquez 1630 körül
Azok akik még fokozottabb ragyogásra vágynak a századforduló flitter és csillám divatmániájának az élvezői lesznek, 1909-es estélyi ruha 
40 évnyi walesi hercegnéskedés után Alexandra királyné ilyen csillámos-flitteres félgyász ruhákkal jelezte egy új korszak kezdetét, még ma is szemkápráztató fényt ver vissza
Emilie Flöge futurisztikus avantgárd ruhái nélkül Klimt nem alkothatott volna nagyot, avagy mindig keresd a nőt! 1905-'09 közötti fotók
Az örök titok, hogy miért volt régen mindenki boldogabb, Godey's Fashions 1864 

Olcsó húzások

  Persze nem csak tündéri pillangós selymeket és morbid kitömött állatokat viseltek, az olcsó mindennapokra is gondolni kellett. A szövőipar ismét a nagys'ik kisegítésére sietett és a drága, időigényes díszeket nyomtatással cserélték fel.

  Ennek az első hulláma a Rokokó idején volt, mint a fentebbi példákon is látszik a szövetbe szőtték, vagy ráhímezték a térhatású szalag motívumokat.

  Második hulláma a Reformkorban jött el, ekkor a közkedvelt sujtás, paszomány és zsinórmunkákat nyomtatták a szövetre, ez kitolódott a '60-as évekre is; nálunk az egyszerű nappali magyaros ruhákhoz, sőt a csipke kötényt is rányomtatták a szövetre!

  Apropó, csipke, a szövet szegélyére bordűrként nyomtatott csipkeminta igencsak divatozott a turnűr korszakban, de nem csak ez, hanem a fodrokat imitáló élethű elrendezés is.
A bordűröket egyébként is szerették, hisz egy ilyen szegélyű szövetet nem kellett beszegni, külön díszíteni, stb., hanem gyorsan és olcsón lehetett pazar luxi ruhákat készíteni egy indiai, keleties vagy törökös motívummal, vagy csíkozással, stb... 
1845 körüli társasági ruha kockázott selyemből, az egyes kockák mellé csipke csíkokkal nyomtatva, javaslom a kinagyítását a részletek végett
1860 körüli gyapjú nappaliruha fekete szegéllyel és nyomtatott zsinórmintával
Iszonyat élethű és cseles! 1865 körüli promenád vagy látogató öltözék a legélethűbb festett virágokkal és szalaggal
Estélyi ruha ráapplikált csipketunikaszerű dísszel, 1867 körüli Worth model
1868 körüli vászonruha fekete zsinórozással imitált tunikával és rojtokkal, ügyes mi?
Mintha valami fura történne azokkal a fodrokkal...?
Óóóoohhh...! 1870 körüli nappali ruha
Sétaruha sötétkék vászonból csipkemintával nyomtatott szövetszeletekkel díszítve, Budapesti Bazár 1881


  Remélem sikerült játékosabb vagy legalább fantáziadúsabb kontextusba helyezni a régmúlt ízlésvilágát, és kilépve az illő színek és minták komfortzónájából a bevállalós, vagányabb múltidézők találnak nekünk tetsző mintát vagy megoldást, amit be tudnak építeni korabeli ruhatárukba!

  Az egyes képek alatt megadott linkeket melegen ajánlom, már csak azért is, mert több kép vagy bővebb információ található a ruhákról.

  Kellemes ruhakészítést mindenkinek!

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések