|
Székesfővárosi kalauzok omnibusszal
az 1896-os esztendőben |
A történet valahol ott kezdődik, amikor a városi közlekedésben felfedezték, hogy ha sínen megy valami, és bizony ló vontatja, akkor valahogy egyszerűbb betartani egy közlekedési irányt. Na meg persze a XIX. századiak sínmániások is voltak. Még az étkezőasztalra sínen a szalonba beszállított ebédet, friss halat is elképzelték. Ők találták fel a sínen járó lépcsőközlekedőt, amelynek manapság nagy hasznát veszik, azok, akik nem tudnak lépcsőzni. Persze akkor ők még a kényelmességet tekintették fő elvnek, na meg persze a sínimádatot. Az omnibusz esetében minden sínen van. Igen pontosan: egy ló vontatta buszról van szó, mely a belülről a legelső faszerkezetű villamosokra emlékeztet. Emeletes, tehát vehetjük úgy is, hogy imádni valóan duble decker.
Az 1830-as években persze kísérleteztek gőz hajtotta omnibuszokkal, amelyek már szinte így kis nyomtávú gőzvonatoknak is tekinthetőek, de aztán valami miatt, talán mert túl gőzössé tette a városok levegőjét, és már eléggé gőzös volt minden a gyárkéményektől és a vonatoktól, valamint a kísérleti gőzkocsiktól (csak találgatok, utóbbi szintén nem terjedt el); a gőzomnibusz kiszorult a belvárosi közlekedésből, a gőzhajtás inkább a vasúti, majd a hajóközlekedésben vált elterjedté.
Magyarországon az első menetrend szerint járó omnibusz már igen korán: 1832-ben elindult Budán: a Lánchíd és Zugliget között, Pesten szintén ugyanebben az esztendőben egy leleményes kávéháztulaj, Kratochwill János úgy döntött, az ő vendéglőjéig bizony szintén omnibusz viszi majd az utasokat. Előnyének és hátrányának egyaránt tekinthető, hogy konkrét megállói nem voltak, így ha valaki le- vagy fel- akart szállni valahol, az omnibusz ott megállt.
Mi június elsején nem ezen omnibuszok indulásának évfordulóját ünnepeltük, hanem az 1866-ban Angyalföldről indított járatét. Jelen esetben egy rövid útvonalon járt a "lóvillamosunk", de nekünk éppen ez is elég volt arra a jeles alkalomra, hogy lehetőleg korhű ruhában vegyük be egy ad hoc akcióként június elsején az említett tömegközlekedési járművet.
|
Minden tiszteletünk Monica pacié, aki két ló erejét képviselte Angyalföldön |
Az Angyalföldi pályaudvar jelenleg kiesik a forgalomból vágányzár miatt. Így kétféle módon, ahogy Arany János "mondta vala" elegánsan gyalog, vagy pedig egy ritkás buszjárattal lehetett megközelíteni.
|
Az Angyalföldi pályaudvar jelen 2013-as, állapotában,
a forgalmi irodát leszámítva szinte üres |
Valószínűleg kiestünk az omnibuszos "csúcsforgalomból", mivel 14 óra körül értünk oda mindannyian, lekésve ezzel az Index, de még a MÁV Nosztalgia fotóriporterét is (vagy ők előztek meg túl korán minket, hogy unott arcú nyugdíjasokat fotózzanak, inkább "lehetőségeikhez mérten korhű honleányok" helyett?).
A találkozót a véletlen folyamán tartottuk, és csak úgy alakult, hogy végül öten is be tudtunk öltözni, és el tudtunk menni.
|
Öten ahogy állunk: Mónika, Emese, Csilla, Angithia és Alexandra |
|
Omnibuszra "várakozva" ülve... |
|
Állva... |
|
Tűnődve... |
A lóvasúttal foglalatoskodók, de főleg a gyerekek igen "örvendtek" nekünk, ennek mi is örültünk. Több gyerekkel fotózkodtunk, de mindenki kedvence azért titkon Monica, a ló lett, aki szintén korhű hámot kapott. Monica igen megkedvelt minket is, Alexandrát jobban össze is puszilta volna.
|
Az első bátor kislány, akinek Angithia által viselt Sisi-varrta ruha tetszett a legjobban. |
|
Ahogy éppen fotóznak... :) |
|
Nemcsak kislány, hanem kisfiú "rajongónk" is akadt |
|
Ez az aranyos kislány még egy pipacsos "történetet" is megosztott velünk |
|
A két "Mónika": Mónika és Monica barátsága |
|
Csilla és Mónika, Monicával |
|
Szandrát igen megkedvelte Monica |
|
Angithia és Monica |
|
Itt már mindannyian Monicával, aki szintén Mónikához áll a legközelebb |
|
Kedvenc pózerpartnerünk, azért mindenképpen ez a nagydarab 294-es lett :) |
Persze a lényeg azért az omnibuszos utazás volt, melyet többször is kipróbáltunk. Sajnos az abroncsokkal a tetőre nem lehetett felmenni - ezért téves a cím, amelyet a bejegyzésnek adtam -, azért lent a belső térben igen hangulatosan üldögéltünk, és látványosan integettünk is a második menetben a fotózók jövőbeli olimpiai sprintfutó sikereihez hozzátéve.
|
E képen jól megtekinthető, amint beelőzte a fotós-futó Monica pacit. Az omnibuszból félig kilóg: Emese (azaz e bejegyzés szerzője). |
Talán ez lett az eddigi legállatkásabb találkozó, mivel a ló után a lányok egy cirmos macskával is megismerkedtek az Angyalföldi pályaudvar területén. Valószínűleg a cica is így hivatalos múltidézővé vált. Ő nem utazott omnibuszon, pedig igen érdekes lett volna megismertetni az omnibuszozás előnyeivel.
Végezetül, de nem utolsósorban, azt hiszem a képek alapján jó emlék lesz ez mindenkinek.
Lóvasutazni máskor is? Naná, még egyszer, ha tehetjük. És ha lehetne, ha bárki ilyen programot hirdetne: legközelebb Budán és Pesten át nappal az omnibusz tetején...
További fotók:
A Múltidéző Találkozók Facebook oldalán
Jaj, Mesi, ez nagyszerű bejegyzés lett. :) Annyira jó lehetett nektek. *.* (irigy, irigy.)
VálaszTörlésAz ókori is nagyon-nagyon jó lesz. Egyelőre még fogalmam sincs, hogy tudok-e menni, de igyekszem. Puszilok Mindenkit!
Törlésomnibusszal kapcsolatban kérem keressék fel www.nosztalgia-omnibusz.hu oldalt
VálaszTörlésszivessen állok rendelkezésre.
tel.06 30 9312 670