Az év divatja: 1831

  Divattudósítás részletek az 1831-ben kiadott  La Belle Assemblée-ből és a The World Of Fashion-ből, ezekből fordítottam magyarra a divattudósítások érdekesebb vonatkozó részeit, hogy átfogó képet kapjunk az év divatjáról.

  Mivel ez a bejegyzés igen hosszú lesz, akit pedig nem érdekelnek a hosszabb-rövidebb divatleírások, azoknak egy kis összefoglaló, hogy lehessen minél előbb nézegetni a sok szép képet:
-Ruha forma: Az előző év után tovább fejlődik a tipikus homokóra forma; a vállak és ujjak szélesek, teltek, a derék nyúlánk és karcsúra fűzött, a szoknya már tipikus harang idomban omlik lefelé, elöl is kerekdeden elállva, nem csak oldalt és hátul hangsúlyosabban, mint korábban. Az előző év szokatlanul rövid szoknyái után visszatérnek a szokásos hosszhoz; nevezetesen nappali ruhához ismét bokáig érő és ami érdekes, hogy a táncra szánt báli ruhák is csupán épp boka fölé érnek, és nem annyira rövidek, mint előzőleg szokásos volt. A szoknya alj felhajtása továbbra is térd vonalig ér, de a legegyszerűbb és legdivatosabb módi szerint ezt a felhajtott szegélyt már nem emelik ki dísszel, sőt a legdivatosabbakon még a varrat vonal sem látszik, így a teljesen sima szoknya válik a legízlésesebbé. Az elegánsabb ruháknál a szegélyt hímzéssel, festett mintákkal vagy rolókkal emelik ki, de a szép omló csipke is divatos. A rojt tökéletesen divatjamúlttá vált! A deréköv középszélességű és készülhet teljesen a ruha szövetéből vagy színéből, de divatos az eltérő szövetű és színű is, simán, vagy kihímezve, mintás szalagból alkotva, az alsó és felső szegély mintával vagy eltérő színű rolóval kiemelve, stb. de minden övnek a legfőbb ékessége a gyönyörű csat, amit vagy előközépen, vagy kissé oldalvást helyeztek fel rá. A derékövről semmilyen sallang nem lóg alá. A ruha derekak közül a legdivatosabbak az en coeur ( kissé ívelt V-re hasonlító, ún. szív alakú kimetszéssel, ami lehet fél-mély, vagy teljesen mélyen a derékövig kivágva) és az á revers (a kihajtókák lefelé fordítva környezik a kebleket), mindkettőnél a keblek befedéséért könnyű szövetből készült chemisettet (előing) használtak. A teljesen testhez álló, minden redőzet nélküli corsage uni is divatos maradt, felül csipke fodorral vagy á la Enfant (körös.körül a kivágásnál egyenlő szélességben mérve) omolva a keblekre, vagy á la Louise (előközépen a kebleknél keskenyebben indulva, mindkét váll felé gömbölydeden kiszélesedve alkalmazott idomú) alakban díszítve a kebleket és vállakat. Esti öltözékekhez a legdivatosabbak a kebleknél redőzött derekak, ezek vagy a továbbra is divatos á la Sevigné modorban (a redőzet majdnem teljesen vízszintesen megy a kebleken, középen a derékövig leérő hosszú pánttal félbe szakítva) vagy X alakot képezve a derék középső részénél. A magas nappali ruhák tömött ráncokba szedett nyakbodorral kiegészítettek, amik a 6.-17. századi spanyol udvari nagy malomkerék fodrait idézték fel, de sokkal szerényebb átmérővel. Szintúgy divatos marad a férfiak ruhatárából átvett, tenyérnyi széles, fekete selyem vagy bársony kravátli, ami szorosan öleli körbe a torkot. A fichuk (vállkendő), pelerinek (ujjatlan, hosszúkás körgallér) és a canezouk (nyáron viselt könnyű, áttetsző szövetből készült, ujjatlan, magas nyakú, a deréknál ráncolással beszűkített, csipkékkel és hímzéssel ékített felsőderék) divatja is töretlen marad. A ruha ujjak mit sem veszítettek méretükből és formáik számtalanságából. A báli ruhák ujjai á béret formájúak (a felkar felső részén, a válltól kifelé nyúló nagy golyó ujj változata, ami szabályos ráncokba van fektetve az ujj lyuknál és a kar pántjánál is), esti öltözékeknél ezt a rövid ujjat áttetsző szövetből, vagy csipke anyagból készült hosszú külső ujj fejezte be, nappali ruháknál pedig a legdivatosabbak azok voltak, amik a felkaron valamilyen idomban buggyosak voltak és az alkaron feszesen végződtek. Hideg időben a nagy méretű karmantyú és az értékes prém boa, estélyeken ugyan ez puha tollakból a legdivatosabb kiegészítője a ruháknak. A fél-mélyen kivágott nyári mulatságokra ill. estélyi ruhákhoz való legdivatosabb kiegészítői az mérhetetlenül hosszú sálak, igen könnyű és áttetsző szövetekből, egyszerű bordűrrel a végeknél. A kasmír sálak mit sem veszítettek divatosságukból az átmeneti évszakok utcai ruha kiegészítésére. Báli ruha téren a fiatalság továbbra is valamely könnyű selyem alsóruhán, selyem gézből, kreppből vagy tüllből készült felsőruhát viselt, míg a divatos dámák és matrónák a selyem muszlinon, mint újdonság a könnyű szövetek terén, és a selyem moirén, selyem bársonyokon és chalyn osztoztak. Reggeli és délelőtti ruháknál igen divatos alak lesz a szoknyánál nyitott, tunika alakú felsőruha, vagy pelissé vagy redingote modorban, ami a nyíláson át a legpazarabbul kihímzett alsószoknyát tárja fel.
-Szövetek: szövet téren nagy változást hozott az új szövet, a cahly (vagy challis) ami nagyon könnyű, finoman szőtt, puha gyapjú anyag, és a szövőipari új termék úgy robbant be ebben az évben, hogy minden más korábbit teljesen kiszorított. Nevezetesen, úgy mint a pamut puplint és a kartont a hétköznapi ruhák teréből, de még estélyi ruhát is készítettek belőle. Lényegében minden gyapjú szövet és gyapjú-selyem keverék is nagyon divatos lett ennek kapcsán ebben az évben, de a szőrszövetek királynője a chaly volt. Divatos és felkapott új selyem szövet lett, szintén ettől az évtől a grosgrain, ami minden bordázott felülettel szőtt, tartós és tompa fényű selyem uralkodója, mivel ezen a szálirányosan szőtt bordák igen erőteljes felületűek. Mindenféle elegánsabb ruhához viselték ezt is. A szokásos "gros"-ok, azaz erős, bordázott felülettel szőtt és tompa fényű selyem szövetek is folytatólagosan divatosak maradtak, úgy mint a gros de Naples, amin az enyhe bordázás szálirányosan fut; a gros des Indes, amin az átlós bordázás erőteljesebb; a gros de Tours, ami taftszerű selyem szövet, enyhe bordás felülettel szálirányosan szőve; a gros d'éte, ami frottírszerű felülettel bír és főleg nyáron használták, mert lazább szövésű volt az előző kettőnél, de ott van még a gros d'Orient is, és a többi... Ízlésesebb, fényesebb selymek közül a szatén, taft és az atlasz a meghatározó. A moiré selymek (vizezett vagy márványos felületű) az asszonyok legdivatosabb estélyi és elegánsabb öltözékeiknek az alapanyaga. Nyáron a könnyű, igénytelenebb palmirienne selyem szövet és a csavartan szőtt, erős tartású, de könnyű foulard selyem lesznek az elegáns ruhák alapanyagai. A muszlinok továbbra is divatosak könnyű reggeli és nyári ruhának, de a sima muszlin többé már nem divatos fehérben, hanem csakis a legújabb mintákkal nyomtatva, azonban a jaconet és cambric muszlinok fehérben maradnak divatosak. Ezek mellett az organtin, mull és a különböző géz szövetek használtak még sűrűn. Télen posztót, merinót és bársonyt viselnek az erősebb selymek mellett.
-Színek: a természetből vett színek folytatólagosan divatosak, mind közül a rózsaszín és minden árnyalatában, mellette a kék és minden árnyalata ennek is. De az év legdivatosabb színe a barna és ennek bármilyen árnyalata. Az előző évből áthozva a zöld is divatos marad. További divatszínek: fehér, kőszín, őzszín, borostyán, rubint, citrom sárga és kanári sárga. Sárgásfehér, muskátli piros, cseresznye piros, indiai vörös kissé háttérbe szorulva, de divatoznak még. Fehért és feketét színes díszekkel vegyítve viseltek.A színjátszó selymek közül ebben az évben azok a legdivatosabbak, amik valamely divatszín és fehér keverékét mutatják. Estélyi ruhákhoz az év divatszíne pedig az arany.
-Minták: mivel a ruhák egyre terjedelmesebben készültek, a minták is ezzel együtt megnőttek. A legvastagabb csíkok a legdivatosabbak, ezek több különböző színből összeállítva, sőt akár a csíkokkal lefutó mintával vegyítve, ezek közt a tömötten összefüggő levélkék és lombozat, virág minták a legkedveltebbek ebben az évben. A skót tartán és a kockák helyett a rombusz mintázatok lesznek az uralkodó díszítések. A virág mintás szövetekre nézve pedig divatba jön a "Pompadour" minta, ami nem egy bizonyos alakzatot jelöl, hanem minden olyan virágos beleszőtt selyem szövetet, ami hasonlít a 18. századi viseleteken fellelhetőekre. Ha virág mintás a szövet, akkor a virágok közép vagy nagy méretűek, lehetnek önálló virág fejek vagy teljes bukéták, de mindig jól elkülönítve egymástól, nem képezve szárakkal vagy indákkal összekapcsolódást.
-Díszítések: csipkék közül a finom selyemhímes blond tartja magát továbbra is, ez egész szélesen hullhat a mélyen kivágott ruhaderék keblére körös körül, füzér alakban akár több sorban is a szoknyán, de a sima egy sor a legdivatosabb. Keskenyen felvarrva a szegélyekre és a különféle díszekre is folytatólagosan divatos. A derék legdíszesebb, legkiemeltebb része a váll és mellrész, itt a legkülönfélébb ráncolt drapériákkal, szétágazó gallérokkal, széles hajtókákkal, stb.-vel emelik a méreteket, ezután következik a díszes övvel kiemelt karcsú derék. Az övet is már hímzéssel vagy festéssel díszített szövetből készítik, a szélei eltérő színű pántokkal beszegve vagy keskeny csipkével környezve, stb. A karcsú derekat egy hosszúkás arany csat emeli ki, vagy hátul egy szalagboglár díszíti és fedi is a kapcsolatát. A térd vonala az elválasztó rész a szoknyán lévő díszítések számára: úgy mint egy sor hímzés, keskeny roló simán, etruszk alakban, hullámosan, csavartan vagy cakkosan felhelyezve, és ez alatt folytatólagosan a sima szoknya a legdivatosabb de néha már felette is díszes az alj és alul sima marad. Úgy szintén divatos a szoknya előközepén függőlegesen futó, vagy /\ alakban felhelyezett díszítés minta is, az utóbbi gyakran a szegély mentén tovább vezetve körbe az aljon. A sűrű mintákkal nyomtatott szövetű ruhákat semmi sem díszíti, hogy a mintázat tudjon érvényesülni. A legdíszesebb estélyi ruhák strucctollakkal vannak díszítve. A térd alá eső hímzett, vagy festett díszítés, fodrok, vagy széles rézs behajtások is divatosak még, bár ezen utóbbiak már nem annyira. A festett vagy hímzett ékítmények közül továbbra is a szőlő mintázatok, etruszk és gótikus ábrák, divatos idényvirág füzérek vagy önálló bukéta elrendezések, ógörög minták divatoznak. De a ruha ujjak új díszt nyernek, az ún. jockey-t, avagy ujj vagy váll lebenyeket, amik az ujj lyukból kiindulva a hatalmas dudorú ujjakat felső részét fedik be, tovább fokozva az amúgy is pazarló és értelmetlen divatot.A sima vagy szatén csíkos géz szalag továbbra is a legdivatosabb szalag díszítés, vagy csokrokban, vagy nagyobb hurkokban megkötve, a végei rövidre vágva és kicakkozva. Az ilyen cakkos szalagvégek a legdivatosabb díszei a ruháknak és a kalapoknak is.
-Kalapok és frizurák: a kalapok felveszik a csuklyás kalapra jellemző karima alakot, de mind ezt lapítva és nem a fej köré hajlítva, magyarán, a karima hátul egészen keskeny, az oldalak felől szélesedik és elöl lesz a legszélesebb. A kalapok teteje alacsonyabb, mint korábban volt, de széles. Ezekre az amúgy is nagy kalapokra aztán dróttal felfelé állított szalagcsokrokat helyeztek, vagy hosszúkás aigretteket, egyéb tollakat és egész virág ágakat. A megkötő szalagok vagy oldalvást vannak kis csokorba kötve az áll alatt, vagy szabadon lebegnek. A mentonniére (a karimábból a füleknél kiinduló csipke rüss, amiből a megkötő szalagok folytatódnak, megkötve tökéletesen környezi az orcát főkötő fodrozatra emlékeztetve) divatos marad ezen szalagok megtoldásaként. A csuklyás kalapok felveszik a tipikus formát és kedveltebbek lesznek a sima kalapoknál: füleknél szorosan zártak és rövidek, onnan fokozatosan bővülve kifelé menet, a fejtető fölött elérve a lehető legszélesebb és legkinyúlóbb formát, áll alatt vagy kissé oldalvást szalaggal megkötve, a tetője hátrafelé átlósan süveg alakban meredezve felfelé, ami alatt a tarkó részt szövet fodorral vagy a kalap anyagából készült redővel díszítették, ezt bavoletnek hívták. A karimák még mindig lehetetlenül szélesek és a csuklyás kalapok valósággal elfedik az egész arcot. Frizura téren igen változatos, fantáziadús elrendezések jelennek meg: a homlokra helyezett keskenyebb-teltebb fürtök mellett a feszesen felfésült haj is divatos, a halántékra kacéran tekert egy kis tinccsel. Az év újítása a középen kétfelé fésült haj a homlokon, amik mindkét oldalon csepp alakban vannak a fülek köré rendezve, minden göndörített fürt nélkül. A kontyokat és bogokat magasan felfelé állítva rendezik el, a tömöttség nem jellemző, viszont valóban elálló és szerteágazó lesz a frizura a sok díszítéssel még amit a fonatok mellé helyeznek el. Új bog elrendezés, hogy fonatokból, egyféle "kosarat" alkotnak a fejtetőn, de kissé lejjebb és hátrafelé nyúlva, aminek a közepéből göndörített fürtök hullnak ki, ezzel a felfelé tornyosuló bogok mellett új irányvonalat alkotva, ami még ha magas is, de hátrafelé álló. A fiatalság folytatólagosan vagy csak hajból elrendezett frizurát, vagy pár csíkos géz szalagból alkotott csokrot, vagy virágdíszeket visel; az asszonyok és idősebb nők gyöngyöket, drágaköves ékszereket, turbánokat, bereteket, toquékat és díszkalapokat is. Ezek mellett a feltűnően nagy, páratlanul szépen kimunkált kontyfésűket is hozzá tűzik a boghoz hátulról, így felfelé meredezve a kontyfésű díszesen kimetszett része emeli a frizurát. Ezeket az esti fejdíszeket selyem szalagokkal, marabu, strucc és paradicsommadár tollakkal díszítik a lehető legpazarabbul. A kalapok, fejdíszek és frizurák méreteit követve a főkötők is nagy dudorokban, hurkokba elrendezett szalagcsokrokkal, keményített csipkékkel övez valóságos glóriát a fej körül, a vállak körül lebbenő hosszú szalagvégekkel.

DIVATKÉPEK

Délelőtti séta ruha zöld gros des Indesből (erős, tartós selyem szövet, szálirányra átlósan szőtt, markáns bordázattal), kanárisárga plüss csuklyás kalappal, kék és piros csíkos szalagdísszel, mirtusz virággal. Kasmír sál egészíti ki. Esti öltözék pipacsvörös bársonyból, á la Sévigné derék (a derékon a kebleket ránc fedi, amit előközépen egy a derék aljáig leérő, hosszú pánt szakít félbe), blond csipkével (igen könnyű, finom, fényes és drága csipke, selyem szállal tüll alapra kihímezve), béret ujjak (a válltól jobban elálló, a felkar felső részén elterülő buggyos ujj forma), blond csipkés chemisette (előing) egészíti ki a kivágást.

Délelőtti látogatási öltözék mintás gros de Naplesből (erős, tartós, tompa fényű selyem szövet, szálirányosan enyhén bordázottan szőtt felülettel), kék szatén rolóval a szoknyán, fehér indiai ripsz canezouval (általában nyáron viselt, könnyű szövetből készült ujjatlan felső derék, ráncozott derék résszel), szalmasárga szatén kalap strucctollal és csíkos géz szalagdísszel. Vacsora öltözék aranyszínű szaténból, csíkos bársony övvel, a kivágás alól fehér tüll chemisette látszik ki, blond csipkével szegélyezve, fekete bársony béret fejdísz, zöld szalagcsokrokkal díszítve.

Séta ruha lila gros de Naplesből, zöld bársony köpeny fehér gros de Naples béléssel, fekete bársony csúcsos gallérral, fekete bársony csuklyás kalap rózsaszín plüss béléssel, fekete bársony díszekkel, fekete szatén tulipánokkal és fekete blonddal ékítve. Báli öltözék éterkék szaténból, béret ujjakkal, a szoknyán három fehér szatén rolóval és blond csipkével, keskeny blond csipkével beszegett szatén szalagcsokorral és rózsával ékítve. 

Vacsora öltözék zöld gros d'Orientből, en pelerine (körgallér alakú) blond csipkével díszítve, nagyobb méretű béret ujjakkal. Díszruha szürkés levendula színű bársonyból, keskeny blond csipkével díszítve, béret ujjak, en coeur (ívelt, szív alakú kivágás) alakú hajtóka díszekkel.

Estélyi ruha rózsaszín szatén alsóruhán krepp felsővel, fehér blond csipkés chemisettel, béret ujjak telt felsőujjakkal ellátva, fehér hímes fodorral az aljon. Opera öltözék kék indiai ripszből, á la Imbecille ujjak (a Mameluke ujjaknál jóval bővebb, a válltól a csuklóig teljes, a csuklóra jobban lehulló részű ujj fajta), blond csipke főkötő egzotikus virágokkal díszítve, hosszú, arany színű géz szalagdísszel. Coboly boa egészíti ki.

Vacsora öltözék Bleu Adélaide színű gros d'Orientből, rövid fehér szatén ujjakon blond de Cambray felsőujjak, béret-toque mint fejdísz aranyszínű kreppből, kék géz szalagcsokorral és strucctollakkal ékítve. Estélyi ruha kanárisárga gaze Clémentine felsőruhával, hasonszínű szatén alsóval, béret ujjak, blond csipke, csíkos géz szalagdíszek és ibolya bukéták ékítik.

Délelőtti látogató ruha rózsaszín jaconetből, indiai muszlin mantilla hímzéssel és csipkével díszítve, rózsaszín moiré selyem (vizezett vagy márványos felületű) kalap akácvirág dísszel és fehér fátyollal. Vacsora öltözék ibolya színű selyem muszlinból, egzotikus virág mintával kihímezve, fehér tüll canezou hímzéssel és csipkével díszítve, óarany gombokkal kapcsolva, blond csipke főkötő zöld kalásszal és géz szalagdísszel. Citromsárga moiré selyem kalap strucctolla és géz szalagokkal ékítve.

Vacsora ruha arany gros de Chineből (francia eredetű selyem szövet, átlós bordázattal, tömött szövéssel), a dekoltázst blond csipkés chemisette egészíti ki, kis béret alsóujjak selyem géz á la Reine felsőujjakkal, krepp toque strucctollakkal, szalagdísszel. Báli öltözék fehér gros de Naples alsóruhán szatén csíkos géz felsővel, béret ujjak blond felsőujjakkal, rózsa és harangvirág bukéták ékítik géz szalagcsokrokkal.

Reggeli ruha fehér jaconetből, hímes fodorral díszítve, lila-fehér színjátszó gros de Naples kötény en coeur vállpántokkal és szalagcsokrokkal díszítve, angol csipke főkötő a kötény színéhez hasonló szalagdísszel. Esti öltözék arany mintás fehér selyem muszlinból, béret ujjakkal, blond csipkés fejdísszel kiegészítve.


Íjász ruha zöld gros de Naplesből, arany gombokkal díszítve, pelerin alakú csipke gallérral, fehér dros des Indes kalap zöld pánttal szegélyezve, arany gombbal és zsinórral díszítve, fehér strucctollakkal ékítve. Íjász ruha fehér chalyből (könnyű, puha gyapjú szövet), kék gros de Naples derékkal, fehér selyem huszáros zsinórozással ékítve, á la Espagnol ujjak fehér mintás gros de Naplessal kivagdosva, fehér rojttal befejezve. Fehér tüll nyakbodor egészíti ki. Fehér gros de Naples kalap, strucctollal díszítve. 

Kocsi öltözék fehér chalyból, gyöngyszürke gros de Tours (taftszerű selyem szövet, a grosgrainnél enyhébb átlós bordázattal szőve) pelissével, szatén rolókkal szegélyezve, fehér tüll collerette fichuvel (a gallér és a vállkendő egyesítése) és mandzsettákkal, szalmaszín géz szalagcsokorral megkötve, szalmaszín gros des Indes kalap fehér géz szalagdísszel. Vacsora öltözék rózsaszín gros de Naples alsóruhán hasonszínű géz felsővel, fehér blond galléros chemisettel kiegészítve, hattyúprém boa egészíti ki. A széken egy vert des Indes színű kocsikázó csuklyás kalap van szaténból, fehér szaténnal bélelve és blond csipkével díszítve belül, a tető szövet lombozattal és kalásszal ékített.


Vacsora ruha aranyszínű gros de Toursból, blond csipke pelerine fichuvel (szélesebb vállkendő), ibolya színű bársony béret fejdísz, fehér géz szalagdísszel és strucctollakkal. Kocsikázó ruha aventurine színű gros de Naplesből, coboly prémmel díszítve és tüll nyakbodorral kiegészítve, pármai rózsaszín szatén csuklyás kalap tüll főkötővel, blond csipkével díszítve a karima belsejében és szalagdíszekkel, afrikai ripsz köpeny terre d'Egypte színű alapon zöld és rózsaszín rózsaablak mintázattal, vattázott és zöld gros de Naplessal bélelt.

Estélyi ruha rózsaszín selyem muszlin felsőruhából hasonszínű szatén alsóval, zöld mintás gros de Naples köpeny fehér szaténnal bélelve, selyem géz turbánnal. Vacsora öltözék levendula színű szaténból, hasonszínű bársony fogazott szegélyekkel díszítve, redőzött derékkal, fehér szatén golyó ujjak felett géz teljes ujjak, fehér krepp toque paradicsommadár tollakkal és arany gyöngyökkel díszítve.

Estélyi ruha rózsaszín mintás selyem muszlinból, palmette alakban kimetszett szalag díszekkel rózsaszín és fehér géz szalagokból, a szoknyán á la Léontine idomban elrendezve, teltebb béret ujjak, és béret, mint fejdísz karmazsinvörös brokátból és rózsaszín gézből készítve.

Báli ruha gaze orientaleből, béret ujjak blond csipke felsőujjakkal elfedve, géz szalagokból alkotott virágfüzérrel díszítve, krepp toque, mint fejdísz arany hajhálóra rendezve és strucctollakkal díszítve.

Magyaros díszruha levendula színű szaténból, fehér krepp kötény arany hímzéssel díszítve, en coeur elrendezett gyöngysoros derékkal, blond csipke fodrozat szegélyezi a kivágást, fehér szatén ujjak a ruha színével megegyező szalagokkal két részre osztva, ezen arany hímes blond csipke felsőujjak, a hajban szalagdísz és aranyhímes blond fátyol. Udvari öltözék ezüst szatén csíkos fehér gézből, á la Sévigné derék, béret ujjak felsőujjakkal megrakva, ezüst hímes csipkével, uszály rózsaszín és ezüst csíkos gros de Naplesből, a hajban színezett strucctollak és blond csipke fátyol, gyémántos ékszerekkel kiegészítve.

Gros de Chine kocsikázó redingote (eredetileg lovagláshoz használt kabát, a 18. század vége felé vált igényesebb önálló öltözékké, férfias stílusban szabott és díszített nagy lapos gombokkal, zsinórozással, széles kihajtóka gallérral és kézelőkkel, stb.), blond csipkével és szatén rolókkal díszítve, a szoknyán á la Egyptienne díszítés. Fehér moiré gros de Naples kalap géz szalagokkal és virágbukétákkal díszítve, blond csipke mentonniére köti meg az áll alatt.

Séta ruha gros de Naplesből, fekete bársony pelerinnel, á la Marie Medicis cambric chemisette egészíti ki, rizsszalmakalap géz szalagdísszel, levendula színű gros de Naples pálmalevelekkel díszítve. Délelőtti séta ruha lila gros de Naplesből, á la Marie Medicis cambric nyakbodorral, fűzöld és fehér szatén csuklyás kalap fehér géz szalagdísszel, és zöld szatén aigrettekkel (tollbóbita).

Kocsi öltözék mintás gros d'étéből (frottírszerű felületű, könnyű de erős nyári selyemszövet) en pelerine dísszel a kivágás alatt, a szoknyán kék és rózsaszín gros de Naples rolókkal díszítve, szalmasárga krepp csuklyás kalap egzotikus virág bukétával és géz szalagdísszel, kínai krepp kendő egészíti ki.

Gros de Naples redingote séta ruha, en coeur pelerin pántokkal díszítve, tüll nyakbodor, csuklyás kalap rizsszalmából géz szalagdísszel és tarka virág ágacskákkal ékítve.



Vidéki mulatságokhoz való öltözék csíkos mintás gézből, hímes tüll fodorral díszítve a kivágásnál, en coeur lebenyekkel és ráncokba rendezett derékkal. Citromsárga moiré selyem kalap zöld géz szalagdísszel, kakastollal ékítve.


Vidéki öltözék mintás gézből nagy váll lebenyekkel (jockey), kék moiré selyem kalap csíkos géz szalagdísszel, kerti virágokkal ékítve.


Séta ruha mintás muszlinból, á la Medicis ujjak (felkaron nagy dudorban áll el az ujjrész, könyöknél elvágólag és onnan az alkaron végig feszes), fehér cambric canezouval. Rizsszalma kalap mintás géz szalagdísszel és rózsás bukétákkal ékítve, mintás kasmír sállal kiegészítve.


Délelőtti ruha fehér moiré selyemből, dents de Liontine szegélyezéssel díszítve, blond csipke főkötővel mintás géz szalagdísszel, gaze Algérienne sállal kiegészítve.


Opera öltözék á la Polonaise köpönyeggel mintás gros des Indesből, gros de Naplesal bélelve, krepp béret fejdísz strucctollakkal és géz szalagdísszel.

Reggeli séta ruha jaconet muszlin peignoirból (reggeli pongyola ruha, fésülködő köpenynek is használható, ill. nyáron fürdőben reggeli és kora délelőtti sétaruhának), Medicis ujjakkal, hímzett szegéllyel díszítve és sima muszlin alsószoknyával, szalmakalap szalmaszín géz szalagdísszel és tulipánokkal ékítve, kék géz kendő egészíti ki a ruhát.

Reggeli vagy délelőtti házi ruha jaconetből, Imbecille ujjakkal, a szoknyán négy sor hímzett muszlin beillesztéssel, kék gros de Naples kötény egészíti ki, en coeur alakú pántos mellrésszel, hímes tüll főkötő kék géz szalagdísszel.

Délelőtti látogatási ruha égszínkék gros de Naplesből hímzéssel díszítve, Medicis ujjakkal, cambric alsószoknyával, kék gros des Indes kalap szalagdísszel.

Délelőtti kocsi öltözék palaszín reps Americainből, gigot ujjakkal, fekete plüss pelerinnel kiegészítve, sötétzöld bársony kalap rózsaszín béléssel, zöld papagájtollakkal és rózsaszín szalagdísszel.

Promenád ruha levendula színű gros de Naplesből, onyx barna bársony pelissével, coboly prémmel díszítve, bársony kalap géz szalagokkal á la Leontine díszítve, coboly karmantyú és bársony félcsizmák egészítik ki.


Caroline piros estélyi ruha kreppből, blond csipke dísszel, hímzéssel és szatén rolókkal ékítve, béret ujjakkal, fehér krepp béret fejdísz blond csipkével és strucctollal ékítve. Esti öltözék fehér selyem muszlinból, keresztezett redőzetű derékkal, á la Medicis ujjakkal, blond csipke főkötő fűzöld géz szalagdísszel és virágokkal ékítve.


Estélyi ruha gaze de laineből (gyapjú és selyem kevertszálas géz szövet), en coeur lebenyek en eventail (legyező alakú)berakást fognak közre a derékon, béret ujjak, keskeny blond csipke szegélyek díszítik, színes hímzés és keskeny rolók ékítik a ruhát, rózsaszín krepp béret fejdísz tollakkal és szalagdísszel.


Reggeli pongyola perzsa mintás muszlinból, fehér muszlin alsóruhával, tea zöld és barna géz szalagokkal díszítve, angol csipkés nyakbodor és főkötő géz szalagdísszel.


Séta ruha gros de Naples pelissével (magasan zárt nyakú, hosszú ujjú, szoknya szegélyéig érő felsőruha, elöl teljesen összezárt vagy gombok, vagy szalagcsokrok, vagy pántok, esetleg láthatatlan kapcsolat által, tökéletesen elfedve az alatta lévő ruhát), en coeur behajtásos derékkal, blond csipke nyakbodorral, fehér gros de Naples kalap blonddal és géz szalagdísszel.


Lovagló öltözék terre d'Egypt színű posztóból, selyem gombokkal díszítve, pelerine alakú gallér fekete velours epingléből (finom felületű selyem kordbársony), fekete selyem kravátli (nyakkendő) egészíti ki, fekete cilinder zöld fátyollal.

Nyári séta ruha mintás muszlinból, hímes batiszt chemisettel, zöld gros de Naples kalap vegyes virág bukétákkal és géz szalagdísszel.


Reggeli séta ruha fehér mullból, hímzéssel és blond csipkével ékítve, gros de Naples kalap virág és géz szalagdísszel.


Esti öltözék rózsaszín moiré selyemből, fehér zsenília hímzéssel ékítve, blond csipkével szegélyezve, blond főkötő rózsákkal és rózsaszín géz szalagdísszel.


Kocsi öltözék csíkos bársonyból, fekete bársony kalap fekete strucctollakkal és szalagdísszel, kasmír sál egészíti ki.


Téli köpeny kék gros d'Ispahanból (selyem és gyapjú kevertszálas, keresztben bordázott felületű szövet), plüssel bélelve és keskenyen szegélyezve, téli köpeny rózsaszín grosgrainből (erőteljes szálirányos domborzattal szőtt, tompa fényű selyem szövet), fehér atlasszal bélelve. Fekete bársony kalapok színes vagy fekete szalagdísszel.


Társasági ruha kasmír sálszövetből, rózsaszín selyemplüss pelerinnel, fekete bársony kalap marabu tollakkal és szalagdísszel.


Estélyi ruha rózsaszín atlaszból, bársony és ezüst géz toque fejdísz marabu tollakkal ékítve.


Promenád ruha grosgrainből, piros plüss kalap szalagdísszel.


Esti öltözék chalyból, rombusz alakú rózsaszín bársony zsinóros ékítésekkel, fehér krepp béret strucctollakkal és géz szalagdísszel.

Délelőtti öltözék gros de Naplesből, tüll canezouval keskeny tüll csipkével környezve, hímes tüll főkötő géz szalagdísszel.


Délelőtti séta ruha mouseline des Indesből (jaconet muszlin), corsage uni sima derék en pelerine gallérral és hímzéssel díszítve, gazdagon kihímzett á la Chevaliére ujjak (a felkar részre eső nagy dudoros ujjrészt díszes pántok fogják közre, könyöktől feszes az alkar részen), rizsszalma kalap rózsaszín géz szalagokkal és keskeny blonddal díszítve, virágokkal ékítve, kasmír sál egészíti ki.


Kanári sárga szatén estélyi ruha á la Donna Maria derékkal és ujjakkal (válltól a könyökig nagyon bő ujj, könyöktől csuklóig fokozatosan szűkül), blond csipkével ékítve, rubint vörös bársony díszkalap arany zsinórral és strucctollal díszítve, blond csipke sál egészíti ki.


Díszruha szatén alsóruhán krepp felsővel, en coeur derék, béret ujjak csúcsos felsőujjakkal keskeny blond csipkével befejezve, az alj strucctollakkal ékítve.


Arany pettyes fehér krepp esti öltözék, béret ujjak blond csipkével fedve, az aljon arany és zöld selyem hímzések.


Estélyi ruha poussiére de Paris színű chalyból, az aljon szőlőlevél és inda hímzéssel díszítve, egyszerű corsage uni derékkal, blond csipkével ékítve, rövid krepp ujjak felett géz külsőujjak, blond csipke béret fejdísz kalászokkal és zöld géz szalagdísszel.


Délelőtti séta ruha lila gros de Naplesből, en mantille gallérral, csuklyás kalap a ruha szövetéből zöld géz szalagdíszekkel.


Estélyi ruha fehér crépe lisséből (fényes felületű, könnyű, de erős tartású selyem krepp szövet) szatén alsóruha felett, béret ujjakkal, csíkos géz szalagdísz X keresztbe menő divatos redőzettel elöl, a vállakon naeuds de Paye szalagcsokrokba rendezve, a szoknyán görögös hímzés dísz.


Esti köpeny sötétzöld bársonyból, fehér gros de Naples béléssel, lila béret fejdísz tollakkal és szalagdísszel. Színházi öltözék fehér organtinból, á la Imbecille ujjakkal, hímzéssel díszítve, rózsaszín kasmír sál egészíti ki.


Kanári sárga szatén és géz estélyi ruha, corsage uni blond csipkével á la Louise (a csipke előközépen a kebleknél a legkeskenyebb, a vállak felé haladva gömbölyded alakban szélesedik ki) díszítve, béret ujjakkal, a szoknya eleje növekvő méretű hurkolt szalaggal van ékítve, a végeik naeud en tulipe (tulipán alakú hurkokban) formázva, ezüst csíkos kék géz béret fejdísz arany pánttal és esprit (könnyed, vékony tollakból elrendezett tolldísz) tollbóbitákkal ékítve.


Délelőtti séta ruha szalmaszínű gros de Naplesből, á revers visszahajtott kihajtókás derékkal, á la Marie Mignot ujjakkal (a felkaron nagy buggyos ujj könyöktől hirtelen fokozatosan szűkül az alkaron a csuklónál a legszűkebben), a szoknya és a kihajtóka akác hímzéssel díszítve, a kivágás blond csipkés chemisettel fedve, gros de Naples kalap akácokkal díszítve és hímes selyemgéz fátyollal kiegészítve.


Séta ruha mintás gaze Polonaiseből, hímzett indiai muszlin canezou á trois rangs (három soros) ujjrésszel, moirézott fehér gros de Naples csuklyás kalap blonddal, géz szalagokkal és aigrettekkel (tollbóbita) ékítve.


Esti öltözék bleu de roi színű bársonyból, blond csipkével díszítve, szatén kihajtókás á revers derékkal, hímes gaze de Paris hosszú ujjak a ruha szövetéből készült rövidek fölött, béret kalap gőz sárga kreppből, szatén szalagdísszel és strucctollal ékítve.

Látogatási öltözék Esmeralda színű, hímes selyem puplin redingotel, csavart szatén szalagdísszel a szoknyán, gigot ujjakkal, fekete bársony kalap kakas tollakkal és karmazsin géz szalagdísszel, hímes tüll mentinnoriével.


Délelőtti séta ruha chalyból tunika alakban nyitott redingotel, kihímzett perkál alsószoknyával és bársony kalappal.


Kocsikázó öltözék mintás chalyból, lila szatén szegélyekkel, keskeny lila selyem rojtokkal befejezett pelerine hajtókákkal díszített redőzött derékkal, háncskalap színezett strucctollakkal, géz szalagokkal ékítve, fehér géz sál egészíti ki.


Kocsi ruha hímes chalyból, krepp kalap színezett strucc tollakkal és szalaggal ékítve.


Séta ruha rombusz mintás muszlinból, rojttal díszített bayadére pelerinnel, moiré selyem kalap tollakkal, szalaggal és blond csipkével díszítve.


Séta ruha lila és fehér mintás muszlinból, hímes tüll canezouval és háncskalap tollakkal és szalagokkal díszítve, szalmaszín gros de Naples csuklyás kalap tulipán végekkel formázott géz szalagdísszel, strucctollakkal ékítve.


Opera öltözék szaténból, sötétebb szatén rolóval és blond csipke rátétekkel díszítve, csúcsos felőujjakkal a ruha szövetéből és díszítésével és keskeny blond beszegésekkel, á la Antique hímes géz külsőujjak szatén szalagcsokorral ékítve, díszkalap rózsaszín szaténból strucctollakkal, csíkos géz szalagokkal és blond csipkével ékítve.


Estélyi ruha selyem muszlinból, hímzéssel ékítve, blond csipkével díszítve a kivágás körül.


Vacsora ruha selyemmel kihímzett chalyból, blond csipke külső ujjakkal, rubint színű bársony díszkalap strucctollakal, crépe de Lyon sállal kiegészítve.


Báli öltözék crépe illusionból (igen áttetsző, finom szövésű krepp szövet), színes szatén pelerinnel és derékövvel.


Délelőtti séta ruha világos őzszínű gros de Naples aljjal és hímes muszlin canezouval, angol csipke nyakbodorral, háncskalap blond csipkével, géz szalaggal és virágdísszel.


Házi öltözék mintás foulard szoknyával, apró ráncokba szedett jaconet canezouval. Gyerek ruha rózsaszín gros de Naplesből, jaconet alsóruhán.


Reggeli peignoir csíkos muszlinból, csipkével beszegve, színesen hímzett tüll főkötővel.


Promenád ruha gros de Naples redingotel, olasz szalmakalapgéz szalagdísszel és virággal ékítve.


Kocsikázó ruha muszlinból, brüsszeli csipkés felsőruhával, olasz szalmakalap tollal és szalagdísszel.


Esti öltözék bársonyból, díszkalap bársonyból tollakkal és szalagdísszel.


Séta ruha gros d'Orient redingotel, akác virágokkal ékített selyem kalap. Gyerek ruha rózsaszín ginghamből (pamut szövet vagy egy színű, vagy csíkos mintázattal, a ma is ismert kockázott felület csak később alakul majd ki), rüssel beszegett gros de Naples köténnyel és fehér gros de Naples capote kalappal.


Kocsi öltözék mintás Polonais szaténból (rokokó mintás) vagy sima chalyból, hímes pelerinnel és moiré selyem capote kalappal.


Házi ruhák á schall canezouval, a hajban nagy kontyfésű és pompon dísz.

Reggeli vagy délelőtti házi ruha organtin redingotel, Medicis ujjakkal, blond csipke főkötő szalagokkal és virágokkal ékítve. Gyerek ruha cambric nadrággal és alsószoknyával, égszínkék gros de Naples ruhával, őzszín gros de Naples kötény en coeur pántokkal, damaszkuszi rózsákkal hímezve.

Társasági öltözék mintás chalyból, háncskalap mintás szalaggal és görög mintás festett strucctollal díszítve. Reggeli peignoir jaconetből, a derék á mille plis (sok apró ráncba szedett), a szélek hímzéssel befejezve, a derékövön elefántcsont csat.

 Menyasszonyi ruha.

Divattudósítás részletek a La Belle Assemblée-ből 

Januári számából:
  "[...] A mantillákat* most általánosan alkalmazzák a promenád ruhákhoz. Ebben az évben sokkal különbözőek és elegánsabbak, mint ahogy valaha láttam őket: a fekete szaténok, a szegély körül domborműves bársony mintákkal díszítve egyszersmind újak és igen jó ízlésűek. A sima merinó mantillák festett szegéllyel szintén kedveltek, de csak a négligéhez*: a legdivatosabbak a pala szín alapúak, fekete vagy mucassa* mintákkal. Azoknak a száma, amiknek a gallérja és pelerinje* rojttal van díszítve, majdnem egyenlő a simán viseltekével.
  A coutil de soieből* alkotott redingotek* gazdag téli színekből, mint a palack zöld, gesztenye barna, vagy répa vörös, szintén kedveltek promenád ruhának. [...] Egy boa prémgallér, háromszor vagy négyszer körbevetve a keblen, szintén általánosan viselt ezekkel a ruhákkal. A karmantyúk, habár nem egyetemlegesen alkalmazottak, igencsak kedveltek: hermelin, coboly és szürke mókus a legkeresettebb prémek. [...]
  A dísz-fekete vesztett a pártolásból házi és félruhaként. Mióta beállt a hideg idő a duilletteket* hordják nagyon az előbbieknek; főként gros de Naplesből*, vagy marcellineből* alkotják ezeket; a derék sima, egy magas gallérral ami eláll a nyaktól, és á la Medicis* ujjakkal. Semmi más díszítés nincs rajtuk, mint ugyan abból a szövetből hurkok, amik elöl végig megkötik. Meg kell jegyeznem, hogy a derék egyáltalán nem nyitott a kebelnél. Mindig viselnek ezekhez a ruhákhoz egy collerettet* sok sornyi csipkéből megalkotva, vagy kidolgozott muszlinból, és elöl egy szalagcsokorral megkötve; ahogy szintén egy angol tüll főkötőt, könnyedén kihímezve, és ugyan abból a szövetből készült csúcsos hurkokkal, szalagok helyett; a perem szintén tüllből van, összhangzóan kimunkálva. [...]
  Kicsi órákat viselnek a félruhákhoz a derékövhöz akasztva, és ezzel elfedve. Egy illat üvegcse, és egy kulcs van az órához akasztva kis arany lánccal, kissé a deréköv alá hullva. 
  Az illatos üvegcsék egy igen kicsi lánccal egy gyűrűhöz akasztva, amit a kesztyűn viselnek, ismét kezdenek divatba jönni, különösen az Olasz Operában. Most már nagyon keveset láthatunk azokból a nehéz arany láncokból, á la Chevaliére, amik nemrég oly divatosak voltak. A chatelainek* teljesen eltűntek.
  A bársony bakancsok, szőrmével bélelve és díszítve, a legelegánsabb cipők a promenádhoz. A kicsi rövid szárú csizmák fehér szaténból, vagy gros de Naplesből, keskeny selyem rojttal díszítve, igencsak kedveltek az esti öltözékekhez. Mégis nem oly elegánsak, mint a fehér bársony csizmácskák, egy mesés virág koszorúval kifestve. 
  A legdivatosabb színek a répa vörös, palack zöld, gesztenye barna, ibolya, pala szín, rózsaszín, kanárisárga, és az azúrkék."


*Mantilla: bő, ujj nélküli köpeny, a karoknál és hátul rövid, elöl hosszú végekkel.
*Négligé: reggeli pongyola ruha.
*Mucassa: sötét, de fakó árnyalatú barna (lásd: Pantone PQ-440C).
*Pelerin: széles körgallér.
*Coutil de soie: igen erős, zsávoly vagy köper szövésű vastag selyem szövet.
*Redingote: eredetileg lovagláshoz használt kabát, a 18. század vége felé vált igényesebb önálló öltözékké, férfias stílusban szabott és díszített nagy lapos gombokkal, zsinórozással, széles kihajtóka gallérral és kézelőkkel, stb.
*Duillette: vattázott, eredetileg teljesen steppelt házi pongyola köntös volt, később utcára is hordták már, mint kabát felsőruhát.
*Gros de Naples: erős, tartós, tompa fényű selyem szövet, szálirányosan enyhe bordázott felülettel szőve.
*Marcelline: könnyű, habos, fényes taftszerű szövet.
*Á la Medicis ujjak: a felkaron teljesen bő ujjrész könyöknél hirtelen elvágva, onnan teljesen feszes az alkaron a csuklóig.
*Collerette: nyakfodor.
*Chatelaine: asszonyok által viselt több láncból álló ékszer, amire különféle használati dolgokat (pl., olló, kis varrótű tartókát, gyűszűt, kulcsokat, kisebb noteszt, stb.) vagy pipere tárgyakat akasztottak (pl.: kis illatos üvegcsét, kis púder pakkot, stb.) és ezt a derékövhöz vagy a ruha derekának az alsó szegélyéhez tűzték fel.

Februári számából:
  "[...] Bársonyt, szatént, moiré* selymet, és selyem plüsst mind alkalmazzák a promenád és kocsi csuklyás kalapokhoz és kalapokhoz: mindkettőnek a karimái kisebbek, és az előbbiek határozottabban zártabbak, mint az előző hónapban voltak. A legújabb kocsi kalapokat szaténból alkotják és bársonnyal bélelik. Aranyszínű, vagy a rózsaszín szatén feketével bélelve, levendula és ibolya fehérrel a kedvelt párosítások. A szalag, ami mindig összhangzik a kalap két színével, tulipán formájú hurkokba van elrendezve a tetőn, és egyféle félkoszorút képez a karima belsején. A blond* csipkés peremek szélesebbek a múlt haviaknál. A tollakat általánosan alkalmazzák. Mégis látni olyan kalapokat, amiken toll helyet a kalap szövetéből összeállított ékítés van, és fekete blond csipke díszítés. A toll nem különbözik az alakjában, de szélesebb: fél oldalasan helyezik fel, egy en tulippe szalag csokorral a tövénél. [...]
  A főkötőket nagyon viselik a díszruhákhoz. Mindig blond csipkéből vannak. [...]
  Láttunk pár díszkalapot szaténból, csupán szalag díszítéssel; a szalag mindig géz; és vagy fehér, vagy a kalap színével egyezik, füzér alakban van elrendezve vágott végekkel, és ferdén elhelyezve a tetőn. Van valami nagyon könnyed és új ebben a fajta ékítésben. Sok a legújabb kalapok közül béret alakú, és mindig tollakkal ékítettek.
  A béretek éppen annyira kedveltek, mint múlt télen voltak. [...] 
  Kalapok és béretek az esti öltözékekhez gyakran készülnek fehér velours epingléből*, sima színű bársonnyal megbélelve, és fehér tollakkal díszítve az egyik oldalon elhelyezve. [...]
  A kravátlik, vagy szaténból, bársonyból, vagy szalagból alkotva nagyon viseltek a félruhákhoz; a két különböző árnylatú bársonyok igen csinosak; néhány elöl záródik sok éles csúcsból álló csomóval; mások lekerekített végekből állnak, keskeny blond csipkével beszegve, és a szaténok közül sok blond csipkével van befedve. A csomó mindig középen elválasztott egy briliánssal, vagy gazdagon megmunkált arany tűvel. [...]
  A legkedveltebb színek az ibolya, levendula, spanyol barna, sötétkék, a vörös különféle árnyalatai, zöld és sárga."

*Moiré: selyem szövet vizezett vagy márványozott mintás felülettel.
*Blond: igen finom, könnyű, drága csipkeféle, tüll alapon selyem szállal kihímezve.
*Velours epinglé: finom  selyem kordbársony.

Márciusi számából:
  "[...] A bársony kedveltsége még nem csökkent a díszruhákhoz. A redőzött derekak a legdivatosabbak ehhez a szövethez, habár a simák még inkább. A szoknya bősége többé már nincs annyira előre vetve, aminek minden bizonnyal kecses hatású. A derekak szintén kissé rövidebbek, de a különbség a hosszúságukban csekélyke. A blond csipke hosszú ujjak folytatólagosan kedveltek. Észre vettünk néhányt ami a kar hajlattól nyitottan volt készítve, a csuklóig, de össze zárva kerek boglárokkal kimetszett szalagból, egy kis csillaggal mindegyiknek a közepén.
  A fehér szatén még mindig jobban kedvelt a bársonynál. [...]
  A báli ruhák anyagai ugyan azok maradtak, arany és ezüst géz és krepp hozzáadásával, mindkettőt igencsak viselik. A báli ruhák túlzottan is rövidek; a derekak redőzöttek vagy á la Sévigné*, vagy á la Grecque*. Aligha látunk simán készülteket. Sok ahelyett, hogy blond csipke mantillával lenne ékítve, egy négyszögletes darab van beszőtt tüllel fedve, ami a törzs hátuljára omlik. [...]
  A báli ruhák szegélyei közel sem olyan mélyek, mint múlt évben voltak, a díszítést következésképp a térd alá helyezik, aminek sokkal jobb és ízlésesebb hatása van.
  A legpompásabb ékszer amit ebben az idényben láttunk topázokból állt, gyémántokkal rakva. A fülbevalók fürt alakúak; a nyaklánc ékszerei rombuszban elrendezettek, és arany láncszemekkel csatlakoznak a legfinomabb megmunkálásban; de az ékszer legszebb része a fésű, ami öt vagy hat virág ágacskára van osztva, elegáns és egyedülállóan könnyű modorban felhelyezve. [...]
  Az újra felélesztett divatok közt vannak a nadrágok igen finom cambricból, amiket nemrég láthattunk a Tuileries kertben, néhány merveilleusen*. Törökös nadrág idomban készültek, nagyon bőek és hosszúak; az aljuknál különféleként ékítettek; néhány keskeny valenciennes* csipkével van szegélyezve, mások hímesek, de a legtöbbjük nagyon kicsi behajtásokkal van befejezve, közel fektetve egymáshoz.
  A nadrágokat várhatóan nem fogják általánosan alkalmazni, ami kár az erkölcsre nézve, mert a séta ruhák túlzó rövidsége igazán illő kiegészítését nyújtaná ezekhez. [...]
  A divatos színek a rubint, a zöld különféle árnyaltai, levendula, rózsaszín, ibolya, ametiszt, égszínkék, és a mályva."

*Á la Sévigné derék: a keblek majdnem vízszintesen elhelyezett redőzettel vannak fedve, amiket középen egy hosszú pánt szakít félbe, egészen leérve a derék aljáig.
*Á la Grecque derék: a redők függőlegesen állnak, az előközép vonalára esnek és lazán elválnak a béléstől.
*Merveilleus: a legújabb divattúlzásokba eső, túl cicomás nő.
*Valenciennes csipke: egyféle vert csipke, párnán készítették nyitottabb hálós összekötésekkel egyidejűleg kidolgozva a sűrű és egyenletes mintát, a mintát nem emeli ki külön egy markánsabb szál, a hálónak nincsenek csavart szélei, hanem sűrűn fonott, a szegély gyémánt alakú, a 19 századtól már gépek gyártották.

Áprilisi számából:
  "[...]A gros de Naples még mindig a legkedveltebb délelőtti ruha anyag, és várhatóan így is lesz a következő hónapban is. A délelőtti ruhákat általánosan magas derékkal készítik, és sokon még mindig ott van a bársony hajtóka, de a szatént használják jobban. A caméleon gros de Naples egy új és igen bájos színjátszó selyem, nagyon viselik félruhának. A négligének jelenleg még nincs eldöntött alakja; néhány ruhát a pelissé öltözék modorában készítenek, és mások fél-mélyek egy sima derékkal szegletesen kivágva felül, egy nyitott hajtókával mindkét vállon, amik éles csúcsot képeznek. Sok ruhán van egy füzér alakban kimetszett pánt, az ujjra felhelyezve pont a könyök felett. Minden füzér béléséhez egy drót van csatlakoztatva a széle körül, ami szilárd helyzetben tartja; ily módon a füzérek tartják az ujj felső részének a teltségét, és megakadályozzák, hogy lehulljanak a könyök alá; az ujj alsó része feszesen simul a karhoz.
  Az estélyi ruhák dereka többé már nem annyira szegletes kivágásúak a keblek körül. Néhány enyhén kerekített a vállaknál, mások kissé lefelé nyújtottak a keblek közepénél. Az utóbbi esetben a chemisette gátolja meg, hogy a keblek illetlenül közszemlére kerüljenek. A derekak vagy keresztezett redőzettel készülnek, vagy en coeur*; az első általában egy keskeny blond csipkével van szegélyezve, ami felfelé áll; az utóbbinál a szívet egy széles blond csipke alkotja, vagy behajtások, amik keskeny blonddal vannak beszegve. Az ujjak vagy á béret* ellenkező irányba fordított redőkkel, vagy pedig áttetsző anyagból kell lennie, akár a ruha olyanból is légyen vagy nem, és roppant bőségű válltól a csuklóig, ahol egy keskeny pánt szorítja le.
  A színes szatén és a caméleon gros de Naples a kedveltek a társasági összejövetelekhez. A díszruhák vagy fehér szaténból, gaze Donna Mariaból, vagy kreppből vannak; az utóbbiból a legelegánsabbak azok, melyek színesen vannak kifestve arany rátéttel; néhány á colonnes* csíkos; másokon, a legcsinosabbak és ízlésesebbek, távol eső bukéták vannak.
  A színes selyem hímzés, vagy díszesebb összejövetelekre aranyból vagy ezüstből, képezi a díszítések többségét. Habár nemrég láttunk pár díszruha díszítést arany vagy ezüst szalagból alkotva, vagy koszorúban elrendezve, vagy igen könnyű boglárokban pipacsra vagy tulipánra hasonlítva. Szintén feltűnt néhány díszítés társas összejövetelekre, igen gazdag géz szalagból alkotva két sor szabálytalan füzérben elrendezve, a füzérek elvegyítve szalaghurkokkal, és egy lombozat ágacskával vagy rózsabimbókkal minden egyes hurokból alá függve. Ez egy olyan modorú ékítés ami egyszerre könnyed, elegáns és egyszerű. [...]
  Bleu Adélaide*, smaragdzöld, lila, ibolya, kanárisárga, és a rózsaszín mind divatosak, de a fehér mindenekfelett a legdisztingváltabb a díszruhához."

*En coeur derék: a kivágás lehet fél-mély, vagy teljesen a derékövig leérve, ott csúcsban végződve a vállak felé kiszélesedve, de ívelt "szív" alakban haladva.
*Béret ujjak: a golyó alakú rövid ujjak vállaktól kifelé álló, megnyújtott változata, a felkar felső részén elterülve.
*Á colonnes csíkok: szélesebb csíkozás, oszlopszerűen.
*Bleu Adélaide: az új angol királyné után elnevezett élénk középkék árnyalat.

Májusi számából:
  "Tél gazdag de nehéz öltözéke most már teljesen átadta a helyét a vidám és könnyű tavaszi anyagoknak; és valójába, a gyártóink nem henyéltek az ellátásával megérkeztére. Nem tudunk emlékezni nagyobb változatosságra, vagy elegánsabb választékosságra az anyagok közül a dísz- és félruhához. Az utóbbinál sokuk selyem és gyapjú keveréke, majd olyan könnyűek, mint a jaconet muszlin, és rendkívül gazdagok. Virágosak sok változatos mintából, és igen élénk színekből: az alapjuk fehér, és sokon keskeny szatén csíkozás van rajtuk jelentős távolságokban. Szintén látni muszlinokat karton mintázattal, nagyon gazdagok és szépek, de kevésbé disztingváltak, mint azok amikről az imént beszéltünk. Az új selymek között, azok amik újdonságuk és szépségük végett is figyelemre méltóak a foulardok*, a kínai kreppek, a kockázott és moiré* gros de Naples; az utóbbi kettőt, úgy mint a változatos tarka selymeket és gézeket, a díszruhákhoz viselik.
  Az öltözékek nagyon kicsit változtak az alakjukban: sokat azok közül, amiket kocsiban viselnek magasan készülnek, az eleje mély hajtásokkal díszítve, amik a válltól a derékövig kereszteződnek. Az ujjak nem feltétlenül csökkentették a méretüket a felső részen, és az ostoba bőségük jóval figyelemre méltóbb az által, hogy általánosan az alsó részen testhez állóbbak és minden ékítés nélküliek. A díszítések, úgy mondják, hogy igencsak viselve lesznek az idei nyáron; de eddig alig láttunk párat. Ha a könnyű szövetű ruhákat díszítik, akkor általában behajtásokkal, és a selymekhez rolókat alkalmaznak. "Hajtások és rolók!!!" kiáltanak fel szép olvasóink. Még így is, hölgyeim; tekintetbe kell vennünk, hogy a nyári divatok még nem eldöntöttek: kétség kívül egy újabb hónap változást fog teremteni.
  A kocsi ruha öltözékeit folytatólagosan igencsak viselik ugyan azon szövetből készült pelerinekkel. [...] A kínai krepp kendők és sálak szintén igen divatosak: rendkívül gazdag mintájúak. A blond de Cambray kendők és pelerinek általánosan alkalmazottak lesznek a kocsi ruhákhoz, amint az idő melegebbre fordul; jelenleg nagyon általánosan kalapok díszítésére használják, és fátylaknak. [...]
A muszlint elkezdték viselni a déshabilléhez*. Néhány csinos délelőtti ruha sűrű jaconet muszlinból van, elöl nyitottak, á schall* derékkal, gazdagon hímezve; a hímzés en tablier* folytatólagos az előrész mindkét oldalán lefelé. Egy csinos, de jóval formálisabb déshabillén a derék kis ráncokba van szedve. Nagy antik nyakbodorral készül, felfelé állva a torok körül, ami szintén ráncozott. Az ujjak á la Imbécile*. Gazdagon kihímezett a szegély körül.
  A díszítések kezdenek igencsak viseltek lenni a vacsora és estélyi ruháknál. [...] Szintén meg kell jegyeznünk azokat, amik rolókból, vagy szatén pántokból állnak, a tüll vagy blond ruhák ékítésére felhasználva. Néhány S alakban van elrendezve, mások V idomban, és sok félhold alakban elrendezve. Egy másik fajta díszítés rolókból áll, összefonva, és kettős hurkokat képezve. Könnyed bukéták jácintból, vagy vad tulipánokból, vagy tarka virágokból vannak mindig elvegyítve ezekkel az ékítésekkel. Tíz vagy tizenkettő bukétát alkalmaznak egy ruha szegélyének a díszítéséhez. Kissé a térd alá vannak felhelyezve; és két bukéta efelett a szoknya bal oldalán, valamelyest távolra egymástól. [...]
  A legkeresettebb színek a Bleu Adélaide, kanárisárga, a zöld különféle árnyalatai, fakó rózsaszín, és egy igen ízléses árnyalatú lila."

*Foulard: csavart szálakkal szőtt selyem szövet, könnyű de ebből fakadóan erős, tartós fajtájú.
*Déshabillé: pongyola ruha.
*Á schall derék: a derék elöl és néha hátul is vállaktól széles V alakban kivágott, a derék közepénél összeérve az övnél, a kivágást a vállaknál széles, lefelé vezetve keskenyedő hajtókák szegélyezik, a kivágás előinggel van mindig befedve.
*Á la Imbécile ujjak: a Mamelukenél nagyobb méretű, a válltól a csuklóig bő ujj féle, a kézfejre jelentékenyen leomló bő résszel.

Júniusi számából:
  "[...]A délelőtti csuklyás kalapok moiré selyemből vagy Leghornból vannak. Capote* alakúak, és nagyon kevéssé díszítettek; néhányon valóban csak egy szalag van, ami pántot és sallangokat képez: ebben az esetben a csuklyás összhangzó szaténnal van megbélelve, és általánosan egy blond csipke függöny fátyollal befejezve.
  A nap későbbi szakában viseltek rizsszalmából vannak, moirézott gros de Naplesből, és kreppből. Az első közül sok strucc tollal van díszítve, úgy elrendezve, hogy félkoszorút képezzen a tető elején: a bal oldali utolsó toll jóval hosszabb a többinél, és csavart idomban hull a karimára, ami belül géz szalaggal van díszítve, keskeny blond csipkével beszegve, két boglárban elrendezve; egy az archoz közel helyezve, a másik a karima szélénél. Egy csavart szalag pánttal vannak összecsatlakoztatva. Szintén látni szalag hurkokkal díszítetteket, és egy szál nagy virággal, színezett tollakból alkotva.
  Sok gros de Naples csuklyás ékítve van a tető jobb oldalán egy csokor érett vagy zöld búzakalásszal, vagy egy géz szalag kokárda közepébe helyezve, vagy blond csipke bóbitába. Másoknak a teteje ugyan olyan szövet redőzettel van díszítve blond csipkével megtűzdelve, és nagy kerek lapokba elrendezve. A tető jobb oldalán kínai szegfű bukéta van elhelyezve, vagy egy lomb ágacska, vagy noisette rózsák.
  A krepp csuklyások virágokkal vannak díszítve hosszú, könnyed ágacskákban elrendezve, és blond csipke redőzettel vegyítve. Néhánynak a karima belseje igen könnyű modorban van ékítve metszett szalag végekkel; másokon szalag coque* van keskeny blond csipkével beszegve.
  A kalapok leginkább a félruhákra szorítkoznak, és még ezekhez is nem annyira viseltek, mint a csuklyások. [...]
  A félruha kalapok kreppből, moirézott gros de Naplesből, és néhány géz szalagból vannak megalkotva. Az utóbbi egyenlően új és csinos. Sok selyem kalap en panache* ékített, a tető jobb oldalára helyezett tollakkal. Egy széles sor blond csipke, a jobb oldalon füzér alakban megemelve, megy körül a tetőn, és hull le hátul és a bal oldalon a karimára. A karima belseje blond csipkével van díszítve, főkötő modorban elhelyezve nagyon közel az archoz. 
  A krepp kalapok leginkább azért figyelemre méltóak, mert kisebbek, mint bármi ami eddig megjelent, és könnyed, csinos, de igen fantasztikus módozatban vannak díszítve virág ágakkal.
  A géz szalagokból alkotottak capote kalap alakúak, és tollal díszítettek: bármilyen is legyen a kalap színe, a tollak kivétel nélkül fehérek. [...]
  A legelőnytelenebb hajfodrozat, a kínai, tökéletesen kiment a divatból. A hajat mérsékelten magasra rendezik, de általánosságban a csokrok túl merőlegesen vannak elhelyezve, semmint hogy kecsesek legyenek. Elöl könnyű, telt fürtökben van elrendezve, vagy pántban a homlok körül, néhány könnyed huncutkával az oldalakon.
  Most van a virágok hava, és az elegánsaink bőkezűen használják is ezeket mindenre ami ebben az idényben a coiffure* előnyére válik; kalapokon, á la Flora koszorúk, és a könnyed ágakból alkotott bukéták mind divatosak.
  A kedvelt színek a lila, rózsaszín, halványkék, szalmaszín, és a zöld különféle árnyalatai. Szintén látni sok tarka színt."

*Capote: francia csuklyás kalap, a karima szélek jobban ráhajlítottak a fülekre és arcra, hátul a karima rövidebb és lehajlítottabb.
*Coque: borítás.
*En panache: tollbóbita, tollforgó.
*Coiffure: fejdísz, hajviselet.

Divattudósítás részletek a The World Of Fashion-ből 

Júliusi számából:
  "[...]Lila, kék és citromsárga színű organtin pelissék, hasonszínű tafttal bélelve éppen most jelentek meg. Kettős lehulló gallérral készülnek, ami pelerin modorban esik a mellkasra, és ugyanúgy van díszítve, mint beszegve angol csipkéve. Szintén látni pár indiai jaconet muszlint, színes tafttal bélelve, canezou á draperie* modorban készült derékkal. A szoknyának az eleje és a derék is gyönyörűen kihímezett.
  A vacsora öltözékeknek a derekai, általában véve, á la Vierge* készülnek. Néhány ráncolással van díszítve, másokon egy hajtás van a kebel körül á la pelerine. Ha a ruha selyemből van, fehér áttetsző ujjak rövidek felett a ruha szövetéből egyetemlegesen alkalmazott. Nagyon kevés az ékes ruha; és ezek is csupán három vagy négy igen keskeny behajtással vannak ékítve, közvetlenül a szegély fölé helyezve. A szövetek oly számtalanok, hogy le sem tudjuk írni mindet. A legkedveltebb selymek a moiré, színes gros de Naplesek, és a foulardok. A tarka anyagok között, a félig áttetsző fajtájúak közül a selyemből és gyapjúból alkotottak a legkedveltebbek.
  Nem emlékszünk oly idényre, mikor a keblek és a vállak annyira túlzottan felfedettek lettek volna a díszruhánál; és ez a divat nem kevésbé előnytelen, mint illetlen, mivel a vállpánt olyan mélyre hullik, hogy laposságot kölcsönöz a kebleknek, ami igen kedvezőtlen az alakra nézve. A díszruháknál az ujjak mindig rövidek, és sok szalaggal van díszítve, az ujj aljánál belül elhelyezve és felvezetve a vállhoz, ahol egy csokorral kötik meg hosszú végekkel, ami az ujjra hullik. Ahol ez a megoldás van, ott a derékövnek összhangzania kell, és a sallangot csokrokban kötik meg rövid végekkel oldalvást. A nagy összejövetelekre szánt ruhák díszítése igen gazdag, úgy mint blond csipkével, lámával, stb. A társasági ruhák vagy díszítetlenek, vagy nagyon egyszerűen metszett szalagokból vagy szatén hajtásokból alkotva. Semmi újdonság nincs a szövetekben. Gaze d'Asie, aerophane, és különféle más gézfajták folytatólagosan viseltek selyem fölé. Szintúgy még mindig látni sok ruhát moiréből készítve. Ezen utóbbit általánosan vagy en mantille blond csipkével díszítve, vagy pedig egy blond csipke canezouval* viselik. [...]
  A díszes ékszerek folytatólagosan divatosak; a könnyű arany is igencsak kedvelt. A legdivatosabb karkötők az arany láncból alkotottak. Szintén látni hamis gyémántokat, aranyozott ékszereket, stb., amik már régen kimentek a divatból, most sok elegáns nő viseli ezeket. Ezt a fajta ékszert most oly tökélyre fejlesztették, hogy alig lehet megkülönböztetni a valóditól.
  A rövid szárú csizmákat most egyetemlegesen viselik a promenádokon; a legdivatosabbak gros de Naplesből vannak, de látni néhányat crosiolineből is. A legdivatosabb kesztyűk tissu Anglaisből* készülnek, vagy fehérek, vagy sárgák. A selymek is kedveltek, különösen a gézszerűek.
  A legelegánsabb napernyők fehér moiré selyemből vannak, a bot befejezve egy sötétpiros fogantyúval.
  A kedvenc színek a lila, kék, citrom, rózsaszín, zöld, francia szürke* és a szalmaszín."

*Canezou á draperie: a kebleken ráncokba szedett, könnyű nyári szövetből készült, ujj nélküli derék.
*Á la Vierge derék: fél-mélyen vagy mélyen szögletesen kivágott derék, felül keskenyen ráncolva huzalszalag nélkül, amik a derékvonalig ereszkednek alá, ott sűrűn csoportosulva.
*Canezou: könnyű, áttetsző szövetből készült felsőderék, általában nyáron viselték; ujjatlan, nyaknál zárt, a derék része általában ráncba volt húzva, vagy keskenyítve szabva a vállaktól lefelé.
*Tissu Anglais: lyukacsosan hímzett könnyű szövet.
*Francia szürke: lilás szürke árnyalat, félgyászhoz is alkalmas volt.

Divattudósítás részletek a La Belle Assemblée-ből 

Augusztusi számából:
  "Az utcai kosztüm nagyon kicsit változott múlt hónap óta: a szövetek továbbra is ugyan azok, a fehér jaconet muszlin kivételével, amit kezdenek szívesebben viselni a magasan zárt ruhákhoz. A szegély mindig ki van hímezve megközelítőleg a térdnél, avval a gazdag modorú munkával ami hasonlatos a varrt csipkéhez. A sima, magas derék mi hátul záródik, majdnem teljesen elfedett egy pelerinnel*, rövid, kerekített végekkel a deréköv alá menve, és kissé ez alá nyúlva. Kicsi gallérja van, elöl kerekded. A pelerint teljesen hímzésből alkotják, és igen gazdag hatású. Az ujjak a Medicis fajtájúak, és a kézelő meglehetősen mély, és kerek cakkozással van befejezve a felső részénél összhangzóan.
  A színjátszó gros de Naples a legkedveltebb a pelisséféle ruhákhoz. A legújabb alakú ruhák hátul simák, és elöl keresztezett ráncolásúak; három behajtás megy mindkét válltól a derékig, és onnan a szoknya aljáig érnek le mindkét oldalon. A kézelő is behajtásokból áll, ami előközépen kereszteződik, és mindkét oldalon csúcsokat képez. Őzszín, kék, piros, lila, és a zöld, mindegyik fehérrel vegyítve a kedvenc színek ebből a fajtából. [...]
  Jaconet muszlin, nyomtatott muszlin, és selymek mind kedveltek a pongyolaruhához. Az első szövetből készült ruhák néhánya három behajtással készül, úgy felhelyezve, hogy egymást érintsék végig a szegély körül; az utolsó könnyű hímzéssel megtetézve. Egy sima derék, imbecille fajtájú ujjakkal; a derék francia cambric canezouval befedve, á schall készítve, és a keblek és az ujjlyukak körül kicsi ráncokba szedett fodrozattal díszítve.
  Ha a ruha nyomtatott muszlinból van, akkor jaconet vagy cambric muszlin fichu gallérral viselik, igen nagy jockeykel*, kihímezve és keskeny csipkével befejezve. Ezeknek a fichuknek a végei átmennek a derékövön elöl és hátul is, és a hajtásokat ekképpen vagy en gerbe*, vagy legyező alakban képezik. [...]
  A vacsora öltözékek anyagai ugyan azok maradtak, mint múlt hónapban voltak. A derekakat többnyire félmagasan készítik. Néhány redőzet ráncokba van rendezve, amit úgy kereszteznek, hogy egy X-et képezzenek, csupán a chemisette közepén kiállítva; mások simák, és vagy egy rüssel vannak befejezve a keblek a körül, vagy olyan szabású gallérjuk van, ami vállpántot képez. Ez az utóbb említett a legelőnyösebb derék modor, amit már egy ideje láthattunk, a viselőjének azt nyújtva, hogy nem lesz a mérsékeltnél jóval en bon point*.Az áttetsző ujjakat folytatólagosan viselik az en béretek fölött: ezeknek a modorában sincs változás, de az előbbinél az alsó rész jobban díszített. Néhánynál a teltséget a kar alsó részénél a ruhával összhangzó pántokkal szorítják le, rombuszokban elrendezve, mindegyik a kar közepénél kis arany csattal kapcsolva: másoknál a teltséget rézs hajtásokkal rendezik el, részben egymásra fektetve. A rüssök, vagy a blond csipke mandzsetták, kézelő alakban felfordítva ékíti általában a csuklót. Az ékítések nem oly általánosan alkalmazottak, mint múlt hónapban voltak; azok, amiket viselnek rüssökből állnak, a szegély körül úgy elrendezve, hogy toll ékességre hasonlítsanak.
  Az estélyi ruhákat még mindig mélyebben vágják ki a keblek körül, mint ahogy múlt hónapban voltak. Tulajdonképpen, a kebel most igen illetlenül kimutatott a díszruháknál. Mi azt mondjuk, hogy ezt a modort a franciáktól vettük át, és ők azzal tiltakoznak, hogy ők vették át tőlünk. Az egyik divatos lapjuk komolyan kijelenti, hogy a francia erkölcs megbecstelenítése ennek az alkalmazása. FRANCIA ERKÖLCS!!! Vajon ez a finom kritikus hallott valaha is Mesdames Tallien és Recamier illő megjelenéséről, mikor egész Párizs összesereglett a nyilvános promenádokon, hogy lássák őket megjelenni tiszta görögös modorukban, ami, egyébként, a legerkölcstelenebb mentegetőzése volt a valaha viselt öltözékeknek. De térjünk vissza a divatra; ez a divat minden bizonnyal annyira előnytelen, mint illetlen, mert a vállakat oly mértéktelenül mezteleníti le, hogy a kebleknek laposságot kölcsönöz, és mind együttvéve előnytelen az alakra nézve. A keresztezett redőzetek és a sima derekak egyformán kedveltek; az utóbbit gyakran készítik á revers, nyitva a vállaknál, és keskeny blond csipkével környezve. A rövid ujjak nincsenek egyetemlegesen alkalmazva az estélyi ruhákhoz, de nagyjából jobban kedveltek a hosszúaknál.
  Az esti öltözékek anyagai folytatólagosan ugyan azok, mint múlt hónapban, de a moirét nem viselik annyira. A díszítések gézből és tüllből állnak elvegyítve virágokkal; nem képeznek sok újdonságot vagy változékonyságot, de igen könnyedek és ízlésesek. [...]
  Divatos színek az őzszín egy új árnyalata, kék, piros, lila, zöld, ligetszépe szín, és a citromsárga különböző árnyalatai, és a rózsaszín."

*Pelerin: körgallér.
*Jockey: az ujj lyukból induló, a nagy dudoros felső ujjrészt fedő és díszítő önálló lebeny.
*En gerbe: a ráncozás legyező idomban megy a vállaktól a derék középpontja felé szűkítve.
*En bon point: teltebb, pocakos.

Szeptemberi számából:
  "[...] A csuklyás kalapok karimái oly mértékben megnőttek, hogy alig van bármi különbség köztük és a kalapok között; úgyszintén rövidebbek is a füleknél, mint múlt hónapban voltak: a tetők ugyan olyan alakúak maradtak. Egy tarka szövet, úgy hívják pagne*, még ha túl közönséges is az eleganciához, sok ízléses nő hordja; úgyszintén a papírból megalkotott kalapokat is, mit most oly tökélyre fejlesztettek, hogy a moiré selyem tökéletes hasonmását nyújtja; de a moiré, vagy a Leghorn szalma határozottabban a divatosabb alapanyagok.
  A pagne és papír kalapok mindig gros de Naplesel béleltetnek meg, vagy kékkel, vagy rózsaszínnel; általánosan szalaggal vannak díszítve, de néha rövid strucctoll bukétákat is alkalmaznak. A három másik anyagból alkotott csuklyások vagy tollakkal, vagy virágokkal vannak díszítve, de legalább a kétharmaduk tollakkal díszes. A virágokkal díszítetteknek egy metszett szalag levélzettel környezett bukétájuk van közel elhelyezve a tetőhöz. Szalmaszín, vert Anglais, és a vöröses lila a legkedveltebb színek a moiré selyem csuklyásokhoz. [...]
  A félruha kalapok előnyös és mérsékelt méretűek, oly karimával ami valamelyest, de nem egészen a chpeau-capote alakú. Moiréből, kreppből, vagy rizsszalmából alkotják őket; a kettő utóbbi a legdivatosabb. Fehér, és azúrkék a legkedveltebb színek a kalapokhoz, amik összhangzó strucctollakkal vannak díszítve. Nagyon kevesük díszített virágokkal; egy teljes csomó brokátos géz szalag van rajtuk, aminek a közepén egy virág bukéta van.
  A Capoteket nem hordják annyira, mint a kalapokat, mégis sokat látni, különösen a blondból alkotottakat. Többé már nem béleltek, hanem nyújtott karimával és tetővel készültek, és vagy virágokkal díszítettek, vagy vágott szalag ékítményekkel. Néhány félruha kalapnak a karimájának a belseje keskeny szalag koszorúval van díszítve, vagy burokként elrendezve, vagy levélzetként; de a pomponok, vagy a kis szalag csomók sokkal kedveltebbek. Ezek nincsenek a kalaphoz rögzítve, hanem a karima alatt a hajhoz elhelyezve; vagy a homlok közepénél két különböző színből, vagy egy a bal oldalra helyezve. [...]
  Estélyi ruhához a hajat virágokkal ékítik, amihez díszes fésűket vegyítenek. Szintén látni pár coiffuret két pomponnal dekorálva kék és rózsaszín szalagokból, mindegyiknek a közepén gyémánt vagy gyöngy ékszerrel. 
  Divatos színek a rózsaszín, azúrkék, szalmaszín, vöröses lila, és a zöld."

*Pagne: mintás pamut szövet.

 Divattudósítás részletek a  The World Of Fashion-ből 

Októberi számából.
  "[...]A selymet elkezdték viselni, de nem annyira, mint a chalyt* amit most már használnak mind a negligéhez és a vacsora öltözékhez is. Peignoirek*, vagy redingotek* elöl nyitottan gazdagon hímes muszlin alsószoknyák fölé a legkedveltebbek. Szintén látni kerek aljakat, a derék háromnegyedesen mély. Az ujjak majdnem egyetemlegesen a nagy gigot* fajtájúak; habár néhány hölgy még mindig az Amadis* alakot részesíti előnyben. A díszítéseket elkezdték viselni a negligéhez, de még nem általánosan alkalmazottak. Néhányuk két mély behajtásból áll, egymás fölé helyezve, valamennyi távolságra a szegélytől. Más ruhákon nagyon széles rézs pánt van, kifogazva a széleinél, rojttal díszítve.
  Az egyik legfeltűnőbb újdonság a félruháknál az á corbeille derék; félmagasan készül, és keresztezett ráncokkal redőzött; egy másik redőzet hosszanti ráncokkal elrendezve mindegyik válltól indul, és en coeur ereszkedik le a derékövig; a derék ugyan olyan hátulról is. Ennek a ruhának az ujjai en cornet készülnek, hogy úgy mondjuk, a csuklótól fokozatosan megnagyobbodnak, ahol is feszesen állnak, a vállak felé, ahol a szokásos méretűek. [...]
  A moiré, gros de Naples és chaly délelőtti ruhák, amik oly uralkodóak ebben a pillanatban, majdnem általánosan egy vagy két igen mély pelerin gallérjuk van, ami kecsesen hull a vállakra. A szegély vagy az alja majdnem a térdig van felhajtva.
  Ezeknek a délelőtti ruháknak az ujjai szabályos ráncokba van szedve, még akkor is amikor pelerint toldanak a ruhához. Korábban a derék elejének az oldalai oly ráncolással voltak kiemelve, amik a vállak tetejénél kezdődtek, a derék aljáig ereszkedtek alá, ahol en gerbe csatlakoztak. Egy ideje ezen ráncok olyan aprók és annyira sűrűn elrendezettek, mint a chemisetteken.
  A magas derekú ruháknál átlós ráncok vannak a nyaktól a torok közepéig, ahonnét a derék egyenesen elvágó majdnem a derék aljáig, ami igen előnyös az alakra nézve.
  Egyéb házi ruha derekakon a ráncok a vállaktól nyúlnak le a keblek közepéig, ahol egy keskeny pánttal vannak leszorítva, ami formában tartja őket, és egyesíti a derék két részét, amik rézsút kiszabva egyébként nem állnának simán.
  A mélyen kivágott ruháknál a vállak igen simán maradnak és nagyon lent, habár a kebleknél és hátul magasabbra idomítottak. Egy új modorú öltözék derekát úgy alkotják, hogy a redőzetet mindegyik válltól keresztbe hajtják, és szív alakot képez, majdnem a derék aljánál találkozva; ugyan ilyen fajta redőzet ékíti a hátulját.
  A rövid ujjakat mindig mérhetetlenül nagyra készítik, és vékony kemény gézzel fedik be, mintsem hogy olyan buckram* alsóujjal támogassák, ami hajlamos a vállakat kidörzsölni, és jelzi a nők jelenlétét majdnem a szomszédos szalonban. A hosszú ujjak a szokásosak maradnak, fokozatosan csökkenő mérettel a csuklóig lefelé."

*Chaly: nagyon finom szövésű, puha gyapjú szövet.
*Peignoir: reggeli pongyola ruha, általában sima fehér, könnyű szövetből készült, közvetlenül az alsóóruhák fölött viselték, megfelelt még fésülködő köpenynek és nyáron a gyógyvizes helyeken a reggeli, kora délelőtti sétához is.
*Gigot: sonkaujj.
*Amadis: a válltól és felkaron bőven elálló buggyos ujjrészű, a könyök feletti résztől a csuklóig feszesen álló ujjfajta.
*Buckram: igen kemény kanavászon.

Divattudósítás részletek a La Belle Assemblée-ből 

Novemberi számából:
  "[...] Valami máris történt az anyagválasztás terén, és pár őszi újdonság már megjelent a ruhákon, amik valószínűleg pártolva maradnak karácsony utánig, de még semmi sem lett előnyére eldöntve a csuklyás kalapoknak, ruháknak, stb. Mégis, sok okunk van azt hinni, hogy az ujjak nem fognak méreteikben csökkenni, amit sajnálunk, mert jelenlegi alakjuk egyszerre bájtalan és kellemetlen.         Őszintén egy reform ebben az ügyben teljesen szükséges. Van egy ötletünk összehívni egy találkozót, hogy megfontoljuk az ügyet. Biztosak vagyunk benne, hogy nagyon sok mindent lehetne mondani a reform ügyéért; és ezúton nem mocskolnánk be a toilettet, amit a női találékonyság nem elegendő megvédelmezni, pár okos beszéd kétségtelenül történne ellene. Úgy véljük, hogy a kérdést fel kéne hoznunk, és pedig gyorsan; ezalatt, pillantsuk meg a dolgokat ahogy most vannak. [...]
  Az estélyi ruhák derekai mélyen kivágottak, de nem illetlenül; felül szegletesek, és kivétel nélkül redőzöttek elöl, de általában véve sima hátulsó résszel, és szorosan testhez állva. A hosszú ujjak igen általánosan alkalmazottak; a kasmír ruhákhoz valóak indiai muszlinból vannak; a chaly vagy selyemhez valóak pedig általában gézből. A derekak ugyan olyan hosszúak maradtak; és a ruhák szoknyái annyira kellemetlenül bőek, mint még soha. A chemisettek folytatólagosan kedveltek; valóban, a redőzött derék alakja szükségessé teszi. A legújabbak redőzött ráncba vannak szedve, ami a kebel közepénél kapcsolódik egy arany vagy gyémántos brossal. [...]
  Azon színek mellett, amiket már említettem a zöld, lila, acélszürke, és a brun-hanneton is kedveltek."

Decemberi számából:
  "[...] A gros de Naples köpenyek, gazdag sötét színekből, általánosan alkalmazottak a séta öltözékekhez, selyem ruhák fölé. A promenád köpenyek, legalábbis még nem képeznek meglepő újdonságot; kissé rövidebben készülnek, mint a ruha, egy kényelmes bőségben, és vattázottak.    Általában két pelerinjük van, és ezek ugyan olyan méretűek, mint a múlt éviek; úgy szintén a gallér.    Az ezek alatt viselt ruha vagy gros de Naples, vagy merinó, de valójában igen kevés az utóbbiból van alkalmazva az elegáns nők által. Szintén láttunk néhány sál ruhát a saját manufaktúránkból, fekete vagy csokoládé alappal, élénk színű virág bukétákkal befedve. Túl nehezek ahhoz, hogy kényelmesek legyenek. Mivel még csak most jelentek meg, így nem tudjuk megmondani, hogy milyen messzire mennek a divatosságban, de nem képzeljük valószínűleg, hogy általánosan keresettek lesznek. 
  A bársony, vagy a félbársony a kedvelt alapanyaga a promenád csuklyás kalapoknak. Szintén látni pár szatént. Sok séta csuklyás gros des Indesből, vagy gros d'Orientből van megalkotva; mindkettőnél meg kell állapítanunk, hogy most oly gazdagsággal készülnek, hogy nagyon kissé alsóbbrendűek a bársonynál. [...]
  A boák jobban, mint valaha divatoznak a promenád ruhákhoz; de, hogy elegánsak legyenek vagy cobolyból, vagy Izabella medvéből kell lenniük, egy igen nagy méretű összhangzó karmantyúval. [...]
Az estélyi ruhák görög modorban redőzött derékkal készülnek, vagy pedig elöl levezetve fél-coeurt formálva. Az ujjak vagy a béret vagy a dudoros alakúak. A kebel elején nincs díszítés, de a hátulja és a vállak blond csipkével vannak ékítve. Meg kell említenünk azt is, hogy a derék nincs oly mélyen kivágva, mint ahogy egy ideje volt. [...]
  A chaly még mindig divatos, mind a legelegánsabb alakú délelőtti ruhákhoz, és a társas esti összejövetelekhez; de az anyagának új és feltűnő mintájúnak kell lennie. Az á revers derék nagyon magas hátul, és nyitott a kebleknél egy hajtókával, ami túlzottan vékony a deréknál, széles a vállakon, de hátul keskeny, ez a legkedveltebb a délelőtti ruhákhoz. A hajtóka jockeykat képez. Ívelt a vállakon, de hátul szegletes; az ujjak a gigot alakúak. [...]
  A festett és hímzett organtinokat és gézeket fogják viselni várhatóan a bálokon és vacsorákon. [...]
Van egy bizonyos tökéletes őrület az aventurine* nevű szín iránt; minden árnyalatában divatos.    Karmazsin, gesztenye, ibolya, és különösen a püspök lila, palaszín, levendula, és a sötét zöld szintén kedveltek. A világos színek, mint a rózsaszín, kék, stb. leginkább az estélyi ruhákra vannak szorítkozva, és a csuklyások bélésére. Mégis kivételeznünk kell az élénk rózsaszínnel, ami divatos a szatén csuklyásokhoz."

*Aventurine: barna árnyalat.

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések