Kialakítani a sziluettet: Turnűr korabeli fehérneműk

 A sorozat folytatásaként belépünk a változást hozó turnűr érába (1868-'89). Sok minden megváltozott ekkoriban és a legalsó fehérneműek sem maradtak érintetlenül. Természetesen ennyire nem vagyunk pragmatikusak, és aki már készített egy korábbi korszakhoz illő nappali inget, nappali nadrágot hordhatja ehhez is!

 Fehérnemű téren a különböző mintákhoz, szabásokhoz visszatekintés:
Reformkori fehérneműk
Második rokokó korabeli fehérneműk
 Mivel a képes női divatlapok egyre több fehérnemű mintát is hoztak már, ezért ebben a mostani bejegyzésben a szokottnál több kép lesz, viszont eredeti fennmaradt ruha nem.
Öltözködő nő illusztrációja 1874-ben

 Nappali vagy női ingek

 A testhez legközelebb és fűző alatt viselt nappali vagy női ingek formája egyfelől egyrészt megőrizte a régit, másrészt sokat változott is a két évtized alatt. Új divatos formák és díszítések jelentek meg.

 Anyagában továbbra is a finom shirting (ingvászon, puplin), batiszt, cambric muszlin (eredetileg lenből készült, később pamutból igen sűrű, erős, de finom fogású muszlin fajta) és könnyű vászon uralkodott, de ezek mellé olyan finomabb selymek is bekerültek, mint a chiffon (roppant vékony, áttetsző, lágy és simulékony selyemfajta), surah (az előbbinél sűrűbb szövésű, nagyon lágy, rugalmas enyhén sávolyozott felületű selyemkelme) vagy a foulard (finom selyem, a szálak csavart szövése által tartós és erős fogású); ez utóbbi kettőt általában a fentiek közül valamelyikkel bélelték, hogy a selyem ne szívja meg magát a test kipárolgásaival. Télre a jó meleg flanelt is választhatták a vásznak mellett.

 Formájában az ujjak fokozatos rövidülése, majd eltűnése hozott reformot, egy egyszerű és a modern szemnek is divatos vállpántos alakot felvéve. De nem csak ez, hanem a minél éteribben testhezállóbb ruhák hatására az 1870-es évek végétől kezdve a nappali ingekbe is szűkítőket tettek, hogy gyűrődés nélkül álljanak a testen. A hosszuk is rövidült, a '70-es évek lábszárközépig érő hosszából '80-as évek végére már csak a térdet takarták.

 Díszítésben és színben is történt előrehaladás. A fehér egyeduralmát fokozatosan megtörték, először a színes hímzésekkel a vállboncon, majd a '80-as évektől már olyan finom árnyalatok is megjelentek, mint pl. a krém, szürke és rózsaszín, de az extravagáns fekete is hódított! Itt megjegyezném, hogy színesben csak a legfinomabb szövetekből készültek. Színek mellett a minták is előtérbe kerültek: pettyek, damasztosan fénylő beleszőtt minták, stb. apró kivitelezésben. Gyakran díszítették az ing alját is alsószoknya trimminggel, hogy ezzel ki tudják váltani az illemszoknyát, különösen nyáron volt praktikus az extra réteg elhagyása végett.

 Korabeli női divatlapokból minták mindezekre:
Shirting nappali ing kerek nyakkivágással és rövid ujjakkal, Magyar Bazár 1868
Finom vászon ing gazdag csipkebetétes váll- és ujjbonccal, Magyar Bazár 1869
Shirting nappali ing szív alakú kivágással, Magyar Bazár 1870
Egyszerű női ing vállon gombkapcsolattal, Magyar Bazár 1871
Finom vászon ing csipkés vállbonccal és csipkeujjakkal, Magyar Bazár 1872
Hosszú ujjas vászon nappali ing, Magyar Bazár 1873
Női ing lyukacsosan kihímzett vállbonccal, Magyar Bazár 1874
Nappali ing batisztból, gombos vállkapcsolattal, Le Moniteur De La Mode 1875
Női ing csipkedísszel, Magyar Bazár 1876
Batiszt női ing csipke díszes kivágással és rövid ujjal, Revue De La Mode 1877
Foulard női ing alsószoknya fodor díszítéssel, Revue De La Mode 1877
Foulard női ing alsószoknya díszítéssel, Le Moniteur De La Mode 1878
Nappali ing finom írvászonból színesen hímzett váll- és ujjboncokkal, Budapesti Bazár 1879
Finom írvászon nappali ing színesen hímzett váll- és ujjbonccal, Budapesti Bazár 1879
Flanel női ing kifodrozott szalagdísszel, Magyar Bazár 1880
Nappali ing izgalmas mély szögletes kivágással, Magyar Bazár 1881
Női ing hímzett szélekkel és szalagdísszel, Magyar Bazár 1882
Nappali ing szív alakú kivágással, Magyar Bazár 1883
Ujjatlan, csipke vállboncos női ing, Magyar Bazár 1884
Vállon gombolható nappali ing hímzett szegélyekkel, Magyar Bazár 1885
Nappali ingek fiatal hölgyeknek batisztból világoskék ferdepánttal beszegve, vagy gombos vállkapcsolattal, csipkével díszítve és behajtásokkal, Budapesti Bazár 1886
Csipkedíszes fekete surah női ing beráncolt derékrésszel és alsószoknya díszítéssel, Budapesti Bazár 1887
Surah nappali ing behajtott szegéllyel és dús ékítéssel, Budapesti Bazár 1888
Egyszerű vállpántos nappali ingek damaszt mintás batisztból és finom vászonból, Budapesti Bazár 1888
Női ing pöttyös batisztból, Magyar Bazár 1889
Testhez álló női ing hímzéssel és szalagdísszel, Budapesti Bazár 1889

Nappali vagy női nadrágok (bugyogók)

 Az ing után jön a nappali vagy női nadrág - amit viselhettek közvetlenül az ing alatt, vagy a fűző fölött az ing végét betűrködve alá (lásd a kezdő illusztráción!) - ami annyi változáson esett át, hogy folyamatosan rövidült: a bokáig vagy lábszár közepéig érő korábbi fazonokból éppen a térdet takaró rövidségig szelídült 1868 és '89 között. Formája továbbra is a bő, laza vagy buggyos idom, lágyékon középen összevarratlanul. Érdekes ahogy ebben a korban már egyre gyakrabban megjelenik a bugyogó kifejezés is erre az alkalmatosságra!

 Anyaga nem változott, továbbra is az olyan strapabíróbb szövetek kerülnek szóba mint pl. a shirting, batiszt, vászon, renforcé (erős fogású pamutszövet, vitorlavászon), nainsook (könnyű, nyitott szövésű pamutkelme, a muszlinhoz hasonló), perkál, barchent (erős, sávolyszövésű, az egyik oldalán kibolyhozott felületű pamutszövet) és piké-barchent (a barchenthez hasonló felületű, nagy gyémánt alakzatú beszőtt bordákkal) és a téli meleg flanel. Az erősebb selymekből is készítették a női nadrágot a selyem ingekhez ünnepélyes alkalmakra.

 Díszítése még mindig a végeket ékítő fodrok, csipkék, hímzések és szalagcsokrok, gyakran megegyezve a hozzá viselt ing díszével. Amennyibe az ing díszítése színes volt, vagy az ing anyaga volt színes-mintás akkor a nadrág is ezt követte összhangzóan. A legegyszerűbb fehéreket lehetett variálni.


 Korabeli női divatlapokból minták mindezekre:
Női nadrág vászonból hímzett díszekkel, Magyar Bazár 1868
Gombos mandzsettával összefogott szárú női nadrág, Magyar Bazár 1869
Shirting nappali nadrág oldalsó nyílásokkal, Magyar Bazár 1870
Finom vászon női nadrág, Magyar Bazár 1872
Egyszerű shirting bugyogó, Magyar Bazár 1873
Nappali nadrág shirtingből, lyukacsos hímzéssel díszítve, Magyar Bazár 1874
Perkál bugyogó hímzéssel, hajtásokkal és pliszével ékítve, Le Moniteur De La Mode 1875
Csipkedíszes nappali nadrág, Magyar Bazár 1876
Zuáv fazonú perkál nappali nadrág, Le Moniteur De La Mode 1877
Shirting bugyogó csipkével és szalaggal díszítve, Magyar Bazár 1878
Shirting női nadrág, Budapesti Bazár 1879
Szalaggal behúzott női nadrág, Magyar Bazár 1880
Szalagdíszes női nadrág, Magyar Bazár 1881
Díszes bugyogó, Magyar Bazár 1882
Hímzéssel és szalaggal díszített nappali nadrág, Magyar Bazár 1883
Kötött női nadrág, Magyar Bazár 1884
Elegáns batiszt nappali nadrág, Magyar Bazár 1885
Csipkével gazdagon díszített batiszt bugyogó, Budapesti Bazár 1886
Rövid fazonú női nadrág, Budapesti Bazár 1887
"Francia" nappali ing és nadrág finom vászonból szalaggal behúzva, Budapesti Bazár 1888
Rövid fazonú bugyogó finom vászonból gazdag csipkedísszel és szalaggal összefogva, Budapesti Bazár 1889

Egyben szabott (princess) fehérneműk

 Habár az egyben szabott ing és nadrág már korábban megjelent a divatban, igazán felkapottá csak a turnűr korszakban vállt, főleg az 1870-es évek végétől, amikor is a ruhák összeszűkültek és a princess ruhák miatt szükségessé vált, hogy az alsóruhák is gyűrődés nélkül simuljanak az alakhoz.

  Az egyben szabott fehérneműknél az anyag megegyezett a fent már elsoroltakéval, ahogy a díszítésük is, illetve a nadrág lágyéknál középen összevarratlan volt. Elöl apró gombokkal voltak összezárhatóak, fazonjuk pedig az alakhoz szűkített volt derékban.

 Korabeli női divatlapokból példák mindezekre:
Egyben szabott alsónemű, Magyar Bazár 1878
Perkál vagy chiffon egyben szabott fehérnemű, Budapesti Bazár 1878
Fehér flanel alsónemű színes hímzéssel és csipkével díszítve, Budapesti Bazár 1878
Csipkedíszes színes egyben szabott alsónemű, Budapesti Bazár 1888

A Jäger alsók

 "[...] A szövött gyapotnemű ezen elegáns tárgyak mellett igen egyszerű, sőt szegényes hatást tesz. A szürke trikot, mely gépkészítmény teljesen nélkülözi a női kéz szépítő munkáját, egészségi jelentősége azonban annál nagyobb, valamint értéke mint szövet is miután finom és puha, ruganyossága folytán kitűnően áll testhez, likacsos szövése által egyformán melegen tart s a bőr gyorsabb és jobb kigőzölgését mozdítja elő. A tulajdonképpeni szigorú Jäger-féle rendszer teljesen kizár minden növényrost szövetet. Van ing és nadrág, alsózeke, hálózeke, deréköv, harisnya, fűzőváll, egyszóval minden férfi, női és gyermek fehérnemű trikot szövetből, sőt a paplan is teveszőrből, a lepedő, lábtakaró trikotból vannak. A magas ingek és alsózekék, valamint a női nadrágok, mellen és altesten széles áthajtással bírnak, mely ezen a hülésre különösen hajlandó testrészeket hathatósan védi. Akik a Jäger-féle rendszert ellenzik s kiknek a gyapotnemű mégis nélkülözhetetlen, magas és kivágott, ujjas és ujjatlan trikotzekéket viselhetnek, valamint alsóderekakat egy új igen ruganyos crépe szövetből, crépon de laine és egészségi crépeből, melyeknek likacsos szövete könnyű és puha. E szövetből alsószoknyák is készülnek. Megemlítjük, hogy a crépe szövet úgy mosatik, mint minden más fehérnemű, csakhogy kicsavarni nem szabad."
 Budapesti Bazár, 1885. Szeptember 1.-ei számából.

 1884-ben Lewis Tomalin alapította a Jäger ruházati gyárat, jó szimattal meglovagolva a pár évvel korábban támadt gyapjú jerseyk és trikó szövetek divathullámát. Alapelve a következő volt: a test természetes légzésének (kipárolgásának) sokkal jobba, ha egy állati eredetű szövettel van közvetlenül befedve, mint növényivel. Ez tulajdonképpen Dr. Gustave Jäger pár évvel korábbi teóriája volt, nem a sajátja. Természetesen azok akik allergiásak voltak a szőrszövetekre, pamuttal helyettesítették a jerseyhez vagy trikóhoz hasonló kötött szövésben.

 Általában ősztől tavaszig hordták, a kötött szövés által tökéletesen testhez simulónak kellett lennie minden felesleges ránc, gyűrődés vagy a testtől elálló anyagrész nélkül. Általában kezes-lábas volt, csuklótól bokáig zárt, nyak körül magasan, elöl gombolással kapcsolva. Természetesen lehetett kapni "rövidebb" kivitelezésben is, hogy a lábszár csak térdig ért és az ujjak is rövidek voltak, nyak körül mélyebb kivágással, hogy estélyi ruhákhoz is alkalmas legyen. Télen nem ritkán egy sima pamut fehérneműt is felvettek még rá, a melegen tartó több réteg végett (ne feledjük el, hogy ekkoriban a magánlakások rosszul fűtöttek voltak, a közösségi helyek pedig gyakran egyáltalán nem!); végső soron a mindenki emlékezetében élő tipikus Jéger-alsók voltak ezek.

 Az említett teveszőr kiváltképp a Jäger ruházati neműk védjegyévé vált, de emellett olyan különleges anyagokkal is dolgoztak mint a kasmír, angóra és alpaka a gyapjú mellett, sőt később selyemmel is. A cég roppant sikeresen működött végig, fehérnemű terén hatalmas sikereket ért el nem csak női de férfi és gyermek körökben is - a századfordulón a sarki expedíciókra indulók, hegymászók és túrázók kötelező darabja lett.
Jäger-féle tiszta gyapjú felsőruházat reklámplakátja 1882 körül
A testhez simuló kötött szövésű alsónemű az 1880-as években lendületet kapó ésszerű ruhareformok egyik alappillére is lett; ezen a képen egyben szabott (union) alsóruha készülhet selyemből, gyapjúból, merinóból, teveszőrből vagy Lisle szálból (sűrű csavarású, erős szálszakítású de finom pamut kötőfonal), The Jennes-Miller Magazine Dress 1888

Szabásminták

  A munka megkönnyítése végett a fent bemutatott példányokhoz felhasználható szabásminták:
-Nappali vagy női ingek: Ezekhez több mintát is adok, mert különböző formáik által tetszés szerint alakíthatóak és díszíthetőek. Az A Divat 1870-es szabászati utasítása szerint, a legújabb divat szerint az alsó szegélyt 5 cm mélyen hajtották vissza. Egyébként tökéletesen egyszerű varratokkal készültek, művészi kifinomultságról csak a kivágást és az ujjakat díszítő hímzett, horgolt, kicsipkézett és szalagos ékítmények tanúskodtak.
Nappali ing ujjakkal és oldalsó toldalékokkal, Die Frauenwelt 1869
Ujjatlan nappali ing, vállon gombkapcsolattal, a szabásmintán az oldal alja egy ék alakú résszel egészítendő ki a pöttyözött vonalka szerint, ha a szövet nem elég széles, A Divat 1874
Női ing ujjal, váll és oldalsó toldalékokkal, Budapesti Bazár 1878
Egyszerű nappali ing, az ujjaknál és a kivágásnál szalaggal van a termethez behúzva, 1880-as szabadalom
Nappali ing kihímzett vállbonccal és dudoros ujjakkal, The National Garment Cutter Book Of Diagrams 1888

-Nappali vagy női nadrág (bugyogó): Ehhez egy mintát tudok adni, de mivel a bugyogó alakja csak annyiban változott, hogy hosszabb szárból a rövidebbe ment át, mindenki a céljának megfelelően tudja alakítani ezt is. A felső bőséget a derékbonchoz redőzzük be, általában hátul huzalszalaggal és/vagy gombolással záródott.
Rövidszárú női nadrág, a behajtásokhoz természetesen az elegendő hosszt hozzá kell adni, The National Garment Cutter Book Of Diagrams 1888


-Egyben szabott vagy princess fehérnemű: Egy kivágott ujjatlan és egy zártabb minta, arra kell ügyelni, hogy jól testhez álljon.
Egyben szabott fehérnemű perkálból vagy chiffonból, Budapesti Bazár 1878
Egyben szabott fehérnemű, a lábszárnál a hajtásokhoz toldást kell külön számolni, The National Garment Cutter Book Of Diagrams 1888


 Remélem a változatos mintákkal tudtam segíteni szép autentikus fehérneműk elkészítéséhez. Mindenkinek kellemes varrást kívánok!

Megjegyzések

  1. Micsoda alapos összefoglaló, köszönjük! :) Érdekesek a kezeslábas darabok, a nyitott ülepüket leszámítva, ma nyári, utcai viseletként simán jók lennének ezek a szabások. :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm szépen! Igen, néhány ing is olyan kis csinos, hogy felsőnek is elmenne ma :)

      Törlés

Megjegyzés küldése

Népszerű bejegyzések