Az év divatja: 1830

  Divattudósítás részletek az 1830-ban kiadott  La Belle Assemblée-ből és a The World Of Fashion-ből, ezekből fordítottam magyarra a divattudósítások érdekesebb vonatkozó részeit, hogy átfogó képet kapjunk az év divatjáról.

  Mivel ez a bejegyzés igen hosszú lesz, akit pedig nem érdekelnek a hosszabb-rövidebb divatleírások, azoknak egy kis összefoglaló, hogy lehessen minél előbb nézegetni a sok szép képet:
-Ruha forma: Az előző év után tovább fejlődik a tipikus homokóra forma; a vállak és ujjak szélesek, teltek, a derék nyúlánk és karcsúra fűzött, a szoknya már tipikus harang idomban omlik lefelé, elöl is kerekdeden elállva, nem csak oldalt és hátul hangsúlyosabban, mint korábban. A szoknya aljak a nappali ruhákhoz is olyan rövidek lesznek, mint a táncra szánt báli ruhák: nem csak bokát, de már a vádli alsó részét is kivillantják, gyakran oly magasságig, hogy a félcsizma teteje is kilátszik. Teljesen földig érőek csupán a legdíszesebb udvari uszályos ruhák maradnak. A szoknyák térdvonalnál még mindig elvágóan díszítettek vagy egy sor hímzéssel, levélzet rátéttel, keskeny roló, széles fodor által; ami új, hogy most már a szoknya felső része is díszített, ebben az esetben az alsó része sima. A leheletvékony roló a divatos díszítés simán, füzér alakban, vagy szerpentinben, de a divatos etruszk formában is elrendezve. A térd vonalig érő széles felhajtás is divatos, simán minden dísz nélkül. A szoknyákat már kellően kikészített alsószoknyákkal támogatják. A karcsú derékról a fűző gondoskodik és a pontosan megkomponált illúziók, nevezetesen: a nyúlánk derék előközépen csúcsosan végződik, vagy csúcsos széles övvel kiemelt, szépen megmunkált arany csattal elöl hangsúlyozva a derék vonalát. A kebleknél dús redőkbe szedett vállazó díszíti a derekat, végei a váll szélei felé kinyúlva, ahol a hatalmasra dagadó ujjak tovább bővítik az arányokat. Ujjak közül a béret fejfedőre emlékeztető, ezért ugyan ezt a nevet viselő ujj forma lesz a legdivatosabb: esti ruhákhoz a felkar felső részét duzzasztja kifelé a vállaktól állítva, nappali ruhákhoz egy felkar közepétől a csuklóig teljesen feszes ujjrésszel megtoldva. Emellett a felkaron különböző mértékben elálló és szűkülő buggyos ujjak, feszesen az alkart ölelő ujjrésszel a legdivatosabb, ezeknek millió formája volt, ugyan ennyi fantázia névvel, amiket a képek alatt lehet majd olvasni, itt nem ecsetelem. Derék típusok közül az á la Sevigné modorban, a kebleket ráncok által fedő és pánttal félbeszakított fajtájú derekak a legdivatosabbak ebben az évben estélyi ruhákhoz; és ha ráncok, akkor azok mindenfajta méretben elrendezve és dőlésszögbe állítva. De a minden redőzet nélkül, feszesen testhez álló derék is igen divatos ("corsage uni" fantázia névre keresztelve), főként esti öltözéknek egy sor csipke fodorral leomolva a sima kivágásról a keblekre és a derék felső részére az ujjakon át. A sima ráncos en gerbe változatlanul divatos, mely legyező alakba rendezett redőkkel díszíti a derék előrészét és ennek a tovább fejlesztett változata, az á la Eventail, amin már szabályosan legyező alakban vannak a redők összeállítva. Mindezek felett azonban nappali ruhákhoz a legdivatosabbak a teljesen nyitott derekak, vállnál széles kihajtókákkal, amik az öv előközepén keskeny csúcsban értek össze, vagy a széles hajtóka galléros férfi kabátra emlékeztető megoldások, amik csak elöl voltak nyitottak és a gallér körbevette a nyakat hátul; a kivágást előinggel (chemisette) fedték be, ami gallérral nyakig zárt volt. A nyaknál zárt ruhákat egy keményített csipke vagy hímzett szövet nyakbodorral díszítik, mint a régi spanyol gallérok, csak szerényebb méretben, ami köré színes mintás selyem nyakkendőt (sautoir) kötöttek. De a férfiaktól átvett, tenyérnyi széles, sima fekete bársony vagy selyem kravátli is divatos volt, mint nyakkötő dísz. A különféle ujjatlan gallérok (pelerine) és vállkendők (fichu) időszaka ez, amiknek a vállon túl az hatalmas ujjakra kinyúló széleik fokozatosan keskenyedve a derék előközepénél értek össze. Ezeket is különféle csipke és hímzéses fodrokkal díszítették. A hatalmas ujjak miatt a sálak és köpenyek divatja uralkodik, háttérbe szorítva a kabát alakú szpenzert és rég óta uralkodó felsőruhát, a pelissét is, de a nyitott redingote újraéled. Hideg időben az értékes prém boa, estélyeken ugyan ez puha tollakból a legdivatosabb kiegészítője a ruháknak. A fél-mélyen kivágott nyári mulatságokra ill. estélyi ruhákhoz való legdivatosabb kiegészítői az mérhetetlenül hosszú sálak, igen könnyű és áttetsző szövetekből, egyszerű bordűrrel a végeknél. A kasmír sálak mit sem veszítettek divatosságukból az átmeneti évszakok utcai ruha kiegészítésére. A szőrme prémes ruhákhoz sima prém karmantyúkat hordtak.
-Szövetek: egyszerűbb házi és sétaruhákhoz pamut kartonokat, puplint, ginghamot (ekkoriban még egy színben vagy csíkos mintával készítették, a jellegzetes kockázás csak később jelenik majd meg) muszlint (ennek több fajtáját, pl. jaconet, indiai, egyiptomi, stb.), batisztot, linont, organtint, cambricot, perkált stb.-t vettek, fehér szín mellett a világos árnyalatokban is, és mintázottakat is igen kedvelték. Díszesebb ruhákhoz olyan igénytelen selymeket, mint pl. a gros de Naplest vagy a gros des Indest választották. Mindkettő erős, tartós, tompa fényű selyemszövet, de a Naples vízszintes, enyhe bordázott felülettel, míg az Indes átlósan futó, jobban kivehető bordázattal szőtt. A gros de Tours taftszerű selyem volt, enyhén grosgraines felülettel. A gyapjúval és selyemmel keverten szőtt, finom, majdnem áttetsző barége is kedvelt ruha alapanyag volt, úgy szintén a muszlin könnyedségű selyem-gyapjú kevert palmirienne is.. Pamuttal kevertnek a Cotepalit használták nyaranta. Ezek mellett a fényesebb, lágyabb selymek, mint pl. atlasz, szatén és az erősebb taft voltak a díszesebb ruhák alapanyagai. Az ifjúság szatén vagy atlasz alsóruha felett tüllt, kreppet vagy gézt viselt továbbra is báli öltözékeikhez. Nyáron ilyen könnyű szöveteket viseltek, télen bársonyt a díszesebb ruhákhoz, posztót, gyapjúkat, mint pl. a merinót utcára, otthonra.
-Színek: a természetből vett színek folytatólagosan divatosak, mind közül a rózsaszín és minden árnyalatában, mellette a kék és minden árnyalata ennek is. De az év legdivatosabb színe a zöld és ennek bármilyen árnyalata. További divatszínek: fehér, kőszín, őzszín, borostyán, rubint, a barna minden árnyalata: és ezek különféle fantázia névvel illetve a megkülönböztetés végett. Sárgásfehér, muskátli piros, cseresznye piros, indiai vörös kissé háttérbe szorulva, de divatoznak még. Fehért és feketét színes díszekkel vegyítve viseltek. Ebben az évben kezdenek nagyon divatossá válni a színjátszó selymek, természetesen a legdivatosabb és elütő színek kombinációjából, pl.: fehér és kék, citromsárga és levendula, barackszín és levendula, stb.
-Minták: mivel a ruhák egyre terjedelmesebben készültek, a minták is ezzel együtt megnőttek. A keskeny csíkokat vastag csíkok váltják fel, ezek több különböző színből összeállítva, sőt akár a csíkokkal lefutó mintával vegyítve, ezek közt a levélkék és lombozat, virág minták elszórtan voltak a legkedveltebbek ebben az évben. A kockák helyett a széles csíkok lesznek az uralkodó díszítések, míg a sima színű ruhákat színes hímzések vagy festett mintázatok díszítik a megfelelő részeken, úgy mint: a szoknya alsó részén, térdvonalnál, a derékövön, a derék egészén vagy csupán a díszes drapériáin. Felhímzett vagy festett minták közül az antik görög csigavonal, szőlőlevelek szőlő nélkül, pálma- és lótuszlevél ágak, gótikus és az etruszk minták osztják meg az uralmukat a különféle bájos virág formákkal.
-Díszítések: csipkék közül a finom selyemhímes blond tartja magát továbbra is, ez egész szélesen hullhat a mélyen kivágott ruhaderék keblére körös körül, füzér alakban akár több sorban is a szoknyán, stb. De keskenyen felvarrva a szegélyekre és a különféle díszekre is folytatólagosan divatos. A derék legdíszesebb, legkiemeltebb része a váll és mellrész, itt a legkülönfélébb ráncolt drapériákkal, szétágazó gallérokkal, stb.-vel emelik a méreteket, ezután következik a díszes övvel kiemelt karcsú derék. Az övet is már hímzéssel vagy festéssel díszített szövetből készítik, a szélei eltérő színű pántokkal beszegve vagy keskeny csipkével környezve, többé már nem olvad össze a ruhával  és ismét divatos lesz a lobogó sallang. Az öv lehet sima vagy csúcsos, de lényegesen szélesebb, mint korábban, a karcsú derekat egy hosszúkás arany csat emeli ki, vagy hátul egy szalagboglár díszíti és fedi is a kapcsolatát. A térd vonala az elválasztó rész a szoknyán lévő díszítések számára: úgy mint egy sor hímzés, keskeny roló simán, etruszk alakban, hullámosan, csavartan vagy cakkosan felhelyezve, és ez alatt folytatólagosan a sima szoknya a legdivatosabb de néha már felette is díszes az alj és alul sima marad. A legdivatosabb egy sor rojt felhelyezése, és rojtdísz a vállakat és derék felső részét takaró körgallérokon, sőt a csizmák felső részénél, a kis retikülökön, napernyőn, és a többin is. De a térd alá eső hímzett, vagy festett díszítés, fodrok, vagy széles rézs behajtások is divatosak még.  A ruha így bár továbbra is nagyon cicomás, mégis könnyed és változatos lett.
-Kalapok és frizurák: a kalapok karimái a vállon túlnyújtva szélesek, míg elöl és hátul laposak, így ovális alakot képezve. A kalapok teteje alacsonyabb, mint korábban volt, de széles. Ezekre az amúgy is nagy kalapokra aztán dróttal felfelé állított szalagcsokrokat helyeztek, vagy hosszúkás aigretteket, egyéb tollakat és egész virág ágakat. A hosszú, széles hurokban elrendezett szalagdísz tökéletesen kiment a divatból, viszont maradtak a szabadon lebbenő, hosszú végek, ugyan olyan széles szalagból. A csuklyás kalapok felveszik a tipikus formát és kedveltebbek lesznek a sima kalapoknál: füleknél szorosan zártak és rövidek, onnan fokozatosan bővülve kifelé menet, a fejtető fölött elérve a lehető legszélesebb és legkinyúlóbb formát, áll alatt szalaggal megkötve, a tetője hátrafelé átlósan süveg alakban meredezve felfelé, ami alatt a tarkó részt szövet fodorral vagy a kalap anyagából készült redővel díszítették, ezt bavoletnek hívták. Frizura téren igen változatos, fantáziadús elrendezések jelennek meg: a homlokra helyezett keskenyebb-teltebb fürtök mellett a feszesen felfésült haj is divatos, a halántékra kacéran tekert egy kis tinccsel. A kontyokat és bogokat magasan felfelé állítva rendezik el, a tömöttség nem jellemző, viszont valóban elálló és szerteágazó lesz a frizura a sok díszítéssel még amit a fonatok mellé helyeznek el. A fülekre és halántékra helyezett nagy fürtök mellett megjelenik a szorosan lesimított frizura is, amiből egy kis huncutka göndörödik a halántékra fülvonalnál, és a fejtetőn rendezett nagy bogok és díszek emelik ki a szép arcot. A fiatalság csak virágdíszeket visel, az asszonyok és idősebb nők gyöngyöket, drágaköves ékszereket, turbánokat, bereteket, toquékat és díszkalapokat is. Ezeket az esti fejdíszeket selyem szalagokkal, marabu, strucc és paradicsommadár tollakkal díszítik a lehető legpazarabbul. A kalapok, fejdíszek és frizurák méreteit követve a főkötők is nagy dudorokban, hurkokba elrendezett szalagcsokrokkal, keményített csipkékkel övez valóságos glóriát a fej körül, a vállak körül lebbenő hosszú szalagvégekkel.

DIVATKÉPEK

Téli séta ruha mernióból, fekete bársony szegéllyel, övvel, en schall kihajtókákkal, ujjpántokkal és kézelőkkel, á la Caroline ujjak (a felkaron két részre osztott dudor a könyökig ér, onnan az alkaron feszes). Fehér cambric előing arany gombokkal. Csincsilla prém boa. Bársony kalap géz szalagokkal és tolldísszel.


Vacsora öltözék fekete bársonyból, fehér szatén á la béret ujjak (a felkar felső részén lévő dudoros ujjrész) felett blond csipke (igen finom, fényes és rétékes csipke tüll alapra selyem szállal hímezve) ujj, arany rojtozat, fekete és arany csíkos övsallang. Bársony díszkalap strucctollakkal, cseresznyeszínű tollboa egészíti ki.


Kocsi öltözék gros de Berlinből (francia eredetű selyem szövet átlós bordázattal, alpakából is készítették), redőzött derékkal, á la béret ujjak, en pelerin kettős gallérú tüll előing, blond csipke szegéllyel. Szatén kalap fonott pántdísszel, strucc tollakkal és szalagdísszel.

Társasági öltözék szaténból, hálórojt díszítéssel, bársony köpeny szatén béléssel. Gros d'Orient béret mint fejdísz.

Estélyi ruha mintás gézből, szatén szalagcsokrokkal díszítve, rojtos övsallanggal díszítve. Aranyhímes harisnya.

Társasági öltözék bársony szpenzer derékkal (testhez álló, hosszú ujjú, általában zárt nyakú kabátderék), tüll rüssel díszített kivágással, szatén szoknyán egy széles sor hímzett szegélyű tüll fodor. Bársony nyakkendő lepke alakú ékszerrel díszítve, a hajban is bársony csokrok nagy fésűvel ékítve.

 Báli ruha gézből szatén alsóruha felett, rózsa füzérdíszekkel, aranyhímes öv.

 Báli öltözék tüllből, mintás damaszt szalagdíszekkel és virágokkal ékítve. 

Báli ruha rózsaszín gaze d'Ispahan felsőruha szatén alsóruhával, á la Caroline derékkal (a vállazó redőzet aszimmetrikusan keresztezi egymást és csak a felül menőnek van vége a derék alja felé, az alsó ez alatt eltűnik).

 Kocsi öltözék gézből, bársony kézelőkkel, rolókkal és pelerinnel (körgallér). Krepp béret kalap.

 Báli ruha gézből, blond csipke dísszel. Paradicsommadár tollas fejdísz és tollboa.

Délelőtti séta ruha rózsaszín és fehér csíkos selyemből, az ujj felső dudora a ruha szövetéből, a többi alatta fehér jaconetből pántokkal elválasztva, muszlin canezouval (általában nyáron viselt ujjatlan, könnyű anyagú felsőderék, behúzott derékrésszel), rózsaszín géz szalag sautoirral (nyakkendő), rózsaszín krepp kalap kis virág bukétával és géz szalagdísszel.

Séta ruha őzszínű gros de Naplesből (erős, tartós, tompa fényű selyem szövet, szálirányosan szőtt finom bordás felülettel), coboly prém szegéllyel, fekete hímzéssel díszítve, á la Donna Maria ujjak (felkaron nagy dudor képezi az ujj felső szakaszát, könyöktől fokozatosan szűkítve az alkaron, csuklónál teljesen feszesen záródva) és nyest boa egészíti ki. Fekete bársony csuklyás kalap, fekete chantilly csipke fátyollal és szatén szalagdísszel. Estélyi ruha rózsaszín szaténból, fehér en jabots elrendezett blond csipkével ékítve, blond csipke ujjak, rózsaszín díszkalap strucctollal díszítve.

Esti öltözék rózsaszín szatén csíkos gézből, széles hálórojttal díszítve, á la Sultane ujjak (könyök felett pánt által két nagy dudorra osztott ujjféle), coboly boa egészíti ki. Estélyi ruha vert de Chine színű gros d'Orientből, térdnél elhajló csúcs alakú, szaténnal beszegett fogazattal díszítve, fehér géz teljes ujjakkal és zöld szatén berettel, esprit tollakkal ( rövidebb, telten elrendezett tollbóbita vékonykás tollakból alkotva) díszítve.


Reggeli vagy délelőtti ruha lila gros de Naplesből, testhezálló derékkal, széles hálórojt díszítéssel, hímes muszlin collerette (nyakfodorral), reggeli főkötő angol csipkéből, szatén csíkos gézszalaggal és virágokkal díszítve. Indiai vörös gros de Tours (taftszerű selyem szövet, a grosgrainnél finomabb bordás felülettel) gyerek séta ruha, hermelin prémmel díszítve, fekete bársony csuklyás kalappal, fekete bársony és muskátli piros szatén szalagokkal díszítve.

Estélyi öltözék fehér mintás blond de Cambrayből, szatén alsóruha felett, béret alakú fehér szatén ujjak, blond csipkés felsőujjakkal. Díszruha aranyszínű satin de Japanból, blond de Cambray á la Orientale felsőujjakkal és felsőszoknyával, aranyszínű krepp béret mint fejdísz, fehér strucctollakkal és géz szalagdísszel.


Esti öltözék szalmasárga kreppből, hasonszínű gros de Naples alsóruhával, blond de Cambray csipkedíszekkel, béret alakú ujjakkal, krepp díszkalap a karima belsején fodrozott géz szalagdísszel, tollakkal a tetején. Estélyi ruha fehér és kék színjátszó gros de Naplesből, fehér zsenília rojttal díszítve, béret alakú rövid ujjak, fehér gros de Naples alsószoknyával, béret mint fejdísz, fehér kakas tollakkal díszítve.


Báli ruha rózsaszín gros de Naples alsóval és hasonszínű géz felsőruhával, rövid béret ujjakkal, redőzött derékkal, a szoknyán géz fodrozattal és fehér rózsákkal díszítve, a hajban gyöngyös ékszer és strucctoll ékítés. Esti öltözék fehér moiré (márványos vagy vizezett mintás felületű selyem szövet) gros de Naplesből, blond de Cambray csipkedísszel, béret ujjakkal.

Séta ruha rózsaszín és fehér mintás muszlinból, fehér gros de Naples kalappal, színes csíkos szalagdísszel, blonddal és levélzettel. Séta ruha citromsárga és levendula színjátszó selyemből, Leghorn kalap rózsaszín kreppel bélelve és mintás szalagdísszel, rózsákkal a tetőn. Kék posztóból gyerekruha.

Estélyi ruha levendula színű gros des Indesből, fehér blondból készült canezouval, krepp díszkalap géz szalagdíszekkel ér rózsával. Tükörrel ellátott toll legyező egészíti ki. Esti öltözék fekete géz puplin felsővel, gros de Naples alsóruhával, blond csipkével díszítve, béret ujjak, strucctollas és blond csipkés fejdísszel.

Estélyi ruha rózsaszín gros de Naples alsóruhán krepp felsővel, béret ujjak, kínai frizurával, blond sállal kiegészítve. Reggeli ruha jaconet muszlin peignoirral (reggeli köntösruha) , angol csipke főkötővel, zöld géz szalagdísszel.

Estélyi ruha citromsárga gros de Naples alsóruhán tüll felsőruhával, fekete szatén derékkal, tüll ujjak szalagcsokrokkal díszítve. Opera öltözék barack és levendula színjátszó gros d'Automne szövetből, blond csipke chemisettel (előing), fehér szaténból és a ruha szövetéből a szokásosnál nagyobb béret ujjakkal.

Esti öltözék fehér szatén alsóruhán citromsárga géz puplinnal, hímzéssel díszítve, rózsaszín krepp díszkalappal. Vacsora öltözék karmazsinvörös szaténból, géz ujjakkal, béret mint fejdísz gézből.

Estélyi ruha satin royalból, á la Enfant elrendezett blond csipke kivágással, blond csipkés hosszabb béret ujjak, selyem fogazat rolódísz a szoknyán, bársony béret fejdísz strucctollakkal ás pántokkal ékítve.

Báli öltözék cseresznye színű gaze de Saint-Valliereből, hasonszínű gros de Naples alsóruha felett, fehér szatén derékkal, keskeny blond csipkével díszítve, arany hímzéssel, rojttal és levelekkel ékítve. Á la Donna Marie frizura.


Társasági ruha gyöngyszürke gros de Naplesből, tüll chemisettel, krepp kalappal és kasmír sállal kiegészítve.

 Estélyi ruha hímes kreppből.

Esti öltözék szatén alsóruhán krepp felsővel, babérlevél füzérrel a szoknyán, béret ujjakkal, keskeny blond csipkével környezett kivágásdísszel, á la Donna Marie frizura.

Világos őzszínű gros de Naples délelőtti kocsi redingote, szász zöld gótikus mintákkal kihímezve, jaconet muszlin alsóruhával, lila bársony capote kalap szatén szalagdísszel.

 Délelőtti sétaruha.

Társasági öltözék gros de Naples aljjal, dupla sor blonddal díszítve, csíkos taft szalagdísszel, blond csipkés derékkal, demi chinoise frizura.

Vacsora öltözék kék gros de Naples alsóruha felett hasonszínű krepp felsővel, félhold alakú blond csipkefüzérrel, szalagcsokrokkal ékítve, blond csipke canezouval.

Promenád ruha csíkos muszlinból, hímzett cambric chemisettel, szalmakalap harangvirágokkal és színes szalagdísszel.

Társasági öltözék rövid aljjal kihímzett gros de Naplesből, mintás foulard (csavart szálakkal szőtt finom, de erős selyem szövet) köténnyel és hímes jaconet muszlin derékkal.

Délelőtti séta ruha fehér muszlinból, angol csipkével díszítve, sárgásfehér krepp sállal és gros de Naples kalappal kiegészítve.

Reggeli sétaruha fehér cambric pelissével, végig gombolással kapcsolva, az ujj felső része béret formájú, fehér gros de Naples csuklyás kalap fekete chantilly csipkével és csíkos szalagdísszel.

 Séta ruha színes muszlinból. Társasági ruha fehér organtinból, színes csíkos szalagdísszel.

 Menyasszonyi ruha szaténból, blond csipkével díszítve, narancsvirágos csipke fátyollal.

 Esti öltözék fehér kreppből, színes selyem hímzéssel díszítve, szatén csíkos géz bérettel, mint fejdísz.

Estélyi ruha fehér szatén felett csipkeszövettel, a derék kivágása á la Enfant lehulló csipkével díszítve, rózsaszín krepp díszkalappal, strucctollakkal és fekete-rózsaszín csíkos géz szalagdísszel.

Esti öltözék fehér szatén alsóruhán gaze de Paris (igen könnyű francia eredetű selyem géz szövet) felsőruhával, a pelerin alakú gallér keskeny blond csipkével környezve, béret ujjakkal, a szoknyán fehér-lila-szalmasárga géz szalagdíszek. A másik estélyi ruha a hátrészt ábrázolja, csak fehér gros des Indes alsóruhán kreppel, a szoknyán arany csíkozással és kék-fehér göndörített tollboával kiegészítve.

Estélyi ruha kék satin d'Ispahanból, blond csipkével díszítve, gaze de Paris ujjakkal, széles tollrojttal a szoknyán és övsallangon. A frizurában csíkos géz szalagok és virágok.

Estélyi ruha tüll felsőruhával, blond csipkével és rózsaszín atlasz pántokkal díszítve, rózsaszín krepp toque fejdísz tollbóbitákkal ékítve. Báli ruha fehér szatén alsóruhával, vastag rolókkal díszítve, felett rövid géz szoknyával, rózsákkal ékítve. Rózsaszín csíkos géz szalagból diadém fejdísz virágokkal díszítve.

Délelőtti látogatási öltözék fehér gros des Indesből, demi negligée formában, Marino Faliero ujjak (a felkar felső részén mérsékelt méretű dudor van, könyök felett pánttal megszakítva, onnan ovális alakban nyitott ujjrész hull le a csuklóig, nappali ruhákhoz egy alkar ujj résszel kiegészítve, estélyi ruhákhoz e nélkül), fekete bársony kravátlival (nyakkötő). Rózsaszín gros de Naples kalap virágokkal és géz szalagdísszel.

Vacsora öltözék sötétkék gros d'étéből (erősebb nyári selyem szövet keresztbe menő bordázattal, frottírszerű felülettel), az aljon en treillage (rácsozat alakú) elrendezett roló díszek, á la Amadis ujjakkal (a felkaron nagy dudorral elálló ujj kissé a könyök felett beszűkül, az alkaron már végig feszes), á la Fiancée főkötő blond csipkéből és rózsaszín géz szalagból, rózsákkal díszítve

Séta ruha világos borsózöld gros de Toursból, mérsékelten bő Marino Faliero ujjakkal, őzszínű és zöld gros de Naples kalap színes géz szalagdísszel.

Kocsi öltözék gros de Naplesből, gros de Naples capote kalap színes szalagdísszel.

Opera öltözék chamois színű gaze de Smyrneből, indiai zöld keskeny szatén rolókkal és hímzéssel ékítve és a kivágás keskeny blonddal környezve, á la Medicis ujjak (a felkaron teljesen bő ujjrész könyöknél pánttal elvágva, onnan teljesen feszes az alkaron a csuklóig), brun Balkan színű krepp díszkalap kék géz szalagdísszel, egzotikus virágokkal ékítve.

Ebéd öltözék szürkés levendula gros d'étéből, fehér szatén előinggel és alsóujjal kiegészítve a kivágásoknál, zöld és rózsaszín szalagcsokrokkal ékítve, fehér krepp díszkalap blonddal, szatén csíkos géz szalagdísszel és fehér rózsákkal.

Délelőtti kocsi ruha fehér jaconetből, hímzéssel és fodrozattal díszítve, jaconet canezouval hasonlóan ékítve. Fehér gros de Naples kalap rózsákkal és színes szalagokkal. Sötét alapú kasmír sál egészíti ki.

Délelőtti sétaruha mullból, tüll csipkével és rózsaszín atlasz szalagdísszel, capote kalap rózsaszín és csíkos kreppből, virággal és géz szalagdísszel.

Promenád öltözék levendula színű gros de Naplesből, en habit d'homme derékkal (házi köntös szerű), keskeny blond csipkével díszítve, arany rombusz alakú gombokkal és arany övcsattal ékítve. Leghorn kalap fehér géz szalagokkal és strucctollal díszítve.

Azúrkék gros de Naples délelőtti kocsi öltözék nyitott pelissével, fehér görögös szegélyezéssel, en cours kivágott derékrésszel, á la Imbecille ujjak (a Mameluke ujjaknál nagyobb, jobban a csuklóra omló alsó részű ujjféle), fehér cambric aljjal és apró ráncokba szedett chemisettel (előing). Leghorn kalap egzotikus virág levélzettel és szatén csíkos géz szalagdísszel. Lazac színű géz sál görögös mintázattal a szegélyeknél egészíti ki.

Séta ruha csíkos mintás muszlinból, fodrozott tüll csipkékkel díszítve, vert colibri színű keskeny szatén rolókkal befejezve. Rózsaszín krepp kalap csíkos gézzel bélelve és díszítve a tetőn dents de loup (farkasfog) alakban, rózsákkal és mintás géz szalagdísszel.

Házi ruha levendula és fehér mintás csíkos muszlinból, színes mintás cambric köténnyel, fehér cambric chemisettel. Reggeli vagy délelőtti főkötő fehér kreppből színes szalagdísszel.

Séta öltözék mintás foulardból, hímzett organtin mantillával, szalmakalap virággal és szalaggal ékítve.

Délelőtti kocsi öltözék csíkos mintás vagy sima muszlinból, á la Imbecille ujjakkal, rolóval megfejelt széles rézs fodorral az aljon, a ruha színével megegyező mintás géz sautoirral. Szalmakalap virágokkal és géz szalagdísszel.

Lovagló öltözék sötétzöld posztóból, fekete bársony kihajtókával és kravátlival, gigot ujjak (sonkaujj), fehér cambric chemisettel.

Ebéd öltözék mintás foulardból, en coeurs kivágott derékkal (a kivágás ívelt, szív alakú, érhet egészen az övig vagy csak félig), színes keskeny gros de Naples rolókkal díszítve, hímes fehér tüllel befejezve, a szoknyán etruszk alakban elrendezett roló dísszel a térdnél, ráncolt tüll chemisettel. Háncs kalap géz szalaggal és fekete kalásszal ékítve.

Magyaros udvari öltözet fehér szatén alsóruha felett arany hímes gaze brillantée (nagyon fényes, igen finom szövésű, francia eredetű selyem géz szövet) felsőszoknyával és köténnyel, pipacs piros szatén derékkal, arany hímes szegélyű géz rüssel a kivágás körül, arany zsinórozással ékítve végig, az alsó szegély chef d'or befejezve és a csúcsnál rubintos ékszerrel kiegészítve, arany hímes fehér géz ujjak. Drágaköves arany tiara és a ruhához hasonló fátyol egészíti ki.

Kocsi öltözék kék és gőz sárga mintás gros de Naplesből, en schall elöl-hátul nyitott derékkal (a kivágás leér egészen az övig, onnan a vállak felé szélesedő kihajtóka képezi a derék rész szegélyét), fehér cambric chemisettel. Kék krepp kalap géz szalagdísszel és harangvirágokkal.

 Délelőtti kocsikázó ruha hímes mullból, rózsaszín gros de Naples kalap zöld géz szalagdísszel.

Reggeli séta ruha fehér jaconetből hímzéssel díszítve és á la Enfant leomló fodrozattal a kivágásnál, rózsaszín és fekete csíkos övsallanggal, rózsaszín gros de Naples kalap géz szalagdísszel.

Magyaros udvari ruha Clarence kék szaténból, kék hímes fehér tüllel díszítve, gyöngysorokkal ékítve, fehér szatén mellbetéttel kiegészítve. Zafír köves gyöngy diadém kék szalagcsokrokkal és a ruhához hasonló fátyollal ékítve.

Estélyi ruha kék szatén alsó felett géz felsőruhával, a derék á revers (vissza hajlított) gallérokkal díszített blond csikével környezve, béret ujjak, a szoknyán blond csipke fodor és virág alakú hímzéses rátét. A hajban strucctollak és espritek (rövid, vékonykás tollakból elrendezett, teltebb tollbóbita dísz).

Esti öltözék fekete kockázott rózsaszín gézből, a derékon á revers gallér, béret ujjak, marabu tollprémmel díszítve. Rózsaszín krepp díszkalap vékony fekete csíkos rózsaszín géz szalagdísszel és rózsaszín strucc tollakkal.

Esti öltözék moiré selyemből, blond csipkével díszítve, géz szalagcsokrokkal, a szoknyán points á revers alakú dísz (visszahajtott csúcsok), krepp béret marabu tollakkal és géz szalagdísszel.

 Séta ruha selyemből, batiszt chemisettel, gros de Naples csuklyás kalap taft szalagdísszel.

Estélyi ruha levendula színű szatén alsóruhával és selyemgéz felsővel, á la eventail derékkal (legyező alakú), blond csipkével díszítve, béret ujjak csipkével és hímzett szövettel takarva. Blond főkötő fehér rózsával és csíkos géz szalagdísszel.

Séta ruha levendula színű gros des Indesből, legyező alakban ráncolt derékkal, levél alakú széles gallérral, demi capote kalap a ruha szövetéből, rózsaszín és gőz sárga géz szalagdísszel.

Douillette (a vattázott házi köntös volt eredetileg de utcára is viselték kabátruhának) drap de Duchesseből (francia eredetű gyapjú és selyem kevertszálas szövet) blond csipkével díszítve, batiszt chemisette arany gombokkal díszítve, atlasz kalap géz szalagdísszel és virágokkal.

Kocsi öltözék fehér gros de Naplesből, kasmír köpeny plüssel bélelve és szegélyezve. Fekete bársony capote kalap géz szalagdísszel.

Hangverseny öltözék mintás selyemből, színes bársony szalagdíszekkel és blond csipkével, fekete bársony díszkalap zsenília virágokkal és csíkos géz szalagdísszel.

Séta ruha fekete gros de Naplesből, csíkos kasmír köpennyel fehér selyemmel bélelve, a pelerinje fekete bársonnyal bélelve, az ujjak arany gombokkal, a nyaknál arany csattal összefogva. Sötétkék bársony csuklyás kalap plüssel bélelve.

Társasági ruha csíkos cotepaliból (pamut és selyem kevertszálas szövet). Kocsin tett látogatási öltözék kasmír pelissével, színes plüss pántdísszel, atlasz kalap virágokkal és géz szalagdísszel.

Esti öltözék bársony ruhával, atlasz köpeny fekete plüss pelerinnel és fehér atlasz béléssel. Bársony kalap géz szalagdísszel.

Estélyi ruha arany hímes kék etoffe Roi de Siam selyem szövetből, blond csipkével díszítve. Krepp béret aigrettekkel (tollbóbita) és géz szalagokkal díszítve.

 Pelissé smaragdzöld bársonyból, prém pelerinnel, rózsaszín plüss kalap géz szalagdísszel.

Társasági ruha kék atlaszból blonddal, batiszt alsóruhával, atlasz béret strucc tollakkal és géz szalagdísszel.

Divattudósítás részletek a La Belle Assemblée-ből

Januári számából:
  "Egy újabb év kezdődött most el a divat hosszadalmas és nagyra értékelt uralma alatt. Alanyai szaporodnak, sok híve van és mind úgy tűnik, hogy fenntartás nélkül engedelmeskedik parancsainak, bármennyire is változó, bármennyire is drága despota hatalmának a fenntartása. A szépség elrejti vonzerejét, hogy kielégítse ezt a szeszélyes királynőt; a saját egészségét veszélyezteti természetellenes befűzéssel finom hajlékony alakján; eltemeti minden kecses kerekdedségét az ízlésesen és pontosan hajlított karjának, oly ujjakkal, amik elég szélesek egy alsószoknyához is; és ha főkötőt vagy turbánt visel, akkor muszáj oldalvást helyeznie a fejét, hogy felszállhasson a kocsijába, mivel a fejdísze szélesebb, mint kocsijának ajtótáblái.
  Az utcai kosztümhöz, annak ellenére, hogy a testhez álló pelissé* a legkényelmesebb séta ruha mind közül, a divat elrendelte, hogy a köpenyek lesznek, jelenleg, a nap uralkodó parancsa. Sok ezek közül szaténból van; és legyen színes vagy fekete valamilyen ragyogó és feltűnően különböző színnel vannak bélelve. Sok új köpenynek ujja van, ami, még ha meleget is nyújt, bizonyosan kényelmetlen összeszorítottságot okoz ennél a befedőszerű burkonynál. A kocsihoz, és az esti összejövetelhez jobban pártoljuk a régebbi tágas á la Assasin köpönyeget, ujjlyukak nélkül. Néhány téli köpeny finom sötét színű posztóból van, nagyon elegánsan zsinórozással ékítve; de, mint az ugyanezen anyagú pelisséknél is, mindig egyféle déshabillé* megjelenésük van, és sohasem fejezik ki valódi értékük fogalmát, ami általánosan magasabb, mint a selymeké vagy a szaténoké. [...] A selyem pelissék jól vattázottak, és főként pongyola fajtájúak, nagyon simán készítve, és alkalmasak a promenádhoz: sajnálattal látjuk, hogy kevésbé általánosak, mint korábban. A karmantyúk igen kedveltek; a könnyű coboly és a fekete róka tűnik nagyon elterjedtnek; de ha a köpeny vagy pelissé hermelinnel, fehér hiúzzal vagy szürke mókussal van díszítve, akkor a karmantyú is mindig ugyan abból van. A hosszú boa szőrmegallérok nyest prémből egyetemlegesen nagyra becsültek. [...]
  A kedvenc színek a barack, kőszín, tejcsokoládé, karmazsinvörös, smaragd zöld, barnássárga, levendula, rózsaszín, és éterkék."

*Pelissé: magasan zárt nyakú, hosszú ujjú, szoknya szegélyéig érő felsőruha, elöl teljesen összezárt vagy gombok, vagy szalagcsokrok, vagy pántok, esetleg láthatatlan kapcsolat által, tökéletesen elfedve az alatta lévő ruhát.
*Déshabillé: pongyola ruha.

Februári számából:
  "[...] A szatén csuklyás kalapok, amiket múlt hónapban alig láttunk, most kezdenek pártolást nyerni: mégis, habár pár igen elegáns nő alkalmazza, nem oly általánosan viseltek, mint a bársony. A sima és mintázott gros de Naples* és gros des Indes* is kedvelt. Örömmel látjuk, hogy a capote* alakú csuklyások naponként nyer növekvő követőt. Egyszerre kényelmesek, előnyösek, és alkalmasak a sétához, és még a kocsi ruhához is. Az egyetlen hibájuk, hogy még mindig túl nagyok; de türelmesnek kell lennünk: bizonyosan kissé csökkentek; úgyhogy hadd reméljük, hogy hamarosan eljön az az idő, mikor egy divatos nő kalapja vagy csuklyása szó szerint megszűnik a terhére válni, és mindenkinek körülötte.
  A blond* csipke, mind a fehér és fekete, nagyra becsült a csuklyások ékítéséhez, a csuklyás anyagának a keverékével, vagy pedig szalag hurkokkal. Egy blond csipke függöny fátyol még mindig a legkedveltebb kiegészítője a capote alakú csuklyásoknak, mivel könnyedséget kölcsönöz a viselőjének a vonásaihoz, egyformán kedvezően a fiatalos szépasszonynak és a sokkal matrónásabb szépségnek is. 
  A kocsi kalapokat folytatólagosan tollakkal ékítik. [...]
  A báli ruha rendkívül elegáns ebben a pillanatban; de nagyon kevés valódi újdonság van a készítés módjában vagy a díszítésben a táncruhán. Egy újdonság amit inkább fel se jegyeznénk, az a ruhák túlzott rövidsége. Krepp, tüll és géz szatén felett a legkedveltebb anyagai a báli ruháknak. Ahol a ruha alja blond csipkével van alul díszítve, ott általában a derekat testhezállóan készítik, és a kebel körül leomló blond fodorral van befejezve, á la Enfant. Tüll redőzetek géz szalag hurkokkal felfogva, vagy kis virág bukétákkal, szintén kedveltek. [...]
  A hajfodrozat modora ebben a hónapban rendkívül előnyös. A hajat a fejtetőn rendezik el csokrokban és fonatokban, hogy kifejezzék gazdagságát, anélkül, hogy lehetetlen magasságokba emelnék, hanem inkább túl teltre van elrendezve a halántékokon, hogy illjen minden archoz. A virágok képezik a kedvenc coiffuret* Terpsichore* fiatalos híveinek a körében; koszorúkban viselik, vagy, mikor gyöngyökkel vegyítik, a gyöngyök hajpántot alkotnak, és a virágok egyesével vannak elhelyezve, vagy kis bukétákban a hajcsokrok között.
  A toquék, turbánok, és béretek mind egyenlően kedveltek azon szépasszonyoknál, kik nem szeretnének en cheveux* megjelenni. Díszkalapot sok elegáns nő visel, de nem oly általánosak, mint a fejdíszek, miket az előbb említettünk. [...]
  Az ujjak csökkentek szélességükben múlt hónap óta, és sokkal több változékonyság van az alakjukban. Néhány a keleties modorban van. Ezek a legnagyobbak. Mások, feszesen majdnem a könyökig, onnét nagyon teltek a vállig; és néhány esetben ezt a teltséget leszorítják a karhoz, majdnem a vállnál, egy pánttal úgy, hogy egy nagyon bő válldíszt képezzen. [...]
  Kedvelt színek a smaragd zöld, gyöngyszürke, rózsaszín, a levendula különféle árnyalata, karmazsinvörös, kék és a gránát."

*Gros de Naples: erős, tartós, tompa fényű selyem szövet, szálirányosan szőtt enyhén bordás felülettel.
*Gros des Indes: erős, tartós selyemszövet, szálirányra átlósan szőtt, erőteljesebb bordás felülettel.
*Capote: francia jellegű csuklyás kalap, a karima jobban a fej köré van hajlítva, mint a sima csuklyásnál.
*Blond: igen finom, könnyű és fényes csipke fajta, tüll alapra selyem szállal hímezve.
*Coiffure: fejdísz, hajdísz.
*Terpsichore: a tánc múzsája.
*En cheveux: paróka, póthaj.

Márciusi számából:
  "[...] Az első udvari bálon, amit nemrég a Dauphiness tartott, a ruhák sokkal inkább az egyszerű eleganciájuk által voltak kitűnőek, mint fényűzésüktől; messze a legtöbb hölgy fehér krepp gézben volt, és egy új és nagyon gyönyörű anyagban, mit Néréidenek hívnak volt a legkeresettebb a fiatal asszonyok körében; az érettebb szépségek általánosan fehér szaténban voltak.
  Néhány ezen ruhák közül szaténnal volt díszítve, oly magasan, mint a térd; mások a szegély körül voltak ékítve három vagy öt szatén rézs pánttal, vagy fogazatban vagy csúcsokban kimetszve: a derekak elől redőzöttek V alakban, vagy szív alakban. A hátuljuk sima volt, és mindig hátul záródtak.    Néhány fűzéssel, más gombokkal; de a legtöbb úgy volt elrendezve, hogy ne lássék ki a kapcsolat. Sok derékhoz mantillát vettek fel. Néhány ujj a Donna Maria* alakú volt, mások en béret*.
  A coiffurek is ezen egyszerűség által voltak kitűnőek. A házas hölgyek á la Anglaise rendezték el a hajukat; nevezetesen, csigavonalú tincsekben; vagy á la demie Anglaise: az utóbbi modorban a hajat a homlokra fonják, és a csiga alakú tincsek lógnak mindkét oldalról le.
  Kevés gyémántot viseltek a hajban, de számottevő színes drágakövet és gyöngyöket, amik, a férjezett hölgyek fürtjeiben tollakkal voltak elvegyítve.
  A demoisellek* általánosan a kínai vagy perui fodrozatban rendezték el a hajukat.
  Az első fajtánál a hajfodrozatot gyöngyökkel ékítették; a másikat arany pántokkal, vagy vörös tollkoszorúval. [...]
  Divatos színek a levendula, szegfű piros, azúrkék, a rózsaszín különféle árnyalata, zöld és a rubint."

*Donna Maria ujj: válltól a könyökig nagyon bő ujj, könyöktől csuklóig fokozatosan szűkül.
*En béret ujj: a kis gyolyóujj nagyobbított változata, mely a felkar felső részén terül el, kifelé állva a vállaktól.
*Demoiselle: hajadon, kisasszony.

 Divattudósítás részletek a The World Of Fashion-ből

Áprilisi számából:
  "[...] A pelissé öltözékek a legkedveltebbek reggeli ruhának. Még mindig gros de Naplesből, gros des Indesből és egyéb gazdag selymekből állnak. Cambric chemisettel* viselik ezeket, ami általánosan egy Mechlin csipke fodorral van befejezve. Sok hölgy fekete bársony kravátlit is visel.    Ezeknek a nyakravalóknak a viselésében egyféle változás foglalt helyet; amellett, ami a torkot fogja körbe, egy második fekete bársony pánt megy a nyak köré, és a kebelnél keresztezve a derékövig ér le; ez a pánt általánosan öt vagy hat gazdagon vert arany gombbal van ékítve. [...]
  Megfigyeltük mostanában, a nagyobb összejöveteleken, az en béret ujjak különféle ékítési módját. Még mindig a blond csipke a legkeresettebb díszítése; vagy különféle sorokban van elrendezve egymás felett, vagy füzér alakban van felhelyezve. Egy sokkal újabb, de kevésbé elegánsabb ékítési fajta szalag hurkokból áll, a végek szabadon lógnak a ujjak redői közül. 
  Mostanában sok báli ruha különféle kreppből és gézből készült, mindenféle díszítés nélkül a szoknyaszegély körül; ezeknek a ruháknak a derekai és ujjaik pompásan voltak ékítve blonddal. [...] A ruhák derekai még mindig nagyon hosszúak és feszesek; a szoknyákon nagy lapos redők vannak körös körül; az ujjak a könyöknél szorosan illenek a karhoz, és afelett nagyon nagyok. [...]
  A zöld és a fehér határozottan a divatos színek, ahogy a lila, a kék és a sárga különböző árnyalatai, a hölgy arcszínétől függően."

*Chemisette: előing.


Májusi számából:
  "[...] A bársony és szatén át adta a helyét a színjátszó selymeknek, a fényezett gros de Naplesnek, kasmírnak, a muszlinoknak, és egyéb más könnyű és gyönyörű nyári anyagoknak. [...]
  Már megfigyeltük, hogy az új pelissék többsége elöl nyitott, hogy megmutathassák az elegáns chemisetteket, az elegánsok a torkuk köré egy arany láncot tekernek többszörösen; ezek a láncok mindig túlzóan tömörek; néha egy egyszerű sor aranyláncot alkalmaznak karkötő helyett. [...] Az új mintájú muszlinok igencsak különböznek a tavalyiaktól, nagy rózsacsokrok, gótikus kamrák, etruszk vázák virágokkal töltve; ilyenek a nyári minták, sokuk széles csíkos muszlinra nyomtatva. [...] Néhány új canezou* jelent meg nemrég muszlinból vagy hímes tüllből, koszorú alakban kimunkálva a keblek körül, mintegy megjelölve a ruha idomát; egy leomló csipke vagy tüll van a koszorú alá illesztve, ami kecsesen hull a derékra; egy hasonló csipke felhelyezve a könyök fölé képezi az ujjat, és megegyezik egy másik, de keskenyebb csipkével ami a csuklót környezi, felfelé fordítva a karon. A chemisettek és canezouk nyakbodrát néha két kis szögletes lehulló gallérral helyettesítik. [...] 
  A gótikus formájú, tömör arany ékítmények még mindig divatosak. Az övek csatjai fokozatosan megnövelték méretüket, ahogy az övsallangok is szélesebbek lettek; most már túlzottan is nagyok, az alakjuk kígyózó, ami szép viselőjének a családnevének a kézjegyét nyilvánítja meg. Az ezüst ékítmények jobban kedveltek, mint valaha. [...]
  A divatos színek a Vert de Cour*, lila, azúrkék, a rózsaszín minden árnyalata, jaune vapeur*, sárgásfehér, borsózöld, Lavinia*, és a Vert de Saxe*."

*Canezou: többnyire nyáron viselt felsőderék, ujjatlan, zárt nyakú, deréknál ráncba szedett, mindig könnyű, áttetsző anyagból készült.
*Vert de Cour: világos, élénk árnyalatú zöld.
*Jaune vapeur: gőz sárga, fakó, enyhén szürkés árnyalatú sárga szín.
*Lavinia: lila és levendula közti, fakó árnyalat.
*Vert de saxe: szász zöld, sötét olajbogyó zöld szín.

Divattudósítás részletek a La Belle Assemblée-ből

Júniusi számából:
  "[...]A kocsikázáshoz való öltözékeket még mindig többnyire a pelissé modorban készítik; de van egy meglehetős változékonyság mind az alakjukban és díszítésükben; néhány úgy készül, mint ahogy az előző havi La Belle Assemblée számában leírtuk, nagy kihajtóka gallérral, és mások en schall*: mindkettő divatos, de az utóbbit tartják az elegánsabbnak. Vagy így, vagy úgy készüljön a ruha, a chemisette nagyon fitogtatott: általában a legfinomabb cambricból van nagyon gazdagon kihímezve, és arany vagy ezüst gombokkal kapcsolva. Az utóbbit kezdik jobban pártolni: kis méretűek, de tökéletesen kidolgozottak.
  Néhány ezen ruhák közül amik selyemből vannak és en schall készítve, azokon a vállkendő rész selyem hímzéssel van ékítve, összhangzóan. Ez a hímzés folytatódik végig elöl. Másokon a vállkendő rész mély csúcsokkal van végig kivágva; és ezek rolóval szegve. Ez a fajta díszítés nagyobb alakban folytatódik végig elöl lefelé, ahol minden egyes csúcs a ruha szövetéből való hurokkal van ékítve.
  A rolókat is használják ezen öltözékek ékítésére: kígyózó alakban vannak felhelyezve, vagy az előrész mindkét oldalán, vagy keresztben.
  A muszlin, habár kevésbé általánosan alkalmazott a selyemnél kocsi ruhának, annak ellenére keresett. Ezek a ruhák, amik szintén pelissé fajtájúak, en schall készülnek, és gyönyörűen hímesek az előrészen és a derék körül. A legtöbb ujj úgy készül, ahogy múlt hónapban megírtuk: de láttunk több jóval kecsesebb félét is, igen nagyok felül, és fokozatosan keskenyednek míg el nem érik a kézelőt, ami mérsékelt mélységű. A muszlin ruhákon a hímes kézelő mellett általában van egy hímzett díszítés is, eléggé telten felhelyezve a felső szélénél. [...]
  Géz, krepp, tüll és a legváltozatosabb selymek még mindig a legkedveltebbek az esti ruhákhoz. Ezeknek a ruháknak a dereka mindig igen mélyen kivágott, és áttetsző anyagú hosszú ujjak majdnem oly gyakran láthatóak, mint a rövidek. A ruhák derekai változékonyan ékítettek: néhány szorosan testhez álló, és blond csipkével díszített vagy á la Enfant* egyszeresen leomlóan, vagy en pelerine* elrendezve; mások legyező alakú hajtásokkal vannak ékítve; sokuk rolókkal vannak díszítve en cour* felhelyezve; és sok á revers* készült, vagyis, a lebenyek mik elöl nyitottak, feltárják az alsóderekat.
  A ruhák szoknyái kezdenek igen díszesek lenni: a színes selyem hímzést nagyon hordják, mind különálló bukétákkal a szegélynél, és közvetlenül efölé helyezett koszorúkkal. A könnyű anyagú sallangokat is használják ruhák díszítéséhez: könnyedén megcsavarják és vízszintesen elrendezett hullámokban, mindegyik a csúcsánál egy hurokkal ékítve, vagy pedig különálló hurkokkal van elhelyezve, amelyik mindegyikéből egy lombozat függ le, szintén sallangból alkotva. [...]
  A legkeresettebb színek a zöld ugyan azon árnyalatokban, mint a múlt hónapban, rózsaszín, citrom, lila, levendula, és a kék új árnyalata."

*En schall derék: a derék elöl és hátul széles V alakban az övig nyitott, a vállaktól az előközép csúcsáig fokozatosan keskenyedő vállkendő jelképezi a derék kivágást.
*Á la Enfant: a széles csipkét vagy fodrot az egyenes vonalban kivágott derék szegélyéről lefelé omló alakban, fodrokba szedve helyezik fel
*En pelerine: az előzőnél szélesebb, simán elrendezett lefelé álló, gallérszerű díszítés.
*En cour: a derék elöl-hátul félmélyen vagy az övig ívelt szív alakban kivágott.
*Á revers: a gallér lebenyei lefelé fordítottak.

Júliusi számából:
  "[...] A festett kínai krepp sálak és kendők igen kedveltek: de a kasmír szövetek is, színes selyemmel kihímezve, sokkal inkább keresettek. Páratlanul könnyűek és elegánsak.
  A fehér muslin és sima gingham peignoirok* kezdenek kedveltté válni a reggeli ruháknál. Laza derekuk van és nagyon széles ujjaik. Néhányon nagy hajtóka gallér van; mások fel vannak vezetve a nyakon, és a derék teteje körül egy bodrozat fejezi be. Ezek a ruhák tökéletes deshabillék; de a nagyon drága fajtából. [...]
  A színes muszlinokat igencsak viselik, mind a félruhákhoz és társas összejövetelekhez is. Nem tudunk túl sokat mondani a minták érdekében, amik, általánosságban beszélve, túl nagyok és bődületesek az eleganciához.
  A félruha öltözékek általában félmagasan készülnek, vagy lebenyekkel vagy en schall: mindkét modor egyenlően kedveltnek látszik. A szoknyákon alig van más díszítés, mint egy csoportnyi behajtás, vagy egy roló a szegély szélénél. [...]
  Az anyagok, amikről a múlt hónapban beszéltünk, a mousseline Cachemire és tissu Cachemire hozzá adásával a kedveltek díszruhákhoz. Az öltözékek még mindig mélyen kivágottak, de többé már nem egészen szegletesek a keblek körül. Most kereken mélyek a keblek végződésénél és a vállaknál, magasak mindkét kebel oldalánál és lefelé vezetve, de nem illetlenül, a középnél. Azokról a ruhákról beszélünk, ahol a derék testhez álló, de az á reversek jobban viseltek, mint valaha. A chemisettek, amik alapvető kiegészítéseik, mindig blond csipkéből vannak. Az utóbbi kedvelt díszítése egy bukéta, oly kicsi, mintha tündér kezek alkották volna, drágakövekből készült virágokkal, vagy egy ág mirtusz smaragdokból. [...]
  A legkeresettebb színek a kék, lila, barna, lazac szín, a múlt hónapban említett tarka színek, és a rózsaszínek sokszámú árnyalatai."

*Peignoir: reggeli pongyola ruha, fésülködő köpenynek is használták, nyáron a fürdőzőben reggeli sétaruhának is alkalmas volt.


Augusztusi számából:
  "[...] A Leghorn, rizsszalma és a gros de Naples a legkedveltebb promenád csuklyás kalap és kalap anyagok; az utóbbinak a karimája mindig nagyon széles, és oly modorban kimetszett, hogy nagyon megmutassa az arcot, de a korona sokkal inkább megváltozott az alakjában a legutóbbi írásom óta. Rendkívül alacsonyak, és az egyik oldalra dőlnek. Néhány tökéletesen kör alakú. Mások - és ezen utóbbiak vannak többségben - négy csúcsosan kivágott darabból állnak a felső résznél. Ezek, mikor csatlakoznak, félgömb alakot képeznek. Egyike ezen daraboknak, ami közvetlenül hátra van helyezve, körülbelül öt centiméterrel a tarkó alá omlik, és ugyan abban a modorban takarja el ahogy egy sisak hátsó része. Rolók keresztet képezve fedik el a kalap varrásvonalait. Ezt az alakot á la Chevaliérenek hívják.
  Egy harmadik alakot, a kalapok tetőjénél alkalmazva, különösen a szalma kalapoknál, droitenek hívnak; ezek a tetők oly modorban vannak ékítve, hogy igen magasnak tűnjenek, nagy szalag és virág csokrok által, amik a legtöbb estben mezei fajták, kalásszal vagy rozzsal elvegyítve.
  A legkedveltebb virágok a kalapokhoz a nagy dáliák, szellőrózsák, labdarózsák, loncok, és a mezei virágok.
  Vékony csíkos géz szalagok határozottabban jobban kedveltek minden másnál; a szegélyüknél gyakran rojttal vannak befejezve. 
  A capoteket nagyon viselik a séta ruhákhoz. A kora reggeli sétához valók vízszintesen állítottak: vagy gros de Naplesből, vagy gros des Indesből vannak, sötét zöldek, világos zöldek, vagy fehérek; az utóbbi a legkedveltebb: fehér cambricból is viselik, színes selyemmel bélelve, és tűzött szalmából is.  Az utóbbi a számottevőbb. A cavelot, az a rész ami lazán lóg a nyak hátsó része fölé, néha keskeny szalma rolóval van szegélyezve. [...]
  A blond csipke főkötők igen kedveltek a díszruhákhoz; mindig virágokkal vannak díszítve; sokon virág koszorú van a homlokra helyezve közvetlenül a szegély alatt, ami úgy van megfordítva, hogy egyféle boltívet képez fölé. Ennek a fajta díszítésnek páratlanul csinos hatása van.
  A hajból készült hajdíszek virágokkal vannak ékítve, teknőspáncél fésűkkel, vagy igen gyakran csupán egy szalag boggal.
  A vidéki bálokon mindig kalapokat hordanak; ugyan olyan alakúak és anyagúak, mint amiket a promenádhoz valóakról leírtunk, de rendszerint sokkal díszesebbek; blond csipke redőzet van általában alkalmazva a tető ékítésére a selyemből alkotottakhoz, amihez virágok vannak ízlésesen vegyítve. 
  A legkedveltebb színek a zöld különböző árnyalatai, lila, rózsaszín és a kék."

Szeptemberi számából:
  "[...] A redingotek* még mindig igen elterjedtek. Sok eféle ruhán a derék hátul záródik, egészen a nyakig felmenve. Kicsi ráncokba van rendezve, és mindkét oldalon hajtókákkal van befejezve, amik a vállakon nyitottak és mélyebbek, mint az oldalakon. Az ujjak túlzóan szélesek a válltól körülbelül a kar elülső részének a közepéig, de onnan a belső része csuklóig testhez álló: a felső része kettős bouffant* alakú egy pánt vagy karperec által, ami a könyök fölé van felhelyezve.
  Mind a fehér és színes muszlinokat hordják séta ruhához, de a fehér van túlsúlyban. A színes muszlinok új mintázata páratlanul gyönyörű. Néhány hosszanti füzérrel van nyomtatva virágokból vagy levélzetből; másokon az alap sűrűn elszórt kis virág bukétákkal. A legújabbak azok, amik a zöld különféle árnyalatú levélzet füzérrel nyomtatottak: ezek szerfelett gyönyörűek, és a valaha látott leghatalmasabb változatosságát nyújtják ennek a színnek az árnyalataiból. Egy sautoir*, vagy könnyű kendő van hanyagul megkötve a nyak körül, ezt mindig viselik a redingote alakú ruhákhoz. [...]
  Krepp, géz és kínai krepp kendők mind kedveltek a kocsi öltözékekhez; ahogy a kis kínai krepp sálak is, mindegyik szélénél színes bukétákkal befejezve. [...]
  Blond csipke canezoukat viselnek sok selyem ruha felett; a legdivatosabbak az en fichu félék.   Amikor a ruha dereka á revers van készítve, akkor a canezou díszítése néha ráhull a hajtókákra. A gombok, mind a chemisettekhez és a canezoukhoz, a legelegánsabb és a legdrágább fajtájúak. Félruhákhoz zománcozott vert aranyok; díszöltözékekhez gyakran színes drágakövek, keskeny gyémánt sorral környezve; vagy pedig egy egyedüli briliáns fekete alapon.
  Ha a ruha nem á revers készült, akkor a deréköv gyakran más színből van, vagy inkább különféle színekből, mert díszes sallangból van, és nagyon széles. A minták különfélék; néhány hímzett, mások csíkosak. A ceinture en écharpe*, ami oly kecses befejezést képez a corsage unihoz*, még mindig gyakran viselt a fehér ruhához.
  A hímzés, mind fehéren és színesen, a legkeresettebb díszítése a muszlin ruháknak. Az egyik legcsinosabb, amit láttunk a szegély felett volt kihímezve hóvirág bukétákkal, a levélzete a zöld különböző árnyalataiban, és a virágok fehéren.
  Néhány selyem ruha a térdvonalnál van díszítve egy rolóval, mindegyik oldaláról egy sarjadzó ágacskával három levelű lombozatból állva; másokon csúcsos sorok vannak rendszertelenül elhelyezve. [...]
  A legújabb napernyők fehér gros de Naplesből vannak, bordűrrel, de rojt nélkül. Egy nagy virág bukéta van rájuk hímezve színes selyemből, mindegyik rekeszre.
  Divatos színek a rózsaszín, sötét citrom, lila, a zöld különféle árnyalatai, szürke és a gőz sárga."

*Redingote: eredetileg lovagláshoz használt kabát, a18. század vége felé vált igényesebb önálló öltözékké, férfias stílusban szabott és díszített nagy lapos gombokkal, zsinórozással, széles kihajtóka gallérral és kézelőkkel, stb.
*Bouffant: buggyos.
*Sautoir: nyakkendő.
*Ceinture en écharpe: lobogó, hosszú sallangokban végződő övszalag.
*Corsage uni: a testhezálló, sima derék.

Októberi számából:
  "[...] A hajból készült hajdíszeket még mindig magasan viselik; és mikor a homlokot teljesen megnyilvánítják, a csokrok ahelyett, hogy a fejtetőre lennének helyezve, előrébb vannak hozva. Ha a haj hullámos, akkor egyenlőtlen tincsekben van elrendezve, ami több, mint a homlok felét elfedi. A virágokat általánosan alkalmazzák a coiffures en cheveux* ékítésére; a grand parurehez* ékszeres fésűkkel vagy hajpántokkal elegyítik. A társasági összejövetelek egyik kedvelt fejdísze egy ágacska virágból áll az egyik oldalra felhelyezve, és szalagcsokrok elvegyítve a csokrokkal a fej hátsó részénél.
  Egy másik új coiffure egy fonott hajfürt, és mélyen levezetve a homlokon: a fürt közepében egy arany ékítmény van, egy félhold vagy csillag. Nincsenek loknik a homlokon; csak egy vagy két könnyed huncutka mélyen levezetve az arc oldalán. [...]
  A legdivatosabb karkötők drágaköves nyakék formájúak. Vert aranyból vannak zománcos szegéllyel; egy arany lap képezi a kapcsot középen, vagy egy kámea, vagy arany hieroglifák különféle színű drágakövekkel környezve, és zománccal egyenlően változatosan. Szintén láthatunk pár karkötőt ebben a leírásban teljesen aranyból alkotva.
  A zománcozott tűket igencsak viselik a díszruhákhoz; alakjuk a sevignére* emlékeztet, ami már oly régóta divatban van.
  Egy ideje már a félruha kesztyűk vagy svéd bőrből voltak, vagy egy kissé sötétebb színből, mint a ruha. A fehér kesztyűket mindig előnyben részesítik az esti öltözékekhez; nemrég láttam néhányat díszruhához könnyedén kihímezve arannyal.
  A legkeresettebb színek a lazac szín, barack, a zöld különböző árnyalatai, barna és a gőz sárga; és a nemzeti színek piros, fehér és kék."

*Coiffure en cheveux: parókából, álhajból készített hajdísz.
*Grand parure: teljes ékszer szett, összhangzó darabokból.
*Sevigné stílusú ékszer: bross vagy szalagcsokor alakú dísz, aranyból vagy ezüstből, gyémántokkal kirakva, néha lelógó gyöngy vagy gyémánt függelékkel, főként a 17.-18. században volt divatos bross dísz. Nevét Marquise de Sévigné (1626-'96) után kapta, aki XIV. Lajos udvarához tartozott.

Divattudósítás részletek a The World Of Fashion-ből 

Novemberi számából:
  "[...] A pelissé öltözetek ebben az idényben elsősorban bársonyból fognak készülni; nagyon kevés díszítés illik ehhez a modorhoz. Rojtokat fognak használni a pelissék díszítésére, de nagy golyókban vagy csavartak lesznek; és ilyen gazdagság kivitelezéséhez nem megengedett a közönséges anyag utánzatok. Sok mantilla a zárt kocsikba új selyemből vannak megalkotva, melynek gazdagsága és szépsége feléleszti nagyanyáink szép idejét. Néhány ezek közül barna alapú vastag csíkkal.    Általánosan egy túlzóan nagy gallérral készülnek, igen széles rojttal díszítve. [...]
  Szatén, sima és moiré gros de Naples és a kasmír az alapanyagai az utcai ruháknak. [...]
  Az esti öltözékek új derekát corsage Chinoisnek hívják, két lehulló á reversel készül, fogazottan vannak kimetszve, mindegyik színes selyemmel kihímezve. A könnyű anyagú ruháknak a dereka mindig egy sima taft derékkal van megbélelve. Az en gerbe* ruhák hasonló módon készülnek; előnyösen idomítja a ruhát az alakhoz. Néhány derékon a ráncok kis csövekbe vannak elrendezve, amik felül keskeny blond csipkével vannak díszítve. A redőzéssel készült derekak, amik elöl és hátul is haladnak, semmit sem vesztettek a pártolásukból; még mindig számottevőbbek, mint bármelyik más idom. A különféleképp díszített hosszú ujjak majdnem olyan számosak, mint a rövidek a díszruhákhoz; az á l'Ursuline de Parme fajtánál az alsó rész majdnem feszes a karon, a felső rész a szokásos bőségű, négy vagy öt levéllel díszített, az articsókáéhoz hasonlóan kimetszve, amik az ujjlyuktól indulnak, és a buggyok csúcsánál vannak lekötve; ezeket az ujjakat mindig szatén paszpóllal szegélyezik, összhangzóan a ruhával. Sok ujjnak az alsó része olyan redőkben van elrendezve, amik vízszintesen elhelyezett S-re emlékeztetnek. Másokon az alsó rész bősége rézs szakaszokba van osztva pántok által. A ruhák nem nagyon díszítettek, és nem is tűnnek valószínűleg ezen a télen; kivéve a báli ruhákat. Néhány selyemből alkotott füzérekkel van ékítve, és rojttal szegélyezve. Á revers csúcsok és rolók vannak szintén alkalmazva a ruha szegélyek díszítésére, de ahogy előbb mondtuk, csak részben. [...]
  Színes drágakövek vegyítve zománccal folytatólagosan kedveltek mind karkötőkhöz és nyakláncokhoz is; szintén számos betűt láthatunk sima aranyból, tömörebbek, mint valaha, és sok lakkozott arany négyzetet, amik rozettákkal vannak egyesítve aprólékosan hornyolt óaranyból. [...]
  Divatos színek a zöld különböző árnyalatai, rubint, rózsaszín, francia szürke*, és levendula. Tejcsokoládé, karmazsinvörös, és a sötétkék szintén kedveltek. [...]"

*En gerbe: a derék ráncai vállaktól szélesen, fokozatosan szűkülve a derék alsó közepe felé vannak elrendezve, legyező alakban.
*Francia szürke: szürkés-lilás fakó árnyalat, félgyászhoz is használták.

Decemberi számából:
  "[...] Az újdonságok közt most előkészületben Mrs. Bellnél sok új találmány van fűző téren; [...] A fejlesztések egyike, és felbecsülhetetlen értékű azon hölgyeknek, akik gondoskodnak egészségükről, az az elhagyása minden felesleges merevítésnek, és minden nyomás a mellkason és a rák veszélye így elhárul; az alak természetes bája és eleganciája nem hogy csak megnyilvánul, hanem fokozódik is, és sokkal nagyobb fokú támogatást nyújt az alaknak, mint amit a merev és kényelmetlen fűzők adtak az általános használatkor.
  Semmi változás nem történt a keresztezett vagy ráncolt derekaknál, de a legtöbb azokból, amik simán készülnek kettős lebennyel vannak díszítve, amik en pelerine ereszkednek alá a derék aljáig, vagy rojttal, blond csipkével, vagy hímzéssel vannak díszítve összhangzóan a szoknya ékítésével. A hosszú ujjak a szokásosak maradnak, egy kivétellel, ami teljesen új; a buggy a tetején túlzottan bő, és rövidebb a szokásosnál, és onnan a csuklóig szoros redőkbe van szedve, ferde irányban elrendezve. Sok derék a díszruhákhoz en cour van elrendezve igen nagy ráncok által a mellkas hátsó és előrészén is. Mások en pelerine vannak megjelenítve elöl és hátul, mindenhol csúccsal, úgy, hogy az eleje mélyebb, mint a deréköv. Egy igen új és elegáns derék elöl nyitott, nagy pálmalevelekkel díszítve, űrrel köztük mindegyik oldalukon. Egy háromnegyedes mély derék, félig nyitott, alul kapcsolva négy gyémánt gomb által. A rövid ujjak folytatólagosan béret alakúak.
  A díszítések kezdenek kedveltté válni, csúcsosan kimetszett szatén vagy bársony fogazatok, vagy levélzetek a szegély felé helyezve igencsak használtak az estélyi ruháknál. Semmi más sem elegánsabb a díszruhához, mint a blond csipke, vagy simán elrendezve, vagy ráncba szedett fodrokban. Színes selyem hímzés, néha arannyal vegyítve szintén viselt a díszruhához. Néhány ezen díszítések közül kis virágokból áll különböző, de nagyon élénk színekből; egy nagyon keskeny roló képezi a koszorú kocsányát, és szerpentineket a szegély körül. Szintén látni pár ruhát a szegély körül kihímezve nagy díszes virágokkal, bizonyos távolságokba helyezve egymástól. Egy elegáns ékítést pálmák alkotnak, nagy levelekből képezve, ferdén elrendezve az öltözék aljától a térd magasságáig; kis virágokat helyezve a közökbe, és még egy sokkal eredetibbet gótikus minták alkotnak, virágokkal vegyítve.
  A chemisette egy angol szépasszony ruhájának az, ami a francia élégantenak a zsebkendő, egyféle kritériuma a viselő ízlésének. Mrs. Bell kiváltképp boldog a chemisettek és canezouk kiválasztásával a délelőtti és esti ruhákhoz. Az elsők cambricból vagy muszlinból vannak gyönyörűen kihímezve, és alkalmanként keskeny csipkével ékítve. A másikak blond csipkéből, vagy hímzett tüllből a legelegánsabb mintákkal. A chemisettek á revers és a canezouk á trois collerettes* különösen újak. Az elsők elegáns befejezést képeznek azon mély ruháknak, amiknek a dereka keresztezett; a másikak, mik a redingote modorában vissza hajlanak, egy sima selyem vagy merinó deshabillenek az elegáns délelőtti ruha képzetét nyújtja. [...]
  A divatos színek, azok mellett amiket már említettünk, az azúrkék, levendula, gőz sárga és a galamb szín."


*Á trois collerettes: három sor széles hajtóka gallér.

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések