Korabeli ruhák elrendezése: 1872-es méregzöld ruha

A mostani ruhát a pinteresten leltem egy lejárt Ebay-es aukció fotói után, így nem tudok hozzá linket megadni.

Amit a rövid leírásból megtudtam, az az, hogy 1872-ben készült Mrs. Charles R. Fishernek (ez bele van írva a szoknya és a felsőruha bélésébe is) Párizsban egy divatos ruhakészítőnél, sajnos a neve már alig kiolvasható a derékpánton. A ruha élénkzöld sima és csíkos selyemből áll; arzénnal kevert színezéssel érték el ezt a ragyogó árnyalatot, habár a biztonságos kémiai úton előállított színek már az 1850-es évektől elérhetőek voltak, az arzén zöld uralma még igencsak tartotta magát az 1870-es évek végéig, nálunk rezedának hívták és az 1870-es évek elejének egyik legdivatosabb színe volt ekkoriban. Érthető tehát, hogy egy divatos, elegáns úrinő miért ilyen színű ruhát választott magának.
A ruha a legutolsó divat szerint készült: a felsőruha a divatos rokokó polonaise alakú, elöl kis mellénnyel, a szoknya és a felsőruha is dúsan van díszítve fodrokkal és csipkével, miközben két különböző mintájú és fajtájú szövetet használtak fel hozzá, és ezek a kontrasztok adják az egész öltözék sikkességét. Valószínűleg promenád vagy látogatási öltözéknek használta Mrs. Fisher, és nagyon vigyázhatott rá, hogy ilyen szép állapotban fennmaradt.

A felsőruha:
A felsőruha fényes csíkos selyemből áll a zöld minden árnyalatában, a szélénél végig díszítve csipkével és kicsipkézett szélű rüssel, ami a derék hátrészét is ékíti. Hátul a felsőruha polonaise alakban felcsípett és az így keletkező dudor alkotja a divatos turnürt is. A nyakkivágás magas, egyszerű, gallér nélküli kör alakú, csupán egy vékony pánttal van beszegve; az ujjak hosszúak, a csukló felé fokozatosan bővülve és a szegélynél szintén rüssel és csipkével befejezve, valamint az ultradivatos masnival. A divatos mellényszerű előrész középen selyem gombokkal záródik nyaktól derékvonalig. A felsőruha csupán a derékvonalig van bélelve ekrü színű csiszolt vászonnal. Habár külön nincs kifordítva az ujja, valószínűleg az is valamiféle fehér vászonnal van megbélelve. Derékvonalnál egy széles grosgrain szalag van hozzá fércelve, levéve a gombolásról a terhelést és hátul testhez állítva az egészt. Ez két nagyobb francia kapoccsal zárható össze. A felsőruha alsó része teljesen béleletlen maradt. A hátsó felcsípést vékonyabb szalagok tartják.
A teljes öltözék szemből.
 Oldalnézetből.
Hátulról és kissé a másik oldalát is mutatva.
 A derékszalag és bele írva a készítő neve és címe, két kis hurok felakasztáshoz van hozzá varrva két oldalt. A szalag csak az oldalsó varratokhoz van hozzá fércelve
 Teljesebb kép a bélésről és a derék elejéről.
 A  felsőruha kiterítve.

A szoknya:
A szoknya is selyemből készült, de másfajtából, mint a felsőruha, színében viszont a csíkos szövet középzöld árnyalatára hasonlít. A szoknya rövid uszályos, elöl 3 sor rüss díszíti a csíkos selyemből, ebből a kettő felső nem megy végig körbe, hisz a felsőruha úgyis takarja, csak a legalsó. Ezek alatt egy szélesebb fodor látható, aminek az alja szép hullámokban ki van csipkézve, ez divatos eljárás volt és főleg selyemnél és gyapjú szöveteknél alkalmazták. Ez alatt a széles fodor alatt egy keskenyebb, sötétzöld kis fodor van még, amiből csak egy kis csík látszik ki, ez a csíkos szövet sötétzöld csíkjának felel meg színében. Így a ruha egy harmonikus egészt képez a különféle szövetek és színek ellenére is. A szoknya nincs bélelve, csak a szegélynél van egy keményebb, kicakkozott tetejű szélesebb megborítás ekrü vászonból; erre van keskenyen felhajtva a szoknya belül. Ami igazán érdekes, hogy felül, közvetlenül a szoknyabonc alatt is egy pár cm-es bélésszövet csík van. Valószínűleg Mrs. Fisher készen vette az üzletben a ruhát, majd át kellett alakítani a termetéhez és a szoknya rövidségét így toldották meg. A szoknyabonc is az alj szövetéből van. A későbbi átalakításra utalhat az, hogy mind a felsőruhába, mind a szoknyába bele írták a megrendelő nevét, dátumot és, hogy párizsi ruha; nyilván nem akarták összekeverni máséval.
A szoknya oldalnézetből.
 A szoknya alja belső nézetből.
 A szoknya felső része a bonccal és a bélésszövet kiegészítéssel.

Szabásminta tippek a ruhához:
A szoknya egyszerűen elkészíthető ez alapján:
1873-as szoknya alapidom mintája: 40a az előrész, ezt a szaggatott vonal mentén duplán kell kiszabni, majd két oldalrész jön (40b-c) és egy hátrész, amit szintén duplán kell venni a szaggatott vonal mentén (40d). Érdemes a 40a-c részek felső széleinél ívesen bevenni a deréknál, és behajtásokkal testhez igazítani a közöknél. A hátsó 40d részt csak ráncba kell húzni. A méretek centiben vannak megadva.

A felsőruhához találtam egy hajszál híján azonos szabásmintát, kissé átigazítva el lehet érni a fennmaradt ruha alakját:
1873-as felsőruha mellényes előrésszel, a szabásmintán a 2a figura mutatja ezt a részét, a 3. figura a hátrészét adja a deréknak, ami a 4. figurával egészül ki és adja a felcsípett dúzt (ezt felül ráncba kell szedni és felcsípni tetszés szerint), az 1. figura az ujjat képezi. Ha a 3. figuránál a d-vel jelölt vonalnál egyenesen elvágva a csúcs nélküli sima derekat kapjuk, akkor az jól kiegészítve a dúzt képező 4.-el majdnem ugyan olyan lesz, mint a mintaruha. A méretek centiben vannak ezen is.

Természetesen a ruha alá viseljünk korhű alsókat is, a szoknya turnür nélkül nem fog szépen állni!

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések