Az előző cikkben a
hagyományőrzés és a múltidézés (historical costume play) összevetéséről volt. Jelen esetben egy másik a múltidézéssel sokszor keverendő szubkultúrát és stílust fogok bemutatni. Ez a victorian goth, magyarul talán viktoriánus gothnak vagy neoviktoriánus gótikának fordítható le.
A gótikus stílus valamikor 1980-as években jelent meg az Egyesült Királyságban, a gótikus rock zenei stílussal összefonódva. Inspirációi a 19. századi gótikus irodalomból származó művekből készített horror filmek voltak, majd utána a 19. századi hatású horror filmek, majd szimplán a horror filmek és valamennyire a BDSM.
A gótikus stílus, mint divatstílus nagyjából az 1990-es években és a 2000 évek fordulóján élte virágkorát és nagyrészt leválva létezett a gótikus rock zenéktől.
|
Wednesday Addams az Addams Family filmekből, melyek az 1990-es években szintén nagy sikert arattak. |
A gót stílusúaknak a ruházatuk sötét, legtöbbször fekete vagy legalábbis nagyon sötét. A fekete mellet a vörös a leggyakoribb szín. A haj festett, többnyire feketére. A smink kontrasztos, sokszor férfiak körében is.
"A stílus jegyeit gyakran az Erzsébet-korabeli, a viktoriánus vagy középkori korszakokból kölcsönzi, időnként katolikus és más vallási jellemzőkkel, mint például a kereszt vagy az ankh viselése. Gyakori viselet a bársony és csipke ruhadarabok, a szegecsek, láncok, kesztyűk. A külsőségek nagyon különbözőek lehetnek az egyének földrajzi elhelyezkedése alapján, bár a legjellemzőbb jegyek általában azonosak. A laikusok gyakran keverik a gót stílust a heavy metal divatjával, főként a heavy metal olyan képviselői esetében, akik ballonkabátot és halál-stílusú sminket hordanak. " /forrás: Wikipedia: gótikus szubkultúra szócikk/
|
A kilencvenes években a divat nagyágyúi is próbálkoztak victorian goth öltözékekkel. Ez az összeállítás a Givenchy 1997-es őszi kollekciójának egy darabja |
A victorian goth stílus a szimpla gót/goth stílustól annyiban tér el, hogy legfőbb ideálja a viktoriánus korszak gyászöltözködése. Ezt keveri sajátos mai jellemzőkkel, mint piercingek, tetoválások viselése. A hölgyeknél a smink jelenkori. Jellemzően kívül hordott divatfűzőkkel vagy fűzőutánzatokkal. A victorian gothok a ruháikat gyakran nem maguk készítik, hanem vásárolják vagy varratják. Ékszereik tipikusan szimbólum jellegűek, individualisták és maiak. Fejfedőjük kis cilinder, modern szabású bonnet vagy valamilyen extrém fejdísz - akár kisebb állatok koponyái - legtöbbször fekete fátyollal. A szoknyáik mindig hatalmasak. A turnűrt és krinolinos szoknyát keverik, akár egyszerre is viselhetik a kettőt. A szoknyához nem illeszkedik korszak szerint a felső. Homokóra fazonú vagy puffos ujjú felsőhöz - boleróhoz - felvehető krinolinos szoknya. A váll sokszor fedetlen. Alkalmi kesztyű viselése jellegzetes. A frizura szintén inkább jelenkori, néha hajcsavaróval besütött, legtöbbször kiengedve hagyott, néha kócosra tupírozott konty, ehhez számos esetben jár szögegyenesen vágott hosszú frufru. Előfordulhat raszta frizura is.
|
Victorian goth pár, modern frizurákkal, modern anyagú ruhákkal, testékszerrel, kevert stílusú öltözékekben. |
|
Victorian goth lány. Szoknyája krinolinos megoldású, külsőleg viseli a fűzőt, hozzá kis cilinderrel. Öltözékében az 1850-es évek szoknyáit tekinti isnpirációnak. |
|
Goth nő félig középkori-félig viktoriánus jellegű öltözékben. |
|
Ezen a valószínűleg greenscreen-fotón - a hátteret utólag applikálták bele - egy olyan victorian goth hölgy látható, akinek a felsőjének a megoldása már az 1890-es évekre utal. A fűzőt szintén kívül viseli. |
A férfiak hosszú hajat viselnek, a nőknél pedig előfordulhat az extrém jellegűen vágott, rikító színű haj. Az öltözékek kevert stílusúak. Jellegzetes a bakancsviselés. Ékszerként vallási és a halálhoz kötődő szimbólumok viselése. A férfiaknak is megengedett a szem kihúzása, minimális smink.
|
Victorian goth férfi hosszú hajjal. Modern nadrággal, övvel és inggel. |
|
Victorian goth férfi temetőben ülve. Szeme festett. Bakancsot visel. Gallérja rokokó stílusú, zsakettja viszont már az 1840-es éveket idézi, miközben modern szabású. |
A korhűségre való törekvés helyett egy saját, fantáziavilágnak megfelelő individualista ideálnak akarnak megfelelni. Gyakori náluk a fotózkodás kultúrája. Fotóik szintén vallási vagy misztikus szimbólumokat tartalmaznak, vallási helyeken, sokszor temetőkben vagy romos elhagyatott helyeken készülnek. Megjelenésükben mindenképpen kifejezésre kerül a múlandóság, a halál érzékeltetése.
|
Victorian goth hölgy romos épületben |
|
Victorian goth nő tükörrel az erdőben |
|
Victorian goth pár - temetőben pózolva |
Érdekesség egyébként, hogy a valódi romantikus-gótikus művészek is rajongtak a romokért. Mary Shelley későbbi férjével, amíg nem vállalták nyilvánosan fel a kapcsolatukat - mert már Percynek volt addig egy felesége - a temetőben találkoztak.
A viktoriánus kornak egyébként érdekes viszonya volt a halálhoz és a gyászhoz. Viktória királynő férjének Albert hercegnek váratlan halála után az egész brit birodalom, sőt Európában gyászkultusz zajlott egészen a királynő haláláig 1901-ig. Érdekes, hogy az ezt követő edwardian - edvárdiánus - korszakban a ruhák alapszíne jellemzően világos lesz hirtelen, ezzel fejezve ki a korszakváltást.
A victorian gothtal azért hozhatják sokan összefüggésbe a múltidézést, mert a victorian gothok a már említett gyászkorstílus egy idealizált formáját öltik magukra. A legérdekesebb a korszakban Erzsébet királyné gyászruhája volt, amit Rudolf herceg halála után viselt - minden bizonnyal Rudolf temetésére készülhetett -, és a Worth divatház készítette. A ruhához egy gigantikus uszály tartozik. Az arcot pedig napjainkban már ijesztőnek számító gyászmaszk takarja.
|
Női gyászruhák a 19. század harmincas éveitől, a victorian goth stílus egyik fő inspiráló forrása |
|
Erzsébet királyné Worth gyászruhája, úgynevezett gyászmaszkkal |
|
Erzsébet királyné Worth Gyászruhája, úgynevezett gyászmaszkkal |
|
Tipikus férfi gyászöltözet 1865-ből magas cilinderrel |
Laikusok számára sokszor összekeverhetőek lehetnek a victorian goth ruhák a valódi viktoriánust stílust megidéző ruhákkal. Fontos megjegyezni -
amit Adriana Renardé korábban már a jelmezeknél is leírt -, hogy amikor korhűtlenségről beszélünk nem a ruhák igényességét vonjuk kétségbe. Nagyon igényes és alapos victorian goth ruhák léteznek.
|
Dolce and Gabbana divatfotó 2012-ből |
|
Alaposan kidolgozott victorian goth öltözék kiegészítőkkel |
|
John Gaillano által tervezett victorian goth ruha |
|
aszimmetrikus, tüllturnűrös victorian goth ruha |
A victorian goth és a múltidéző stílus közötti különbségekről szintén készült egy táblázat:
Múltidézők gyászruhában
Nem annyira jellemző, de a múltidézők is szoktak viktoriánus gyászruhákat készíteni és viselni. Ezek ebben az esetben mindig az adott korszakot, évtizedet idézik meg. A fantázia helyett, ami a victorian gothoknak hatalmas teret ad a múltidézőknek a korszak öltözködését bemutató források alapján kell dolgozniuk, ettől csak ha muszáj akkor lehet és érdemes eltérni (lásd. a kompromisszumos cikkeket). Gyászruhát viselő múltidézőkből látható alább egy montázs.
Természetesen itt is várjuk kommentben a véleményetek azzal kapcsolatban, hogy Ti mit tartotok egyezésnek vagy különbségnek a victorian goth stílus és a múltidézés között. Köszönjük észrevételeiteket! A következő cikkben a steampunk öltözködés és a múltidézés összevetéséről lesz szó.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése