Az év divatja: 1833

  Divattudósítás részletek az 1833-ban kiadott The Ladies Pocket Magazine-ből, ebből fordítottam magyarra a divattudósítások érdekesebb ide vonatkozó részeit, hogy átfogó képet kapjunk az év divatjáról. A magyarországi divatlap cikkei ebből az évből ITT találhatóak.

  Mivel ez a bejegyzés hosszú lesz, és akit nem érdekelnek a hosszabb-rövidebb divatleírások, azoknak egy kis összefoglaló, hogy lehessen minél előbb nézegetni a sok szép képet:
-Ruha forma: A korábbi évek stílusa folytatódik, jelentős változtatások nélkül: bő harang szoknya, karcsúra fűzött, nyúlánk derék, nagy sonkaujjak és ejtett vállvonal.A derékvonal díszítése annyiban tér el, hogy a csúcsos alakú szegélyű derék lesz divatos, a korábbi övvel kiemelt, sima vonal helyett; mind nappali és mind estélyi ruháknál is. Ebben az évben határozottan a legdivatosabb ujj forma a gigot, ami könyökig bő, alkaron viszont feszes vonalú sonkaujj típus. Emellett esti ruhákhoz a rövid beret ujj, önmagában vagy csuklóig bő külső ujjal bevonva divatozik. Az ejtett vállat, és az ujjak extrém bőségét az ujjakra hosszan rányúló díszítésekkel fokozzák tovább. A szoknyák hossza nappali és báli ruhákhoz is boka vonalig érő. A díszítés összhangzó a derékon, ujjakon és az aljon is, de határozottan a ruha derekán és ujjainál koncentráltabb, gyakran a szoknya teljesen sima marad. Újítás ebben az évben, hogy a fátyolszövetből készült ruhákat már egyben varrva bélelik meg a selyemmel, nem úgy mint korábban, hogy két különálló ruhát képezzenek. A ruhák közkedvelt kiegészítői folytatólagosan a fichu (mellkendő), canezou (ujjatlan, zárt nyakú felsőderék könnyű áttetsző szövetből, többnyire nyári ruhák kiegészítéséül), pelerine (körgallér), kendők és sálak, nyakbodrok és a kivágást befedő chemisette (ing), stb.
-Szövetek: a korábbi évek sztárja, a chaly (vagy challis, ami egy igen finoman szőtt, puha fogású gyapjúszövet) kiszorul az állandó használatból és belép a félruhák (otthoni és utcai öltözetek) terébe. A hanyagolt selymek így ismét érvényesülni tudnak, mint pl. az állandó "gros"-ok: gros de Naples (enyhén, szálirányosan futó bordázott felületű, tompa fényű selyem), a gros des Indes (az erőteljesebb bordás felület átlósan fut, tompa fényű), a gros de Tours (taftszerű selyem anyag, enyhén bordázott, szálirányosan futó bordás felülettel), gros d'été (frottírszerű felületű selyem), gros d'Orient, grosgrain, stb... A hagyományos selymek közül a taft, szatén és atlasz marad használatban, főként a fátyolszövetek alá. A foulard (csavart szálakkal szőtt selyem anyag, így könnyű de tartósabb a többinél) közkedvelt nappali ruha szövet marad. Ezek mellett a selyem muszlin, és a gyapjú muszlin is divatozik tovább. Könnyű nyári ruhákhoz a sima pamut organtint, batisztot, mullt és muszlint vettek, vagy a pamut és selyem kevertszálú, könnyű coteplait, míg télen a merinó és a kasmír osztozik a közkedveltségen. Bársonyt télen és estélyi ruhákhoz is viseltek. Fátyolszövetek közül a különféle kreppek, gézek, tüllök, stb. és a blond csipkeszövet (nagyon finoman készített, selyem szálból hurkolt csipke fajta) dívott. A moiré, azaz vizezett vagy márványozott felületű selymek is közkedveltek tudtak maradni, főként a díszruhákhoz.
-Színek: a korábbi évekhez hasonlóan a rózsaszín az uralkodó divatszín, ezután a kék, zöld és a barna jön, ill. ezeknek minden árnyalatai. Fehért nyáron önmagában már csak elvétve, és akkor is az ifjúság visel, míg estélyi és báli ruhának közkedvelt. Divatos árnyalatok egyszerűbb nappali ruhákhoz a különféle por színek, szürke, drapp. Esti ruhákhoz a dísz-fekete lesz az év különc színe (azért dísz-fekete, mert fényes selymekből készült ruhákként viselik, és nem matt fényű gyászruhának). Ezek mögött sorban jönnek a sárga különféle árnyalatai, a narancs is, rubint, skarlát, levendula, különféle virágok és termések színei.
-Minták: a teljesen sima, egyszínű szövetek mellett, a nagy, feltűnő minták is divatosak. Ha virágcsokrokkal van a szövet, akkor a csokrok közepes vagy nagy méretűek és egymástól elszórtak. A korall cikázó sormintája is kedvelt lesz. Ezek mellett a széles egyszínű oszlopokkal megtört összefüggő virág és inda minták is tovább dívnak. A minta hullámokban lefutó is lehet, a lényeg, hogy elég közökben haladjon, hogy a nagy felületű ruhákon jól kivehetőek legyenek.
-Díszítések: ezek egyre többrétűek lesznek. A finom blond csipke fodrok szélesebb és keskenyebb minőségben tovább divatoznak. A ruha derékon és a szoknyán is csipke volánt és amellett hímzés simán elfér, bár a derék és az ujj mindig zsúfoltabb. Az egyszerűbb ruhák minimális díszítéssel bírnak, gyakran a szoknya teljesen dísztelen. A szoknyán vagy előközépen egy egyenes vonalban fut le végig egy kis díszsor, vagy /\ vonalban a derék csúcsától kezdve, vagy pedig valamilyen csipke vagy szövet fodor környezi végig alul. A derék ívesen díszített, a karcsúságot hangsúlyozva, ahogy a divatos csúcsos kivágás is alul, a legtöbb dísz a mellkasra és az ejtett vállvonalra rakódik, itt ráncos á la Sevigné (a majdnem vízszintesen fektetett ráncokat előközépen egy hosszú pánt szakítja félbe) modorban kihangsúlyozva a szép és dús kebleket, a vállakon jockeykban megterülő külön dísszel (ez egyféle kinyúló lebeny volt, ami a nagy puffos ujjakon feküdt meg), stb. Az ujjakat végig külön nem díszítették, csuklónál csinos kihímzett, csipkés kézelővel látták el. Kedvelt díszítési elem volt a szép szalagcsokor is.
-Kalapok és frizurák: A kalapok nem változtak tetemesen az előző évhez képest, talán annyiban, hogy az arcot oldalról teljesen fedő, lehajtott karima kissé keskenyebb lett. A frizura is megfelel a korábbi gyakorlatnak, kivéve, hogy a túl magasra helyezett és túlzóan dús hajcsokrok, már nem annyira divatoztak. Szépen kihímzett, dús csipke főkötőt, szalagokkal díszítve folytatólagosan viselnek.

DIVATKÉPEK

Társasági öltözék szaténból, bársony díszkalappal.

Báli ruha virág hímes gézből.

Házi ruha muszlinból, kihímzett selyem köténnyel, gyerekruha gros de Naplesből (enyhén szálirányosan futó bordázott felületű, tompa fényű, tartós selyem), szalmakalappal.

 Promenád ruha gros de Naplesből fekete csipke ékítéssel, krepp kalappal.

 Sétaruha gros de Naplesből, ugyan ebből kalap hozzá.

 Délelőtti sétaruha hímes és csipke díszes színes muszlinból, gros de Naples kalappal.

Esti öltözék gros de Naplesből fekete csipkedísszel, blond (finom selyem szállal készített csipke) csipkés fejékkel.

Társasági öltözék Poux de Soieből (egyszínű selyem szövet, kettős szálakkal szőve, keresztezett bordákat formázva), rizsszalma kalappal.


Promenád öltözék korall hímes organtinból, rizsszalma kalappal.

 Kocsi öltözék moiré (vizezett vagy márványozott felületű) gros de Naplesből, olasz szalmakalappal.


Kocsikázó ruha mintás gros de Naplesből, rizsszalma kalappal.


Promenád ruha mintás batisztból, fekete blond csipke mantillával és krepp kalappal.


Nyári kocsikázó ruha csíkos organtinból, hímes szatén kendővel és rizsszalma kalappal.


 Peignoir (reggeli felöltő, nyáron fürdőhelyen délelőtti sétaruhának is használták) hímes gyapjú muszlinból, kalap indiai kelméből rózsa dísszel.


Nyaralóhelyi sétaruha selyem muszlinból, áttört szalmakalappal.


Sétaruha hímes tüll canezouval (ujjatlan, zárt nyakú felsőderék, valamilyen áttetsző szövetből, főleg nyáron viselték ruhák kiegészítéséül) és krepp kalappal.


Sétaruha nyomtatott mintás muszlinból, hímes tüll canezouval és rizsszalma kalappal.


Reggeli sétaruha bélelt muszlin peignoirral.


Báli ruha organtinból.


Kocsikázó ruha hímes Poux de Soieből, szatén kalappal.


Nyári sétaruha fekete blond csipkés mantillával és indiai kelme kalappal.


Társasági öltözék blond mintás szaténból, szatén díszkalappal.


Estélyi ruha pekinből (selyem szövet, bársony és szatén, vagy géz váltakozó szálakkal szőve), fekete blond csipkés mantillával és krepp díszkalappal.


Sétaruha mintás bársony betétes merinó (gyapjú szövet) köpönyeggel, szatén kalappal. 


Házi ruha muszlinból, blond csipkés főkötővel.


Félruha hímes organtinból, blond csipkés főkötővel.


Kocsikázó öltözék kasmír köpönyeggel, csipkével és bársonnyal ékítve, bársony kalappal.


Társasági ruha szaténból, krepp díszkalappal.


Promenád öltözék csipkés mantillával és szatén kalappal csipke fátyollal.


Kocsikázó ruha hímes szatén köpönyeggel, bársony palatinnel, szatén kalappal.


Báli ruha kreppből.


Házi ruha tüll csipkés köténnyel és foulard (könnyű, de tartós selyem szövet, a szálak csavartan szőttek egymásba) fejdísszel.


Kocsikázó öltözék tibeti kasmírból, csipkével ékített bársony mantillával és szatén kalappal.


Kocsikázó ruha szaténból tüll felsővel, szatén kalappal.


Witchoura gors de la Reine szövetből, prémmel díszítve, szatén kalappal. Hímes cachemirienne köpönyeg és bársony kalap.


Báli ruha hímzett gézből.


Estélyi ruha gourgouranból (selyem és mohair gyapjú kevertszálú, durvább felületű szövet), fekete blond csipke canezouval és blond csipkés főkötővel.


Nyári mulatságokhoz való öltözék selyem alapon muszlin felsőruhával, rizsszalma kalappal.


Estélyi ruha nyomtatott mintás muszlinból, blond csipke sállal.


Társasági öltözék blond csipkével ékített vagy nyomtatott mintás szaténból.


Estélyi ruha hímes szaténból, blond csipke ujjakkal.


Estélyi öltözék szatén alsón hímes tüll felsőruhával.


Nyaralóhelyi sétaruha hímes muszlinból, rizsszalma kalappal.


Sétaruha foulardból, csipkés taft vagy hímes muszlin mantillával, bélelt muszlin kalap brüsszeli csipke fátyollal.

Társasági öltözék moiré atlaszból, blond csipkével díszítve, atlasz beret géz bevonattal virág és tolldísszel.


Estélyi ruha moiré gros de Naplesből, toll díszes bársony berettel.


Társasági ruha mintás atlaszból, krepp beret fodorított marabu tollakkal és bajadér fátyollal.


Báli ruha rózsaszín kreppből blond csipke rátétekkel ékítve, fehér báli ruha könnyű fátyolszövetből.


Estélyi ruha Oriental szövetből, Sevigné derékkal (a majdnem vízszintesen fektetett mellráncokat előközépen egy hosszú pánt szakítja félbe), paradicsommadár tollas fekete bársony toqueval.


Sétaruha gros d'Orleansból (zsávoly felületű selyem szövet, egy szál fényes és egy matt szálból szőve), moiré gros de Naples kalap géz szalagdísszel.


Menyasszonyi ruha atlasz alsón blond csipke felsőruhával, Sevigné derékkal.


Társasági ruha mintás gaze-mousselineből, blond csipkés főkötővel és hímes tüll sállal kiegészítve.


Estélyi ruha Donna de Gloria szövetből, atlasszal bélelt fekete blond csipkés mellkendővel és tollas krepp berettel kiegészítve. Promenád öltözék mintás atlaszból, angol csipkés tüll chemisettel (ing), gros de Naples kalappal.

 
Sétaruha d'Italie színű gros de Naplesől, zöld gros de Naples kalap virág és szalagdísszel.


Sétaruha csíkos marcellineből (egyszerűen szőtt selyem szövet), virág és szalag díszes gros de Naples kalappal.


Sétaruha gros de Naplesből, szalaggal és virággal ékített gros de Naples kalap.


Reggeli pongyola foulardból, kihímzett tüll főkötővel.



Lovagló öltözék drap-zephyrből (kasmírszerű finom gyapjúszövet), fekete bársony kézelőkkel és gallérral, fekete selyem kravátlival (nyakkendővel) és paszományozással ékítve.


Kocsikázó ruha rózsaszín gros d'Orientből fekete blond mantillával kiegészítve, háncskalap tollal és géz szalagdísszel. Promenád öltözék mintás perkálból, géz szalagdíszes gros de Naples capote kalappal.


Délelőtti negligé (pongyola ruha) sétához crepe lissé (géz szövésű nagyon könnyű és finom selyemszövet) alsón mull (gézszerű, pamut vagy selyem fátyolszövet) felsőruhával, florentin szalmakalap virággal és géz szalagdísszel.


Promenád öltözék cotepaliból (selyem és pamut kevertszálas könnyű nyári szövet), hímes tüll chemisettel és ujjakkal, háncskalap virággal és géz szalagdísszel.


Társasági ruha Donna de Gloria gézből, blond csipke sállal, krepp kalap blond csipke szegélyű géz szalaggal és tolldísszel.


Társasági öltözék arannyal kihímzett batisztból, Gaze Iris kalap marabu tollakkal és szalagdísszel.


Estélyi ruha rózsaszín atlaszból, keskeny fekete blond csipke szegélyekkel, toque fejdísz blonddal és marabu tollakkal ékítve.


Reggeli öltözék mullból lila selyem béléssel, szalag díszes hímes tüll főkötővel.


Promenád ruha szürke gros de Naplesből, fekete szalmakalappal, rózsaszín béléssel. Bronz színű promenád ruha Amalie szaténból, hasonszínű posztó pelerinnel, fekete szalma capote kalap szalagdísszel.


Pompadour köpeny atlaszból, fekete bársony szegélyekkel, rózsaszín gros de Naples capote kalap fekete blond csipke rüssel és fekete géz szalagdísszel.


Társasági ruha sima vagy mintás foulardból, rózsaszín atlasz capote kalappal vagy fekete bársony kalappal rózsaszín aigrettekkel (tollbóbita) és virágokkal díszítve.


Sétaruha Satin Algerienből, fekete blond csipke dísszel, moiré capote kalap szalagdísszel.


Esti köpönyeg zöld grosgrainből (pamut és selyem kevertszálú szövet, erőteljesen szálirányos bordázott felülettel) vagy szürkés lila gros de Toursból (taftszerű szövet, szálirányosan enyhe bordázott felülettel), fekete bársony mantillával, atlasz kalap virággal és szalaggal ékítve.


Estélyi ruha mintás atlaszból, fekete bársony mantilla blond csipkével ékítve, zöld bársony kalap.


Társasági öltözék mintás szaténból, fekete bársony gallérral, rózsaszín atlasz beret tolldísszel.


Estélyi öltözék narancs színű atlasz alsóruhán fekete hímes géz felsőruhával, fekete bársony nyakkendő és öv.


Estélyi köpönyeg rózsaszín moiréból, fekete blond csipkével díszítve, fehér atlasz kalap virággal ékítve.

Nyári öltözék mintás cotepaliból, hímzett tüll chemisettel és keskeny valenciennes csipkével szegélyezve, gros de Naples kalap ráncolt kreppel bevonva és géz szalagdísszel.


Nyári sétaruha rózsaszín muszlinból, csipke fodrokkal beszegett zsebekkel és szegélyekkel, a nyakon á la vieille Marquise pántdísz, kihímzett tüll főkötő.


Nyári mulatságokba való öltözék mullból, tolldíszes berettel. Sétaruha mintás coteplaiból, hímes tüll mantillával, krepp kalap virágokkal és géz szalagdísszel.



Promenád öltözék mullból, sárga moiré szalagokkal ékítve, tafttal bélelt tüll kalap géz szalagdísszel.
Nyaralóhelyi öltözék mullból, hímes mull mantillával, rózsaszín krepp kalap fekete blond csipkével ékítve, virággal és géz szalaggal díszítve.


Társasági öltözék coteplaiból, hímes tüll chemisettel kiegészítve, fekete tüll fejdísz rózsákkal és szalagdísszel.


Nyaralóhelyi öltözék kihímzett linonból (lenbatiszt), krepp kalap virággal és szalagdísszel.


Promenád öltözék mintás foulardból, krepp kalap virággal és szalagdísszel.


Délelőtti sétaruha kihímzett batisztból, gros de Naples kalap géz szalagdísszel. Nyaralóhelyi öltözék mintás coteplaiból sál gallérral, háncskalap virággal és szalagdísszel.


Sétaruha fekete gros de Naples aljjal, fekete blond csipke blúzzal kék bélésre dolgozva, ráncozott gros de Naples kalap.


Promenád ruha gros de Naplesből, gros de Naples capote kalap géz szalagdísszel. Sétaruha színjátszó gros de Naplesből, kihímzett tüll főkötő szalagdísszel.

Divattudósítás részletek a The Lady's Pocket Magazine-ből

Januári számából:
  "A sálak mindenek felett a legkedveltebb burkonyok a promenád ruhához, de ahogy megfigyeltük sokkal általánosabban vannak alkalmazva a fiatal hölgyek által, mint a bizonyos korúaknál; mikor az utóbbiak viselik ezeket, akkor általában az indiai hasonmást használják, vagy pedig a nagy méretű tibeti fajtákat és igen széles, gazdag bordűrrel. A francia kasmír elnevezésűeket a fiatal hölgyek részesítik előnyben; csíkos mintázatúak, igen élénk színekből. Az, hogy francia kasmírnak van hívva elég bizonyíték arra, hogy bebizonyítsa mennyire is elfogultak vagyunk minden külföldi holmi iránt: tökéletesen egyenlőek, ha nem kiválóbbak a francia sálaknál, de itt készülnek: oly tény, amit a bolttulajdonosok nem vallhatnak be, mert ártana az eladásaikra nézve. [...]
  A mantillák még mindig uralkodnak a kocsi ruhához, és néhány witchourát is bemutattak. Ez egy felélesztett divat, és úgy hisszük, hogy eredetileg orosz volt. A witchoura egy igen bő köpeny, nagyon mély gallérral készítve, és körgallérral, és hosszú, tág ujjakkal. A köpeny és az ujjak szőrmével béleltek, és mikor ez egy nagyon drága fajtájú, akkor a gallért és körgallért is ebből alkotják; de ha nem, akkor bársony vagy a köpeny szövete van hozzájuk alkalmazva. [...]
  Az estélyi ruha pillanatnyilag nem mutat fel semmi újat az alakjában; de jó pár változatosság létezik. Görög derekak*, az en coerok*,  és a simák egy lehulló blond csipke* fodorral, mind divatosak. A többség felül szögletes kivágású, de feltűnt néhány amik kissé felemelkedtek a kebleknél, középen leereszkedve. Mind mélyen kivágott - mondhatni túl mélyen - ritkán esik meg, hogy a chemisette* föléjük emelkedik. A táncoló ruhák az egyetlenek, amiknek a szegélye körbe van díszítve: vagy színes selyemmel vannak kihímezve, vagy pedig kifodrozott géz szalag dudorokkal ékítve. Ha a derék en coeur, akkor a díszítés ami szívet alkotja összhangzóan van könnyedén kihímezve: ha pedig sima, vagy a görögös idomú, akkor egy géz szalaghenger, ugyan olyan színű, mint az alj díszítése, megy körbe a keblek felső részénél. A rövid ujjak majdnem egyetemlegesen alkalmazottak az estélyi ruhákhoz. Ha a derék a szív alakú, akkor a díszítés felsőujjakat képez: a görögös fajtájúak majdnem mind mantillával vannak díszítve körbe hátul és a vállakon. Géz szalagcsokrokat alkalmaznak néhány ujj ékítésére, de nem annyira, mint nemrégiben voltak. [...]
  A legkedveltebb színek a pírszín, a barna különböző árnyalatai, tengerzöld, almazöld, sötétsárga, rózsaszín és a dália. Az utolsó kettő és az almazöld a kedvenc színek az estélyi ruhákhoz."

*Görög derék: a redőzet majdnem függőlegesen, kissé dőlten fut lefelé a derék előrészén, lazán elállva a béléstől.
*En coeur derék: a kivágás ívelt V-re emlékeztet, szív alakú.
*Blond csipke: tüll alapon selyemmel hímzett igen finom, könnyű csipke.
*Chemisette: alsó ing.

Februári számából:
  "A selyem és szatén mantillák szőrmével díszítve, a legkedveltebbek jelenleg a promenádhoz. Sok mantillát szőrmével is bélelnek, de jóval gyakrabban alkalmazzák ezeket soiréekhez*, mint a promenádokon; tulajdonképpen túl drágák ahhoz, hogy általános divattá váljanak, mert a prémnek egy igen értékes fajtájúnak kell lennie, mint a csincsilla, coboly, vagy martre de Kolinsky*. Ez az utóbbi rendkívül gyönyörű: az a fajta barna árnyalatú ami az őzszínt szegélyezi, rövid és szerfelett puha: annyira divatos, mint a coboly, habár nem annyira magas árú. Egész őrület van a szőrmékért a promenád ruhánál; a karmantyú, boa és a körgallér díszítése mellett, mi mindnek összhangoznia kell, nem szokatlan látvány a fél yardnyi mély szegély a ruha szoknyáján; és a félcsizmák és a kesztyűk is szőrmével díszítettek; és mindezt oly időben amit aligha nevezhetünk hidegnek. [...]
  A fekete ruhát kezdik igencsak keresni az estélyi összejövetelekhez; szaténból vagy moiré selyemből vannak, és, nem úgy mint az eleddig kedvelt dísz-feketéhez, nincs szín hozzájuk vegyítve a díszítésben. A legelegánsabbak azok, amelyeknek a dereka görög modorban van redőzve a kebleken, és egy mantilla fajtájú fekete blond csipke díszítés övezi hátul és a vállakon. Láttunk néhányat amin mantilla helyett a csipke á la Medicis volt elrendezve, vagyis, körben fölállva a keblektől hátrafelé; egy rendkívül előnyös divat a kifogástalan szépségeknek.Meg kell még említenünk, hogy egy színes kalap vagy turbán, vagy pedig színes virág bukéta van a hajban, mindig ilyet viselnek ezzel a fajtájú ruhával.
  Néhány mintás chalyt* és gyapjú muszlint mutattak be nemrég az estélyi ruhákhoz, de nem tűnnek nagyon keresettnek. A szaténok és a mintás selymek jóval divatosabbak; valójában, kivéve a báli ruhákhoz vagy a nagyon fiatal hölgyeknek, ezek a legkedveltebb szövetek.
  Az ünnepélyes bálokhoz való ruhák ezen a télen rendkívül gazdag fajtájúak. Géz kihímezve körbe a szegélynél arany vagy ezüst levelű könnyed koszorúval, vagy pedig színes selyemből virág oszlopokkal, elvegyítve arannyal vagy ezüsttel, igencsak kedveltek ezek. A derék mélyen kivágott, felül sima, de a derék hátuljánál telt alul, és vagy keresztezett, vagy vízszintes redőzettel a kebelnél, amit meg kell jegyeznünk, hogy általánosságban túlzottan mutogatott. Néhány alkalommal egy blond csipke alsóderék, úgy hívják guimpe*, emelkedik kissé a ruha eleje fölé, de ez nem általános divat. Az ujjak az egyszerű dudoros alakúak, nagyon rövid és telt. A hajat hátul magas csokrokba rendezik, és vagy hullámokban vagy pántokban a halántékon. Egy virág bukétával kell ékíteni, ami mélyen hátra van helyezve. Egy ragyogó pánt van általában alacsonyan elvezetve a homlokon, vagy pedig egy gyémántos vagy gyöngyös fésű tetézi meg a csokrot.
  A sima gyapjú géz vagy krepp van általánosan alkalmazva a társasági bálokhoz. Ezeknek a ruháknak az egyetlen ékességük egy ceinture*, egyféle derekat alkotva fekete vagy színes bársonyból: középen a kebleknél csúcsot képez, és egy másikat hátul. Amikor a ruha fehér, akkor a ceinturenek valamely gazdag, telt színből kell lennie, a feketéket csak a színes ruhákhoz viselik. Egy virág bukéta ékíti a hajat, de nincs ékszer hozzá vegyítve.
  A divatos színek a kukorica (az indiai kukorica színe), cseresznye, skarlát, narancs, levendula, rózsaszín és fakó kék. Az utolsó kettő csak a fiatal hölgyeknek."

*Soirée: vacsora.
*Martre de Kolinsky: Kolinsky coboly.
*Chaly: finom szövésű, igen puha és könnyű gyapjúszövet.
*Guimpe: mellkendő.
*Ceinture: deréköv.

Márciusi számából:
  "[...] Úgy tűnik, hogy a pompa a megkülönböztető jelleg az estélyi ruháknál. Néhány új szövetet mutattak be a nagyon gazdag, de nehéz fajtájúakból; valójában, hogy az Ír modorban beszéljünk, ebben a tekintetben a divat úgy látszik visszafelé fejlődik, a szoknyák mérhetetlen bőségétől, a derék hosszáig és csúcsáig, amiben jó pár derék befejeződik elöl, erősen emlékeztetve minket Mária királynő által bevezetett divatra, III. Vilmos feleségéére; de ez a formális és nehéz modorú öltözék enyhítve van kecses jellegű kiegészítők által, amikről mindjárt beszélni fogunk. [...]
  A kísérők, sőt még a nem táncoló fiatal hölgyek is bársony és szatén ruhában jelennek meg a bálokon. Az utóbbiak azokkal a nagy mintákkal virágosak, amik úgy hetven éve voltak divatosak; valójában a ruha készítése, és úgyszintén a szövetek is, erősen hasonlítanak annak a korszakéra. Ezek a szövetek szintén a legkedveltebbek a hangversenyekhez, és nagy esti összejövetelekhez is, amikhez a csúcsos derekakat nem használják oly általánosan; a keresztezett redőzetűek, vagy az á la Grecque jóval kedveltebbek. A legdivatosabb alakú ujj az az, amelyik félúton a könyöktől lefelé megereszkedik a csuklóig, mérhetetlenül teltre készítik és blond csipkével fedik be, ami alá hull nagyon is az ódivatú fodrok modorában; egy pánt és szalagcsokor hosszú lebegő végekkel szorítja le a karhoz. [...]
  A legdivatosabb színek ugyan azok, mint múlt hónapban, a rubint és zöld hozzáadásával. Pár új és nagyon csinos árnyalat mindkét színből épp most jelent meg."

Áprilisi számából:
  "A merinó* ruhákat elkezdték félre tenni a séta kosztümöknél, az a néhány amit még mindig hordanak csupán egy boa kiegészítéssel és semmi mással. Selyem és kasmír mantillák folyvást divatosak, és valószínűleg a hónap végéig lesznek is. A Gros de Naples* pelissék*, összhangzó szatén csuklyás kalapkákkal, az utóbbi egy-két hétben jó néhány előkelő nő által alkalmazott séta ruhának. Pár pelissének kihajtóka gallérja van, és egy sor levélzet végig elöl mindkét oldalon, mindkettő általánosan szaténból; a levélzetet ferde irányban van felhelyezve úgy, hogy a csúcsok találkozzanak. Az ezekkel a ruhákkal viselt csuklyásoknak kis kerek karimájuk van, és mérsékelten magas tetőjük: a karima, ami szorosan behajlított, és igencsak hosszú a füleknél, az oldalain díszítetlen, de csak blond csipke mentonniéresel*, mi majdnem az áll alatt találkozik. Egy csokor puffos szalag összhangzóan van elhelyezve közel a tetőhöz, ékítve a koronát, és a pánt, ami körülfogja az alját, hátul egy kicsi csokorral kötődik meg. Megfigyeltük, két-három esetben egy rövid strucctoll bukétát, helyettesítve a tető csokrát, de a szalag ajánlatosabb, és bizonyosan jóval megfelelőbb is a séta ruhához.
A pelissék várhatóan nagyon divatosak lesznek kocsi ruhaként. [...]
  Úgy hallottuk, jó forrásból, hogy a következő hónapban egészen új kocsikázó kalapokat és csuklyásokat fognak bemutatni. Jelenleg kevés észrevételezhetőt tehetünk mindkettőnél. Most a bársonyok vannak általánosan alkalmazva, egy szál strucctollal díszítettek összhangzóan. Láttunk néhány újfélét is a díszszalmából, a borsózöld és a fehér elegyéből. Ezeknek a csuklyásoknak az alakjukban nincs valódi újdonság, de kissé nagyobbak, mint azok, amiket a télen hordtak. Összhangzó géz szalagokkal vannak díszítve, és egy ibolya vagy bengáli rózsa bukétával. [...]
  A báli fejdíszek mindig hajból vannak, virágokkal ékítve, vagy marabu koszorúkkal elvegyítve színes drágakő ágacskákkal; mi sem lehet csinosabb azoknál a koszorúknál, kiváltképp mikor a toll és a drágakő erősen kontrasztosak, mint smaragd vagy rubint ágak fehér marabukkal. Ha virágokat használnak, akkor általánosan bukétába vannak rendezve, néha kettőt is alkalmaznak, de általában csak egy igen nagy méretűt az egyik oldalra elhelyezve.
  A színek amik várhatóan a legkeresettebbek lesznek a zöld különböző árnyalatai, rózsaszín, porszín, és a kék."

*Merinó: finom téli gyapjúszövet.
*Gros de Naples: tartós, erős selyem szövet enyhén szálirányosan bordázott felülettel, tompa fényű.
*Pelissé: Nyaktól a szoknya aljáig zárt, hosszú ujjú felsőruha, a szoknya része láthatatlan kapcsolattal, vagy szalagcsokrokkal, vagy csatos pántok, stb. által szorosan összefogott, az alatta lévő ruhából így semmi se látszik ki.
*Mentonniéres: dúsan kifodrozott csipke megkötő, a karima belső oldalából vezetve le, körülbelül a fülek magasságától kezdődően övezi az orcát, áll alatt kis szalaggal megkötve.


Májusi számából:
  "[...] Ha a ruha egész öltözékként készül, akkor általában egy hímzett cambric vagy muszlin canezouval* viselik. [...] Úgyszintén látni pelerin* modorban készülteket, hátul kikerekítve, és olyan végekkel, amik szívet alkotnak a kebleknél. [...]
  Sok tavaszi pelissé világos színű taftból összeállítva már megjelent kocsikázó ruhaként, és feltételezhetően divatosak lesznek a nyáron. Már jó pár éve hordják a taftot nyári ruhaként; kivételes könnyűsége nyújtja nagyon is helyénvaló selyemmé nyári viseléshez, és megfigyeltük, hogy az újabbak  igen gazdag fajtájúak anélkül, hogy nehezek lennének. [...]
  Láttunk pár új szövetet reggeli ruhákhoz az igen új és csinos fajtából; cambricok fehér vagy porszín alappal, cikk-cakk csíkos virágokkal nyomtatva. Ezek a ruhák bő testtel készülnek, és nagy szögletes gallérral, ami pelerin módjára ráomlik a vállakra, kilátszatva egy hímzett muszlin chemisettet, toroknál bodorral ékítve ugyan abból a szövetből, csipke mintával kihímezve a szélénél. Az ujjak egészen Imbecille* alakúak, teltek majdnem a csuklóig, ahol is egy széles csuklópánttal leszorítottak. [...]
  A múlt hónapban említett színek kedveltek, a dália és a citromsárga hozzáadásával."

*Canezou: ujjatlan, zárt nyakú, lenge szövetű felsőderék, általában nyáron viselték ruhák kiegészítésére.
*Pelerin: széles körgallér.
*Imbecille ujj: válltól egészen a csuklóig teljesen bő ujjféle, szoros pánttal a csuklóhoz szorítva.

Júniusi számából:
  "A mi promenádjaink telnek meg utoljára nyári öltözékes hölgyekkel. Ezen újdonságok közül a legelegánsabbak a vékony jaconet muszlin pelissék színes tafttal bélelve, és körös körül toll öltésekkel kihímezve. Néhányuk egészen magasan zártan készül, egy nagy leomló szögletes gallérral; másoknak a dereka sál alakú, csak részben magasak, és igen nyitottak a kebleknél. Az ujjak, amik folytatólagosan a kar alsó részénél testhez állóan készülnek, és felül nagyon bőek, sokszor vannak befejezve egy kis hímzett kézelővel. [...]
  A chaly úgy tűnik ezen a nyáron is éppen annyira kedvelt lesz a félruhákhoz, mint tavaly volt. A nyomtatott muszlinok is kezdenek igen kedveltté válni, de fehéreket nem látni annyit, mint a hónap elején. Ezek a ruhák mindig á la Vierge* készülnek, a derék hátul fűződik, és vízszintesen redőzve a kebleknél. Hosszú ujjak, néha mandzsetta fajtájú díszítéssel befejezve, kissé túlhaladva a kézfejen.
  A legdivatosabb formájú ruha a társas vacsorákhoz vagy estélyekhez egy öltözék selyem muszlinból vagy kasmír szövetből, fél-mély derékkal Sevigné* modorban redőzve a mellkas felső részénél, és kissé csúcsos elöl és hátul. Kettős sonkaujj alakú rövid ujjak, az alsó része túlhullva a könyökön. [...] Egy kis fekete blond csipke sál, a végei csak a derékvonalig nyúlnak le, van megkötve fesztelenül a nyakon. Fekete selyem ujjatlan kesztyűk, a tetejénél díszítetlen, keskeny redőzött színes szalaggal fejezi be a ruhát.
  A Gros de Tours* ruhák fekete csipkével díszítve szintén kedveltek, kiváltképpen egy bizonyos korú hölgyeknél, és még a fiatalos és csinos matrónák is ilyenben jelennek meg. A fekete blond csipke főkötőket igen sokszor használják ezekhez a ruhákhoz. [...]
  A divatos színek ugyan azok, mint múlt hónapban, a barna két árnyalatának a hozzáadásával, az egyik a legfakóbb fajta, a másik kissé sötétebb, és egy új divatszín a lila és a rózsaszín között."

*Á la Vierge: fél-mélyen vagy mélyen szögletesen kivágott derék, felül keskenyen ráncolva huzalszalag nélkül, amik a derékvonalig ereszkednek alá, ott sűrűn csoportosulva.
*Sevigné: a kebleken majdnem vízszintes redőzet fut körbe, előközépen egy keskeny, hosszú pánttal félbeszakítva, ami leér a derék aljáig.
*Gros de Tours: taftszerű selyemszövet, enyhe szálirányos bordás felülettel.

Júliusi számából:
  "[...] Az új csuklyás kalapkák között a legcsinosabbak a kreppek vagy selyem tüllök, behúzott karimával és tetővel: az előbbit vízszintesen húzzák össze, az utóbbit hosszanti irányban. A karima kerek, mérsékelt méretű, és rövidek a füleknél. A tető egész magas, és általánosan sisak alakú. A díszítés a kalapkával összhangzó színű géz szalagból áll, és egy ág virágból, vagy egy szál strucctollból: az előző látszik jobban kedveltnek; vagy összhangzanak színben , vagy pedig fehérrel keverve. Ha tollat alkalmaznak, akkor az általánosan fehér. Szintén azt tapasztaljuk, hogy sok hölgy az igen magas rangúak közül, kivarrt Leghorn-szalma csuklyásokban és kalapokban jelennek meg, de mindig a legfinomabb fajtájúból, és természetesen, igencsak magas árúból; ezek általában rózsaszín vagy fehér géz szalagokkal vannak díszítve, és összhangzó virágokkal. Egy teljesen kinyílt rózsa egy darab bimbóval nagyon divatos; úgyszintén egy bukéta fehér és rózsaszín jácintokból, vagy labdarózsákból. Ezen utóbbi virágok általában egy vékony drótra vannak téve, úgy hogy a viselő legkisebb moccanata is megmozgatja őket; a hatás kecses, és igen egyedülálló. A rizsszalma kalapok és csuklyások mit sem vesztettek a vonzerejükből: egy új alakot mutattak be az utóbbiak közül; a karima erősen emlékeztet a bibire*, de a tető megtört kúp idomú, és nem annyira hátulra helyezett, mint a bibiken szokott lenni. A csuklyásokat általánosan kék vagy rózsaszín kreppel bélelik; a karima alatt is díszítettek, az arc mellett, összhangzóan egy hajtogatott géz szalagpánttal, ami egy kissé ráhull a hajra: egy bukéta kis virágokból, például margarétákból, nefelejcsekből, vagy kőrontófűből van elhelyezve a tető egyik oldalán ferdén egy szalagpántban. [...]
  A krepp díszkalapok egy bizonyos mértékben kiszorították a bereteket az estélyi ruháknál, habár az utóbbiak még mindig divatosak. A kalapok alakja nem változott; nagyon hátul helyezik fel a fejre, és általánosan virágokkal díszítettek; pár, de valóban csak pár, van esprittel* ékítve. A legkedveltebb virágok a bengáli rózsák és a margaréták. Ezen virágokból készült koszorúk, rózsaszín és fehér feketével vegyítve, a legdivatosabbak a díszkalapokhoz: ezeknek a koszorúknak még ennél is elegánsabb hatásik van, mikor blond csipkével vegyítik el.
  Divatos színek a rózsaszín és a zöld különféle árnyalatai, kanárisárga, szürkés lila, fakó porszín és a kék."

*Bibi kalap: kisded kalap; a csuklyás vagy capote kalap változata, a karima a füleknél sarkosan áll el és körívben fedi körbe a fejet, a karima szélessége egyenletesebb és mérsékeltebb az előző kettőnél.
*Esprit: tollforgó dísz, vékony szálú, rövid, de telten álló tollakból.

Augusztusi számából:
  "[...] Egyszerűség a nap parancsa; de elegáns, sőt kokettes egyszerűség ez. A sétaruha általában a bő pelissé fajtájú, vagy fehérítetlen cambricból, színes tafttal bélelve, vagy pedig fehér jaconet muszlinból megalkotva; mindegyik esetben egy fehér alsóruha felett viselik. A pelissé tág derékkal készül, és a derékvonaltól lefelé nyitottan hordják. A fehérítetlen cambricokon a bélés körülbelül egy ujjnyival fel van vezetve kívül, mind az alj körül és a középeken is; vagy rombuszokba vagy csúcsokba van kimetszve. Néhány ilyen ruhának nincs pelerinje, hanem egy nagy szögletes gallérja, ami a ruhával összhangzóan van díszítve; másokon mérsékelt méretű pelerin van, és kerek alakú. Ha a pelissé jaconet muszlinból van, akkor egy három soros omló pelerin elengedhetetlen, és szegélyezve van, ahogy a szoknyának az eleje is egy könnyed hímzéssel elkülönülő bukétákkal fehér pamutból. A sálakat gyakran alkalmazzák ezekhez az utóbbi ruhákhoz: a legújabbak fekete zsávoly selyemből vannak, sűrű, de puha és nagyon pompás fajtából, gazdag arabeszk bordűrrel, vagy narancs vagy rózsaszínből, és mély fekete selyem rojttal. A kendőket a fehérítetlen cambric pelissékhez használják; a legkeresettebbek valódi fekete csipkéből vannak, igen rövidek, és hanyagul megkötve a nyakon. Valójában sok ilyen kendő a hatvan vagy hetven évvel ezelőtt viselt lebeny az udvari öltözékhez, amiket most hatalmas büszkeséggel vesznek elő az unokák, és a dédunokák előző tulajdonosaiktól. [...]"

Szeptemberi számából:
  "Soha nem volt még oly nagy őrület a színekkel kevert fekete iránt az öltözék minden részében, mint jelenleg; minden egyes nap új mintákat produkál a jaconet és cambric muszlinon, mousselinen, kasmíron, és még a selyem muszlinon is fekete alapon a legkülönfélébb színű mintákkal; néhányuk nagy, mások kicsik, de a többség mutatós. Ezen szövetek közül az első kettő rendszerint a délelőtti promenádhoz használt; vagy pelissének vagy öltözéknek készítve, de mindegyik esetben kettős vagy hármas pelerinnel, ami gyakorta fekete csipkével szegélyezett. A nyakkendő is fekete csipkéből van, és a csuklyás kalap igen gyakran élénk színű gros de Naplesből, fekete csipkével befedve. Páratlan, hogy habár ez a szeszély átcsapott a közönségesbe, mégis folyvást használják a divatos emberek is, nagy többsége az elegánsainknak így öltözik.
  Ugyan ez a szeszély jelenik meg a félruháknál, de nem ily nagy kiterjedésben; néhány, de nem sok, az új gros de Naplesből zöld, rózsaszín vagy lila alapú, könnyed fekete mintázattal. Ezeket a ruhákat alkalmazzák ebédhez és esti promenádhoz, elsősorban díszruha fajtájúak; jó néhányon a derék mérsékelten mélyen kivágott, elöl és hátul vízszintesen redőzve, és az Amadis* alakú hosszú ujjakkal.    Egy igen új fajtájú fekete csipke pelerint alkalmaznak ezekhez a ruhákhoz; úgy készítik, hogy pontosan illeszkedjen a mellkashoz, és kissé a ruha alá nyúljon, de a díszítés, ami nagyon gazdag fekete csipkéből áll, közvetlenül a test redőjére van felhelyezve; sima és igen lapos hátul és a kebleknél, de igen széles és telt a vállakon, kagylóhéj idomot alkotva. Mikor ezeket a ruhákat az esti promenádhoz használják, akkor általában egy kasmír kendőt csavarnak boa modorban a kebel köré. [...]
  Divatos színek a lila, rózsaszín, kanárisárga, ékrü, cseresznye, és aile de mouche*."

*Amadis ujj: a válltól és felkaron bőven elálló buggyos ujjrészű, a könyök feletti résztől a csuklóig feszesen álló ujjfajta.
*Aile de mouche: kőrisbogár zöld.

Októberi számából:
  "Az átmeneti idény ruháit most már általánosan alkalmazzák a promenádokon, a pelissé fajtájúak a legkedveltebbek; vagy Gros de Naplesből, vagy pedig foulardból* alkotják meg őket, és mindig nagy pelerinekkel készítik, amik majdnem elfedik a testet. A pelerinek különféle alakúak, néhány szögletes, mások szív alakúak, de mind nagy méretűek, és általánosan két menetűek. Az ujjak mindig az Amadis vagy gigot* fajtájúak. Ezek a ruhák jóval ékesebbek: néhány hengerekkel van díszítve, különféle alakzatokban elrendezve a szoknya elején végig, mások pántokkal a pelissé szövetéből, törött kúp alakban elrendezve, és az egyik oldalon ívelten; mindegyik esetben a pelerin összhangzóan van díszítve. Szintén sok olyan van, amin az előrész szalagcsokrokkal van ékítve. Egy kasmír kendő, vagy kravátli, fekete csipkével befedve és díszítve van általánosan alkalmazva egy ilyesféle ruhához. A fehér ruhákat még mindig hordják részben gazdag fekete selyem mantillákkal, fekete blond csipkével díszítve, vagy francia kasmír sálakkal; az utóbbi a legjobban keresett, és nem emlékszünk, hogy valaha is ennyire változékonyak és gyönyörű mintájúak lettek volna. Négyszögletesek, nagy méretűek, mindnek igen sötét alapja van. Néhány a legújabbak közül nagy rombuszokkal nyomtatott, amiket három különböző színű csík alkot; a rombuszok közepében egy szál virág van. [...]
  A divatos színek ugyan azok, mint előző hónapban, a tengerzöld és smaragdzöld hozzáadásával."

*Foulard: könnyű de erős selyemszövet, a szálait megcsavarják szövés közben, ezzel tartóssá téve.
*Gigot ujj: sonkaujj. 

Novemberi számából:
  "A kényelem látszik a nap parancsának lenni a promenád öltözékeknél, amikhez különböző fajtájú szőrszövetek már meg is jelentek; sorban az első a gazdag színű és igen finom minőségű sima merinók, aztán a díszes merinók, amik ebben az évben igen számosak. Néhányuk chaly mintázattal nyomtatottak, mások mintásak; az előbbiek a legjobban keresettek a promenádhoz. Egész öltözékként készülnek. Kevés újdonság figyelhető meg még ezen ruhák alakján, még ha némi változás történt is, inkább újraélesztett, mint új divatok; ekképpen megfigyeltünk pár derekat elöl és hátul is csúcsosan, de nagyon enyhe fokban, és jó pár sál alakú pelerin cakkos formájú rovátkolással a vállakon.
  Mégis a merinó öltözékek, jelenleg, nem oly általánosan használtak a promenádhoz, mint a selyem és szatén pelissék, sötét színűek, úgy mint mirtusz zöld, brun-hanneton* és acélszürke a legkeresettebbek a sima sétaruhákhoz, de a fekete alapúak, narancs mintázattal vagy mutatós ábrákkal nyomtatottak vannak felvéve pár legdisztingváltabb elegánsunk által. [...]
  A legújabb estélyi ruhák fekete blond gézből vannak; azért hívják így, mert tökéletes hasonmását nyújtja a blond csipke alapjának; igen élénk színekkel kihímzett, vagy különálló bukétákkal, oszlopokkal, vagy koszorúkkal, és fekete szatén alsóruha felett viselik; gyönyörű hatású, mivel a hímzést igen domborúan kiemelik, így úgy tűnik, mintha valódi virágokat tűztek volna a blond csipkére. Ezeknek a ruháknak a derekai mélyen kivágottak, de csak mérsékelten, és oly redőzettel készülnek ami a kebel közepénél kereszteződik, és egy X-et képez. Az ujjak rövidek és a szokásos különösen nagy méretűek. [...]
  Divatos színek a mirtusz zöld, brun-hanneton, narancs, sötétkék, bordó, rózsaszín és a kanárisárga."

*Brun-hanneton: cserebogár barna. 

Decemberi számából:
  "A mantillák ebben az évben korábban jelentek meg a sétaruhákhoz, mint ahogy szoktak, és úgy gondoljuk, hogy ezek, a szokásosnál is illőbbek, mivel fekete vagy sötét gazdag selymekből, vagy igen finom merinóból alkotják meg őket. Az utóbbi a legtöbb esetben sima bársony pánttal díszített, ami az egész mantillát szegélyezi, úgy szintén a pelerint is; van egy kis bársony gallérja is. Az előbbiek közül is pár ugyanúgy van díszítve bársonnyal. Az egyetlen látható változás a séta mantilláknál, hogy jóval bővebbek, mint a múlt éviek. Szintén megfigyeltük, hogy a hajtókás köpenyesek jóval számosabbak. [...]
  A mantillák egyetemlegesen viseltek a kocsi ruhához: néhány fekete vagy sötét színű szaténból van rózsaszín, cseresznye, vagy kék Gros de Naples béléssel; nagy hajtókás köpenyük van összhangzó bársonyból, és valódi fekete csipkével díszítettek. Szintén van sok gazdag selyemből készítve ugyan ebben a modorban, de a kasmír mantillák, vagy a nyomtatott vagy hímzett gros de Naplesek jóval keresettebbek. Jó pár a Mameluke* ujjakkal készül, és sima bársony pelerinnel a mintázat egyik színéből, vagy a mantilla hímzésével. Meg kell jegyeznünk, hogy az alapjuk általában sötét és a mintázat a legmutatósabb. Néhány ilyen mantilla, a színházba szánva, övvel készül ami összeszorítja deréknál, ezzel egyféle pelissé megjelenést adva nekik, és hattyúprémmel díszítettek; a hatásuk szerfelett gyönyörű. [...]
  A pelissé öltözékeket nemcsak a reggeli de az ebéd ruhákhoz is alkalmazzák. [...] Azok, amiket ebéd ruhának készítenek nem mennek fel egészen a nyakig, és a pelerinjük általában hajtóka fajtájú. Az ujjak felül elkezdtek kissé csökkenni; folytatólagosan a könyöktől a csuklóig feszesen készülnek, és gyakorta ékítettek alul egy kis díszes kézelővel, vagy hasonló díszítéssel, mint ami a ruha elejét is ékíti, de nagyon kicsiben. [...] Szatént, Poux de Soiet*, és gros des Indest* alkalmaznak a reggeli és ebéd ruhákhoz. Ezen szövetek közül az első kettő szintúgy divatos estélyi ruhához a matrónakorú szépségeknél; a fiatalosak általánosan könnyű szövetű öltözéket viselnek, mint a chamberi gézt*, vagy a gaze á la Sultanet, vagy pedig kreppet szatén felett. [...]
  Divatos színek ugyan azok amiket múlt hónapban említettünk, a levendula virág hozzáadásával."

*Mameluke ujj: válltól csuklóig bő ujj fajta.
*Poux de Soie: egyszínű selyem szövet, kettős szálakkal szőve, keresztezett bordákat formázva.
*Gros des Indes: az erőteljesebb bordás felület átlósan fut, tompa fényű selyem.
*Chambery géz: selyem és kecskeszőr kevertszálú gézszövet.

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések